13-11-2014، 11:56
زمان اول:
پیستون از نقطه مرگ بالا پس از متراکم نمودن گاز و ایجاد احتراق به طرف نقطه مرگ پایین حرکت میکند ۱-در طی این عمل ضمن انتقال قدرت احتراق به میل لنگ، سوخت شامل بنزین وهوا از دریچهای وارد محفظه کارتل در زیر پیستون میشود ورود هوا از این دریچه به دو صورت عملی میگردد در موتورهای کوچک به علت حرکت سریع پیستون به طرف بالا و افزایش حجم زیر پیستون و تولید خلا و در موتورهای بزرگ دو زمانه عمل شستشو توسط توربو شارژ، هوا به داخل سیلندرها پمپ میشود تا میزان فشردگی هوا در سرسیلندرها افزایش یابد ۲-با حرکت بیشتر پیستون به طرف پایین دریچه خروجی واقع در بدنه سیلندر باز شده، پس ماند احتراق از ان تخلیه میشود همزمان با این عمل دریچه ورودی بسته شده با کوچک شدن حجم کارتل هوای محبوس در ان فشرده میگردد این حرکت به پیش تراکم معروف است ضمن پایین رفتن پیستون دریچه ارتباطی بین محفظه کارتل و قسمت بالای پیستون باز شده هوای پیش تراکم کارتل به بالای پیستون وارد میشود برای انکه مقاومتی در مقابل هوا نباشد سر پیستون به شکل خاصی طراحی شده است تا به کمک انحنای ان، هوا به قسمت بالای پیستون وارد شده، ضمن پرکردن منطقه، موجب خروج دودهای پس ماند احتراق قبلی گردد این عمل را جارو کردن اتاق احتراق با مخلوط تازه گویند با این تفاوت وصف موتورهای دو زمانه به علت کمی زمان عملیات توانایی تخلیه کامل دود را ندارند و این امر یکی از معایب ان به حساب می اید.
زمان دوم:
پیستون به طرف بالا حرکت میکند و همزمان با ان ۱-جریان هوای پمپ شده از طریق کارتل به بالای پیستون رانده میشود و موجب تخلیه پس ماند احتراق قبلی میگردد. ۲-دریچه خروجی بسته شده در نتیجه هوای موجود در بالای پیستون بتدریج متراکم میگردد. ۳-وقتی پیستون به نقطه مرگ بالا رسیده شمع جرقه میزند و با فشار ناشی از احتراق پیستون را به سمت پایین می راند.
پیستون از نقطه مرگ بالا پس از متراکم نمودن گاز و ایجاد احتراق به طرف نقطه مرگ پایین حرکت میکند ۱-در طی این عمل ضمن انتقال قدرت احتراق به میل لنگ، سوخت شامل بنزین وهوا از دریچهای وارد محفظه کارتل در زیر پیستون میشود ورود هوا از این دریچه به دو صورت عملی میگردد در موتورهای کوچک به علت حرکت سریع پیستون به طرف بالا و افزایش حجم زیر پیستون و تولید خلا و در موتورهای بزرگ دو زمانه عمل شستشو توسط توربو شارژ، هوا به داخل سیلندرها پمپ میشود تا میزان فشردگی هوا در سرسیلندرها افزایش یابد ۲-با حرکت بیشتر پیستون به طرف پایین دریچه خروجی واقع در بدنه سیلندر باز شده، پس ماند احتراق از ان تخلیه میشود همزمان با این عمل دریچه ورودی بسته شده با کوچک شدن حجم کارتل هوای محبوس در ان فشرده میگردد این حرکت به پیش تراکم معروف است ضمن پایین رفتن پیستون دریچه ارتباطی بین محفظه کارتل و قسمت بالای پیستون باز شده هوای پیش تراکم کارتل به بالای پیستون وارد میشود برای انکه مقاومتی در مقابل هوا نباشد سر پیستون به شکل خاصی طراحی شده است تا به کمک انحنای ان، هوا به قسمت بالای پیستون وارد شده، ضمن پرکردن منطقه، موجب خروج دودهای پس ماند احتراق قبلی گردد این عمل را جارو کردن اتاق احتراق با مخلوط تازه گویند با این تفاوت وصف موتورهای دو زمانه به علت کمی زمان عملیات توانایی تخلیه کامل دود را ندارند و این امر یکی از معایب ان به حساب می اید.
زمان دوم:
پیستون به طرف بالا حرکت میکند و همزمان با ان ۱-جریان هوای پمپ شده از طریق کارتل به بالای پیستون رانده میشود و موجب تخلیه پس ماند احتراق قبلی میگردد. ۲-دریچه خروجی بسته شده در نتیجه هوای موجود در بالای پیستون بتدریج متراکم میگردد. ۳-وقتی پیستون به نقطه مرگ بالا رسیده شمع جرقه میزند و با فشار ناشی از احتراق پیستون را به سمت پایین می راند.