23-07-2016، 11:16
FMA IA 63 Pampaیک جت آموزشی آرژانتینی با قابلیت های تهاجمی است که با همکاری شرکت آلمانی Dornier ساخته شده است. این جنگنده ابتدا برای از دره خارج کردن MS-760 های قدیمی نیروی هوایی آرژانتین در صنایع هوایی آرژانتین (FMA) طراحی شد. طرح آن که یک هواپیما ی کوچک با بال های صاف بلند نصب شده در بالا را نشان میداد از یک موتور توربوفن کوچک Garrett TFE731 برای ایجاد نیروی پیشران استفاده می کرد و در سال 1978 تا حدودی تکمیل شد. چندی بعد آرژانتین با شرکت آلمانی درنیر قراردادی برای کمک در ساخت این جت منعقد کرد.
در کل طراحی این جت شبیه هواپیما ی آموزشی آلفا جت فرانسوی-آلمانیست. گرچه آلفا جت بزرگتر، پیچیده تر و پیشرفته تر است و از دو موتور بهره می برد. همچنین بال های آن صاف نیستند و به سمت عقب متمایلند. بیشتر پامپا از آلیاژهای آلمینیوم ساخته شده ولی از فیبر کربنی در ساخت ورودی های هوای آن که در دوطرف بدنه قرار دارند نیز استفاده شده است. این جت دو سرنشین دارد. در ششم اکتبر سال 1984 نمونه ی آزمایشی آن به پرواز در آمد.
در کل 24 نمونه از این هواپیما ساخته شد. 18 تا در فاصله بین سال های 1988 تا 1990 و 6 تا در 2006 تا 2007. این ها هم اکنون در چهارمین پایگاه هوایی آرژانتین به کار آموزش مشغولند. در سال 1990 شرکت آمریکایی Vought از روی این هواپیما جت آموزشی پامپا 2000 را در مناقصه برای یک جت اموزشی در نیروی هوایی آمریکا شرکت داد. این مناقصه با شکست پامپا تمام شد و T-6 Texan II برنده شد.
بعد از خصوصی سازی صنایع هوایی آرژانتین و خریده شدن آن توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین، یک بسته ی ارتقا برای آن معرفی کرد که به آن قابلیت های تهاجمی و استفاده از مهمات قابل حمل توسط A-4 را میداد. این بسته روی جت های آرژانتینی نصب شد.
مشخصات:
خدمه: دونفر
طول: 10.93 متر
اندازه ی بال: 9.69 متر
ارتفاع: 4.29 متر
مساحت بال: 15.62 متر بمربع
وزن خالی: 2.821 کیلوگرم
وزن در حالت پر شدن: 3500 کیلوگرم
حداکثر وزن برای بلند شدن: 5000 کیلوگرم
موتور: یک عدد توربوفنGarrett TFE731-2-2N
15.52 کیلونیوتون رانش
جمعا 5 قسمت برای تسلیحات با 650 کیلوگرم گنجایش.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://irartesh.ir/
در کل طراحی این جت شبیه هواپیما ی آموزشی آلفا جت فرانسوی-آلمانیست. گرچه آلفا جت بزرگتر، پیچیده تر و پیشرفته تر است و از دو موتور بهره می برد. همچنین بال های آن صاف نیستند و به سمت عقب متمایلند. بیشتر پامپا از آلیاژهای آلمینیوم ساخته شده ولی از فیبر کربنی در ساخت ورودی های هوای آن که در دوطرف بدنه قرار دارند نیز استفاده شده است. این جت دو سرنشین دارد. در ششم اکتبر سال 1984 نمونه ی آزمایشی آن به پرواز در آمد.
در کل 24 نمونه از این هواپیما ساخته شد. 18 تا در فاصله بین سال های 1988 تا 1990 و 6 تا در 2006 تا 2007. این ها هم اکنون در چهارمین پایگاه هوایی آرژانتین به کار آموزش مشغولند. در سال 1990 شرکت آمریکایی Vought از روی این هواپیما جت آموزشی پامپا 2000 را در مناقصه برای یک جت اموزشی در نیروی هوایی آمریکا شرکت داد. این مناقصه با شکست پامپا تمام شد و T-6 Texan II برنده شد.
بعد از خصوصی سازی صنایع هوایی آرژانتین و خریده شدن آن توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین، یک بسته ی ارتقا برای آن معرفی کرد که به آن قابلیت های تهاجمی و استفاده از مهمات قابل حمل توسط A-4 را میداد. این بسته روی جت های آرژانتینی نصب شد.
مشخصات:
خدمه: دونفر
طول: 10.93 متر
اندازه ی بال: 9.69 متر
ارتفاع: 4.29 متر
مساحت بال: 15.62 متر بمربع
وزن خالی: 2.821 کیلوگرم
وزن در حالت پر شدن: 3500 کیلوگرم
حداکثر وزن برای بلند شدن: 5000 کیلوگرم
موتور: یک عدد توربوفنGarrett TFE731-2-2N
15.52 کیلونیوتون رانش
جمعا 5 قسمت برای تسلیحات با 650 کیلوگرم گنجایش.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://irartesh.ir/