02-09-2015، 17:58
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: با ارزیابی دانشگاههای دولتی، مشخص شد نیمی از دانشگاههای دولتی از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، مجتبی شریعتی نیاسر صبح امروز چهارشنبه در گردهمایی معاونین آموزشی دانشگاههای سراسر کشور در دانشگاه شمال با اشاره به اینکه امیدواریم در پرتو مشورتها به جهتگیری هدفمند قابل قبولی متناسب با نظام آموزش عالی برسیم، تصریح کرد: جلب مشارکت دانشگاهیان در مدیریت آموزش عالی از اهداف این نشست به شمار میرود.
وی با تاکید بر اینکه راه اعتلای آموزش عالی در گرو خرد جمعی و عقلانیت است، عنوان کرد: از دلایل چالش در مدیریت دانشگاهها عدم توجه به دو نکته عدم استفاده از خرد جمعی و بررسی کارشناسی در تصمیمگیریها است.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه وزارت علوم به دنبال تفویض اختیارات به دانشگاهها است، عنوان کرد: وزارت علوم بر این باور است که مدیریت دانشگاهها به خوبی میتوانند اقتدار و استقلال خود را در آموزش عالی داشته باشند.
وی یادآور شد: با تفویض اختیارات به دانشگاهها امیدواریم بقیه امور به دانشگاهها واگذار شده و وزارت علوم تنها بعد نظارتی را بر عهده داشته باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه نهاد بالادستی امروز بیشتر در حوزه اجرا نقش دارد در حالی که تنها باید به بعد نظارتی توجه داشته باشد، تصریح کرد: نقش معاونین آموزشی انتقال این رویکرد به بدنه جامعه دانشگاهی است.
شریعتی نیاسر با اعلام اینکه امروز بدنه دانشگاهها کمتر نسبت به تصمیمسازیها و برنامهریزیها توجه میکنند و در جریان آن قرار میگیرند، بیان کرد: معاونین آموزشی سیاستهای وزارت علوم را به تصویر بکشند و سیاستها را برای اساتید مطرح کنند.
وی با اشاره به اینکه واگذاری رشتهها از مصادیق تفویض اختیار به دانشگاهها است، افزود: از پتانسیل دانشگاه برای توسعه این بخشها به خوبی میتوان استفاده کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه بازنگری وضعیت دانشگاههای کشور آغاز شده است، عنوان کرد: در این شیوه دانشگاههای گروه یک بازنگری شدند.
شریعتی نیاسر با تاکید بر اینکه پذیرش دکتری در سال 95 نیز به دانشگاهها تفویض شده است، یادآور شد: باید بدنه دانشگاهها در سطوح میانی و بالاتر نسبت به این تفویض توجیه شوند و نسبت به این سیاست اقداماتی انجام دهند.
وی افزود: این تفویض اختیار برای این است که دانشگاهها استقلال خود را نشان دهند از این رو ارزیابی تخصصی بر عهده دانشگاه است و قرار نیست سازمان سنجش ارزیابی علمی داشته باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید به اساتید بیان شود که اساسا انتخاب دانشجو به لحاظ توانمندی بر عهده دانشگاهها است، گفت: آزمون اولیه غربالگری است تا به نوعی هجمه ورودی دانشجو به دانشگاهها کاهش یابد.
به گفته وی، برای اجتناب از برخی اقدامات سلیقهای شیوهنامه جذب دانشجو توسط دانشگاهها به زودی ابلاغ میشود.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه ساماندهی مراکز نوپای دانشگاهی در کشور آغاز شده است، بیان کرد: باید دانشگاهها به حداقلهای استاندارد برسند و این ضرورت وجود دارد که ساماندهی شوند. بر همین اساس از مجموع بیش از 140 مرکز دانشگاهی دولتی نزدیک به 50 درصد که 70 مورد از دانشگاهها را شامل میشود از حداقل استانداردها نیز برخوردار نیستند.
وی گفت: این تعداد دانشگاه ساماندهی و راستیآزمایی شدند اما بخشی از این حرکت در گرو همیاری دانشگاههای مادر و بزرگتر است.
معاون آموزشی وزیر علوم بیان کرد: جمعیت دانشجویی از سال 84 بیش از 100 درصد افزایش داشته و از دومیلیون نفر به چهارمیلیون و 800هزار نفر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه سطحبندی دانشگاهها در دست اقدام است، عنوان کرد: در مراکز غیردولتی سطحبندی انجام شده است و تا آخر شهریور معیارهای سطحبندی اعلام میشود.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه بینالمللی کردن دانشگاهها از سیاستهای وزارت علوم است، اظهار کرد: باز کردن ورودی دانشگاهها به روی دانشجویان خارجی از اهداف این طرح است، زیرا در دوران پساتحریم اقبال به حضور در ایران افزایش یافته است و از این رو مسئولیت دانشگاهها در حوزه تعاملات بینالمللی و آموزش عالی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید پویایی در اقتصاد آموزش عالی پیگیری شود، عنوان کرد: یکی از مصادیق توجه به اقتصاد آموزش عالی توجه به نقش بخش خصوصی در این بخش است.
این مسئول با اشاره به اینکه تا پایان شهریور ماه طرح آمایش آموزش عالی به شورای عالی اعلام میشود، گفت: پس از تصویب این طرح، دانشگاهها هدفمندتر و ماموریتگرا به دنبال برنامهها خواهند بود.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان با بیان اینکه سیاست شکلگیری پردیسهای بینالمللی و خودگردان اصلاح میشود، بیان کرد: این پردیسها از اشکال جدی برخوردارند و برای تعاملات خارجی شکل گرفتهاند تا بتوانند از خروج جوانان جلوگیری کنند اما پردیسها تبدیل به بنگاه اقتصادی دانشگاهها شدند.
انتهای پیام