01-12-2014، 17:14
به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدامیرمحسن ضیائی در نشست خبری که امروز (سهشنبه) در وزارت بهداشت برگزار شد در مورد تعداد شرکتکنندگان این المپیاد گفت که 515 نفر از 53 دانشگاه علوم پزشکی کشور در این آزمون شرکت کردهاند که 274 نفر زن و 241 نفر مرد هستند.
وی از برگزاری آزمون کتبی تخصصی و فوق تخصصی در تهران در 13 شهریور خبر داد و گفت همچنین آزمون علوم پایه در سه رشته «داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی» در 10 قطب نیز در روز پنجشنبه برگزار میشود.
وی در ادامه هدف برگزاری این المپیاد را « الگوسازی برای آموزش علوم پزشکی و ایجاد نوآوری برای حیطههای مختلف آن » برشمرد و افزود: همچنین تعریف شاخصهایی که آموزش علوم پزشکی را از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن ارتقاء دهد از دیگر اهداف ماست.
معاون آموزشی و پزشکی وزیر بهداشت درمورد حیطههای این المپیاد نیز توضیح داد: این المپیاد در چهار حیطه استدلال بالینی، مدیریت نظام سلامت، تفکر علمی در علوم پایه و استفاده از جلوههای هنری در آموزش پزشکی برگزار میشود.
ضیائی همچنین با تاکید بر اینکه این حیطهها هماکنون در آموزش پزشکی کشور کمرنگ هستند گفت: هدف ما پررنگکردن این حیطههاست. برای مثال استفاده از جلوههای هنری در آموزش پزشکی باید به صورت یک نوآوری در متن آموزش گنجانده شود؛ زیرا یکی از مهمترین تواناییهایی که هر دانشجوی علوم پزشکی باید داشته باشد این است که از نظام سلامت آگاه باشد و نیازها، اجزاء، ارکان و نحوه مدیریت آن را بشناسد.
وی تاکید کرد: باید نحوه تفکر و همچنین تفکر نقادانه داشتن را به دانشجویان آموزش دهیم. دانشجویان باید طوری تربیت شوند که خود به دنبال مسئله بروند نه اینکه فقط حامل اطلاعات باشند. دانشجویان باید قادر باشند خوب فکر کنند و تحقق این مهم نیازمند یک مهارت است که باید آموزش داده شود که ما اکنون در آغاز راه آن هستیم و باید آن را نهادینه کنیم.
ضیائی همچنین با بیان اشاره مجدد به اینکه استفاده از جلوههای هنری در آموزش پزشکی یکی از حیطههای این المپیاد است افزود: استفاده از هنر در آموزش پزشکی بسیار رایج شده . منظور از هنر استفاده از شبیهسازها، بازیها، هوش مصنوعی و ... است؛ در واقع این حیطه جنبههای مختلف هنری و علمی دارد که به ارتقای آموزش پزشکی کشور کمک میکند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد که یکی از اهداف برگزاری این المپیاد شناسایی افرادی است که صاحب این نوع خلاقیت و نوآوری هستند و در ادامه برای پرورش خلاقیت افراد و الگوسازی و استفاده از خلاقیت آنها حرکت میشود.
ضیائی در ادامه درباره وضعیت برندگان المپیاد پارسال گفت: در سال گذشته حائزان رتبههای برتر این المپیاد در ارزشیابی رسمی کشور قرار گرفتند و با توجه به ارزیابی بنیاد نخبگان رتبههای برتر، نخبه شناخته شدهاند.
وی در ادامه با انتقاد از برخی ویژگیهای نظام آموزشی در سنجش جنبههای مختلف توانایی افراد اظهار کرد: نظام آموزشی ما فقط به یک جنبه از تواناییهای فرد توجه میکند و آن را رشد میدهد؛ در صورتی که یک طبیب نیاز دارد جنبههای مختلف موضوع را شناسایی کند؛ بنابراین باید این پتانسیلها در دانشجو تربیت و پرورش داده شود؛ زیرا در ارزیابیهایی که در دنیا انجام میشود فقط دانش فرد مورد نظر نیست بلکه نحوه تفکر، تواناییهای بدنی، مشارکتهای اجتماعی و علاقه به مردم هم مورد توجه قرار میگیرد که پرورش این سرفصلها در دانشجویان یکی از اهداف این المپیاد است.
در ادامه این نشست رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت نیز با تاکید بر این که « ما نیاز داریم کشور در جایگاه بینالمللی قرار بگیرد» افزود: البته ما در المپیادها حضور پرشوری داریم و سالانه بیش از 22 المپیاد در جهان برگزار میشود اما المپیادهایی که در حیطه علوم پزشکی برگزار میشوند با المپیادهای دیگر کاملاً فرق دارند؛ زیرا این المپیادها تلفیقی از دانش نظری و عملی فرد هستند.
دکتر سلیمان احمدی همچنین المپیاد اخیر را ششمین المپیاد علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور دانست و افزود: المپیادهای قبلی به ترتیب در اصفهان، شیراز، تهران، تبریز و کرمان برگزار شدهاند و این المپیاد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت در مرکز همایشهای رازی تهران برگزار میشود.
وی افزود: در المپیادهای قبلی ماموریت به یک دانشگاه داده میشد اما هدف ما این است که برای برگزاری این المپیاد چند دانشگاه متولی شوند.
احمدی در ادامه با اشاره به جلسه مشترکی که وزارت بهداشت با بنیاد ملی نخبگان برگزار کرده است گفت: حاصل این جلسهها این بود که دانشجویان برتر این المپیاد دارای شناسنامه میشوند و میتوانند از خدمات بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در مورد دستاوردهای این المپیاد هم توضیح داد: معرفی روشهای جدید ارزیابی و توانمندسازی استادان از مهمترین دستاوردهای این المپیاد است. هماکنون بیش از 253 نفر از استادان دانشگاههای علوم پزشکی درگیر روند برگزاری این المپیادها هستند. در عین حال دانشجویان در روند برگزاری این المپیاد با روشهای جدید آشنا میشوند که باعث توانمندکردن آنها به مرور زمان میشود.
احمدی همچنین با تاکید بر اینکه هدف، بینالمللی کردن این المپیاد است، اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان ایرانی در حوزه علوم پزشکی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند. هدف ما این است که شرایطی را فراهم کنیم که در المپیادهای بعدی از آنها برای شرکت در المپیاد دعوت شود.
وی همچنین با اشاره به تعداد دانشجویان شرکتکننده در این المپیاد گفت: در واقع این دانشجویان در دانشگاه خود به رقابت پرداختهاند و جزو برگزیدگان کشوری هستند. بیشترین متقاضیان به ترتیب در حیطه تفکر و علوم پایه، استدلال بالینی، مدیریت نظام سلامت و هنر در آموزش پزشکی رقابت میکنند.
رئیس مرکز خدمات آموزشی در ادامه با بیان اینکه امسال در نحوه معرفی نفرات برتر تغییری رخ داده است اظهار کرد: اعلام نفرات برتر در این المپیاد تبدیل به مدال شده، یعنی به 10 درصد از برگزیدگان هر حیطه مدال طلا، به 15 درصد مدال نقره و به 25 درصد مدال برنز اهدا خواهد شد؛ در واقع به 50 درصد از برگزیدگان مدال اعطا میشود که در بالابردن انگیزه دانشجویان مؤثر است.
وی از برگزاری آزمون کتبی تخصصی و فوق تخصصی در تهران در 13 شهریور خبر داد و گفت همچنین آزمون علوم پایه در سه رشته «داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی» در 10 قطب نیز در روز پنجشنبه برگزار میشود.
وی در ادامه هدف برگزاری این المپیاد را « الگوسازی برای آموزش علوم پزشکی و ایجاد نوآوری برای حیطههای مختلف آن » برشمرد و افزود: همچنین تعریف شاخصهایی که آموزش علوم پزشکی را از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن ارتقاء دهد از دیگر اهداف ماست.
معاون آموزشی و پزشکی وزیر بهداشت درمورد حیطههای این المپیاد نیز توضیح داد: این المپیاد در چهار حیطه استدلال بالینی، مدیریت نظام سلامت، تفکر علمی در علوم پایه و استفاده از جلوههای هنری در آموزش پزشکی برگزار میشود.
ضیائی همچنین با تاکید بر اینکه این حیطهها هماکنون در آموزش پزشکی کشور کمرنگ هستند گفت: هدف ما پررنگکردن این حیطههاست. برای مثال استفاده از جلوههای هنری در آموزش پزشکی باید به صورت یک نوآوری در متن آموزش گنجانده شود؛ زیرا یکی از مهمترین تواناییهایی که هر دانشجوی علوم پزشکی باید داشته باشد این است که از نظام سلامت آگاه باشد و نیازها، اجزاء، ارکان و نحوه مدیریت آن را بشناسد.
وی تاکید کرد: باید نحوه تفکر و همچنین تفکر نقادانه داشتن را به دانشجویان آموزش دهیم. دانشجویان باید طوری تربیت شوند که خود به دنبال مسئله بروند نه اینکه فقط حامل اطلاعات باشند. دانشجویان باید قادر باشند خوب فکر کنند و تحقق این مهم نیازمند یک مهارت است که باید آموزش داده شود که ما اکنون در آغاز راه آن هستیم و باید آن را نهادینه کنیم.
ضیائی همچنین با بیان اشاره مجدد به اینکه استفاده از جلوههای هنری در آموزش پزشکی یکی از حیطههای این المپیاد است افزود: استفاده از هنر در آموزش پزشکی بسیار رایج شده . منظور از هنر استفاده از شبیهسازها، بازیها، هوش مصنوعی و ... است؛ در واقع این حیطه جنبههای مختلف هنری و علمی دارد که به ارتقای آموزش پزشکی کشور کمک میکند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد که یکی از اهداف برگزاری این المپیاد شناسایی افرادی است که صاحب این نوع خلاقیت و نوآوری هستند و در ادامه برای پرورش خلاقیت افراد و الگوسازی و استفاده از خلاقیت آنها حرکت میشود.
ضیائی در ادامه درباره وضعیت برندگان المپیاد پارسال گفت: در سال گذشته حائزان رتبههای برتر این المپیاد در ارزشیابی رسمی کشور قرار گرفتند و با توجه به ارزیابی بنیاد نخبگان رتبههای برتر، نخبه شناخته شدهاند.
وی در ادامه با انتقاد از برخی ویژگیهای نظام آموزشی در سنجش جنبههای مختلف توانایی افراد اظهار کرد: نظام آموزشی ما فقط به یک جنبه از تواناییهای فرد توجه میکند و آن را رشد میدهد؛ در صورتی که یک طبیب نیاز دارد جنبههای مختلف موضوع را شناسایی کند؛ بنابراین باید این پتانسیلها در دانشجو تربیت و پرورش داده شود؛ زیرا در ارزیابیهایی که در دنیا انجام میشود فقط دانش فرد مورد نظر نیست بلکه نحوه تفکر، تواناییهای بدنی، مشارکتهای اجتماعی و علاقه به مردم هم مورد توجه قرار میگیرد که پرورش این سرفصلها در دانشجویان یکی از اهداف این المپیاد است.
در ادامه این نشست رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت نیز با تاکید بر این که « ما نیاز داریم کشور در جایگاه بینالمللی قرار بگیرد» افزود: البته ما در المپیادها حضور پرشوری داریم و سالانه بیش از 22 المپیاد در جهان برگزار میشود اما المپیادهایی که در حیطه علوم پزشکی برگزار میشوند با المپیادهای دیگر کاملاً فرق دارند؛ زیرا این المپیادها تلفیقی از دانش نظری و عملی فرد هستند.
دکتر سلیمان احمدی همچنین المپیاد اخیر را ششمین المپیاد علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور دانست و افزود: المپیادهای قبلی به ترتیب در اصفهان، شیراز، تهران، تبریز و کرمان برگزار شدهاند و این المپیاد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت در مرکز همایشهای رازی تهران برگزار میشود.
وی افزود: در المپیادهای قبلی ماموریت به یک دانشگاه داده میشد اما هدف ما این است که برای برگزاری این المپیاد چند دانشگاه متولی شوند.
احمدی در ادامه با اشاره به جلسه مشترکی که وزارت بهداشت با بنیاد ملی نخبگان برگزار کرده است گفت: حاصل این جلسهها این بود که دانشجویان برتر این المپیاد دارای شناسنامه میشوند و میتوانند از خدمات بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در مورد دستاوردهای این المپیاد هم توضیح داد: معرفی روشهای جدید ارزیابی و توانمندسازی استادان از مهمترین دستاوردهای این المپیاد است. هماکنون بیش از 253 نفر از استادان دانشگاههای علوم پزشکی درگیر روند برگزاری این المپیادها هستند. در عین حال دانشجویان در روند برگزاری این المپیاد با روشهای جدید آشنا میشوند که باعث توانمندکردن آنها به مرور زمان میشود.
احمدی همچنین با تاکید بر اینکه هدف، بینالمللی کردن این المپیاد است، اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان ایرانی در حوزه علوم پزشکی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند. هدف ما این است که شرایطی را فراهم کنیم که در المپیادهای بعدی از آنها برای شرکت در المپیاد دعوت شود.
وی همچنین با اشاره به تعداد دانشجویان شرکتکننده در این المپیاد گفت: در واقع این دانشجویان در دانشگاه خود به رقابت پرداختهاند و جزو برگزیدگان کشوری هستند. بیشترین متقاضیان به ترتیب در حیطه تفکر و علوم پایه، استدلال بالینی، مدیریت نظام سلامت و هنر در آموزش پزشکی رقابت میکنند.
رئیس مرکز خدمات آموزشی در ادامه با بیان اینکه امسال در نحوه معرفی نفرات برتر تغییری رخ داده است اظهار کرد: اعلام نفرات برتر در این المپیاد تبدیل به مدال شده، یعنی به 10 درصد از برگزیدگان هر حیطه مدال طلا، به 15 درصد مدال نقره و به 25 درصد مدال برنز اهدا خواهد شد؛ در واقع به 50 درصد از برگزیدگان مدال اعطا میشود که در بالابردن انگیزه دانشجویان مؤثر است.