19-11-2014، 18:58
متن و حاشیه عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: سازمان محیط زیست بیش از آنکه با هدف حفاظت از محیط زیست به مقوله بنزین داخل ورود کند، سیاسی وارد این مساله شد و این مسئله را بهانهای برای توقف بنزین داخل و وارد کردن بنزین خارجی قرار داد.
انتقاد از سياسیكاری ابتکار درباره آلودگیهوا
به گزارش جهان، برنامه متن و حاشیه اين هفته به بررسي موضوع آلودگي هوا و حواشي پيرامون آن پرداخت و به اين بهانه به سراغ محمدهادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران و سید مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس رفت تا در مناظره اي داغ به بررسي اين مسئله بپردازد.
محمدهادی حیدرزاده، در پاسخ به سوال مجري برنامه، ضمن رد مخالفت سازمان محیط زیست با تولید بنزین داخلی، گفت: هم اکنون در پالایشگاه تندگویان و شازند اراک بنزین با کیفیت در حال تولید است ولي ایراد ما به بنزین های تولیدی پتروشیمیها بود چرا که معتقدیم بنزین باید از نظر درصدهای حجمی و ترکیبات آروماتیک ۳۵ درصد باشد.
وي افزود: بنزین تولیدی زمان تحریم که در پتروشیمی ها تولید می شد از نظر بنزن ۶ درصد و از نظر ترکیبات آروماتیک تا ۷۰ درصد میرسید که به دلیل شرایط تحریم و محدودیت ها ناگزیر از تولید آن بودند؛ اما امروز شرایط فرق کرده است.
شركت نفت را بايد مجبور كرد تا بنزين پالايشگاهها را استاندارد كند
مديركل محيط زيست تهران افزود: باید شرکت نفت را مجبور کرد تا پالایشگاهها را به سمت استانداردسازی تولید بنزین هدایت کند و کسری خود را با بنزین وارداتی جبران نماید.
وي با اشاره به آلودگی این چند روز اخیر و با اشاره به تاثیر شرایط جوی بر تشدید آلودگی ادامه داد: اساسا قرار نبود تا با تغییر بنزین کل معضل آلودگی هوا حل شود. سال گذشته تهران ۳ روز پاک و امسال ۱۲ روز پاک داشته و اين نشان ميدهد، هوا بهتر شده است.
حيدرزاده افزود: البته در بحث آلودگی هوا باید مولفههای مختلف از جمله مازوت سوزی برخی پالایشگاهها و آلایندگی خودروها و از این قبیل را هم در نظر گرفت.
اين مقام مسئول در سازمان محيط زيست، ۷۰ درصدآلودگیها را ناشی از منابع متحرک دانست و افزود: بسیاری از خودروها به علت آلایندگی مستقیم در آلودگی هوا دارند.
بنزين پتروشيمي در كلانشهرها توزيع نميشد
سید مهدی موسوینژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به توقف تولید بنزین پتروشیمی، با دخالت سازمان محیط زیست گفت: همان ایام توقف تولید بنزین پتروشیمیها هم گفتیم که نمیتوان آلودگی را به بنزین پتروشیمی نسبت داد؛ چرا که اساسا بنزین پتروشیمیها در کلانشهرها امکان توزیع نداشت.
وي افزود: از آن گذشته از ۶۰ میلیون لیتر بنزین تولیدی فقط ۶ میلیون لیتر آن تولید پتروشیمیهاست که آن هم بنزین نبود بلکه رفرمیت پتروشیمیها بود.
این نماینده مجلس هدف محيط زيست از این اقدامات را سياسي كارانه توصيف كرد و گفت: سازمان محیط زیست بیش از آنکه با هدف حفاظت از محیط زیست به مقوله بنزین داخل ورود کند، سیاسی وارد این مساله شد و این مسئله را بهانهای برای توقف بنزین داخل و وارد کردن بنزین خارجی قرار داد.
كيفيت بنزين وارداتي از بنزين داخلي كمتر است
موسوي نژاد تاكيد كرد: اين اتفاق در حالي رخ داده که با بررسی کیفیت بنزین وارداتی، کیفیت آنها را از کیفیت بنزین داخلی نیز پایینتر یافتیم.
در ادامه اين برنامه، مديركل محيط زيست تهران در پاسخ به سخنان موسوینژاد گفت: نباید با سلامت مردم سیاسی برخورد کرد و اگر این برداشت از رفتار محیط زیست تلقی می شود، اشتباه است.
حيدرزاده افزود: بحث محيط زيست، بحث سلامت بود، نه واردات بنزین؛ چرا كه بیشترین فشار ما بر وزارت نفت بوده تا کیفیت بنزین را اصلاح کند.
وي در ادامه اظهار داشت: ما با بنزین داخلی مشکلی نداریم و معتقديم باید پالایشگاههای داخل بنزین یورو ۴ تولید کنند. مشکل ما با بنزین داخل در حوزه فرایند تولید آن بود.
عضو كميسون انرژي مجلس، با رد ادعای مديركل محيط زيست مبني بر کیفیت يورو ۴ بنزین وارداتی تاكيد كرد: بعد از ارائه ادعای واردات بنزین یورو ۴، از مرداد ماه با پیگیریهایی که کردیم محیط زیست اذعان کرد که تا مرداد ماه بنزین یورو ۴ وارد نکرده است و پس از آن بنزین یورو ۴ بوده است.
موسوي نژاد در پايان تصريح كرد: بعد از این ادعا؛ با بررسی کیفیت بنزینهاي وارداتی بعد از مرداد، متوجه شدیم، این بنزین ابدا استاندارد یورو ۴ را نداشته و واردکنندگان برای اینکه بتوانند بنزن و آروماتیک بنزین وارداتی را پایین بیاورند دست به اقدامات خطرناكي زده اند.
وي افزود: آنها در یکی از مخازن فجیره، بنزین را تفکیک می کنند به گونهاي كه حتي پالایشگاهها هم از ایشان تحویل نگرفتند؛ چرا که برخی ترکیبات ناپایدار را به بنزین اضافه کرده بودند و اینهاست كه باعث تشدید آلودگی و بیماریها میشود.
انتقاد از سياسیكاری ابتکار درباره آلودگیهوا
به گزارش جهان، برنامه متن و حاشیه اين هفته به بررسي موضوع آلودگي هوا و حواشي پيرامون آن پرداخت و به اين بهانه به سراغ محمدهادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران و سید مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس رفت تا در مناظره اي داغ به بررسي اين مسئله بپردازد.
محمدهادی حیدرزاده، در پاسخ به سوال مجري برنامه، ضمن رد مخالفت سازمان محیط زیست با تولید بنزین داخلی، گفت: هم اکنون در پالایشگاه تندگویان و شازند اراک بنزین با کیفیت در حال تولید است ولي ایراد ما به بنزین های تولیدی پتروشیمیها بود چرا که معتقدیم بنزین باید از نظر درصدهای حجمی و ترکیبات آروماتیک ۳۵ درصد باشد.
وي افزود: بنزین تولیدی زمان تحریم که در پتروشیمی ها تولید می شد از نظر بنزن ۶ درصد و از نظر ترکیبات آروماتیک تا ۷۰ درصد میرسید که به دلیل شرایط تحریم و محدودیت ها ناگزیر از تولید آن بودند؛ اما امروز شرایط فرق کرده است.
شركت نفت را بايد مجبور كرد تا بنزين پالايشگاهها را استاندارد كند
مديركل محيط زيست تهران افزود: باید شرکت نفت را مجبور کرد تا پالایشگاهها را به سمت استانداردسازی تولید بنزین هدایت کند و کسری خود را با بنزین وارداتی جبران نماید.
وي با اشاره به آلودگی این چند روز اخیر و با اشاره به تاثیر شرایط جوی بر تشدید آلودگی ادامه داد: اساسا قرار نبود تا با تغییر بنزین کل معضل آلودگی هوا حل شود. سال گذشته تهران ۳ روز پاک و امسال ۱۲ روز پاک داشته و اين نشان ميدهد، هوا بهتر شده است.
حيدرزاده افزود: البته در بحث آلودگی هوا باید مولفههای مختلف از جمله مازوت سوزی برخی پالایشگاهها و آلایندگی خودروها و از این قبیل را هم در نظر گرفت.
اين مقام مسئول در سازمان محيط زيست، ۷۰ درصدآلودگیها را ناشی از منابع متحرک دانست و افزود: بسیاری از خودروها به علت آلایندگی مستقیم در آلودگی هوا دارند.
بنزين پتروشيمي در كلانشهرها توزيع نميشد
سید مهدی موسوینژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به توقف تولید بنزین پتروشیمی، با دخالت سازمان محیط زیست گفت: همان ایام توقف تولید بنزین پتروشیمیها هم گفتیم که نمیتوان آلودگی را به بنزین پتروشیمی نسبت داد؛ چرا که اساسا بنزین پتروشیمیها در کلانشهرها امکان توزیع نداشت.
وي افزود: از آن گذشته از ۶۰ میلیون لیتر بنزین تولیدی فقط ۶ میلیون لیتر آن تولید پتروشیمیهاست که آن هم بنزین نبود بلکه رفرمیت پتروشیمیها بود.
این نماینده مجلس هدف محيط زيست از این اقدامات را سياسي كارانه توصيف كرد و گفت: سازمان محیط زیست بیش از آنکه با هدف حفاظت از محیط زیست به مقوله بنزین داخل ورود کند، سیاسی وارد این مساله شد و این مسئله را بهانهای برای توقف بنزین داخل و وارد کردن بنزین خارجی قرار داد.
كيفيت بنزين وارداتي از بنزين داخلي كمتر است
موسوي نژاد تاكيد كرد: اين اتفاق در حالي رخ داده که با بررسی کیفیت بنزین وارداتی، کیفیت آنها را از کیفیت بنزین داخلی نیز پایینتر یافتیم.
در ادامه اين برنامه، مديركل محيط زيست تهران در پاسخ به سخنان موسوینژاد گفت: نباید با سلامت مردم سیاسی برخورد کرد و اگر این برداشت از رفتار محیط زیست تلقی می شود، اشتباه است.
حيدرزاده افزود: بحث محيط زيست، بحث سلامت بود، نه واردات بنزین؛ چرا كه بیشترین فشار ما بر وزارت نفت بوده تا کیفیت بنزین را اصلاح کند.
وي در ادامه اظهار داشت: ما با بنزین داخلی مشکلی نداریم و معتقديم باید پالایشگاههای داخل بنزین یورو ۴ تولید کنند. مشکل ما با بنزین داخل در حوزه فرایند تولید آن بود.
عضو كميسون انرژي مجلس، با رد ادعای مديركل محيط زيست مبني بر کیفیت يورو ۴ بنزین وارداتی تاكيد كرد: بعد از ارائه ادعای واردات بنزین یورو ۴، از مرداد ماه با پیگیریهایی که کردیم محیط زیست اذعان کرد که تا مرداد ماه بنزین یورو ۴ وارد نکرده است و پس از آن بنزین یورو ۴ بوده است.
موسوي نژاد در پايان تصريح كرد: بعد از این ادعا؛ با بررسی کیفیت بنزینهاي وارداتی بعد از مرداد، متوجه شدیم، این بنزین ابدا استاندارد یورو ۴ را نداشته و واردکنندگان برای اینکه بتوانند بنزن و آروماتیک بنزین وارداتی را پایین بیاورند دست به اقدامات خطرناكي زده اند.
وي افزود: آنها در یکی از مخازن فجیره، بنزین را تفکیک می کنند به گونهاي كه حتي پالایشگاهها هم از ایشان تحویل نگرفتند؛ چرا که برخی ترکیبات ناپایدار را به بنزین اضافه کرده بودند و اینهاست كه باعث تشدید آلودگی و بیماریها میشود.