19-05-2012، 18:14
فکر میکنید سفر در خلأ آن هم با سرعت ۶۵۰۰ کیلومتربرساعت ممکن باشد؟ آیا رسیدن به چنین سرعتی روی زمین امکانپذیر است یا تنها زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که جسمی با شتاب جاذبه سقوط میکند؟ طراحی عجیب ET3 که Evacuated Tube Transport (ETT) نام دارد و مجموعهای از کیلومترها لوله تحت خلأ و محفظههایی به اندازه خودرو است که درون آن به سرعت حرکت میکنند، اگر زمانی اجرایی شود، میتواند این سفرها را روی زمین ممکن کند.
به گزارش گیزمگ، ETT یا حملونقل در لولههای تحت خلأ میتواند ارزانتر از سفرهای هوایی یا زمینی دیگر مانند سفر با قطارهای سریعالسیر یا خودرو باشد و اگر امکانپذیر شود، از سفر با جت هم به مراتب سریعتر است و فاصله نیویورک تا پکن را در دو ساعت طی خواهد کرد.
طرح اولیه این سیستم حملونقل در سال ۱۹۹۹ / ۱۳۷۸و همزمان با ثبت اختراع شماره ۵۹۵۰۵۴۳ توسط ET3 پیشنهاد شده و این شرکت امیدوار است بتواند با جلب حمایتهای مالی متعدد بودجه مورد نیاز برای اجرایی کردن آن را تأمین کند.
ghatar soraate bala (1)
اگر بخواهیم بسیار ساده و کوتاه شیوه عمل ETT را توضیح بدهیم، باید بگوییم که در این طرح یک مگلو – قطار شناور مغناطیسی – ابررسانا درون لولههایی که از هوا خالی شدهاند، قرار گرفته و به کمک پیشرانه الکتریکی خطی آنقدر شتاب میگیرد تا به سرعت نهایی دلخواه برسد. پیشرانههای الکتریکی روی لوله اصلی نصب شده و به همین دلیل محفظه متحرک نیازی به نیروی محرکه ندارد. خاصیت ابررسانایی قطار میدان مغناطیسی مخالف تولید میکند و در نتیجه میتواند در فضایی که به تناوب قطبهای آن تغییر پیدا میکنند، شناور بماند و بدون هیچ برخوردی با بدنه به حرکت ادامه دهد. کارایی این سیستم به دلیل اینکه میتواند در هنگام کاهش سرعت بخش برزگی از انرژی الکتریکی به کار گرفتهشده برای حرکتش را بازیافت کند، قابلتوجه است.
یکی از عملیترین الگوهای این سیستم محفظههایی به اندازه خودرو است که میتوانند در لولههای خلأیی به قطر ۱٫۵ متر حرکت کنند. این لولهها به شکل پایدار در شرایط خلأ باقی میمانند و برای ورود محفظهها از ایستگاهها به درون آن از دریچههای هوابند استفاده خواهد شد، هنگام خروج هر محفظه نیز همین شرایط پیشبینی شده است. در سفرهای طولانی که سرعت میتواند به حد نهایی ۶۵۰۰ کیلومتربرساعت برسد، لرزش و نوسان اندکی وجود خواهد داشت که به دلیل وجود آن بخش بسیاراندکی از انرژی جنبشی عظیم هر کپسول که همراه با سرنشینانش حدود ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد از دست خواهد رفت. این میزان اتلاف انرژی معادل ۲۴۴ کیلووات ساعت پیشبینی شده است.
سرعت هر محفظه مطابق طول مسافتی که باید طی شود، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای سفرهای طولانی محفظه ظرف مدت ۳ دقیقه و با شتاب اسمی شتاب جاذبه زمین آغاز به حرکت خواهد کرد که میتواند پس از حدود ۳ دقیقه و با طی مسافتی نزدیک به ۱۶۱ کیلومتر به سرعت نهایی ۶۵۰۰ کیلومتربرساعت برسد، اما برای سفرهای کوتاهتر سرعت ۶۰۰ کیلومتربرساعت رقم قابلقبولتری است. لولههای ETT میتوانند برای سفرهای کوتاه مانند یک شبکه به یکدیگر متصل شوند اما شبکه متفاوتی برای سفرهای طولانی طراحی خواهد شد تا از تأخیر در حرکت محفظهها اجتناب شود.
در حال حاضر اعضای کنسرسیوم ET3 افرادی حقیقی و حقوقی از کشورهای گوناگون هستند و بیش از ۱۲ مجوز در چین و ۶۰ مجوز دیگر در ۵ کشور دیگر به فروش رفته است. امکان خرید مجوزهای ۱۰۰ دلاری از طریق سایت نیز وجود دارد اما به نظر میرسد با بودجه عظیم مورد نیاز این طرح باید انسانهای بسیاری رؤیای سفر به دور دنیا در کمتر از ۶ ساعت را داشته باشند تا این پروژه به حقیقت بپیوندد.
به گزارش گیزمگ، ETT یا حملونقل در لولههای تحت خلأ میتواند ارزانتر از سفرهای هوایی یا زمینی دیگر مانند سفر با قطارهای سریعالسیر یا خودرو باشد و اگر امکانپذیر شود، از سفر با جت هم به مراتب سریعتر است و فاصله نیویورک تا پکن را در دو ساعت طی خواهد کرد.
طرح اولیه این سیستم حملونقل در سال ۱۹۹۹ / ۱۳۷۸و همزمان با ثبت اختراع شماره ۵۹۵۰۵۴۳ توسط ET3 پیشنهاد شده و این شرکت امیدوار است بتواند با جلب حمایتهای مالی متعدد بودجه مورد نیاز برای اجرایی کردن آن را تأمین کند.
ghatar soraate bala (1)
اگر بخواهیم بسیار ساده و کوتاه شیوه عمل ETT را توضیح بدهیم، باید بگوییم که در این طرح یک مگلو – قطار شناور مغناطیسی – ابررسانا درون لولههایی که از هوا خالی شدهاند، قرار گرفته و به کمک پیشرانه الکتریکی خطی آنقدر شتاب میگیرد تا به سرعت نهایی دلخواه برسد. پیشرانههای الکتریکی روی لوله اصلی نصب شده و به همین دلیل محفظه متحرک نیازی به نیروی محرکه ندارد. خاصیت ابررسانایی قطار میدان مغناطیسی مخالف تولید میکند و در نتیجه میتواند در فضایی که به تناوب قطبهای آن تغییر پیدا میکنند، شناور بماند و بدون هیچ برخوردی با بدنه به حرکت ادامه دهد. کارایی این سیستم به دلیل اینکه میتواند در هنگام کاهش سرعت بخش برزگی از انرژی الکتریکی به کار گرفتهشده برای حرکتش را بازیافت کند، قابلتوجه است.
یکی از عملیترین الگوهای این سیستم محفظههایی به اندازه خودرو است که میتوانند در لولههای خلأیی به قطر ۱٫۵ متر حرکت کنند. این لولهها به شکل پایدار در شرایط خلأ باقی میمانند و برای ورود محفظهها از ایستگاهها به درون آن از دریچههای هوابند استفاده خواهد شد، هنگام خروج هر محفظه نیز همین شرایط پیشبینی شده است. در سفرهای طولانی که سرعت میتواند به حد نهایی ۶۵۰۰ کیلومتربرساعت برسد، لرزش و نوسان اندکی وجود خواهد داشت که به دلیل وجود آن بخش بسیاراندکی از انرژی جنبشی عظیم هر کپسول که همراه با سرنشینانش حدود ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد از دست خواهد رفت. این میزان اتلاف انرژی معادل ۲۴۴ کیلووات ساعت پیشبینی شده است.
سرعت هر محفظه مطابق طول مسافتی که باید طی شود، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای سفرهای طولانی محفظه ظرف مدت ۳ دقیقه و با شتاب اسمی شتاب جاذبه زمین آغاز به حرکت خواهد کرد که میتواند پس از حدود ۳ دقیقه و با طی مسافتی نزدیک به ۱۶۱ کیلومتر به سرعت نهایی ۶۵۰۰ کیلومتربرساعت برسد، اما برای سفرهای کوتاهتر سرعت ۶۰۰ کیلومتربرساعت رقم قابلقبولتری است. لولههای ETT میتوانند برای سفرهای کوتاه مانند یک شبکه به یکدیگر متصل شوند اما شبکه متفاوتی برای سفرهای طولانی طراحی خواهد شد تا از تأخیر در حرکت محفظهها اجتناب شود.
در حال حاضر اعضای کنسرسیوم ET3 افرادی حقیقی و حقوقی از کشورهای گوناگون هستند و بیش از ۱۲ مجوز در چین و ۶۰ مجوز دیگر در ۵ کشور دیگر به فروش رفته است. امکان خرید مجوزهای ۱۰۰ دلاری از طریق سایت نیز وجود دارد اما به نظر میرسد با بودجه عظیم مورد نیاز این طرح باید انسانهای بسیاری رؤیای سفر به دور دنیا در کمتر از ۶ ساعت را داشته باشند تا این پروژه به حقیقت بپیوندد.