14-11-2014، 11:40
موتورهای جت، نوعی موتور هستند که از شتاب دادن و تخلیه سیال برای ایجاد پیشرانش بر پایه قانون سوم نیوتن استفاده میکنند. دو نوع از موتورهای جت یعنی توربوجتها و توربوفنها شامل توربین گاز بوده و در واقع یک نوع توربین گاز هستند.
توربوجتها، نوعی توربین گاز هستند که در آنها همهٔ انرژی تولید شده در توربین صرف چرخاندن کمپرسور میشود و هوای داغ خروجی از توربین پس از عبور از یک نازل، سرعت گرفته و به صورت یک جت سیال با سرعت زیاد از انتهای آن خارج میشود.
توربوفنها، نوع دیگری از موتور جت هستند که در آنها برعکس توربوجتها، همهٔ هوای ورودی به موتور از کمپرسور، محفظهٔ احتراق و توربین عبور نمیکند، بلکه بیشتر هوا، پس از عبور از یک یا دو ردیف پره بزرگ که فن نامیده میشوند، از مجرای اطراف کمپرسور حرکت کرده و از یک نازل خارج میشوند. بخش کمی از هوا از کمپرسور عبور کرده، محترق شده و توربین را میچرخاند. انرژی تولیدشده توسط توربین صرف چرخاندن کمپرسور و فن میشود. بنابراین در این نوع موتور جت، پیشرانش هم در اثر جت سیال خروجی و هم در اثر چرخش فن ایجاد میشود. بازده حرارتی توبوفنها در سرعتهای پایینتر از سرعت حرکت صوت (ماخ کمتر از ۱)، که سرعت حرکت هواپیماهای مسافربری است، از توربوجتها بیشتر است. بنابراین، پس از اختراع توربوفن، به تدریج در هواپیماهای مسافربری از آنها استفاده شد و امروزه موتور بیشتر هواپیماهای مسافربری، توربوفن است.