امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آخرین نفسهای جنگل بلوط در شرق ایران

#1
جنگلهای بلوط منطقه هاور در خراسان شمالی میراثی طبیعی است که اگر از بین برود دیگر در شرق ایران جنگل بلوطی نخواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، جنگل هاور- درکش در 30 کیلومتری جنوب شهر آشخانه و 70 کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد. این منطقه از آب و هوای معتدل، جنگلی و کوهستانی برخوردار است. این جنگل تنها ذخیره‌گاه جنگل‌های بلوط شرق کشور است. مراتع سرسبز و وسیعی در اطراف جنگل‌ هاور وجود دارد که تفرجگاه‌های زیبایی را برای گردشگران به وجود آورده است. حدود 380 گونه گیاه دارویی وجود دارد که 79 گونه از آنها بسیار ارزشمند هستند.

علی قرایی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: جنگل هاور- درکش ذخیره‌گاه جنگلی که تحت حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است. این جنگل از نظر ژنتیکی بازمانده جنگلهای بلوط شرق کشور است که از نظر حفاظتی و حراستی ارزش زیادی دارد.

وی با بیان اینکه این منطقه از نظر توریستی دارای اهمیت فراوانی است، افزود: جنگل هاور- درکش جز مناطق توریستی خراسان شمالی محسوب می‌شود بالاخص آبشار درکش که از نظر گردشگری جایگاه خاصی دارد.

وی ادامه داد: از نظر جانوری بدلیل وجود خرس و پلنگ،‌ بز وحشی و گوسفند وحشی اوریال از قدیم مورد توجه بوده است. وجود پلنگ و خرس باعث شده تا جمعیت خوک منطقه کنترل شده و از آسیب به مزارع کشاورزی کاسته شود.

همچنین جنگل‌ هاور-درکش در گذشته زیستگاه مرال بوده ولی بدلیل اینکه برنامه حفاظتی نداشته نسل مرال‌ها در این منطقه منقرض شده است.

قرایی گفت: حفظ و حراست این منطقه از نظر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست مهم است ولی حفاظت از این جنگل‌ها بدلیل تخریب و خشکسالی بدون همکاری منابع طبیعی امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار داشت: حدود 8 سال پیش سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد منطقه شکار ممنوع را برای این منطقه به شورای عالی محیط زیست داد که نیازمند تأیید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و وزارت صنعت و معدن است.

وی افزود: جنگل هاور می‌تواند به عنوان آثار طبیعی ملی معرفی شود و به خوبی می‌توان از استعدادهای منطقه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از جنگل هاور- درکش یک بحث ملی است که نیازمند یک عزم ملی برای حفظ آن برای نسلهای تنوع جانوری و گیاهی، منطقه‌ای بکر و کمتر آسیب دیده است.به همین دلیل محل خوبی برای اکوتوریسم محسوب می‌شود.

گفتنی است؛ جنگلهای بلوط شرق ایران بازمانده جنگل‌های هیرکانی و یک میراث طبیعی است و چنانچه تخریب شود دیگر در شرق ایران جنگل‌ بلوطی نخواهیم داشت. در این جنگل هیرکانی حدود 20-25 هزار هکتار جنگل بلوط وجود دارد که قابلیت حفاظت دارد. این منطقه مشابه جنگل‌های شمال و گونه اصلی آن بلوط شمال است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آخرین اخبار کورونا
Heart واکنش ایران به ادعای روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر تبادل زندانیان ایران و آمریکا
  امشب طلوع آخرین ابرماه سال را ببینید !
  آچمز آمریکا مقابل ایران ؛ موشک ایران همه را شگفت زده کرده است
Heart آخرین وضعیت وام از صندوق بین المللی پول
Heart آخرین جزئیات از حمله هکر‌ها به سامانه مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی
  آخرین جلسه محاکمه فریبا عادلخواه برگزار شد
  طراحی دانشگاهی به شکل جنگل
  آخرین آمار کرونا در ایران
  ویروس کرونا: آخرین اخبار، علائم و درمان ویروس جدید کرونا در چین و ایران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان