انگلستان
انگلیسیها نسبت به اظهارات کلی و بدون پایه و اساس بیاعتمادند. آنها بیش از دیگران نسبت به آنچه دقیقاًَ قول دادهاند، عمل میکنند. بنابراین، میخواهند دقیقاً بدانند که خود را به چه چیز متعهد میکنند.
فرانسویها اعتقاد دارند، وقتی که با یک انگلیسی مشغول بحث هستند به هیچوجه نباید باوی چانه زد، زیرا در آن صورت، انگلیسی فرد چانه زننده را به چشم یک خرده سوداگر و یا فروشندة دوره گرد، پنداشته و ارزشی برای وی قائل نخواهند شد، بلکه برای موفقیت در برخورد با یک فرد انگلیسی باید وضع خود را نشان داد و برگفتة خود تأکید کرد بدون آنکه لازم باشد علتی برای آن ذکر گردد و این ثبات قدم، ارزش طرف مقابل را در برابر فرد انگلیسی افزایش خواهد داد.
فرانسویان در مورد همسایههای انگلیسی خود، اعتقاد دارند که ایشان در طول تاریخ به خوبی توانستهاند شراب نو را در جام کهنه بریزند و در مقایسه بین خود و انگلیسیها معتقدند که یک فرانسوی یعنی یک مرد عاقل؛ دو فرانسوی یعنی بحث و گفتگو؛ سه فرانسوی یعنی بینظمی و آشوب. و یک انگلیسی یعنی یک ابله، دو انگلیسی یعنی باشگاه ورزشی و سه انگلیسی یعنی امپراطوری بریتانیا.
سویس
تعداد جشنها، آداب و رسوم مردم سوئیس همچون سایر مناطق، بدواً با انگیزههای مربوط به فصول و یا جشنهای مذهب پای گرفتند و پیامشان برای دور کردن اندیشههای ناپسند و فراخوان رحمت و برکت برای کار بر روی زمین، یاد آور نشاط، برداشت محصول، به پایان رسیدن زمستان و یا گرامیداشت یک رخداد تاریخی بود و در کل، تمام این جلوهگریها، همواره به سان نمادی از ایمانی قوی در درون مردم، جای گرفته است و یا همچون عاملی برای تحکیم پیوندها یا جامعه، تجلی میکرد.
ژاپن
غالب مردم ژاپن به خانواده اهمیت زیادی میدهند، به عهد خود وفا دارند، دروغ نمیگویند، تهمت نمیزنند، غیبت نمیکنند، و همواره «ژاپنیگرا» هستند یعنی اینکه رابطه حقیقی آنان با خودشان است و خارجی همیشه خارجی است. بنابراین در برخورد با خارجیان، همواره برخوردی توأم با نزاکت، تبسم، کم صحبتی و عدم گفتگو پیرامون مسائل جدی دارند.
مکزیک
مردم مکزیک به آداب و سنتهای فرهنگی خود بسیار پایبند میباشند و انجام مراسم فرهنگی مذهبی در این کشور فراوان یافت میشود. مردم مکزیک از لحاظ خصوصیات اجتماعی , مردمی خونگرم محسوب شده و پایبندی خاصی به روابط خانوادگی و تعلقات درون فامیلی دارند به طوری که سنتهای خانوادگی در این کشور بسیارقوی می باشد. جوانان زود تشکیل خانواده می دهند و معمولا به ازدواجهای خود پایبند بوده و تلاش می نمایند با افزایش رفت و آمدهای خانوادگی بنیان خانواده را تحکیم بخشند. هر چند این مهم نیز تحت تأثیر سایر فرهنگهای وارداتی قرار گرفته و نفوذ این نوع فرهنگ ها در روند آن به خوبی مشهود میباشد.
بر طبق قانون اساسی، تدوین و پیشبینی برنامهها و تسهیلات آموزشی از وظایف مشترک دولت فدرال و ایالتها و شهرداریها بود و باید بر اساس توسعه و پرورش افراد مکزیکی و در جهت تقویت روحیه وطن پرستی و اعتقاد به وحدت مکزیک و عدالت گسترش یابد. آموزش در مؤسسات آموزشی دولتی رایگان و اجباری است. آموزش دوران ابتدایی عبارتند از 6 سال دوران ابتدایی که از شش سالگی آغاز شود.
از سال 1979 پیشنهاد شد که این دوران به 10 سال افزایش یابد و 3 سال از دوران متوسطه که غیر اجباری بود به آن اضافه شود.
بلژیک
دولت، آموزش انحصاری معلمین را در اختیار خود داشته و معلمین توسط مقامات محلی انتخاب میشدند و جهت تدریس در مدارس به گواهینامه نیاز داشتند. این شیوة تعلیم و تربیت با مخالفت شدید گروههای مختلف در بلژیک مواجه گردید و انعکاس سیاسی آنچه که با نام جنگ مدارس نامیده شد، حتی تا اواسط قرن بیستم نیز دراین کشور تداوم داشته است.
در بلژیک مردم در زمینة نظافت عمومی و شخصی، حساسیت زیادی نشان میدهند و در صنعتیترین شهرهای این کشور نیز آلودگی هوا اجتناب ناپذیر است. مردم به نظافت خود و شهرشان اهمیت زیادی میدهند.
بلژیکیها به شوخ طبعی معروفند. اگر کسی بلژیک را کوچک بخواند، به شدت عصبانی میشوند.
بنگلادش
راحت طلبی و عشق به تعطیلی ازخصوصیات مردم بنگلادش است. ویژگی دیگر مردم بنگلادش برخورد بسیار احترام آمیز آنان با خارجیان میباشد. آنان همانند دیگر مردم شبه قاره به موسیقی عشق میورزند.
انگلیسیها نسبت به اظهارات کلی و بدون پایه و اساس بیاعتمادند. آنها بیش از دیگران نسبت به آنچه دقیقاًَ قول دادهاند، عمل میکنند. بنابراین، میخواهند دقیقاً بدانند که خود را به چه چیز متعهد میکنند.
فرانسویها اعتقاد دارند، وقتی که با یک انگلیسی مشغول بحث هستند به هیچوجه نباید باوی چانه زد، زیرا در آن صورت، انگلیسی فرد چانه زننده را به چشم یک خرده سوداگر و یا فروشندة دوره گرد، پنداشته و ارزشی برای وی قائل نخواهند شد، بلکه برای موفقیت در برخورد با یک فرد انگلیسی باید وضع خود را نشان داد و برگفتة خود تأکید کرد بدون آنکه لازم باشد علتی برای آن ذکر گردد و این ثبات قدم، ارزش طرف مقابل را در برابر فرد انگلیسی افزایش خواهد داد.
فرانسویان در مورد همسایههای انگلیسی خود، اعتقاد دارند که ایشان در طول تاریخ به خوبی توانستهاند شراب نو را در جام کهنه بریزند و در مقایسه بین خود و انگلیسیها معتقدند که یک فرانسوی یعنی یک مرد عاقل؛ دو فرانسوی یعنی بحث و گفتگو؛ سه فرانسوی یعنی بینظمی و آشوب. و یک انگلیسی یعنی یک ابله، دو انگلیسی یعنی باشگاه ورزشی و سه انگلیسی یعنی امپراطوری بریتانیا.
سویس
تعداد جشنها، آداب و رسوم مردم سوئیس همچون سایر مناطق، بدواً با انگیزههای مربوط به فصول و یا جشنهای مذهب پای گرفتند و پیامشان برای دور کردن اندیشههای ناپسند و فراخوان رحمت و برکت برای کار بر روی زمین، یاد آور نشاط، برداشت محصول، به پایان رسیدن زمستان و یا گرامیداشت یک رخداد تاریخی بود و در کل، تمام این جلوهگریها، همواره به سان نمادی از ایمانی قوی در درون مردم، جای گرفته است و یا همچون عاملی برای تحکیم پیوندها یا جامعه، تجلی میکرد.
ژاپن
غالب مردم ژاپن به خانواده اهمیت زیادی میدهند، به عهد خود وفا دارند، دروغ نمیگویند، تهمت نمیزنند، غیبت نمیکنند، و همواره «ژاپنیگرا» هستند یعنی اینکه رابطه حقیقی آنان با خودشان است و خارجی همیشه خارجی است. بنابراین در برخورد با خارجیان، همواره برخوردی توأم با نزاکت، تبسم، کم صحبتی و عدم گفتگو پیرامون مسائل جدی دارند.
مکزیک
مردم مکزیک به آداب و سنتهای فرهنگی خود بسیار پایبند میباشند و انجام مراسم فرهنگی مذهبی در این کشور فراوان یافت میشود. مردم مکزیک از لحاظ خصوصیات اجتماعی , مردمی خونگرم محسوب شده و پایبندی خاصی به روابط خانوادگی و تعلقات درون فامیلی دارند به طوری که سنتهای خانوادگی در این کشور بسیارقوی می باشد. جوانان زود تشکیل خانواده می دهند و معمولا به ازدواجهای خود پایبند بوده و تلاش می نمایند با افزایش رفت و آمدهای خانوادگی بنیان خانواده را تحکیم بخشند. هر چند این مهم نیز تحت تأثیر سایر فرهنگهای وارداتی قرار گرفته و نفوذ این نوع فرهنگ ها در روند آن به خوبی مشهود میباشد.
بر طبق قانون اساسی، تدوین و پیشبینی برنامهها و تسهیلات آموزشی از وظایف مشترک دولت فدرال و ایالتها و شهرداریها بود و باید بر اساس توسعه و پرورش افراد مکزیکی و در جهت تقویت روحیه وطن پرستی و اعتقاد به وحدت مکزیک و عدالت گسترش یابد. آموزش در مؤسسات آموزشی دولتی رایگان و اجباری است. آموزش دوران ابتدایی عبارتند از 6 سال دوران ابتدایی که از شش سالگی آغاز شود.
از سال 1979 پیشنهاد شد که این دوران به 10 سال افزایش یابد و 3 سال از دوران متوسطه که غیر اجباری بود به آن اضافه شود.
بلژیک
دولت، آموزش انحصاری معلمین را در اختیار خود داشته و معلمین توسط مقامات محلی انتخاب میشدند و جهت تدریس در مدارس به گواهینامه نیاز داشتند. این شیوة تعلیم و تربیت با مخالفت شدید گروههای مختلف در بلژیک مواجه گردید و انعکاس سیاسی آنچه که با نام جنگ مدارس نامیده شد، حتی تا اواسط قرن بیستم نیز دراین کشور تداوم داشته است.
در بلژیک مردم در زمینة نظافت عمومی و شخصی، حساسیت زیادی نشان میدهند و در صنعتیترین شهرهای این کشور نیز آلودگی هوا اجتناب ناپذیر است. مردم به نظافت خود و شهرشان اهمیت زیادی میدهند.
بلژیکیها به شوخ طبعی معروفند. اگر کسی بلژیک را کوچک بخواند، به شدت عصبانی میشوند.
بنگلادش
راحت طلبی و عشق به تعطیلی ازخصوصیات مردم بنگلادش است. ویژگی دیگر مردم بنگلادش برخورد بسیار احترام آمیز آنان با خارجیان میباشد. آنان همانند دیگر مردم شبه قاره به موسیقی عشق میورزند.