29-07-2014، 13:34
پدرعلم مدیریت با بیان اینکه امروز عمر مدیریت دستوری به پایان رسیده است، گفت: مدیریت دستوری باید تبدیل به مدیریت مشارکتی شود، به طوری که در عین تنوع در همه حوزههای فردی، اجتماعی و علمی بتوانیم با مشارکت به وحدت فکر در راستای پیشبرد اهداف واحد برسیم.
به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه زنجان، پروفسور سید مهدی الوانی در همایشی با عنوان "مدیریت نوین دانشگاهی با رویکرد مدیریت بر مبنای ارزش" با بیان این مطلب اظهار کرد: مدیریت در اصل به سه شاخه تقسیم میشود. مدیریت دستوری که سالیان دراز است که این نوع مدیریت به پایان رسیده، مدیریت مشارکتی که در راستای پیشبرد هدف است و مدیریت ارزشی که بهترین و مهمترین مدیریت در به ثمر رسیدن اهداف قلمداد میشود.
وی افزود: با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت جهادی، در اصل مدیریت گرایش بر مبنای ارزشی شدن است که اگر این ارزشها را بتوانیم نهادینه کنیم در برآورده کردن اهداف موفق و کارساز خواهیم بود.
الوانی عنوان کرد: امروز کشور چین در امر مدیریت به عنوان کشوری ابرقدرت مطرح است، زیرا در پی یک تجربه ناخوشایند مدیریتی، دوران مائو به سراغ تنوع در تمام حوزههای زندگی افراد از تولیدات مختلف گرفته تا کمارزشترین مسئله در زندگی افراد گام برداشت، در صورتی که امروزه در خیابانهای این کشور از مدلهای مختلف ماشین گرفته تا انواع خوراکیها که نمونه بارز مدیریت مشارکتی را به نمایش گذاشتهاند و محصول را بر مبنای مشتریمداری، تولید میکنند.
وی تصریح کرد: مدیر موفق زمانی میتواند در امر مدیریت به توفیقی دست یابد که قادر به فهمیدن زبان تنوع باشد و زمانی میتواند این توانایی را به دست آورد که تغییر نگرشی را در خود فراهم کند که در صورت تنوع بودن میتوان گامهای بلندی در راستای تحقق اهداف تعیین شده برداشت. برای داشتن مدیریت ارزشی، اولین گام الگوسازی است که باید به صورت عملی، نمود در عمل داشته باشد تا در جامعه، خانواده مفید و کارساز باشد که در صورت گزینش این مدیریت، هدف محقق میشود.
الوانی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف باید یکسان کردن متعدد مقصود باشد نه مسیر، چرا که این نظریه غلط است که بخواهیم وحدت را به معنای یکسانسازی در مدیریت بدانیم، زیرا تنوع در علم وجود دارد و ما به اشتباه هدف را در یکسان کردن انسانها میدانیم که برای دستیابی به مدیریت ارزشی باید تغیر نگرش حاصل شود.
به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه زنجان، پروفسور سید مهدی الوانی در همایشی با عنوان "مدیریت نوین دانشگاهی با رویکرد مدیریت بر مبنای ارزش" با بیان این مطلب اظهار کرد: مدیریت در اصل به سه شاخه تقسیم میشود. مدیریت دستوری که سالیان دراز است که این نوع مدیریت به پایان رسیده، مدیریت مشارکتی که در راستای پیشبرد هدف است و مدیریت ارزشی که بهترین و مهمترین مدیریت در به ثمر رسیدن اهداف قلمداد میشود.
وی افزود: با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت جهادی، در اصل مدیریت گرایش بر مبنای ارزشی شدن است که اگر این ارزشها را بتوانیم نهادینه کنیم در برآورده کردن اهداف موفق و کارساز خواهیم بود.
الوانی عنوان کرد: امروز کشور چین در امر مدیریت به عنوان کشوری ابرقدرت مطرح است، زیرا در پی یک تجربه ناخوشایند مدیریتی، دوران مائو به سراغ تنوع در تمام حوزههای زندگی افراد از تولیدات مختلف گرفته تا کمارزشترین مسئله در زندگی افراد گام برداشت، در صورتی که امروزه در خیابانهای این کشور از مدلهای مختلف ماشین گرفته تا انواع خوراکیها که نمونه بارز مدیریت مشارکتی را به نمایش گذاشتهاند و محصول را بر مبنای مشتریمداری، تولید میکنند.
وی تصریح کرد: مدیر موفق زمانی میتواند در امر مدیریت به توفیقی دست یابد که قادر به فهمیدن زبان تنوع باشد و زمانی میتواند این توانایی را به دست آورد که تغییر نگرشی را در خود فراهم کند که در صورت تنوع بودن میتوان گامهای بلندی در راستای تحقق اهداف تعیین شده برداشت. برای داشتن مدیریت ارزشی، اولین گام الگوسازی است که باید به صورت عملی، نمود در عمل داشته باشد تا در جامعه، خانواده مفید و کارساز باشد که در صورت گزینش این مدیریت، هدف محقق میشود.
الوانی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف باید یکسان کردن متعدد مقصود باشد نه مسیر، چرا که این نظریه غلط است که بخواهیم وحدت را به معنای یکسانسازی در مدیریت بدانیم، زیرا تنوع در علم وجود دارد و ما به اشتباه هدف را در یکسان کردن انسانها میدانیم که برای دستیابی به مدیریت ارزشی باید تغیر نگرش حاصل شود.