05-10-2014، 8:07
کارگردان : Scott Frank
نویسنده : Scott Frank
بازیگران : Liam Neeson, Dan Stevens, David Harbour
برگرفته از رمان "قدم زدن ميان قبرها" به قلم: لورنس بِلاک
[i]خلاصه داستان :[/i] داستان فیلم درباره مَت اِسکودر پلیس سابق اداره پلیس نیویورک است که اکنون بدون مجوز به عنوان بازجوی خصوصی فعالیت میکند. یک قاچاقچی هروئین از او میخواهد کسانی را که همسرش را ربوده و به قتل رساندهاند، پیدا کند. مَت با بیمیلی میپذیرد، اما خیلی زود درمییابد این آدمها برای اولین بار نیست که مرتکب چنین جنایت وحشیانهای شدهاند و قطعا بار آخرشان هم نیست...
پوچ گرا، عبوس، جدي، زن ستيز. اينها تنها نمونههايي از صفاتي هستند که ميتوان با آنها تريلر جديد ليام نيسون به نام، «قدم زدن ميان قبرها /A Walk Among the Tombstones» را توصيف نمود. عنوان فيلم چيزي بيشتر از يک سرنخ درباره لحن و نيتهاي آن را فاش ميکند. با اين حال « قدم زدن ميان قبرها» را نميتوان يک فيلم انتقامي متوسط رو به بالا ، که در آن آدمهاي خوب پيروز ميشوند و آدمهاي بد به کيفر اعمال خود ميرسند، در نظر گرفت. اين فيلم، که توسط اِسکات فِرانک نوشته و کارگرداني شده، درباره فريبندگي (يا شايد فريب) رستگاري است. کلاه هاي سفيد با خاکستر و دوده خاکستري ميشوند. تبه کارها افرادي ناراحت، بي رحم و فاسد هستند. اما قهرمانهاي داستان هم چندان بهتر از آنها نيستند.
اگر از اين قبيل فيلمها خوشتان ميآيد به سختي ميتوانيد از اين بهتر را پيدا کنيد. فِرانک، که از جمله سناريوهاي قبلي وي ميتوان به «دوباره مرده / Dead Again»، «شورتی را بکشید / Get Shorty»، «گزارش اقليت / Minority Report»، و «خارج از ديد / Out of Sight» اشاره کرد، خوب ميداند چه کار ميکند. کارگرداني او تنفر شديد بيننده را در زمانهاي مناسب بر ميانگيزد و تماشاي «قدم زدن ميان قبرها» ميتواند تجربه اي ناراحت کننده و حتي گاهاً ترسناک باشد. اين فيلم گردشي تفنني نيست، که در آن بيننده با ديدن قهرماني که صندلي به سمت دشمنانش پرتاب ميکند، سوت و هورا بکشد. اين يک « ربوده شده / Taken» ديگر نيست. فيلمنامه بسيار جدي است. تعداد بازيگرانش زياد نيستند- شايد به زور دو رقمي شوند- اما روشهاي شکنجه و کشتن زنان به قدري وحشيانه هستند که فرد نميتواند با انجام کارهاي سرگرم کننده آنها را فراموش کند. و اينها همه قبل از اين هستند که فيلم خشونتي که عليه يک دختر ۱۴ ساله اعمال ميشود را نشانمان دهد. اما وقتي به تماشاي فيلمي درباره قاتلهاي سريالي و مرداني که آنها را صيد ميکنند مينشينيد، آيا انتظاري غير از اينها را داريد؟ «سکوت برهها / The Silence of the Lambs» فيلم برجسته اي بود اما آن نيز خشونت زيادي را نشان ميداد.
نيسون نقش مَت اِسکودر قهرمان ۱۷ رمان به قلم لورنس بِلاک رمان نويس جنايي را بازي ميکند؛ ۲۸ سال پيش جِف بِريجِز در فيلم «۸ ميليون راه براي مردن / 8 Million Ways to Die » نيز اين نقش را ايفا نمود. اِسکودر مأمور سابق اداره پليس نيويورک است، که در حال حاضر به صورت يک مأمور تحقيق بدون مجوز فعاليت ميکند. خاطراتِ رويدادي که او را مجبور به ترک نيروي پليس کرد مدام در ذهن او تداعي ميشوند. او به خاطر انجام اين مأموريت تقدير شده بود اما نميتواند از خاطرات آن بگريزد. پيامدهاي اقداماتش در آن بعد از ظهر او را وادار کردند که به انجمن الکليهاي گمنام بپيوندد و از آن زمان ديگر مست نکند. اما او از لحاظ روحي بدجوري داغان است و به چيزي نياز دارد که اين افکار پليد را از او دور کند. بنابراين سراغ پروندههايي ميرود که هيچ فرد ديگري نزديکشان نميشود، هر چقدر بيشتر دنبال رستگاري ميرود و بيشتر به آن نزديک ميشود، آن دست نيافتنيتر ميشود. اگر دنبال يک پايان شاد هستيد، برويد «پاسداران کهکشان / Guardians of the Galaxy» را تماشا کنيد.
بعد از گذشت هشت سال از تغيير سبک زندگياش، برادران کريستو به اِسکودر نزديک ميشوند. پيتر (با بازي بويد هالبروک) هنرمندي است که در انجمن الکليهاي گمنام با اِسکودر آشنا شده است. کِني (با بازي دَن اِستيونس، که او را در سريال دانتون ابی ديدهايم) يک قاچاقچي مواد مخدر است که، همسرش اخيراً ربوده شده و بعد از اين که بر سر خونبها با ربايندهها چانه زده جنازه مثله شده همسرش را دريافت کرده است. کِني از اِسکودر ميخواهد که جاي آدم کشها، يک جفت رواني به نام ري (با بازي ديويد هاربِر) و آلبِرت (با بازي آدام ديويد تامسون)، را پيدا کند تا او بتواند کاري که با همسرش کردهاند را با آنها بکند. بعد از مدتي بي ميلي، اِسکودر موافقت ميکند و ميفهمد که آنها نه تنها دو زن ديگر را نيز سلاخي کردهاند بلکه قصد دارند باز هم اين کار را انجام دهند.
«قدم زدن ميان قبرها» ضرباهنگ کندي دارد، گرچه سکانسهاي اکشن فيلم سعي ميکنند تا تنش کُند فيلم را جبران کنند. اين فيلم نوعي از نئونوآر است که به ندرت ديده ميشود چون اين نوع فيلمها معمولاً براي مخاطب عام بيش از حد خشن و منزجر کننده هستند. برخي فيلمها هستند که به خاطر هنرنمايي بازيگرانشان، جسارت و منحصر به فرد بودنشان تحسينشان ميکنيد ولي حاضر نيستيد دوباره آنها را ببينيد. اين فيلم يکي از آنها است. اِسکودر انعطاف ناپذير است و نيسون نقش او را بدون حتي يک لبخند بازي ميکند و به ما ميقبولاند که اين شخصيت حتي قادر نيست يک خاطره شاد را به ياد بياورد. تريلر فيلم شخصيت اِسکودر را چيزي شبيه به همزاد بِرايان ميلز (شخصيت نيسون در «ربوده شده / Taken») نشان ميدهد، اما در واقع تنها شباهتهاي واقعي اين دو اين است که چهرهشان شبيه هم است و اين که هيچ کدام از استفاده از خشونت براي رسيدن به اهدافشان ابايي ندارند.
صرفاً در سطح روايي فيلم، سکسکههايي ديده مي شود. فلاش بکهاي متعدد براي بيان جزئيات گذشته اِسکودر باعث قطع شدن جريان داستان ميشوند. در يکي از پيرنگ هاي فيلم احساس ميشود که پسر بچه اي به نام تیجِی (با بازي بِرايان آسترو بِرَدلی) در فيلم زورچپان شده است. قرار است که تیجی انسانيت پنهان اِسکودر را نشان دهد اما از قرار معلوم چنين اتفاقي نميافتد. در نهايت، تصميم فِرانک به استفاده از صداي ضبط شده اي، که برنامه دوازده مرحله اي را در طول اوج فيلم ميخواند، متظاهرانه و گيج کننده است.
افراد زيادي هستند که نميتوانند اين فيلم را تماشا کنند. از نظر برخي ناراحت کننده است و من خيلي خوب اين نقطه نظر را درک ميکنم. از نظر من اشتياق فِرانک به رفتن به سوي تاريکي و ماندن در آنجا يکي از نقاط قوت فيلم است. اين فيلم درباره جنگجويي زخمي است که با مرگ روبرو ميشود و از اين که مرگ او را بربايد هراسي ندارد. «قدم زدن ميان قبرها» به خوبي تاريکترين جنبه هاي شرايط انسان را ميشناسد. گرچه فيلم خشني است، اما اگر اهلش باشيد راضيتان ميکند.
منبع : نقد فارسی