10-05-2015، 13:05
رییس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نتایج پژوهش «ادامه تحصیلات عالی جوانان در کشورهای خارجی؛فرصتها و تهدیدها» گفت: ضعیف بودن استانداردهای علمی و تحقیقاتی در دانشگاههای مبداء (ایران)، امکانات رشد و توسعه هرچه بیشتر شغلی و تحصیلی در کشور مقصد، شکاف تکنولوژیک بین دانشگاه مبداء و کشور مقصد از جمله نتایج این پژوهش بوده است.
محمدتقی حسنزاده در گفتوگو با ایسنا، افزود: طبق این پژوهش نبود تعادل و تناسب در تربیت نیروهای تحصیلکرده و متخصص و مورد نیاز کشور از عواملی بودند که موجب گرایش جوانان به ادامه تحصیل در خارج از کشور شدهاند.
وی در ادامه گفت: این پژوهش از سال 92 تا 94 انجام شده است و جامعه آماری آن از 140 صاحبنظران، کارشناسان و دانشجویانی است که علاقه به تحصیلات خارج از کشور دارند یا در کشورهای دیگر تحصیل کردهاند.
رییس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به هدف این پژوهش اظهار کرد: با انجام این پژوهش قصد بررسی عوامل موثر در گرایش یا عدم گرایش جوانان به ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشتیم.
حسنزاده در زمینه «موانع» ادامه تحصیل در خارج از کشور اظهارکرد: مسائل خانوادگی و دلبستگیهای عاطفی،قرار گرفتن در فضاها و محیطهایی که تبعات شخصیتی و اخلاقی دارند، احساس تعلق به ارزشهای فرهنگی و بومی کشور و باور به خدشهدار شدن اعتقادات با حضور در کشورهای خارجی مهمترین این موانع بودهاند.
وی درباره «فرصت»های تحصیل در خارج از کشور و نتایج به دست آمده در این مورد گفت: وجود و ایجاد فرصتهای آموزشی و پرورشی متناسبتر، بهرهمندی از دانش نوین و کسب تجربه، مهارت و فراهم بودن امکانات بهروز و خلاقیت و شکوفایی استعدادها، تقویت روحیه خودباوری نسبت به داراییهای فردی و ملی از جمله این فرصتها بوده است.
حسنزاده در پایان اظهار کرد: از جمله «تهدید»های تحصیل جوانان ایرانی در خارج از کشور براساس نتایج به دست آمده میتوان به امکان بروز آسیبهای اجتماعی و اخلاقی، افزایش امکان از دست دادن نیروهای علمی، زمینهسازی و بسترسازی برای مهاجرت مغزها، عدم بازگشت به کشور و امکان از خودبیگانگی و هویتی اشاره کرد.
محمدتقی حسنزاده در گفتوگو با ایسنا، افزود: طبق این پژوهش نبود تعادل و تناسب در تربیت نیروهای تحصیلکرده و متخصص و مورد نیاز کشور از عواملی بودند که موجب گرایش جوانان به ادامه تحصیل در خارج از کشور شدهاند.
وی در ادامه گفت: این پژوهش از سال 92 تا 94 انجام شده است و جامعه آماری آن از 140 صاحبنظران، کارشناسان و دانشجویانی است که علاقه به تحصیلات خارج از کشور دارند یا در کشورهای دیگر تحصیل کردهاند.
رییس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به هدف این پژوهش اظهار کرد: با انجام این پژوهش قصد بررسی عوامل موثر در گرایش یا عدم گرایش جوانان به ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشتیم.
حسنزاده در زمینه «موانع» ادامه تحصیل در خارج از کشور اظهارکرد: مسائل خانوادگی و دلبستگیهای عاطفی،قرار گرفتن در فضاها و محیطهایی که تبعات شخصیتی و اخلاقی دارند، احساس تعلق به ارزشهای فرهنگی و بومی کشور و باور به خدشهدار شدن اعتقادات با حضور در کشورهای خارجی مهمترین این موانع بودهاند.
وی درباره «فرصت»های تحصیل در خارج از کشور و نتایج به دست آمده در این مورد گفت: وجود و ایجاد فرصتهای آموزشی و پرورشی متناسبتر، بهرهمندی از دانش نوین و کسب تجربه، مهارت و فراهم بودن امکانات بهروز و خلاقیت و شکوفایی استعدادها، تقویت روحیه خودباوری نسبت به داراییهای فردی و ملی از جمله این فرصتها بوده است.
حسنزاده در پایان اظهار کرد: از جمله «تهدید»های تحصیل جوانان ایرانی در خارج از کشور براساس نتایج به دست آمده میتوان به امکان بروز آسیبهای اجتماعی و اخلاقی، افزایش امکان از دست دادن نیروهای علمی، زمینهسازی و بسترسازی برای مهاجرت مغزها، عدم بازگشت به کشور و امکان از خودبیگانگی و هویتی اشاره کرد.