28-06-2016، 19:16
مقدمه
يكي از اشتباهات اكثر دانش آموزان اين است كه هر روز كه به خانه ميآيند بجاي آنكه تكاليف درسي مربوط به همان روز را انجام دهند و مطالب تدريس شده در آن روز را در بعد از ظهر همان روز مطالعه كنند و زمان كمي را نيز براي يادآوري دروس فردا صرف كنند، تمام وقت بعد از ظهر را صرف دروس و مسائل عقب افتاده ديروز، پريروز و روزهاي قبل
مي كنند و يادگيري دروس امروز را به فردا و پس فردا و روز جمعه موكول مي كنند. بنابراين دانش آموز هميشه از درس ها عقب ميماند و هيچگاه همگام با معلم و كلاس درس نميباشد.
دانش آموزان عزيز بدليل همين روش غلط درس خواندن و عقب بودن از كلاس درس يك نفرت و انزجاري از درس خواندن در دل خود دارند و همين امر سبب ميشود كه كمكم از كتب درسی دوري كرده و با سرگرم نمودن خود به اموری دیگر وقت گرانبهای خود را از دست می دهند .
مطالب درسي چون آهن رباست، هرچه بيشتر به آن نزديك شويد شما را با نيروي مغناطيسي بيشتر بسوي خود جذب و به خود علاقمند ميكند. هرچه از مطالب درسی دوري كنيد و سعي در يادگيري آنها نكنيد از آن متنفر خواهيد شد.
2
* پس چگونه درس بخوانيم تا در تحصيل موفق شويم؟
مهمترين مهارتهايي كه ميتواند منجر به موفقيت در تحصيل شود بقرار زير است:
1- داشتن هدف 2- مهارت در كلاس درس
3- برنامه مطالعه در منزل 4- نكات مهم در هنگام مطالعه
5- تمركز حواس 6- تغذيه و استراحت
7- مهارت در جلسه امتحان
* هدف
1- هدف آن چيزي است كه فرد براي رسيدن به آن تلاش مي كند و اگر براي رسيدن به
آن تلاش نكند هدف محسوب نمي شود و فقط يك آرزوي كلامي است.
2- هدف از درس خواندن را براي خود مشخص كنيم .
3- هر چه هدف بزرگتر باشد انرژي درونيمان براي رسيدن به آن بيشتر مي شود.
4- براي رسيدن به اهداف بزرگ ابتدا باید آن را به اهداف كوچكتر تقسيم و براي رسيدن به اهداف كوچك زمان تعيين كنيم ( مثلا براي یادگیری بهتر مفاهیم درس فیزیک باید دریادگیری عمیق تر پیشنیازهای ریاضی بیشتر وقت صرف کنم )
5- بعد از رسيدن به هر هدف جزئي، خود را تشويق كنيم.
6- هيچگاه به خود اجازه ندهيم با اهداف مبهم حركت كنيم.
هر چه هدف بزرگتر باشد انرژي درونيمان براي رسيدن به آن بيشتر مي شود
3
* مهارت در كلاس درس
1- قبل از رفتن به مدرسه و كلاس درس با انجام حركات ورزشي خون و اكسيژن بيشتري به
مغزمان بفرستيم و بموقع سر كلاس درس آماده شويم.
2- از دوستانمان بخواهيم در هنگام درس از صحبت كردن و انجام هر گونه رفتاري كه باعث
حواس پرتي ما مي شود خودداري کنند .
3- حواس خود را در كلاس جمع كنيم.
4- درس را در كلاس ياد بگيريم زيرا يادگيري مطالب جديد از همان كلاس درس آغاز مي شود.
5- اگر مطلبي را نفهميديم سوال كنيم اين كار را به بعد موكول نكنيم.
6- در كلاس فعال باشيم و به سوالات معلم داوطلبانه پاسخ دهيم.
7- از سوال كردن خجالت نكشيم.
8- معلم خود را با انجام تكاليف و فعاليتهاي خواسته شده و مرتب نوشتن دفتر و كسب نمرات خوب متوجه علاقهمان به درس نماييم.
9- از معلمان بخواهيم تا براي مطالعه بيشتر ما، منابع كمك درسي ديگری رانیز معرفي كنند.
10- همواره در كلاس درس مودب و ظاهري آراسته داشته باشيم.
11- براي نوشتن جزوات درس يا حل تمرينات در كلاس درس از رنگهاي مختلف استفاده كنيم.
سعی کنید با کسب اجازه معلم ،با دانش آموزان دیگر یادگیری گروهی و مشارکتی داشته باشید
1
4
* برنامه مطالعاتي در منزل
1- داشتن برنامه مطالعاتي در منزل :
از اتلاف وقت و انرژي ما جلوگيري مي كند.
عادات مطالعه درست را در ما بوجود مي آورد.
ساعت مطالعه و انجام تكاليف را تنظيم مي كند.
امكان بررسي وضعيت مطالعه را براي خود كنترلي بوجود مي آورد.
2- اجراي برنامه مهمتر از خود برنامه است.
3- برنامه مطالعاتي بايد ساده و قابل انعطاف باشد تا به تدريج با وضعيت ما هماهنگ شود.
4- از فرصتها ي كوچك نيز براي مطالعه و استفاده بهينه از زمان كمك بگيريم.
5- در برنامه ريزي خود براي افزايش حجم مطالعه عجله نكنيم.
6- در برنامه ريزي خود زماني براي مرور درس نيز در نظر بگيريم زيرا يادگيري هر مطالب
شامل 20% مطالعه و 80% مرور است.
5
7-پیشنهاد می شود در برنامه ريزي برای رسیدن به زمان 5/4 ساعت مطالعه و انجام تكاليف در روز تلاش نمائید ( کافی است بطور تدریجی به زمان مطالعه خود بیافزائید ) .
8- 5/4 ساعت فوق را بين مطالعه و انجام تكاليف خواسته شده امروز صبح و مرور مطالب
فردا تقسيم بندي كنيم. ( استفاده از فرم صفحه 19 - از مربی راهنمای پایه کمک بگیرید )
9- بعد از هر 60 دقيقه مطالعه انجام تكليف 10 الي 15 دقيقه استراحت براي خود منظور كنيم.
10- وقتي سرحال و شاداب هستيم ابتدا مطالعات و تكاليف مشكلتر را انجام دهيم.
11- بعضي از دانشآموزان بعدازظهرها، برخي شبهاو برخي دانش آموزان صبح زود را براي یادگيري خود بهتر عنوان مي كنند بنابراين مي توانيم متناسب با آن برنامه خود را بنويسيم.
12- نمونهاي از جدول برنامهريزي مطالعاتي در منزل در صفحات بعدي ارائه شده است كه
مي توانيم متناسب با وضعيت خود آن را تكميل نمائيم.
13- بجاي مقايسه مقدار ساعات مطالعه خود با ديگران باید از زمانهاي مطالعه خود استفاده
مطلوب ببريم.
14- تنوع و حجم زياد برنامهها نشانه خوب كار كردن نيست بلكه بيانگر بي نظمي ذهن است.
6
* نكات مهم در هنگام مطالعه
1- براي هر درس دفتري 40 برگ تهيه و در هنگام مطالعه ، نكات مهم درس را در آن
بصورت خلاصه بنويسيم تا در مرورهاي بعدي از آن دفتر استفاده نمائیم.
2- براي فهميدن درس بخوانيم نه براي مطالعه كردن .
3- بعد از هر 60 دقيقه مطالعه و انجام تكليف 10 الي 15 دقيقه استراحت نماينم.
4- درس و تكاليف هر روز را در عصر همان روز مطالعه و انجام دهيم.
5- پوشههايي را براي هر درس آماده كرده و برگههاي امتحان و جزوات و تمرينات تكميلي
معلمان را بصورت تفكيك شده در آنها نگهداري کنیم.
6- بلند خواندن مطالب درسي در يادگيري سهم موثري دارد.
يكي از اشتباهات اكثر دانش آموزان اين است كه هر روز كه به خانه ميآيند بجاي آنكه تكاليف درسي مربوط به همان روز را انجام دهند و مطالب تدريس شده در آن روز را در بعد از ظهر همان روز مطالعه كنند و زمان كمي را نيز براي يادآوري دروس فردا صرف كنند، تمام وقت بعد از ظهر را صرف دروس و مسائل عقب افتاده ديروز، پريروز و روزهاي قبل
مي كنند و يادگيري دروس امروز را به فردا و پس فردا و روز جمعه موكول مي كنند. بنابراين دانش آموز هميشه از درس ها عقب ميماند و هيچگاه همگام با معلم و كلاس درس نميباشد.
دانش آموزان عزيز بدليل همين روش غلط درس خواندن و عقب بودن از كلاس درس يك نفرت و انزجاري از درس خواندن در دل خود دارند و همين امر سبب ميشود كه كمكم از كتب درسی دوري كرده و با سرگرم نمودن خود به اموری دیگر وقت گرانبهای خود را از دست می دهند .
مطالب درسي چون آهن رباست، هرچه بيشتر به آن نزديك شويد شما را با نيروي مغناطيسي بيشتر بسوي خود جذب و به خود علاقمند ميكند. هرچه از مطالب درسی دوري كنيد و سعي در يادگيري آنها نكنيد از آن متنفر خواهيد شد.
2
* پس چگونه درس بخوانيم تا در تحصيل موفق شويم؟
مهمترين مهارتهايي كه ميتواند منجر به موفقيت در تحصيل شود بقرار زير است:
1- داشتن هدف 2- مهارت در كلاس درس
3- برنامه مطالعه در منزل 4- نكات مهم در هنگام مطالعه
5- تمركز حواس 6- تغذيه و استراحت
7- مهارت در جلسه امتحان
* هدف
1- هدف آن چيزي است كه فرد براي رسيدن به آن تلاش مي كند و اگر براي رسيدن به
آن تلاش نكند هدف محسوب نمي شود و فقط يك آرزوي كلامي است.
2- هدف از درس خواندن را براي خود مشخص كنيم .
3- هر چه هدف بزرگتر باشد انرژي درونيمان براي رسيدن به آن بيشتر مي شود.
4- براي رسيدن به اهداف بزرگ ابتدا باید آن را به اهداف كوچكتر تقسيم و براي رسيدن به اهداف كوچك زمان تعيين كنيم ( مثلا براي یادگیری بهتر مفاهیم درس فیزیک باید دریادگیری عمیق تر پیشنیازهای ریاضی بیشتر وقت صرف کنم )
5- بعد از رسيدن به هر هدف جزئي، خود را تشويق كنيم.
6- هيچگاه به خود اجازه ندهيم با اهداف مبهم حركت كنيم.
هر چه هدف بزرگتر باشد انرژي درونيمان براي رسيدن به آن بيشتر مي شود
3
* مهارت در كلاس درس
1- قبل از رفتن به مدرسه و كلاس درس با انجام حركات ورزشي خون و اكسيژن بيشتري به
مغزمان بفرستيم و بموقع سر كلاس درس آماده شويم.
2- از دوستانمان بخواهيم در هنگام درس از صحبت كردن و انجام هر گونه رفتاري كه باعث
حواس پرتي ما مي شود خودداري کنند .
3- حواس خود را در كلاس جمع كنيم.
4- درس را در كلاس ياد بگيريم زيرا يادگيري مطالب جديد از همان كلاس درس آغاز مي شود.
5- اگر مطلبي را نفهميديم سوال كنيم اين كار را به بعد موكول نكنيم.
6- در كلاس فعال باشيم و به سوالات معلم داوطلبانه پاسخ دهيم.
7- از سوال كردن خجالت نكشيم.
8- معلم خود را با انجام تكاليف و فعاليتهاي خواسته شده و مرتب نوشتن دفتر و كسب نمرات خوب متوجه علاقهمان به درس نماييم.
9- از معلمان بخواهيم تا براي مطالعه بيشتر ما، منابع كمك درسي ديگری رانیز معرفي كنند.
10- همواره در كلاس درس مودب و ظاهري آراسته داشته باشيم.
11- براي نوشتن جزوات درس يا حل تمرينات در كلاس درس از رنگهاي مختلف استفاده كنيم.
سعی کنید با کسب اجازه معلم ،با دانش آموزان دیگر یادگیری گروهی و مشارکتی داشته باشید
1
4
* برنامه مطالعاتي در منزل
1- داشتن برنامه مطالعاتي در منزل :
از اتلاف وقت و انرژي ما جلوگيري مي كند.
عادات مطالعه درست را در ما بوجود مي آورد.
ساعت مطالعه و انجام تكاليف را تنظيم مي كند.
امكان بررسي وضعيت مطالعه را براي خود كنترلي بوجود مي آورد.
2- اجراي برنامه مهمتر از خود برنامه است.
3- برنامه مطالعاتي بايد ساده و قابل انعطاف باشد تا به تدريج با وضعيت ما هماهنگ شود.
4- از فرصتها ي كوچك نيز براي مطالعه و استفاده بهينه از زمان كمك بگيريم.
5- در برنامه ريزي خود براي افزايش حجم مطالعه عجله نكنيم.
6- در برنامه ريزي خود زماني براي مرور درس نيز در نظر بگيريم زيرا يادگيري هر مطالب
شامل 20% مطالعه و 80% مرور است.
5
7-پیشنهاد می شود در برنامه ريزي برای رسیدن به زمان 5/4 ساعت مطالعه و انجام تكاليف در روز تلاش نمائید ( کافی است بطور تدریجی به زمان مطالعه خود بیافزائید ) .
8- 5/4 ساعت فوق را بين مطالعه و انجام تكاليف خواسته شده امروز صبح و مرور مطالب
فردا تقسيم بندي كنيم. ( استفاده از فرم صفحه 19 - از مربی راهنمای پایه کمک بگیرید )
9- بعد از هر 60 دقيقه مطالعه انجام تكليف 10 الي 15 دقيقه استراحت براي خود منظور كنيم.
10- وقتي سرحال و شاداب هستيم ابتدا مطالعات و تكاليف مشكلتر را انجام دهيم.
11- بعضي از دانشآموزان بعدازظهرها، برخي شبهاو برخي دانش آموزان صبح زود را براي یادگيري خود بهتر عنوان مي كنند بنابراين مي توانيم متناسب با آن برنامه خود را بنويسيم.
12- نمونهاي از جدول برنامهريزي مطالعاتي در منزل در صفحات بعدي ارائه شده است كه
مي توانيم متناسب با وضعيت خود آن را تكميل نمائيم.
13- بجاي مقايسه مقدار ساعات مطالعه خود با ديگران باید از زمانهاي مطالعه خود استفاده
مطلوب ببريم.
14- تنوع و حجم زياد برنامهها نشانه خوب كار كردن نيست بلكه بيانگر بي نظمي ذهن است.
6
* نكات مهم در هنگام مطالعه
1- براي هر درس دفتري 40 برگ تهيه و در هنگام مطالعه ، نكات مهم درس را در آن
بصورت خلاصه بنويسيم تا در مرورهاي بعدي از آن دفتر استفاده نمائیم.
2- براي فهميدن درس بخوانيم نه براي مطالعه كردن .
3- بعد از هر 60 دقيقه مطالعه و انجام تكليف 10 الي 15 دقيقه استراحت نماينم.
4- درس و تكاليف هر روز را در عصر همان روز مطالعه و انجام دهيم.
5- پوشههايي را براي هر درس آماده كرده و برگههاي امتحان و جزوات و تمرينات تكميلي
معلمان را بصورت تفكيك شده در آنها نگهداري کنیم.
6- بلند خواندن مطالب درسي در يادگيري سهم موثري دارد.