11-11-2014، 12:58
احکام رقص,حکم رقصیدن چیست,رقص در مجالس فرزندان
ایجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟
ایران مطلب : اگر موسیقی لهوی باشد و به همراه آن رقص و پایكوبی باشد حرام است و فرقی بین سنتی و جدید نمی كند و عرف محل مجوز شرعی ارتكاب این چنین اعمالی نمی شود.
سوال: من در دانشگاهی در ترکیه رشته مربیگری ورزشی را میخوانم. درسی بنام رقص و ریتم داریم. استاد، ما را مجبور به رقصیدن میکند، ولی من نمیخواهم این کار را انجام دهم. از طرفی هم برای تمام کردن دانشگاه باید این درس را بگذرانم. تکلیف من چیست؟
بطور کلی:
1. هرچند در فقه اسلامی، اصول و قواعدی داریم مبنی بر رفع تکلیف در مقام اضطرار و اجبار، اما گذراندن دروس دانشگاه، اضطرار واقعی و عذر موجهى برای ارتکاب حرام نیست. لذا فقها در اینباره میگویند، این عمل حرام بوده و باید محیط مذکور ترک شود.
2. از صدر اسلام تا کنون افراد با ایمان بودهاند که جهت حفظ اعتقادات خود با سختیها و حتی شکنجهء ظالمین روبرو میشدند، که چه بسا در این امتحان سربلند بیرون آمده و مسلماً این عمل آنها در نزد پروردگار پر ارزش خواهد بود.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
در هر صورت عمل مذكور جایز نیست و مجرد آنچه ذکر شده، مجوز براى ارتکاب حرام نمىباشد.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
تنها رقص زن برای شوهرش جایز است، و بقیه اشکال دارد. البته منظور رقص لهوی است، نه هرگونه حرکات منظم و موزون.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
درس دانشگاه عذر موجهى نیست.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
عمل مذکور حرام است و باید محیط مذکور ترک شود.
سوال: نظر آیات عظام مراجع تقلید را در رابطه با رقص بفرمایید.
حضرت امام خمینی(ره):
رقصیدن خانم ها در هر کجا اعم از مجلس عقد و عروسی و یا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای شوهر خود. (احکام روابط زن ومرد -ص 145)
حضرت آیة الله گلپایگانی(ره):
فقط رقص زن برای شوهر جایز است و در غیر این مورد حرام است.
حضرت آیة الله اراکی(ره ):
رقص اشکال دارد.
حضرات آیات عظام امام خمینی و گلپایگانی: درمسئله حرمت رقصیدن زن، فرقی درانواع رقص ها نیست و هر عملی را که عرفا بدان رقص گویند (برای غیر همسر) جایز نیست.
حضرت آیة الله خامنه ای دام ظله:
رقص بطور کلی اشکال دارد مگر رقص زوجه فقط برای شوهرش و دور از چشم دیگران.
حضرت آیة الله بهجت ره:
رقص مطلقا اشکال دارد.
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله:
فقط رقص زن برای شوهرش جایز است و در غیر این حرام است.
حضرت آیة الله وحید خراسانی دام ظله:
رقصیدن مطلقا - با قطع نظر از ترتیب هرگونه خلاف شرع و عنوان محرم دیگری- بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
حضرت آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:
تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد.
حضرت آیة الله سیستانی دام ظله:
به احتیاط واجب جایز نیست به جز رقص زن و شوهر در جایی که دیگری نباشد.
حضرت آیة الله تبریزی ره:
رقص از لهو است و سزاوار مومن نیست.
سوال: استفاده از موسیقی محلی اقوام خاص همراه با رقص محلی كه به صورت سنت درآمده است در مجالس عروسی جایز است؟
جواب: اگر موسیقی لهوی باشد و به همراه آن رقص و پایكوبی باشد حرام است و فرقی بین سنتی و جدید نمی كند و عرف، محل مجوز شرعی ارتكاب این چنین اعمالی نمی شود. (ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1167 و 1180)
برخی احکام رقص از دیدگاه آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: آیا رقصیدن در جشن عروسى فرزندان جایز است هر چند توسط پدران یا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟
جواب : اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هرچند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد.
سوال: زن شوهردارى در عروسىها بدون اطلاع شوهرش در برابر بیگانگان مىرقصد و این عمل را چندین بار تکرار کرده و امر به معروف و نهى از منکر شوهرش در او اثر نمىکند، تکلیف چیست؟
جواب :. رقص زن در برابر بیگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فىنفسه حرام است و موجب نشوز و محرومیت از استحقاق نفقه نیز مىگردد.
سوال: رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستایى که آلات موسیقى در آنها بهکار مىرود چه حکمى دارد؟ و تکلیف ما در برابر آن چیست؟
جواب: رقص زنان در برابر بیگانگان و همچنین هر رقصى که موجب مفسده و برانگیخته شدن شهوت گردد، حرام است و به کارگیرى آلات موسیقى و گوشدادن به آنها هم اگر به صورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظیفه مکلّفین در این موارد نهى از منکر است.
سوال: رقص کودک ممیّز در مجالس زنان یا مردان، اعم از این که پسر باشد یا دختر، چه حکمى دارد؟
جواب :. کودک غیربالغ چه پسر و چه دختر تکلیفى ندارد ولى سزاوار نیست افراد بالغ او را تشویق به رقص کنند.
سوال: ایجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟
جواب : ایجاد مراکز تعلیم و ترویج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.
سوال: رقص مردان در برابر زنانى که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانى که از محارم آنان هستند، اعم از اینکه سببى باشند یا نسبى، چه حکمى دارد؟
جواب : در رقص حرام فرقى بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقى نمىکند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.
ایجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟
ایران مطلب : اگر موسیقی لهوی باشد و به همراه آن رقص و پایكوبی باشد حرام است و فرقی بین سنتی و جدید نمی كند و عرف محل مجوز شرعی ارتكاب این چنین اعمالی نمی شود.
سوال: من در دانشگاهی در ترکیه رشته مربیگری ورزشی را میخوانم. درسی بنام رقص و ریتم داریم. استاد، ما را مجبور به رقصیدن میکند، ولی من نمیخواهم این کار را انجام دهم. از طرفی هم برای تمام کردن دانشگاه باید این درس را بگذرانم. تکلیف من چیست؟
بطور کلی:
1. هرچند در فقه اسلامی، اصول و قواعدی داریم مبنی بر رفع تکلیف در مقام اضطرار و اجبار، اما گذراندن دروس دانشگاه، اضطرار واقعی و عذر موجهى برای ارتکاب حرام نیست. لذا فقها در اینباره میگویند، این عمل حرام بوده و باید محیط مذکور ترک شود.
2. از صدر اسلام تا کنون افراد با ایمان بودهاند که جهت حفظ اعتقادات خود با سختیها و حتی شکنجهء ظالمین روبرو میشدند، که چه بسا در این امتحان سربلند بیرون آمده و مسلماً این عمل آنها در نزد پروردگار پر ارزش خواهد بود.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
در هر صورت عمل مذكور جایز نیست و مجرد آنچه ذکر شده، مجوز براى ارتکاب حرام نمىباشد.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
تنها رقص زن برای شوهرش جایز است، و بقیه اشکال دارد. البته منظور رقص لهوی است، نه هرگونه حرکات منظم و موزون.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
درس دانشگاه عذر موجهى نیست.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
عمل مذکور حرام است و باید محیط مذکور ترک شود.
سوال: نظر آیات عظام مراجع تقلید را در رابطه با رقص بفرمایید.
حضرت امام خمینی(ره):
رقصیدن خانم ها در هر کجا اعم از مجلس عقد و عروسی و یا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای شوهر خود. (احکام روابط زن ومرد -ص 145)
حضرت آیة الله گلپایگانی(ره):
فقط رقص زن برای شوهر جایز است و در غیر این مورد حرام است.
حضرت آیة الله اراکی(ره ):
رقص اشکال دارد.
حضرات آیات عظام امام خمینی و گلپایگانی: درمسئله حرمت رقصیدن زن، فرقی درانواع رقص ها نیست و هر عملی را که عرفا بدان رقص گویند (برای غیر همسر) جایز نیست.
حضرت آیة الله خامنه ای دام ظله:
رقص بطور کلی اشکال دارد مگر رقص زوجه فقط برای شوهرش و دور از چشم دیگران.
حضرت آیة الله بهجت ره:
رقص مطلقا اشکال دارد.
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله:
فقط رقص زن برای شوهرش جایز است و در غیر این حرام است.
حضرت آیة الله وحید خراسانی دام ظله:
رقصیدن مطلقا - با قطع نظر از ترتیب هرگونه خلاف شرع و عنوان محرم دیگری- بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
حضرت آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:
تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد.
حضرت آیة الله سیستانی دام ظله:
به احتیاط واجب جایز نیست به جز رقص زن و شوهر در جایی که دیگری نباشد.
حضرت آیة الله تبریزی ره:
رقص از لهو است و سزاوار مومن نیست.
سوال: استفاده از موسیقی محلی اقوام خاص همراه با رقص محلی كه به صورت سنت درآمده است در مجالس عروسی جایز است؟
جواب: اگر موسیقی لهوی باشد و به همراه آن رقص و پایكوبی باشد حرام است و فرقی بین سنتی و جدید نمی كند و عرف، محل مجوز شرعی ارتكاب این چنین اعمالی نمی شود. (ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1167 و 1180)
برخی احکام رقص از دیدگاه آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: آیا رقصیدن در جشن عروسى فرزندان جایز است هر چند توسط پدران یا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟
جواب : اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هرچند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد.
سوال: زن شوهردارى در عروسىها بدون اطلاع شوهرش در برابر بیگانگان مىرقصد و این عمل را چندین بار تکرار کرده و امر به معروف و نهى از منکر شوهرش در او اثر نمىکند، تکلیف چیست؟
جواب :. رقص زن در برابر بیگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فىنفسه حرام است و موجب نشوز و محرومیت از استحقاق نفقه نیز مىگردد.
سوال: رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستایى که آلات موسیقى در آنها بهکار مىرود چه حکمى دارد؟ و تکلیف ما در برابر آن چیست؟
جواب: رقص زنان در برابر بیگانگان و همچنین هر رقصى که موجب مفسده و برانگیخته شدن شهوت گردد، حرام است و به کارگیرى آلات موسیقى و گوشدادن به آنها هم اگر به صورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظیفه مکلّفین در این موارد نهى از منکر است.
سوال: رقص کودک ممیّز در مجالس زنان یا مردان، اعم از این که پسر باشد یا دختر، چه حکمى دارد؟
جواب :. کودک غیربالغ چه پسر و چه دختر تکلیفى ندارد ولى سزاوار نیست افراد بالغ او را تشویق به رقص کنند.
سوال: ایجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟
جواب : ایجاد مراکز تعلیم و ترویج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.
سوال: رقص مردان در برابر زنانى که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانى که از محارم آنان هستند، اعم از اینکه سببى باشند یا نسبى، چه حکمى دارد؟
جواب : در رقص حرام فرقى بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقى نمىکند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.