با افزایش روزافزون اهمیت خودروهای الکتریکی راه برای کمپانیهایی که سابقهای در صنعت خودروسازی ندارند باز شده تا محصولات الکتریکی خود را به معرض نمایش بگذراند. یکی از این کمپانیها که شاید نام آن را برای اولین بار میشنوید، کمپانی تایوانی تاندر پاور (Thunder Power) است که به واقع خودروهای زیبایی را در نمایشگاه خودروی فرانکفورت پیش روی علاقمندان قرار داد.
تسلا نشان داد که تولید خودروهای الکتریکی توسط یک کمپانی نوپا که تجربهای در زمینهی صنعت خودروسازی ندارد در کنار ارائهی راهکارهایی برای شارژ این خودروها از طریق انرژیهای تجدید پذیر میتواند موفق باشد. شاید همین انگیزه باعث شده تا کمپانیهایی نظیر اپل نیز به سراغ تولید خودروهای هوشمند و الکتریکی بروند. در نمایشگاه خودروی فرانکفورت که به تسخیر نامهای بزرگ آلمانی، ژاپنی و امریکایی درآمده بود، کمپانیهای نوپایی نیز حضور داشتند که با دستی پر در این گردهمایی بزرگ حاضر شده بودند. یقینا یکی از جذابیتهای نمایشگاههایی نظیر فرانکفورت نیز مشاهدهی کمپانیهایی تازهکاری است که با ایدههای خلاقانه در این عرصه حضور یافتهاند. یکی از کمپانیهای نوپایی که در فرانکفورت حاضر شده بود، تاندر پاور تایوانی بود که به واقع با محصولات درخوری در نمایشگاه حاضر شده و سعی در جلب نظر مخاطبان خود داشت.
این کمپانی محصولاتی را در فرانکفورت پیش روی مخاطبان قرار داده بود که به ادعای خودش دامنهی حرکتی بیش از ۶۵۰ کیلومتر دارند. از جملهی این محصولات میتوان به سدان تاندرپاور اشاره کرد که در دو نسخهی مختلف قابل سفارش است. یکی از نسخهها با قدرت ۳۰۸ اسب بخاری با گشتاور ۳۲۰ نیونمتر و دیگری از قدرت ۴۲۹ اسب بخار با گشتاور ۵۶۰ نیوتنمتر بهره میبرد. در هر دو نسخه از یک پک باتری ۱۲۵ کیلووات ساعتی استفاده شده که براساس ادعای کمپانی امکان طی مسافت ۶۵۰ کیلومتر را با یکبار شارژ در اختیار کاربران قرار میدهد. حداکثر سرعت این خودرو ۲۱۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.
Thunder Power
تاندرپاور به ارائهی همین دو نسخه بسنده نکرده و نمونهای را با قابلیت هر چهارچرخ متحرک با عنوان نمونهی Race معرفی کرده است.
اطلاعات ارائه شده توسط تاندرپاور حکایت از این دارد که ضعیفترین نمونهی این کمپانی قادر است در کمتر از ۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. نمونهی ۳۲۰ اسب بخاری این رکورد را به زیر پنج ثانیه کاهش میدهد. با رکوردهای ثبت شده توسط این دو خودرو میتوان به جرات گفت که محصولات تاندر پاور قادرند آئودی اس ۴ یا بانمونه مفهومی e-tronانودی را با خطر روبرو کنند.
Thunder Power
البته بخشی از برتری این خودروها نیز ناشی از بکارگیری باتری با ظرفیت بالا است؛ بطوریکه مدل اس تسلا با یک باتری ۹۰ کیلووات ساعتی و نیسان لیف با باتری ۳۰ کیلووات ساعتی روانهی بازار می شوند. تایوانیها مدت زمان شارژ این دو خودرو را نیز اعلام کردهاند که نسبتا جالب توجه است. برای مثال با ۳۰ دقیقه شارژ باتری میتوان، مسیر ۳۰۰ کیلومتری را طی کرد؛ در صورتی که این خودروها برای یک ساعت تمام شارژ شوند، باتریها کاملا شارژ خواهند شد. البته این ارقام به لطف سیستم شارژ سریع تاندرپاور به دست آمدهاند. در حالی که برای شارژ از شارژرهای استاندارد استفاده کنیم، شارژ کامل خودرو بیش از ۶ ساعت به طول خواهد انجامید.
Thunder Power
شاید در ابتدا تصور شود که این خودرو حریف قدری برای خودروهای معرفی شده توسط کمپانیهای نام آشنا نخواهد بود، اما بهتر است از نام تولیدکنندهی این خودروی الکتریکی در مورد آن قضاوت نکنیم. طراحی خودروهای زیبا و چشمنواز تاندرپاور به دستان هنرمند متخصصان زاگاتو سپرده شده است. همچنین باتریهای مورد استفاده در خودورهای این کمپانی تایوانی نیز توسط Bosch، Dallara و CSI تولید شده است.
در مورد سیستم داشبورد، تاندرپاور با تبعیت از تسلا تمام پنل داشبورد میانی را به صفحهی نمایش بزرگی اختصاص داده که اطلاعات از طریق آن برای کاربر نمایش داده میشود. کاربر با استفاده از این صفحهی نمایش و از طریق سیستم موسوم به TP-Touch قادر است تمام امکانات سیستم نظیر استریم ویدیو تا سیستم پخش موسیقی را در خودرو کنترل کند.
تاندرپاور اعلام کرده که برای حضور در بازار اروپا در سال ۲۰۱۷ و بازار چین در سال ۲۰۱۸ میلادی برنامهریزی کرده است. این کمپانی حضور در بازار آمریکا را به بعد از حضور در دو بازار بزرگ دیگر موکول کرده تا با استفاده از تجربیات خود در بازارهای مورد اشاره پای در بازار بیرحم و رقابتی آمریکای شمالی بگذارد. این کمپانی همچنین توسعهی مدلهای بیشتر شامل نمونهی شاسی بلند، کراس اور و نمونهی کامپکت را در برنامه دارد.