امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بازارهای ایرانی

#1

بازارها مهم‌ترين محور ارتباطى و فضاى شهرى در شهرهاى ايران به‌شمار مى‌آمده‌اند، زيرا مکان قرارگيرى اين بازارها به‌طور عمده در امتداد مهم‌ترين راه و محور شهرى مشکل مى‌گرفتند.


براساس اطلاعات موجود، پيشينهٔ تاريخى بازارها به چند هزار سال پيش از ميلاد بر مى‌گردد. بازار به‌دليل جايگاه شهرى و موقعيت خاص آن و نيز اهميت و نفش اصناف و بازاريان، تنها يک فضاى اقتصادى محسوب نمى‌شد،

و بسيارى از جشن‌ها و مراسم ملى و مذهبي، همچنين سوگوارى‌هاى مذهبى نيز با مرکزيت بازار بر پاى گشت.


نقش بازار در فعاليت‌هاى سياسي، به‌خصوص در دوران اسلامى و ايستادگى اصناف در برابر حکام مستبد،

از ديگر کارکردهاى اجتماعى بازار به‌شمار مى‌رود.

'بازار ' به معنى محل خريد و فروش و عرضهٔ کالا، واژه‌اى بسيار کهن است. در فارسى ميانه به آن، 'وازار' و در پارتى 'واژار' خوانده مى‌شده است. دهخدا معتقد است که بازار از واژهٔ پهلوى او گرفته شده است.

 در ابيات فارسى واژهٔ 'بازار' ، مفهوى گسترده و وسيع دارد و به‌ معنى محل پر ازدحام، همچنين اهميت اشخاص و غيره به‌کار مى‌رفته است.

از نظر کالبدى و فضاى بازار به دو شکل متداول بود: نخست به شکل راسته‌اى بادکان‌هائى در دو سوى آن و ديگر ميدان‌گاه‌ها و فضاهاى باز و وسيع در داخل شهر يا آبادى.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان