10-09-2014، 14:51
ادعا:
ادعا روشی است که بطور متداول در تبلیغات مدرن از آن استفاده می شود. ادعا، عبارتی هیجان انگیز و پرانرژی است که به شکل یک واقعیت ارائه می شود اما لزوماً صحیح نیست. آنها معمولاً اشاره بر این دارند که این عبارت نیاز به هیچ توضیح اضافه ندارد و بدون سوال باید پذیرفته شود. نمونه های تکنیک ادعا که تاحدی در تبلیغات دوران جنگ بسیار کمیاب بوده است، در تبلیغات مدرن یافت می شود. هر زمان که تبلیغات چی بدون ارائه هیچ سند و مدرکی بیان می کند که محصول آنها بهترین در بازار است، از تکنیک ادعا استفاده کرده است. در بهترین حالت، شنونده یا بیننده باید بدون جستجو برای اطلاعات بیشتر یا استدلال در آن رابطه، آن ادعا را بپذیرد. شناسایی تکنیک ادعا معمولاً بسیار ساده است و البته نوع بسیار خطرناکی از تبلیغات هستند زیرا توام با دروغ و فریب اند.
قافله:
قافله یکی از متداول ترین تکنیک ها هم در زمان جنگ و هم صلح است و نقش مهمی در تبلیغات مدرن بازی می کند. همچنین یکی از هفت تکنیک تبلیغاتی مشخص شده در تحلیل موسسه تبلیغات در سال ۱۹۳۸ نیز می باشد. قافله درخواست از مخاطب برای دنبال کردن جمعیت و شرکت در آن به این دلیل که همه آن کار را می کنند، می باشد. این روش تبلیغی متقاعد کردن مخاطب در این مورد است که یک طرف، برنده است زیرا افراد بیشتری دنباله رو آن هستند. مخاطب باید باور کند که چون افراد زیادی دنبال آن هستند، موفقیت آن غیرقابل اجتناب و شکست آن غیرممکن است. ازآنجا که افراد عادی و متوسط همیشه دوست دارند در طرف برنده باشند، مجبور به شرکت در آن خواهند شد. اما در تبلیغات مدرن، این روش چرخشی جدید داشته است. مخاطب باید توسط تبلیغات متقاعد شود که چون همه به آن کار مشغولند، اگر آنها هم نپیوندند از قافله عقب خواهند ماند. این متضاد نوع دیگر این روش است اما معمولاً همان نتایج را برمی انگیزاند. مخاطبین این روش مجبور به شرکت کردن می شوند چون بقیه هم همین کار را می کنند. وقتی با این نوع تبلیغات روبه رو می شوید، می بایست نقاط مثبت و منفی آن محصول یا خدمات را جدا از کاربرانی که داشته است بررسی کنید و درست مثل سایر تبلیغات ها به دنبال اطلاعات بیشتر باشید.
حذف انتخابی:
حذف انتخابی یکی از هفت تکنیکی است که توسط IPA یا موسسه تحلیل تبلیغات شناسایی شده است. این روش فقط شامل ارائه اطلاعات مثبت درمورد یک ایده یا پیشنهاد و حذف اطلاعات متضاد آن است. حذف انتخابی معمولاً در همه انواع تبلیغات استفاده می شود و شدیداً برای متقاعد کردن مردم موثر است. بااینکه اکثریت اطلاعات ارائه شده در رویکرد این روش صحیح است اما خطرناک است زیرا اطلاعات مهم دیگری را حذف کرده است. بهترین راه برای برخورد با این نوع تبلیغات جستجوی اطلاعات بیشتر است.
اصول پرتشعشع:
این روش نیز یکی از هفت تکنیک اصلی تبلیغات تعیین شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات بوده است. این روش تبلیغات معمولاً در سیاست و تبلیغات سیاسی بسیار استفاده می شود اصول پرتشعشع کلماتی هستند که معانی مثبت مختلفی برای مخاطبین دارند اما با مفاهیم بسیار باارزش در ارتباط هستند. وقتی از این کلمات استفاده می شود، مستلزم پذیرش بدون حتی فکر کردن است، زیرا چنان مفهوم پراهمیتی با آن مرتبط است. بعنوان مثال، وقتی از کسی خواسته می شود کاری در «دفاع از دموکراسی» انجام دهد، احتمال قبول کردن آنها بیشتر است. مفهوم دموکراسی دلالت ضمنی مثبت برای آنها دارد زیرا با مفهومی که برایشان ارزشمند است در ارتباط است. کلماتی که معمولاً برای این روش استفاده می شوند، عزت، افتخار، میهن پرستی و آزادی است. وقتی با این روش تبلیغات روبه رو می شوید، می بایست نقاط مثبت آن ایده را جدا از آن الفاظ خاص بررسی کنید.
انتخاب بین بد و بدتر:
تکنیک انتخاب بین بد و بدتر سعی دارد با ارائه یک ایده یا پیشنهاد با گزینه ای که کمترین میزان تعرض را داشته باشد، ما را نسبت به ایده یا پیشنهادی متقاعد کند. این تکنیک معمولاً طی جنگ برای متقاعد کردن افرادی که برای قربانی شدن مورد نیاز بودند یا توجیه تصمیمات سخت استفاده می شد. این تکنیک معمولاً همراه با اضافه کردن تقصیر به کشور دشمن یا گروه سیاسی است. یک ایده یا پیشنهاد بعنوان تنها گزینه یا راه موجود معرفی می شود. وقتی با این تکنیک مواجه می شوید، باید ارزش آن پیشنهاد را جدا از چیزهایی که با آن مقایسه می شود، بررسی کنید.
برچسب زدن:
این تکنیک معمولاً در سیاست و داستان های جنگی اتفاق می افتد اما بسیار کم در تبلیغات نیز استفاده می شود. این نیز یکی دیگر از هفت تکنیک تعیین شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می باشد. در این روش از زبان یا کلمات موهن که دلالت ضمنی منفی دارند برای توصیف دشمن استفاده می شود. این تبلیغات سعی دارد با برچسب زدن به هدف موردنظر که عموم از آن متنفر است. تعصب مردم را تحریک کند. تکنیک برچسب زدن معمولاً از طعنه و ریشخند استفاده می کند و در کاریکاتورها و نوشته های سیاسی دیده می شود. موقع بررسی این نوع تبلیغات باید سعی کنیم احساساتمان را درمورد آن برچسب و احساسمان از ایده یا پیشنهاد واقعی جدا کنیم.
معرفی دشمن:
معرفی دشمن بسیار زیاد در طول جنگ و همچنین کمپین ها و مناظرات سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش با ارائه یک گروه یا فرد خاص بعنوان دشمن سعی می کند یک موقعیت پیچیده را ساده تر کند. بااینکه عوامل دیگری نیز وجود دارند، اما مخاطب مجبور است موقعیت را به شکل سیاه یا سفید ببیند. وقتی با این تکنیک مواجه شدید، می بایست سعی کنید همه عوامل را که با آن موقعیت مرتبط است در نظر بگیرید. در این مورد هم مثل سایر تکنیک های تبلیغات، مخاطب باید تلاش کند اطلاعات بیشتری درمورد آن موضوع پیدا کند. فرد مطلع کمتر تحت تاثیر این نوع تبلیغات قرار می گیرد.
مردم ساده:
تکنیک تبلیغاتی مردم ساده یکی دیگر از هفت تکنیک اصلی معرفی شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می باشد. ابزار مردم ساده سعی دارد عموم مردم را قانع کند که دیدگاه های آن منعکس کننده دیدگاه اکثریت مردم است و آنها به نفع مردم کار می کنند. تبلیغات چی معمولاً تلاش می کند از لحن یک تماشاگر خاص و همچنین اصطلاحات و لطیفه های خاص بهره ببرد. همچنین، سعی می کند با تلفظ ناقص، لکنت زبان و دایره لغات محدود، این خیال باطل را افزایش دهد. اشتباهاتی مثل این حس صداقت و خودانگیختگی را ایجاد می کند. این تکنیک همچنین برای تلاش به متقاعد کردن مخاطب بر اینکه دیدگاه تبلیغات چی درمورد ایده های ارزشمند یکسان با آنهاست، در زمان هایی که درکنار تکنیک اصول پرتشعشع استفاده شود، موثرتر خواهد بود. وقتی با این روش تبلیغات روبه رو شدید، باید ایده ها و پیشنهادات را از طرف شخصیت ارائه کننده آن بررسی کنید.
ساده سازی (کلیشه سازی):
ساده سازی بسیار شبیه به تکنیک معرفی دشمن است، از این نظر که معمولاً یک موقعیت پیچیده را به یک انتخاب مشخص که شامل خوب یا بد می شود تبدیل می کند. این تکنیک معمولاً در تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین بی سواد مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی با این روش روبه رو شدید، بهتر است سایر عوامل و قسمت های آن ایده یا پیشنهاد را نیز بررسی کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید.
توصیفات:
توصیفات یکی دیگر از هفت روش تبلیغات شناخته شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می باشد. توصیفات نقل قول ها یا تاییدیه هایی مربوط یا غیرمربوط به موضوع هستند که سعی دارند یک فرد معروف و قابل احترام را یا یک محصول یا خدمات مرتبط کنند. توصیفات بسیار با تکنیک انتقال در ارتباط است، از این نظر که سعی دارد فردی قابل قبول را به شیئی دیگر مرتبط کند. این روش معمولاً در تبلیغات و کمپین های سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی با این روش برخورد کردید، می بایست مزایای آن محصول یا پیشنهاد را جدا از فرد معرفی شده بررسی کنید.
انتقال:
انتقال نیز یکی دیگر از هفت روش تبلیغاتی معرفی شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می باشد. این روش معمولاً در سیاست و در طول جنگ مورد استفاده قرار می گیرد و تلاش دارد دیدگاه مخاطب را به یک شیئ خاص به همان ترتیبی که شیئی دیگر را می بیند، تغییر دهد. بااینکه این تکنیک معمولاً برای انتقال احساسات منفی از یک شیء به شیئی دیگر استفاده می شود، می توان از آن به طرق مثبت نیز بهره برد. با مرتبط کردن یک شیء به چیزی که مخاطب به آن احترام گذاشته و از آن لذت می برد، احساسات مثبتی در او ایجاد می شود. اما در سیاست روش انتقال برای انتقال تقصیر یا احساسات بد از یک سیاستمدار با دوست یا اعضای حزب او یا حتی خود حزب استفاده می شود. وقتی با این روش تبلیغات روبه رو شدید، می بایست مزایا یا مشکلات آن پیشنهاد یا ایده را به تنهایی و جدا از اعتقاداتی که مربوط به سایر اشیاء یا پیشنهادات است بررسی کنید.
ادعا روشی است که بطور متداول در تبلیغات مدرن از آن استفاده می شود. ادعا، عبارتی هیجان انگیز و پرانرژی است که به شکل یک واقعیت ارائه می شود اما لزوماً صحیح نیست. آنها معمولاً اشاره بر این دارند که این عبارت نیاز به هیچ توضیح اضافه ندارد و بدون سوال باید پذیرفته شود. نمونه های تکنیک ادعا که تاحدی در تبلیغات دوران جنگ بسیار کمیاب بوده است، در تبلیغات مدرن یافت می شود. هر زمان که تبلیغات چی بدون ارائه هیچ سند و مدرکی بیان می کند که محصول آنها بهترین در بازار است، از تکنیک ادعا استفاده کرده است. در بهترین حالت، شنونده یا بیننده باید بدون جستجو برای اطلاعات بیشتر یا استدلال در آن رابطه، آن ادعا را بپذیرد. شناسایی تکنیک ادعا معمولاً بسیار ساده است و البته نوع بسیار خطرناکی از تبلیغات هستند زیرا توام با دروغ و فریب اند.
قافله:
قافله یکی از متداول ترین تکنیک ها هم در زمان جنگ و هم صلح است و نقش مهمی در تبلیغات مدرن بازی می کند. همچنین یکی از هفت تکنیک تبلیغاتی مشخص شده در تحلیل موسسه تبلیغات در سال ۱۹۳۸ نیز می باشد. قافله درخواست از مخاطب برای دنبال کردن جمعیت و شرکت در آن به این دلیل که همه آن کار را می کنند، می باشد. این روش تبلیغی متقاعد کردن مخاطب در این مورد است که یک طرف، برنده است زیرا افراد بیشتری دنباله رو آن هستند. مخاطب باید باور کند که چون افراد زیادی دنبال آن هستند، موفقیت آن غیرقابل اجتناب و شکست آن غیرممکن است. ازآنجا که افراد عادی و متوسط همیشه دوست دارند در طرف برنده باشند، مجبور به شرکت در آن خواهند شد. اما در تبلیغات مدرن، این روش چرخشی جدید داشته است. مخاطب باید توسط تبلیغات متقاعد شود که چون همه به آن کار مشغولند، اگر آنها هم نپیوندند از قافله عقب خواهند ماند. این متضاد نوع دیگر این روش است اما معمولاً همان نتایج را برمی انگیزاند. مخاطبین این روش مجبور به شرکت کردن می شوند چون بقیه هم همین کار را می کنند. وقتی با این نوع تبلیغات روبه رو می شوید، می بایست نقاط مثبت و منفی آن محصول یا خدمات را جدا از کاربرانی که داشته است بررسی کنید و درست مثل سایر تبلیغات ها به دنبال اطلاعات بیشتر باشید.
حذف انتخابی:
حذف انتخابی یکی از هفت تکنیکی است که توسط IPA یا موسسه تحلیل تبلیغات شناسایی شده است. این روش فقط شامل ارائه اطلاعات مثبت درمورد یک ایده یا پیشنهاد و حذف اطلاعات متضاد آن است. حذف انتخابی معمولاً در همه انواع تبلیغات استفاده می شود و شدیداً برای متقاعد کردن مردم موثر است. بااینکه اکثریت اطلاعات ارائه شده در رویکرد این روش صحیح است اما خطرناک است زیرا اطلاعات مهم دیگری را حذف کرده است. بهترین راه برای برخورد با این نوع تبلیغات جستجوی اطلاعات بیشتر است.
اصول پرتشعشع:
این روش نیز یکی از هفت تکنیک اصلی تبلیغات تعیین شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات بوده است. این روش تبلیغات معمولاً در سیاست و تبلیغات سیاسی بسیار استفاده می شود اصول پرتشعشع کلماتی هستند که معانی مثبت مختلفی برای مخاطبین دارند اما با مفاهیم بسیار باارزش در ارتباط هستند. وقتی از این کلمات استفاده می شود، مستلزم پذیرش بدون حتی فکر کردن است، زیرا چنان مفهوم پراهمیتی با آن مرتبط است. بعنوان مثال، وقتی از کسی خواسته می شود کاری در «دفاع از دموکراسی» انجام دهد، احتمال قبول کردن آنها بیشتر است. مفهوم دموکراسی دلالت ضمنی مثبت برای آنها دارد زیرا با مفهومی که برایشان ارزشمند است در ارتباط است. کلماتی که معمولاً برای این روش استفاده می شوند، عزت، افتخار، میهن پرستی و آزادی است. وقتی با این روش تبلیغات روبه رو می شوید، می بایست نقاط مثبت آن ایده را جدا از آن الفاظ خاص بررسی کنید.
انتخاب بین بد و بدتر:
تکنیک انتخاب بین بد و بدتر سعی دارد با ارائه یک ایده یا پیشنهاد با گزینه ای که کمترین میزان تعرض را داشته باشد، ما را نسبت به ایده یا پیشنهادی متقاعد کند. این تکنیک معمولاً طی جنگ برای متقاعد کردن افرادی که برای قربانی شدن مورد نیاز بودند یا توجیه تصمیمات سخت استفاده می شد. این تکنیک معمولاً همراه با اضافه کردن تقصیر به کشور دشمن یا گروه سیاسی است. یک ایده یا پیشنهاد بعنوان تنها گزینه یا راه موجود معرفی می شود. وقتی با این تکنیک مواجه می شوید، باید ارزش آن پیشنهاد را جدا از چیزهایی که با آن مقایسه می شود، بررسی کنید.
برچسب زدن:
این تکنیک معمولاً در سیاست و داستان های جنگی اتفاق می افتد اما بسیار کم در تبلیغات نیز استفاده می شود. این نیز یکی دیگر از هفت تکنیک تعیین شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می باشد. در این روش از زبان یا کلمات موهن که دلالت ضمنی منفی دارند برای توصیف دشمن استفاده می شود. این تبلیغات سعی دارد با برچسب زدن به هدف موردنظر که عموم از آن متنفر است. تعصب مردم را تحریک کند. تکنیک برچسب زدن معمولاً از طعنه و ریشخند استفاده می کند و در کاریکاتورها و نوشته های سیاسی دیده می شود. موقع بررسی این نوع تبلیغات باید سعی کنیم احساساتمان را درمورد آن برچسب و احساسمان از ایده یا پیشنهاد واقعی جدا کنیم.
معرفی دشمن:
معرفی دشمن بسیار زیاد در طول جنگ و همچنین کمپین ها و مناظرات سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش با ارائه یک گروه یا فرد خاص بعنوان دشمن سعی می کند یک موقعیت پیچیده را ساده تر کند. بااینکه عوامل دیگری نیز وجود دارند، اما مخاطب مجبور است موقعیت را به شکل سیاه یا سفید ببیند. وقتی با این تکنیک مواجه شدید، می بایست سعی کنید همه عوامل را که با آن موقعیت مرتبط است در نظر بگیرید. در این مورد هم مثل سایر تکنیک های تبلیغات، مخاطب باید تلاش کند اطلاعات بیشتری درمورد آن موضوع پیدا کند. فرد مطلع کمتر تحت تاثیر این نوع تبلیغات قرار می گیرد.
مردم ساده:
تکنیک تبلیغاتی مردم ساده یکی دیگر از هفت تکنیک اصلی معرفی شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می باشد. ابزار مردم ساده سعی دارد عموم مردم را قانع کند که دیدگاه های آن منعکس کننده دیدگاه اکثریت مردم است و آنها به نفع مردم کار می کنند. تبلیغات چی معمولاً تلاش می کند از لحن یک تماشاگر خاص و همچنین اصطلاحات و لطیفه های خاص بهره ببرد. همچنین، سعی می کند با تلفظ ناقص، لکنت زبان و دایره لغات محدود، این خیال باطل را افزایش دهد. اشتباهاتی مثل این حس صداقت و خودانگیختگی را ایجاد می کند. این تکنیک همچنین برای تلاش به متقاعد کردن مخاطب بر اینکه دیدگاه تبلیغات چی درمورد ایده های ارزشمند یکسان با آنهاست، در زمان هایی که درکنار تکنیک اصول پرتشعشع استفاده شود، موثرتر خواهد بود. وقتی با این روش تبلیغات روبه رو شدید، باید ایده ها و پیشنهادات را از طرف شخصیت ارائه کننده آن بررسی کنید.
ساده سازی (کلیشه سازی):
ساده سازی بسیار شبیه به تکنیک معرفی دشمن است، از این نظر که معمولاً یک موقعیت پیچیده را به یک انتخاب مشخص که شامل خوب یا بد می شود تبدیل می کند. این تکنیک معمولاً در تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین بی سواد مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی با این روش روبه رو شدید، بهتر است سایر عوامل و قسمت های آن ایده یا پیشنهاد را نیز بررسی کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید.
توصیفات:
توصیفات یکی دیگر از هفت روش تبلیغات شناخته شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می باشد. توصیفات نقل قول ها یا تاییدیه هایی مربوط یا غیرمربوط به موضوع هستند که سعی دارند یک فرد معروف و قابل احترام را یا یک محصول یا خدمات مرتبط کنند. توصیفات بسیار با تکنیک انتقال در ارتباط است، از این نظر که سعی دارد فردی قابل قبول را به شیئی دیگر مرتبط کند. این روش معمولاً در تبلیغات و کمپین های سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی با این روش برخورد کردید، می بایست مزایای آن محصول یا پیشنهاد را جدا از فرد معرفی شده بررسی کنید.
انتقال:
انتقال نیز یکی دیگر از هفت روش تبلیغاتی معرفی شده توسط موسسه تحلیل تبلیغات می باشد. این روش معمولاً در سیاست و در طول جنگ مورد استفاده قرار می گیرد و تلاش دارد دیدگاه مخاطب را به یک شیئ خاص به همان ترتیبی که شیئی دیگر را می بیند، تغییر دهد. بااینکه این تکنیک معمولاً برای انتقال احساسات منفی از یک شیء به شیئی دیگر استفاده می شود، می توان از آن به طرق مثبت نیز بهره برد. با مرتبط کردن یک شیء به چیزی که مخاطب به آن احترام گذاشته و از آن لذت می برد، احساسات مثبتی در او ایجاد می شود. اما در سیاست روش انتقال برای انتقال تقصیر یا احساسات بد از یک سیاستمدار با دوست یا اعضای حزب او یا حتی خود حزب استفاده می شود. وقتی با این روش تبلیغات روبه رو شدید، می بایست مزایا یا مشکلات آن پیشنهاد یا ایده را به تنهایی و جدا از اعتقاداتی که مربوط به سایر اشیاء یا پیشنهادات است بررسی کنید.