امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

«کوروش بزرگ» و «ذوالقرنین»

#1
کی از پُر گفتگوترین موضوعات تاریخ ، کیستی « ذوالقرنین » است.

در میان شخصیت‎های تاریخی ، 2 تن بیشترین طرفدار را برای از آن خود کردن این فرانام(=لقب) ،

دارا هستند : « کوروش بزرگ » و « اسکندر » ( که به نادرست با « الکساندر مقدونی » ، داستانش در آمیخته.)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
واژه‎ی « ذوالقرنین » از لحاظ لغوی به معنی « صاحب دو شاخ » است.

در زبان عربی واژه‎ای داریم به نام « قرن » به معنی « شاخ ».

واژه‎ی انگلیسی « Horn » و واژه‎ی فرانسوی « Corne » و واژه‎های پارسی « سرو » و

« کرنا » نیز با این واژه ، هم‎ریشه هستند.

علت نهادن چنین لقبی بر روی پادشاهان بزرگ این است که گوشه‎های جهان

را « قرن » می‎گویند. و « صاحب دو شاخ » به معنی « دارنده‎ی شرق و غرب » است.

به معنی دقیقتر ، آن پادشاهانی که دارای قلمروی بزرگی بودند را « ذوالقرنین » نامیده‎اند.

بنابراین بسیاری از پادشاهان تاریخ جهان را میتوان « ذوالقرنین » خواند.

تمام پادشاهان هخامنشی و اشکانی و ساسانی و خلیفه‎های اسلامی و غیره.

اما موضوعی که توجه بسیاری از تاریخشناسان را به خود جلب کرده ، آن ذوالقرنینی‎ست

که در کتاب « قرآن »(=کتاب مقدس مسلمانان) از او یاد آمده است.

بنابراین قبل از هرچیز به قرآن مینگریم:
{ و از تو ای رسول ، سؤال از « ذوالقرنین » می‎کنند. پاسخ بده که من به زودی ، حکایت

او را بر شما تذکر خواهم داد. ما او را در زمین ، تمکن و قدرت بخشیدیم و از هر چیزی رشته‎ای

به دست او دادیم. او هم از آن رشته و وسیله‎ی حق پیروی کرد. تا هنگامی که

ذوالقرنین به مغرب رسید جایی که خورشید را چنین می‎یافت که در چشمه‎ی آب تیره‎ای

غروب می‎کند و از آنجا قومی را یافت که ما به ذوالقرنین دستور دادیم

که تو درباره‎ی این قوم یا قهر و عذاب یا لطف و رحمت ( اگر ایمان آرند )

به جای آور. ذوالقرنین گفت اما هر کس ستم کرده ، او را به کیفر خواهم رسانید و سپس هم

که ( بعد از مرگ ) به سوی خدا باز گردد ، او را به عذابی بسیار سخت کیفر

خواهد کرد. و اما هر کس به خدا ایمان آورد نیکوترین اجر برای او باشد و هم

ما امر را بر او سهل و آسان گیریم. ( ذوالقرنین ) باز با همان وسایل و اسباب

و تعقیب کرد تا آنکه به مشرق‎زمین رسید. آنجا قومی را یافت که ما میان آنها

و آفتاب ، ساتری(=پوششی) قرار ندادیم. همچنین و البته ما از

احوال آن کاملاً باخبر هستیم. باز با وسایل تعقیب می‎کرد تا رسید میان

2 سد. آنجا قومی را یافت که سخنی فهم نمی‎کردند. آنان گفتند ای ذوالقرنین ،

یأجوج و مأجوج فساد می‎کنند. آیا چنانکه ما خرج آن را به عهده گیریم ،

سدی میان ما و آنها می‎بندی؟ ذوالقرنین گفت تمکن و ثروتی که خدا به من عطا فرموده

از هزینه شما بهتر است ؛ اما شما با من به قوت بازو کمک کنید تا سدی محکم برای شما

بسازم که به کلی مانع دستبرد آنها شود. و گفت قطعات آهن بیاورید ، آنگاه

دستور داد که زمین را تا به آب بکَنَند و از عمق زمین تا مساوی 2 کوه از سنگ

و آهن دیواری بسازند و سپس آتش افروخته تا آهن گداخته شود. آنگاه

مس گداخته بر آن آهن و سنگ ریختند. از آن پس ، آن قوم ، نه هرگز بر شکستن

آن سد و نه بر بالای آن شدن توانایی یافتند. ذوالقرنین گفت که این از

لطف و رحمت خدای من است و آنگاه که وعده‎ی خدا فرا رسد ،

آن سد را متلاشی و پاره پاره گرداند و البته وعده‎ی خدا محقق و راست

خواهد بود. }
[ سوره‎ی کهف ▬ آیات 83 تا 98 ]

در کتاب « زکریای نبی » میخوانیم :
{ ... اینک شخصی که اسمش « شاخ »(=ذوالقرنین) است که او از جایش خواهد رویید و هیکل

خداوند را بنا خواهد کرد نمایان است. و او هیکل خداوند را بنا خواهد ساخت و با عزت

در تختش جلوس نموده ، سلطنت خواهد نمود و نیز در تختش کهانت(=کاهنی) خواهد

کردو عهد سلامت در میان هر دوی ایشان خواهد بود. }
[ تورات ▬ زکریا ▬ فصل 6 ▬ آیه‎ی 12 تا 14 ]

« دانیال نبی » نیز در خواب خود ، قوچی 2 شاخ می‎بیند که به 4 گوشه‎ی گیتی می‎شتافت

و هیچ‎چیز توان رویارویی با او را نداشت. « جبرئیل » اینگونه تعبیر می‎کند که :

آن قوچ دارنده‎ی 2 شاخ ، شاهنشاه مادها و پارس‎ها می‎باشد.

« ابوالفتح رازی » در « تفسیر روح‎الجنان » می‎نویسد :
{ خلاف کردند در آن که او را چرا ذوالقرنین خواندند. بعضی گفتند برای آنکه پادشاه

« روم » و « پارس » بود. و گفتند برای آنکه بر سرش مانند 2 سُرو(=شاخ) بود.

و بعضی گفتند برای آنکه بر سر او 2 گیسو بود و گیسو را به تازی : قرن خوانند.

و گفتند برای آنکه او در خواب دید که سروهای آفتاب بر دست گرفته است ؛

و تأویل بر آن کردند که بر مشرق و مغرب پادشاه شود و گفتند برای آنکه

کریم‎الطرفین بود. من قِبَل‎الاب و الاُمّ. }
[ برداشت از « کوروش کبیر ( ذوالقرنین ) ▬ ابوالکلام آزاد ▬ ترجمه‎ی
باستانی پاریزی ▬ صفحه‎ی 39 و 40 ▬ به نقل از تفسیر روح‎الجنان ]

در تفسیر یاد شده ، همه‎چیز با « کوروش بزرگ » همخوانی دارد.

او از طرف پدر(=کمبوجیه‎ی یکم) به خاندان شاهی « پارس »

و از طرف مادر(=ماندانا) به خاندان شاهی « ماد » می‎رسید.

2 شاخ کوروش نیزهمان تاج نامداری‎ست که در نقش پاسارگاد می‎بینیم.

■ « ذبیح بهروز » :
{ برخی از اجداد پادشاهان قدیم ایران ، نام « دو سر » داشته‎اند که به معنی « ذوالقرنین » است.

« دو سر » از القاب پادشاهان قدیم بوده است و نقش چند تن از آنها تاجی

2 شاخ بر سر دارد که این نقشها قدیم‎تر از نقوش مصری است. }
[ قصه‎ی سکندر و دارا ▬ اصلا غفاری ▬ مقدمه ]

این رسم مغانه ، در میان خاخام‎ها مانده است و آنها موهای شقیقه را بلند کرده و در هر

دو سو می‎بافند.

■ « ابوالکلام آزاد » :
{ مقصود سؤال یهود ( از پیامبر اسلام ) از ذوالقرنین ، همان کوروش بوده است ، لا غیر.

یعنی پادشاهی که دانیال او را به صورت قوچ تصویر نموده و کلمه‎ی « لوقرانائیم »

را لقب او قرار داده است. کلمه‎ی لوقرانائیم به زبان عبری ، ترجمه‎ی همان « ذوالقرنین »

عربی است ... دست راست او(=مجسمه‎ی کوروش) کشیده است و به جلو اشاره میکند ...

قوچی که در رؤیای دانیال نبی آمده ، مثل قوچ‎های معمولی ، 2 شاخ دارد ولی شاخ

آن مثل سایر قوچ‎ها قرار نداشته بلکه یکی از آنها رو به جلو و دیگری پشت آن و

رو به عقب بوده ؛ و عین این تصور را در مجسمه‎ی فوق میبینیم. 2 بال

مجسمه هم گویای همان تصوری‎ست که در کتاب اشعیا از قول او به نام

« عقاب شرق » ذکر شده است. }
[ کوروش کبیر ( ذوالقرنین ) - صفحه‎ی 195 و 196 و 198 ]
پاسخ
 سپاس شده توسط oprah vinfrey ، mr.destiny ، FARID.SHOMPET
آگهی
#2
ما باید به فرهنگمون وبه جد بزرگمون کورش بزرگ افتخار کنیم
باسپاس از شما
Heart ما دخترا Heart صدامون جــــــیغ  رژامون جـــــیغ   میریم رو اعصاب مثل تــیــــغ
پاسخ
 سپاس شده توسط oprah vinfrey
#3
واقع بین باشیم. نمیشه مطمین بود که حتما کورش هست. هرچند که ویژگی های زیادی منطبق هست. خیلی های دیگه هم ممکنه منطبق بشن (حتی پادشاهان دیگر تاریخ باستان خودمون)
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط tyjtfhdhr
#4
(17-07-2015، 21:23)F A R I D نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
واقع بین باشیم. نمیشه مطمین بود که حتما کورش هست. هرچند که ویژگی های زیادی منطبق هست. خیلی های دیگه هم ممکنه منطبق بشن (حتی پادشاهان دیگر تاریخ باستان خودمون)

درسته ینی کاملا درسته
چون هیچ دلیل ثابت و محکمی نداریم براش و فقط ب عنوان ی فرصیه تاریخی اینو قبول داریم و هنوز ب شکل ی نطریه در نیومده..
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان