01-10-2014، 15:10
كودكان دو دستهاند:
الف - «مُميِّز»
مُميِّز كودكى است كه خوب و بد را تشخيص مىدهد و خودش مىتواند اعمال را به طور صحيح انجام دهد.
كودك مُميِّز ، خودش مُحرم مىشود و اعمال را بجا مىآورد، و در مواردى كه خودش نتواند انجام دهد، سرپرست وى (مثلاً پدر) او را در انجام اعمال يارى مىدهد.
ب - «غير مُميِّز»
غير مُميِّز کودکي است كه به آن حدّ نرسيده است. يعني خوب و بد را تشخيص نمي دهد و خودش نمي تواند اعمال را به طور صحيح بجا آورد .
کيفيت اعمال کودک غير مُميِّز
احرام: سرپرست وى لباس احرام بر او مىپوشاند و از طرف او نيّت احرام مىكند.
تلبيه : اگر مىتواند لبيّكها را بطور صحيح پاسخ دهد، برايش مىگويد تا او هم بگويد، و اگر نه خودش از طرف او «لبيكها» را مىگويد.
طواف: بايد او را طواف دهد، اگر كودك بتواند، بايد خودش راه برود، وگرنه او را حمل كرده و طواف مىدهند.
نماز طواف: سرپرست وى او را به انجام نماز وادار كند و اگر خودش نمىتواند بخواند نماز را از طرف او بجا مىآورد.
سعى: مانند طواف او را به سعى مىبرند.
تقصير: قدرى از مو يا ناخن او را كوتاه مىكنند.
او را براى وقوف، به عرفات و مشعر مىبرند، و سرپرست كودك از طرف او نيّت وقوف مىكند.
در روز عيد قربان، اگر خودش نمى تواند رمى جمره كند، سرپرستوىرمىجمرهعقبهوقربانىرااز طرفاوانجام مىدهد.
سپس سر او را مىتراشد و اگر سال اوّل او نباشد مىتواند سر او را بتراشد يا تقصير كند.
در شبهاى 11 و 12 ذى حجه، كودك نيز بايد در منى باشد و سرپرست وى از طرف او نيت بيتوته كند.
در روزهاى 11 و 12 ذىحجه، سرپرست وى، او را به انجام رمى وادار كند و اگر خودش نمىتواند رمى كند به نيّت او رمى جمرات را برايش انجام دهد.
پس از برگشت به مكه، ساير اعمال را مانند اعمال عمره بجا آورند.
چند مسأله:
1 ـ محرم كردن طفل و بردن او براى اعمال عمره و حج، مستحب است و واجب نمىباشد. بنابراين، افرادى كه كودكان خود را براى زيارت همراه مىبرند، اگر بخواهند آنها را مُحرم كنند، بايد كمال دقت را داشته باشند تا تمامى اعمالشان به طور صحيح انجام شود و با ناقص بودن اعمال، مشكلى براى آنها پيش نيايد.
2 ـ كودكى كه براى عمره يا حج محرم شده است، بايد طواف و نماز آن را با طهارت انجام دهد. بنابراين اگر كودك
مميّز است و مىتواند بطور صحيح وضو بگيرد، خودش وضو بگيرد وگرنه بايد وضو را به او ياد دهند تا وضو بگيرد و اگر نمىتواند خودش وضو بگيرد بايد او را وضو دهند يا او را در وضو كمك كنند.
3 ـ كودكى كه براى حج يا عمره مفرده محرم شده است، بايد طواف نساء و نماز آن را نيز بجا آورد، و چنانچه انجام ندهد، نمىتواند ازدواج كند.
4 ـ پسربچه يا مردى كه خَتنه نشده است، طوافش صحيح نيست، بنابراين بر اولياء كودكان است كه پسر بچه ختنه نشده را محرم نكنند. هر چند غير مميّز باشد.
5 ـ سرپرست طفل، بايد در مدّت احرام، او را از كارهائى كه بر مُحرم حرام است، باز دارد ولى زير سايه رفتن كه بر مردان مُحرم حرام است بر پسر بچهها جايز است.
6 ـ در حال طواف و سعى شرايط اين اعمال بايد مراعات شود، مثلا در حال طواف بايد بدن و لباس كودك پاك باشد و شانه چپ او به طرف كعبه باشد و در حال طواف و سعى بيدار باشد. لذا توصيه مىشود كسانى كه نمىتوانند نظارت كامل بر اعمال كودك داشته باشند، آن عزيزان را محرم نكنند.
(1) -تمتّع: در لغت به معناى لذت بردن، بهرهمند شدن مىباشد و در اينجا نام نوعى از عمره و حج است، و بدان جهت اين نوع از عمره وحج را «تمتّع» ناميدهاند كه در مدتى كه انسان از احرام عمره خارج مىشود تا زمانى كه بار ديگر براى حج محرم مىشود، لذتهايى كه زن از شوهر خود و مرد از همسر خود مىبرد جايز مىباشد.
(2) -تقصير: كوتاه كردن و در اصطلاح فقه به معنى كوتاه كردن بخشى از مو يا ناخن است كه يكى از اعمال عمره و حج مىباشد.
(3) -ميقات: مكانى است كه براى احرام معيّن شده است و عبارت است از: مسجد شجره، جُحفه، وادى عقيق (ذات عرق)، قرن المنازل و يلملم .
(4) -مقام ابراهيم: سنگى است كه حضرت ابراهيم «ع» در هنگام ساختن كعبه زير پاى خود مىگذاشته و اثر پاى آن حضرت بر سنگ مانده است و اكنون در مسجد الحرام نزديك كعبه در محفظهاى بلورين نگهدارى مىشود.
(5) -صفا و مروه نام دو كوه كوچك در كنار مسجد الحرام است كه امروزه بخش عمدهاى از اين دو كوه برداشته شده و بين آنها راهرو سرپوشيدهاى ساخته اند.
الف - «مُميِّز»
مُميِّز كودكى است كه خوب و بد را تشخيص مىدهد و خودش مىتواند اعمال را به طور صحيح انجام دهد.
كودك مُميِّز ، خودش مُحرم مىشود و اعمال را بجا مىآورد، و در مواردى كه خودش نتواند انجام دهد، سرپرست وى (مثلاً پدر) او را در انجام اعمال يارى مىدهد.
ب - «غير مُميِّز»
غير مُميِّز کودکي است كه به آن حدّ نرسيده است. يعني خوب و بد را تشخيص نمي دهد و خودش نمي تواند اعمال را به طور صحيح بجا آورد .
کيفيت اعمال کودک غير مُميِّز
احرام: سرپرست وى لباس احرام بر او مىپوشاند و از طرف او نيّت احرام مىكند.
تلبيه : اگر مىتواند لبيّكها را بطور صحيح پاسخ دهد، برايش مىگويد تا او هم بگويد، و اگر نه خودش از طرف او «لبيكها» را مىگويد.
طواف: بايد او را طواف دهد، اگر كودك بتواند، بايد خودش راه برود، وگرنه او را حمل كرده و طواف مىدهند.
نماز طواف: سرپرست وى او را به انجام نماز وادار كند و اگر خودش نمىتواند بخواند نماز را از طرف او بجا مىآورد.
سعى: مانند طواف او را به سعى مىبرند.
تقصير: قدرى از مو يا ناخن او را كوتاه مىكنند.
او را براى وقوف، به عرفات و مشعر مىبرند، و سرپرست كودك از طرف او نيّت وقوف مىكند.
در روز عيد قربان، اگر خودش نمى تواند رمى جمره كند، سرپرستوىرمىجمرهعقبهوقربانىرااز طرفاوانجام مىدهد.
سپس سر او را مىتراشد و اگر سال اوّل او نباشد مىتواند سر او را بتراشد يا تقصير كند.
در شبهاى 11 و 12 ذى حجه، كودك نيز بايد در منى باشد و سرپرست وى از طرف او نيت بيتوته كند.
در روزهاى 11 و 12 ذىحجه، سرپرست وى، او را به انجام رمى وادار كند و اگر خودش نمىتواند رمى كند به نيّت او رمى جمرات را برايش انجام دهد.
پس از برگشت به مكه، ساير اعمال را مانند اعمال عمره بجا آورند.
چند مسأله:
1 ـ محرم كردن طفل و بردن او براى اعمال عمره و حج، مستحب است و واجب نمىباشد. بنابراين، افرادى كه كودكان خود را براى زيارت همراه مىبرند، اگر بخواهند آنها را مُحرم كنند، بايد كمال دقت را داشته باشند تا تمامى اعمالشان به طور صحيح انجام شود و با ناقص بودن اعمال، مشكلى براى آنها پيش نيايد.
2 ـ كودكى كه براى عمره يا حج محرم شده است، بايد طواف و نماز آن را با طهارت انجام دهد. بنابراين اگر كودك
مميّز است و مىتواند بطور صحيح وضو بگيرد، خودش وضو بگيرد وگرنه بايد وضو را به او ياد دهند تا وضو بگيرد و اگر نمىتواند خودش وضو بگيرد بايد او را وضو دهند يا او را در وضو كمك كنند.
3 ـ كودكى كه براى حج يا عمره مفرده محرم شده است، بايد طواف نساء و نماز آن را نيز بجا آورد، و چنانچه انجام ندهد، نمىتواند ازدواج كند.
4 ـ پسربچه يا مردى كه خَتنه نشده است، طوافش صحيح نيست، بنابراين بر اولياء كودكان است كه پسر بچه ختنه نشده را محرم نكنند. هر چند غير مميّز باشد.
5 ـ سرپرست طفل، بايد در مدّت احرام، او را از كارهائى كه بر مُحرم حرام است، باز دارد ولى زير سايه رفتن كه بر مردان مُحرم حرام است بر پسر بچهها جايز است.
6 ـ در حال طواف و سعى شرايط اين اعمال بايد مراعات شود، مثلا در حال طواف بايد بدن و لباس كودك پاك باشد و شانه چپ او به طرف كعبه باشد و در حال طواف و سعى بيدار باشد. لذا توصيه مىشود كسانى كه نمىتوانند نظارت كامل بر اعمال كودك داشته باشند، آن عزيزان را محرم نكنند.
(1) -تمتّع: در لغت به معناى لذت بردن، بهرهمند شدن مىباشد و در اينجا نام نوعى از عمره و حج است، و بدان جهت اين نوع از عمره وحج را «تمتّع» ناميدهاند كه در مدتى كه انسان از احرام عمره خارج مىشود تا زمانى كه بار ديگر براى حج محرم مىشود، لذتهايى كه زن از شوهر خود و مرد از همسر خود مىبرد جايز مىباشد.
(2) -تقصير: كوتاه كردن و در اصطلاح فقه به معنى كوتاه كردن بخشى از مو يا ناخن است كه يكى از اعمال عمره و حج مىباشد.
(3) -ميقات: مكانى است كه براى احرام معيّن شده است و عبارت است از: مسجد شجره، جُحفه، وادى عقيق (ذات عرق)، قرن المنازل و يلملم .
(4) -مقام ابراهيم: سنگى است كه حضرت ابراهيم «ع» در هنگام ساختن كعبه زير پاى خود مىگذاشته و اثر پاى آن حضرت بر سنگ مانده است و اكنون در مسجد الحرام نزديك كعبه در محفظهاى بلورين نگهدارى مىشود.
(5) -صفا و مروه نام دو كوه كوچك در كنار مسجد الحرام است كه امروزه بخش عمدهاى از اين دو كوه برداشته شده و بين آنها راهرو سرپوشيدهاى ساخته اند.