فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان اینکه نباید دانشجو را به خاطر انتقاد، محروم و ستارهدار کنیم، گفت: بورسیههای غیرقانونی فاجعه است و بالاترین ضربه به مباحث علمی همین بحث بورسیههای غیرقانونی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد و یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در برنامه تلویزیونی «متن و حاشیه» که از شبکه ۳ سیما با موضوع «چگونه میتوان در دانشگاه هم به سمت جهاد علمی حرکت کرد و هم اینکه فعالیت سیاسی داشت» پخش شد. در رابطه با این سوال که جهاد علمی باید در دانشگاه پررنگتر باشد یا فعالیت سیاسی؟، گفت: بحث دانشگاهها از بعد از انقلاب چالش و مباحث ویژه خودش را داشت. قبل از انقلاب جنبش دانشجویی ما در اوج خفقان و با تمام فشارهایی که بر دانشگاه وجود داشت، همچنان فعال بود.
وی افزود: دانشجویان مسلمان که بعد از انقلاب، کادر اجرایی مملکت را تشکیل دادند، ثمره فعالیت در دانشگاههای کشور ما هستند. دانشجویانی متدین، مسلمان و انقلابی که بهترین درسخوانهای دانشگاههای خود با نمرات بالا بودند و با تمام سختگیریها فعالیتهای سیاسی خوبی هم داشتند.
حضرتی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، جنبش دانشجویی، دانشجویان و تشکلهای دانشجویی فعالیت خاص خود را داشتند، آنها زمانی به سمت جهاد حرکت کردند و بخشی جذب سپاه شدند و در زمان دیگری در جبهه حضوری فعال داشتند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در دانشگاهها بعد از پایان جنگ چالشهایی براثر تنگ نظریهایی که همیشه در کشور ما برای جوانان مایع دردسر شده است، به وجود آمد. در آن زمان عدهای علاقمند بودند که نقد جانانه و توام با صداقت و سلامتی که در جان، ذات و جوهره دانشجو و دانشگاه وجود دارد را نشنوند و نبینند و میخواستند فضای دانشگاه یک فضای آرام برای دختران و پسران درسخوان باشد. محیط دانشگاه را به ظاهر و با شعار اینکه میخواهیم فضا را علمی کنیم، ساکت و راکت میخواستند و فعالیتهای دانشجویان را به نوعی مزاحمت میدانستند.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد خاطرنشان کرد: ما در آن زمان متاسفانه یک فرصت خیلی عالی را در بحث دانشگاهها از دست دادیم، فضای دانشگاه خیلی ساکت شد به طوری که مقام معظم رهبری فریاد بر آوردند که «دانشگاه ما باید سیاسی شود و دانشجوی ما باید فعالیت سیاسی داشته باشد».
حضرتی در ادامه ضمن اشاره به دورهای که نماینده مجلس بود، افزود: در آن زمان دانشجویان برای مراسم ۱۳ آبان درخواست راهپیمایی کرده بودند ولی وزیر کشور به آنها مجوز نداد، یعنی تا این حد فضا تاریک شده و کجسلیقگی حاکم شده بود. البته آن زمان از وزیر وقت کشور سوالی در این رابطه مطرح شد و این حرکت یکی از حرکات خوب در مجلس بود.
وی اظهار داشت: عدهای احساس میکنند که دانشگاه باید بار نبود احزاب در کشور را به دوش بکشد. در جامعه ما مشکلاتی وجود دارد که عدم وجود احزاب در کشور فشارش را بر تشکلهای دانشجویی منتقل میکند. این عده از افراد که گفته شد فکر میکنند دانشجویان باید نقش احزاب را پیدا کنند و این موضوع باعث میشود فضای دانشگاه به فضای درگیریهای حزبی بیرون از دانشگاه تبدیل شود.
نماینده اسبق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من دانشگاه و دانشجو هم به تولید و رقابت علمی، ایجاد فضای علمی و علمآموزی نیاز دارد و هم به فضای سیاسی که این بخش جزئی از نیاز سنی دانشجویان است.
حضرتی ادامه داد: ممکن است تعدادی از دانشجویان هدفی از ورود به دانشگاه نداشته باشند یا هدفشان فقط درس خواندن باشد ولی تعدادی هم هستند که دغدغههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند و اگر همه اینها در کنار هم قرار بگیرند به یک قدرت تبدیل خواهند شد.
وی افزود: به نظر من ما نتوانستیم در برخورد با دانشجویان که دغدغهها فرهنگی؛ سیاسی و اجتماعی دارند، در دورههای مختلف به یک مسیر درستی برویم و مسئولان گفتوگویی درستی با این افراد نتوانستهاند داشته باشند و همواره یک جریان را تقویت کردهاند و یک جریان دیگر را کاملا منزوی کردهاند.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد تصریح کرد: باید از کسی که انگیزه داشته باشد و حاضر باشد از وقت خودش برای فعالیت در تشکلهای مختلف هزینه کند، تقدیر کرد. البته طبیعی است که این فرد جوان بنابر اقتضای سن سال خود رفتار اشتباهی هم داشته باشد. ما باید تندیها، کندیها، کجخلقیها و قلم تیز دانشجویان را به رسمیت بشناسیم.
حضرتی ادامه داد: ما باید تعدد نظرات مختلف، راهحلهای مختلف و غیره را به رسمیت بشناسیم و همه را باید تشویق کنیم. البته ممکن است افرادی هم راه نادرست را بروند که میشود جلوی آنها را گرفت ولی اکثریت دانشجویان ما افرادی دلسوز و با احساس مسئولیت هستند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: سرچشمه جوشان علم از دانشگاه است دانشگاه نقش بسیار مهمی در پیشرفت علمی دارد و این پیشرفت به فضایی که در دانشگاه وجود دارد بستگی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ایران با این دانشگاهها و دانشجویان، ظرفیت برای پیشرفت علمی خیلی بیش از اینها است و برای این کار باید انگیزه را در بین دانشجویان قوی کنیم.
حضرتی در ادامه بحث بورسیههای غیر قانونی را فاجعه دانست و افزود: هنوز به ابعاد این فاجعه پرداخته نشده است. بالاترین ضربه به مباحث علمی میتواند همین بحث بورسیهها غیرقانونی باشد و این باعث کور کردن تلاشها میشود.
به گفته وی هر عاملی که باعث شود انگیزه افراد برای تحصیل بالاتر کور بشود محوری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
حضرتی اظهار داشت: ایجاد میدان نقد در دانشگاه نکتهای است که باعث خواهد شد رشد علمی تقویت شود. نقد حیات دانشگاه و علم است. در حوزه علمیه نقد حاکم است و این باعث شد همه تلاشهایی که در زمانهای قبل از انقلاب برای از بین بردن حوزههای علمیه شدهاست، ناکام بماند زیرا کسی خودش را در حوزههای علمیه محدود نمیکند و مباحث مختلف مورد نقد قرار میگیرد.
وی گفت: در دانشگاه حتما فضای نقد و نقادی وجود داشته باشد و اساتید و دانشجویان به راحتی حرفهای خود را بیان کنند.
حضرتی افزود: ما فضای نقادی و نقدپذیری را باید از طریق حکومت و سیاستهای کلان در دانشگاه ایجاد کنیم. مقام معظم رهبری بارها در رابطه با این موضوع تاکید داشتهاند ولی فرمایشات ایشان در این قسمت مظلوم واقع شده است مانند کرسیهای آزاداندیشی که هنوز هم کار عملی درستی انجام نشده است.
حضرتی اظهار داشت: اینکه دانشجو بخواهد انتقاد کند و آن را محروم و ستارهدار کنیم چه معنایی دارد. باید فضایی ایجاد کرد که استاد دانشگاه نتیجه تحقیقات، پژوهشها و برداشتهای خود را به آسانی بیان کند و اگر استادی واقعا ضد انقلاب و دنبال براندازی است که باید آن را اخراج کرد ولی اگر استادی نظر مخالفی با ما دارد باید آن را بپذیریم. اگر قرار است علم رشد پیدا کند باید نخبگان مختلف مطرح شود.
حضرتی در خاتمه تاکید کرد: ما باید از تجارب دنیا خود را محروم نکنیم. اگر بخواهیم بگوییم ما دنیا را قبول نداریم اشتباه است استفاده از علوم دنیا دلیلی بر وابستگی به آنها نیست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد و یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در برنامه تلویزیونی «متن و حاشیه» که از شبکه ۳ سیما با موضوع «چگونه میتوان در دانشگاه هم به سمت جهاد علمی حرکت کرد و هم اینکه فعالیت سیاسی داشت» پخش شد. در رابطه با این سوال که جهاد علمی باید در دانشگاه پررنگتر باشد یا فعالیت سیاسی؟، گفت: بحث دانشگاهها از بعد از انقلاب چالش و مباحث ویژه خودش را داشت. قبل از انقلاب جنبش دانشجویی ما در اوج خفقان و با تمام فشارهایی که بر دانشگاه وجود داشت، همچنان فعال بود.
وی افزود: دانشجویان مسلمان که بعد از انقلاب، کادر اجرایی مملکت را تشکیل دادند، ثمره فعالیت در دانشگاههای کشور ما هستند. دانشجویانی متدین، مسلمان و انقلابی که بهترین درسخوانهای دانشگاههای خود با نمرات بالا بودند و با تمام سختگیریها فعالیتهای سیاسی خوبی هم داشتند.
حضرتی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، جنبش دانشجویی، دانشجویان و تشکلهای دانشجویی فعالیت خاص خود را داشتند، آنها زمانی به سمت جهاد حرکت کردند و بخشی جذب سپاه شدند و در زمان دیگری در جبهه حضوری فعال داشتند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در دانشگاهها بعد از پایان جنگ چالشهایی براثر تنگ نظریهایی که همیشه در کشور ما برای جوانان مایع دردسر شده است، به وجود آمد. در آن زمان عدهای علاقمند بودند که نقد جانانه و توام با صداقت و سلامتی که در جان، ذات و جوهره دانشجو و دانشگاه وجود دارد را نشنوند و نبینند و میخواستند فضای دانشگاه یک فضای آرام برای دختران و پسران درسخوان باشد. محیط دانشگاه را به ظاهر و با شعار اینکه میخواهیم فضا را علمی کنیم، ساکت و راکت میخواستند و فعالیتهای دانشجویان را به نوعی مزاحمت میدانستند.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد خاطرنشان کرد: ما در آن زمان متاسفانه یک فرصت خیلی عالی را در بحث دانشگاهها از دست دادیم، فضای دانشگاه خیلی ساکت شد به طوری که مقام معظم رهبری فریاد بر آوردند که «دانشگاه ما باید سیاسی شود و دانشجوی ما باید فعالیت سیاسی داشته باشد».
حضرتی در ادامه ضمن اشاره به دورهای که نماینده مجلس بود، افزود: در آن زمان دانشجویان برای مراسم ۱۳ آبان درخواست راهپیمایی کرده بودند ولی وزیر کشور به آنها مجوز نداد، یعنی تا این حد فضا تاریک شده و کجسلیقگی حاکم شده بود. البته آن زمان از وزیر وقت کشور سوالی در این رابطه مطرح شد و این حرکت یکی از حرکات خوب در مجلس بود.
وی اظهار داشت: عدهای احساس میکنند که دانشگاه باید بار نبود احزاب در کشور را به دوش بکشد. در جامعه ما مشکلاتی وجود دارد که عدم وجود احزاب در کشور فشارش را بر تشکلهای دانشجویی منتقل میکند. این عده از افراد که گفته شد فکر میکنند دانشجویان باید نقش احزاب را پیدا کنند و این موضوع باعث میشود فضای دانشگاه به فضای درگیریهای حزبی بیرون از دانشگاه تبدیل شود.
نماینده اسبق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من دانشگاه و دانشجو هم به تولید و رقابت علمی، ایجاد فضای علمی و علمآموزی نیاز دارد و هم به فضای سیاسی که این بخش جزئی از نیاز سنی دانشجویان است.
حضرتی ادامه داد: ممکن است تعدادی از دانشجویان هدفی از ورود به دانشگاه نداشته باشند یا هدفشان فقط درس خواندن باشد ولی تعدادی هم هستند که دغدغههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند و اگر همه اینها در کنار هم قرار بگیرند به یک قدرت تبدیل خواهند شد.
وی افزود: به نظر من ما نتوانستیم در برخورد با دانشجویان که دغدغهها فرهنگی؛ سیاسی و اجتماعی دارند، در دورههای مختلف به یک مسیر درستی برویم و مسئولان گفتوگویی درستی با این افراد نتوانستهاند داشته باشند و همواره یک جریان را تقویت کردهاند و یک جریان دیگر را کاملا منزوی کردهاند.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد تصریح کرد: باید از کسی که انگیزه داشته باشد و حاضر باشد از وقت خودش برای فعالیت در تشکلهای مختلف هزینه کند، تقدیر کرد. البته طبیعی است که این فرد جوان بنابر اقتضای سن سال خود رفتار اشتباهی هم داشته باشد. ما باید تندیها، کندیها، کجخلقیها و قلم تیز دانشجویان را به رسمیت بشناسیم.
حضرتی ادامه داد: ما باید تعدد نظرات مختلف، راهحلهای مختلف و غیره را به رسمیت بشناسیم و همه را باید تشویق کنیم. البته ممکن است افرادی هم راه نادرست را بروند که میشود جلوی آنها را گرفت ولی اکثریت دانشجویان ما افرادی دلسوز و با احساس مسئولیت هستند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: سرچشمه جوشان علم از دانشگاه است دانشگاه نقش بسیار مهمی در پیشرفت علمی دارد و این پیشرفت به فضایی که در دانشگاه وجود دارد بستگی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ایران با این دانشگاهها و دانشجویان، ظرفیت برای پیشرفت علمی خیلی بیش از اینها است و برای این کار باید انگیزه را در بین دانشجویان قوی کنیم.
حضرتی در ادامه بحث بورسیههای غیر قانونی را فاجعه دانست و افزود: هنوز به ابعاد این فاجعه پرداخته نشده است. بالاترین ضربه به مباحث علمی میتواند همین بحث بورسیهها غیرقانونی باشد و این باعث کور کردن تلاشها میشود.
به گفته وی هر عاملی که باعث شود انگیزه افراد برای تحصیل بالاتر کور بشود محوری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
حضرتی اظهار داشت: ایجاد میدان نقد در دانشگاه نکتهای است که باعث خواهد شد رشد علمی تقویت شود. نقد حیات دانشگاه و علم است. در حوزه علمیه نقد حاکم است و این باعث شد همه تلاشهایی که در زمانهای قبل از انقلاب برای از بین بردن حوزههای علمیه شدهاست، ناکام بماند زیرا کسی خودش را در حوزههای علمیه محدود نمیکند و مباحث مختلف مورد نقد قرار میگیرد.
وی گفت: در دانشگاه حتما فضای نقد و نقادی وجود داشته باشد و اساتید و دانشجویان به راحتی حرفهای خود را بیان کنند.
حضرتی افزود: ما فضای نقادی و نقدپذیری را باید از طریق حکومت و سیاستهای کلان در دانشگاه ایجاد کنیم. مقام معظم رهبری بارها در رابطه با این موضوع تاکید داشتهاند ولی فرمایشات ایشان در این قسمت مظلوم واقع شده است مانند کرسیهای آزاداندیشی که هنوز هم کار عملی درستی انجام نشده است.
حضرتی اظهار داشت: اینکه دانشجو بخواهد انتقاد کند و آن را محروم و ستارهدار کنیم چه معنایی دارد. باید فضایی ایجاد کرد که استاد دانشگاه نتیجه تحقیقات، پژوهشها و برداشتهای خود را به آسانی بیان کند و اگر استادی واقعا ضد انقلاب و دنبال براندازی است که باید آن را اخراج کرد ولی اگر استادی نظر مخالفی با ما دارد باید آن را بپذیریم. اگر قرار است علم رشد پیدا کند باید نخبگان مختلف مطرح شود.
حضرتی در خاتمه تاکید کرد: ما باید از تجارب دنیا خود را محروم نکنیم. اگر بخواهیم بگوییم ما دنیا را قبول نداریم اشتباه است استفاده از علوم دنیا دلیلی بر وابستگی به آنها نیست.