11-08-2012، 15:11
اساس و پايه بيوتكنولوژي جديد را ميتوان انتقال ژنهاي يك موجود به موجود ديگر و فعال ساختن آنها در موجود جديد دانست؛ فنآوري رو به گسترشي كه امروزه به سرعت در صنايع دارويي، غذايي، پزشكي، شيميايي و كشاورزي وارد شده است. براي مثال ممكن است اين ژنها وارد يك باكتري شوند و پس از فعال شدن، تركيبات كم مقدار ولي باارزشي چون هورمون رشد يا انسولين ايجاد كنند يا ممكن است اين ژنها به گياهان منتقل شده و گونههايي را ايجاد كنند كه در مقابل آفتكشها مقاوم هستند يا اين كه بازدهي بالايي دارند. به اين ترتيب استفاده از انسولين براي بيماران ديابتي محدوديت خاصي نخواهد داشت همچنين كشاورزان ميتوانند در پرورش گياهاني چون سويا از سموم و آفتكشهاي كمتري استفاده كنند وبا استفاده از نژادهاي جديد، با همان سرمايهگذاري قبلي، محصولي تا چند برابر به دست آورند.
رشته بيوتكنولوژي يك رشته كاربردي و ميان رشتهاي مهندسي ـ علوم پايه است كه قلمرو آن حداقل 33 حوزه تخصصي علوم را در برميگيرد. اين رشته در كشور ما از سال 1378 در دانشكده علوم دانشگاه تهران در مقطع دكتراي پيوسته ارائه ميشود. رشته بيوتكنولوژي از سه مرحله كارشناسي، كارشناسيارشد و دكتري تشكيل شده است كه دانشجويان در مرحله كارشناسي پس از گذراندن موفقيتآميز 132 واحد دروس مشترك معرفتي- نظري، علوم پايه، پزشكي، مهندسي و مباني بيوتكنولوژي به اضافه آموختن زبان انگليسي در حد 550 نمره تافل و آشنايي كامل با يك زبان برنامهنويسي كامپيوتر در صورتي كه معدل آنها در هر نيمسال تحصيلي كمتر از 15 نباشد، ميتوانند وارد مرحله دوم؛ يعني مقطع كارشناسيارشد شوند كه در اين مقطع يكي از 6 گرايش بيوتكنولوژي ميكروبي، بيوتكنولوژي پزشكي، بيوتكنولوژي محيطي و دريايي، بيوتكنولوژي مولكولي، فرآورش زيستي و بيوتكنولوژي كشاورزي (گياهي) را انتخاب كرده و بعد از گذراندن 48 واحد در يكي از گرايشهاي تخصصي، و انجام معادل 6 واحد پژوهشهاي انفرادي و ارائه 2 واحد سمينار از مقطع كارشناسيارشد فارغالتحصيل ميشوند. در اين مرحله در صورتي كه ميانگين نمرات دروس مقطع كارشناسيارشد آنها حداقل 16 باشد، ميتوانند در امتحان جامع شركت كنند و در صورت موفقيت در اين امتحان، وارد مرحله دكتراي تخصصي (Ph.D) شده و رسماً براي ثبت پايان نامه دكتري اقدام كنند.