امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عوارض جانبى و موارد منع مصرف سیر

#1
نويسندگان تعداد زيادى از بيماريها را كه سير براى آنها مفيد است عنوان كرده اند ولى معايب سير را مستور داشته اند .عكس العمل داروهاى گياهى را در سه گروه طبقه بندى كرده اند : مسموميت ، عوارض جانبى و ناسازگارى
عوارض جانبى و موارد منع مصرف سیر 1
مسموميت
مسموميت ، عكس العملى است كه به بيمارى جدى و يا مرگ منتهى مى شود كه درباره داروهاى گياهى بسيار نادر و در مورد سير تاكنون مشاهده نشده است . داروهاى گياهى معمولا كمتر از داروهاى متداول مسموميت زا هستند. عكس العمل متضاد كليه داروهاى تجويز شده عامل بسترى شدن حدود 8 از بيماران بالغ بر دو ميليون نفر در سال مى باشد ساليانه حدود 100000 نفر توسط داروها هلاك مى شوند. حتى داروهاى بدون نسخه  ساليانه به ده ها هزار انسان صدمات جدى وارد و يا آنها را هلاك مى كند. در مقام مقايسه با آن ، گزارش مرگ و مير كه از ناحيه داروهاى گياهى ، دريافت شده است بسيار نادر و به تحقيق ساليانه به يك مورد هم نمى رسد . اطلاعات به دست آمده از يك مركز كنترل سموم حاكى است حتى كاتالوگى كه عكس العمل داروهاى گياهى را نشان دهد وجود ندارد . در كتاب a.m.a  كه درباره گياهان سمى و آسيب رسان توسط مؤ سسه دارويى آمريكا منتشر شده است تعداد آنها به حد انگشتان دست مى رسد و صدمه عمومى آنها فقط روى افرادى كه حساسيت دارند در حد ناچيزى مى باشد . چنانچه بعدا خواهيم ديد سير بالقوه قادر به ايجاد مسموميت نمى باشد مگر اين كه كسى آن را بيش از اندازه بيش از يك كومه در روز و آن هم براى مدت زياد بخورد . سازمان غذا و داروى ايالات متحده آن را به عنوان s.a.r.g
(ماده سالمى براى مصرف غذائى ) نامگذارى كرده است .

زياده روى در مصرف سير
خطر واقعى از مسموميت جدى توسط سير وقتى است كه كسى روزانه چندين كومه سيرخام و يا به همان مقدار آب سير را براى مدتى طولانى صرف نمايد . در چندين آزمايش كه روى حيوانات انجام شده ، نشان داده شده است كه تجويز مقدار زياد سير خام ويا آب سير موجب ناراحتى پوشش معده ، جذب ضعيف غذا، انهدام باكترى هاى مفيد در روده ، بد كار كردن كبد و كم خونى گرديده است . اين آزمايش ها به طور عمدى و با تغذيه اجبارى حيوانات انجام شده است .در مورد انسان مشكلى را موجب نمى شود چون ناراحتى حاصله از خوردن سير قبل از ايجاد آسيب جدى ، او را وادار به عدم اجراى مجوز داده شده مى نمايد . پزشكان ايالات متحده تحقيقى را با آب سير خام جهت درمان بيمارى سل در اوايل قرن انجام دادند . پس از تجويز مقدار زياد سير پياپى معادل چند كومه سير در روز بيماران را به عارضه كم خونى دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[/url]مبتلا كرد بعضى از بيماران روزانه دو كومه سير به صورت افشره مى خورند و هيچگونه اثر بيمارى در آنها ديده نمى شود، ولى اين براى كوتاه مدت (يك ماه يا كمتر ) مى باشد .بنابراين مشكل اصلى از اين تفكر ناشى مى شود، اگر مصرف كم سير مفيد است ، پس مصرف زياد آن در دراز مدت مفيدتر خواهد بود!!

عوارض جانبى
هر گياهى كه به عنوان دارو مصرف مى شود و توانايى زيادى براى درمان دارد به همان نسبت داراى عوارض جانبى مى باشد . از آنجايى كه سير دارويى بالقوه قوى است ، به طور حتم قادر است عوارض جانبى نيز ايجاد كند، از همه مهمتر محرك معده ، بوى آن به هنگام تنفس ، محرك پوست و حتى سوختگى پوستى ، مى باشد .هر كس كه مقدار زيادى از آن را براى مدت طولانى استفاده كند آن را تجربه خواهد كرد .
عوارض جانبى احتمالی سير
عوارض استفاده زياد از سير در مدت طولانى عبارتند از:
1 اسهال
2 نفخ معده
3 بر افروختگى صورت
4 تحريكات معده
5 سر درد
6 سوزش مرى
7 داغى بدن
8 ميل جنسى مفرط
9 ناخوابى
10 تهوع
11 ضربان تند قلب
12 تاول پوست
13 ناراحتى پوست
14 استفراغ
سوختگى ناشى از سير
اغلب عوارض جانبى سير كه از استفاده متداول آن عايد مى شود سوختن پوست بدن است و اين امر در بين كارگران رستوران ها كه مقادير زيادى را پاك مى كنند، متداول است ، به ويژه در ممالك آسيائى . سوختن جدى ديگرى هم زمانى پيش مى آيد كه به عنوان درمان خانگى از آن استفاده مى شود كه حتى گياه شناسان و طبیبان هم اگر آن را به طور نادرست به كار گيرند، از آسيب حاصله در امان نخواهند بود. زنى شنيده بود ضماد سير براى سرماخوردگى سينه مفيد است لذا سير له شده را مستقيما ريو سينه كودك ده ماهه خود قرار داد، كه ناگهان كودك بناى گريه و فرياد گذاشت و يك لايه از پوست سينه او تاول زد .
گياه شناس انگليسى را شنیدم كه ضماد سير را يك شب روى زگيل خود قرار داد و روز بعد دچار سوختگى درجه سه گرديد . در حالى كه بافت هاى اطراف زگيل صدمه ديده بودند او هيچ احساس ناراحتى زير بانداژ را نداشت .  ضماد سير را بايستى با احتياط روى بدن قرار داد، آن هم براى مدت كمتر از بيست دقيقه . گزارشی حاكى از اين است كه پنج نفر بيمار در هنك كنگ پس از اين كه ته سير تازه بريده شده را جهت مداواى قارچ ها و ديگر عفونت ها روى كشاله ران ، گردن ، دست و پا و صورت ماليدند دچار تورم در آن قسمت ها شدند. البته ناراحتى آنها به حد مورد ذكر شده قبلى نبود ولى آنقدر بود كه براى برطرف كردن ورم به دنبال كمك هاى پزشكى بروند.
موارد منع مصرف
در مورد بعضى از بيمارى ها نبايستى سير به عنوان دارو مصرف شود .
افرادى كه داراى ناراحتى هاى زير هستند به هيچ وجه نبايستى مقدار زياد سير را براى مدت طولانى استفاده كنند:
1 تورم حاد inflammation acute
2 ديابت شكننده diabets britlle
3 خشك شدن بدن dehydration
4 كمى قند در خون hypoglycemia
5 جراحى قريب الوقوع surgery impeding
6 ناخوابى insomnia
7 اعضاى پيوندى transplant organ
8 نفاط تاول كوفتگى كودكان pemphigus
9 - استفاده از داروهاى رقت خون drugs thinning _ blood of use تورم
در طول تاريخ نويسندگان به هنگام تورم رعايت احتياط زياد را در استفاده از سير لازم دانسته اند .شخصی به مدت 20 سال از آرتروز رماتوئيدى  رنج مى برد، نامبرده داراى گونه افروخته ، دست و پاى گرم و طبعى آتشى بود كه با رژيم غذائى روزه كوتاه مدت با سبزيجات و آب درمانى (راه رفتن در آب سرد استخر ) بر ناراحتى خود غلبه كرد . قبلا در كتاب ها خوانده بود كه سير براى مداواى آرتروز مفيد است و به طور سنتى مورد استفاده قرار داد اما او نمى دانست كه منظور مصرف داخلى نبوده است . از مشمع و ضماد سير مى توان براى درمان دردهاى شديد به عنوان ضد تحركات پوستى استفاده كرد و اين امر جريان خون را به ناحيه درد هدايت كرده و ممكن است درد را برطرف كند . خانم مذكور از كپسول هاى پودر سير حدود يك هفته مصرف نمود، درد آرتروز او به قدرى شديد شد كه تصميم به خوردن داروهاى درد كش گرفت كه براى ده سال آن را نخورده بود . زمانى كه خوردن سير را متوقف كرد، درد ظرف يك روز فروكش كرد و به حالت قبل از بحران برگشت .
كمى قند خون ديابت شكننده
سير موجب كمى قند خون مى شود و بنابراين ممكن است كمك خوبى به ساير روش هاى درمانى براى اكثر ديابت ها باشد . در مورد ديابت شكننده يا تنك بايستى آن را به مقدار معين و تحت نظر پزشك مصرف نمود. چون در اين حالت مقدار قند شناور است ( گاهى بالا و گاهى پايين ) . تجويز مقدار زياد سير ممكن است قند خون را بى موقع كاهش دهد كه عامل ايجاد سكته ناشى از كمى قند در خون ، گردد.
تاول ناشى از سيستم ايمنى
اين پديده تقريبا از موارد نادر اختلال در خود ايمنى است كه در آن سيستم ايمنى موجب ايجاد زخم در پوست و در مخاط غشايى مى گردد. پزشكان مى دانند كه داروهاى حاوى تركيبات گوگرد همان گوگردى كه قدرت زيادى به تركيبات سير مى بخشد قادر است تاول فوق الذكر را به وجود بياورد. بيماران داراى اين شرايط بهتر ا: است از خوردن پياز، سير، تره فرنگى و ديگر گياهان اين خانواده خوددارى كنند.
رقيق كنندگان خون
 
سير بالقوه رقيق كننده خون است و حتى اگر به مقدار رژيمى باشد . كسانى كه داروهاى رقيق كننده خون مى خورند از جمله بعد از حمله قلبى و سكته مغزى و لخته شدن خون در رگ ها، خوردن سير به مقدار زياد منوط به اجازه پزشك معالج است . چون سير مى تواند عوارض جانبى داروها را تشديد كند . اثر عوارض جانبى داروهاى رقيق كننده خون اكثرا از علل اصلى بيمارى است كه افراد را راهى بيمارستان مى كند.
جراحى قريب الوقوع
اگر شما عمل جراحى در پيش داريد لازم است يك هفته قبل از عمل از خوردن سير خوددارى كنيد . سير رقيق كننده خون بوده و زمان انعقاد خون را به تعويق مى اندازد . مساءله انعقاد خون در جراحى جهت جلوگيرى از خون ريزى در حين جراحى و بعد از آن از اهميت زيادى برخوردار است .

عوارض جانبى و موارد منع مصرف سیر 1
پيوند عضو
پس از پيوند عضو، معمولا سيستم ايمنى به بافت هاى پيوند شده حمله ور مى شود، درمان دارويى استاندارى بايستى جهت جلوگيرى از حمله فوق الذكر اعمال شود . سلول هاى كشنده طبيعى بدن عامل اصلى برگشت مكانيزم هستند  ، سير به طور جدى موجب افزايش فعاليت اين سلول ها مى گردد. بيماران پيوند عضوى نبايستى بدون نظارت پزشك حتى به مقدار كم سير بخورند .
احتياط در مصرف سير
برخى از اطباء مشهور نكاتى در مورد سير به شرح زير عنوان كرده اند:
بقراط حكيم در سال چهارصد قبل از ميلاد
پدر طب اخطار كرده است كه سير: باد آور، توليد كننده حرارت در سينه ، سنگينى سر، بدتر كردن و افزايش درد موجود و نيز زياد كننده ادرار است .
ديوسقوریوس پنجاه سال بعد از ميلاد
مؤ لف مشهورترين كتاب گياه شناسى اعلام خطر كرده است كه : سير مى تواند از طريق خشك كردن بافت ها به ديواره معده صدمه زده و موجب تشنگى مفرط گردد .
پلى نى ، پنجاه سال بعد از ميلاد (pliny )
بزرگ طبيعى دان روم اعلام كرده است كه سير مى تواند بينايى چشم را تار كرده ، ايجاد گاز نموده ، به معده صدمه زده و تشنگى مفرطى را موجب شود.
جالينوس ، 200 سال بعد از ميلاد
بزرگترين طبيب يونانى روم با امكان ايجاد عوارض جانبى از جمله تحريكات و خشكى اخطار داده و پيشنهاد كرده است كه جهت كم كردن تندى سير بايستى آن را پخت و يا كمى آن را جوشانيده و سپس مصرف نمود.
ابو على سينا هزار سال بعد از ميلاد
اين پزشك برجسته ايرانى سير را عامل توليد گرما و خشكى دانسته و فرموده است كه سير خام براى سيستم اكثريت انسان ها بسيار قوى است . او پيشنهاد كرده كه سير را بايستى پخت و يا آن را با شير ميل كرد .
جان جرارد، 1600 سال بعد از ميلاد (gerard john )
جرارد بزرگترين كتاب گياه شناسى را به زبان انگليسى نوشت . او اخطار كرده است كه سير مى تواند در بعضى افراد گرماى بيش از حد توليد كند . او گفت ايجاد فساد دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در خون و تيرگى  آن از نقش پيچيده سير است .
نيكولاس كال پپر، سال 1650 بعد از ميلاد
كال پپر بر عليه مصرف زياد سير اعلام خطر كرده و گفته است كه در افراد با طبع گرم و خشك باعث بدتر شدن وضع آنها مى گردد . او به خصوص در مورد خاصيت خشك كنندگى سير اخطار كرده است و نوشته است مقدار زياد مصرف داخلى بايد با احتياط انجام شود .
دكتر ويليام كوك [url=http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/SALAAMAT/seer_rezaaeiraad_peyneveshthaa.html#link231] سال 1869 بعد از ميلاد
مشار اليه هم مثل پزشكان متخصص قبل از خود اخطار كرد كه سير مى تواند باعث تحريك زياده از حد، بر افروختگى صورت و سردرد گردد. به هنگام تورم پا و تحريكات شديد نبايستى به مصرف داخلى برسد. هرگز نبايستى براى مدت زيادى خورده شود.
كمبود يين به روش چينى

متخصصان درمان هاى سنتى چينى گفته اند سير براى بيمارانى كه علائم بيمارى كمبود يين دارند منع مصرف دارد . افراد در اين شرايط احساس ‍ ضعف و شعله ور شدن دارند و ممكن است داراى ظاهرى نحيف ، سرگيجه ، لكه در جلوى چشم ، رگ بسيار نازك مثل نخ ، علائم حرارت و تشنگى و خشكى بدن ، عرق ريزى شبانه ، بى خوابى و بى قرارى ، دست و پاى داغ ، صورت بر افروخته و ضربان تند قلب باشند . اين علائم ممكن است با بيمارى هاى خاصى همراه باشد . زمانى كه چند تا از علائم به عنوان الگو ظاهر شد ، خوردن سير وضع را بدتر مى كند . افراد ديگر با داشتن حرارت از جمله دست و پاى داغ ، صورت برافروخته ، ضربان تند، تنفر از حرارت ، خواستار غذا و نوشيدنى خنك ، ممكن است تحمل خوردن سير به مقدار كم را داشته باشند .
آيورودا و نوع پيتا
در اين سيستم تجويز خوردن سير براى افراد با طبع پيتا منع شده است به خصوص زمانى كه عدم تعادل پيتا وجود دارد پيتا در آيورودا مانند حرارت در طب چينى است اما خيلى با آن يكسان نيست . افراد با طبع پيتا داراى بشره قرمز، لثه هايى كه به آسانى دچار خونريزى مى شوند، ادرار زرد تيره رنگ ، اسهال با احساس سوزش ، ظاهر بحث انگيز و نبض محكم كه مانند سيم احساس مى شود، مى باشند . اين گروه بايستى غذاهاى سرد و مرطوب ميل كنند و از خوردن ادويه تند مثل سير پرهيز كنند.
طبايع چهارگانه
سيستم چهارگانه يونان ، عرب و ايران بيماران را به چهار طبقه عمومى زيرطبقه بندى كرده است .  طبع بلغمى سرد و مرطوب ، طبع دموى يا خونى گرم و مرطوب ، طبع صفراوى گرم و خشك و بالاخره طبع سودايى سرد و خشك .
دو گروه آخر داغ خشك و سرد خشك از خوردن سير منع شده اند آموزش ‍ بسيار آسان مى باشد كه علائم آن ، خشكى دهان ، عطش ، خشكى غشاء مخاطى ، كم ادرارى و از اين قبيل مى باشد .
سير و امور معنوى
با وجودى كه سير در عقب راندن شياطين و پليدان شهرت جهانى دارد از ديدگاه بعضى محافل مذهبى ، به خصوص از نظر انواع خانقاه ممنوع مى باشد . طبق شعارى كه در تبت رايج است اگر كسى كه سير به همراه خود دارد حتى اگر قرار باشد ساختمان خانقاهى كه در آتش مى سوزد را نجات دهد، نبايستى وارد دير شود . خوردن سير در بين معالجين روحانى ذن در ژاپن و راهب هاى هندو منع شده است . طبقات روحانى مذهب هندو و راهب هاى مذهب jain نيز از خوردن سير امتناع مى كنند.
علت اين امر دو چيز است ، نخست اين كه راهب ها روزانه چندين ساعت جهت تمرينات و مراقبه كه دورى از دنيا را طلب مى كنند بايستى در يك جا بنشينند . سير در عين اين كه فكر را زمين گير مى كند جسم را به تحرك وا مى دارد كه رهبانان را براى جدايى از دنيا و ثابت نشستن دچار مشكل مى كند . در ثانى راهبان و راهبه ها در اين سنين مجرد هستند و چون سير گرمازا و محرك امور جنسى است ، براى آنها بيش از حد تحريك كننده است . اگر شما در حال مراقبه و تفكر بوده و يا مجرد و بدون همسر هستيد، بايستى سعى كنيد خوردن سير و پياز را به ويژه با گوشت از رژيم غذائى خود حذف كنيد و خواهيد ديد كه زندگى برايتان راحت تر خواهد شد .
بوى سير
در كاخ لويى چهاردهم فرانسه ( شاه خورشيد) سر آشپز سلطنتى عملى غير عادى از خود بروز مى داد، جريان از اين قرار بود كه پس از آماده كردن سالاد براى شاه ، سر آشپز يك حبه سير را در دهان جويده سپس روى سالاد مى دميد، اين عمل بوى سير را به سالاد مى داد بدون اين كه شاه از مشاهده سير در سالادش ناراحت شود .
اين داستان نشانگر نفرت اجتماعى از بوى سير در سر تاسر جهان است ، تابويى كه تنها به كشورهاى اروپايى مربوط نمى شود . در ممالك اسلامى حضور در نماز جمعه با بوى تند سير در دهان را نشانه اخلاق غير پسنديده مى دانند. در چين جنوبى مردم با نظر تحقير به خورندگان سير در چين شمالى مى نگرند و اين در حالى است كه معالجين در تمام اين فرهنگ ها آن را يك داروى تقويتى مفيد به حساب مى آورند .
علل
بوى تند سير از چند مسير به مشام مى رسد. وقتى كه سير خورده مى شود به خصوص سير خام ، بوى آن در دهان باقى مى ماند، مقدارى هم از معده همراه بادگلو خارج مى شود، به هر حال پس از مدتى تركيبات سير در جريان خون قرار مى گيرد و در تمام سلول هاى بدن پراكنده مى شود. در اين مرحله مقدارى از طريق ريه ها و مقدارى از طريق مجارى تعرقى دفع مى شود. اين روش سرايت بوى سير كسانى است كه به طور معمول سير مى خورند .
به خاطر داشته باشيد كه اين مواد، آنتى بيوتيك ، محرك سيستم ايمنى و در جريان خون به عنوان محافظ به حساب مى آيند. اين بوى عمومى سير نشانگر اين است كه ريه ها و برونش هابر عليه عفونت ها محافظت مى شوند . سلول هاى كبد بر عليه آسيب هاى سمى حفظ مى شوند، ناراحتى هاى قلب و عروق به تاءخير مى افتد و بالاخره تمام سلول ها در مقابل سرطان حفاظت مى شوند .
مبارزه با بوی سیر
در زير چند پيشنهاد براى مبارزه با بوى سير درج مى شود:
1 _سعى كنيد كه به آن عادت كنيد، اين پيشنهاد اول من است . به همسر و اعضاء خانواده سير بخورانيد و از مزاياى سلامتى آن به طور كامل بهره مند شويد .
2 _به جاى خوردن سير خام ، آن را پخته و ميل كنيد كه معمولا بوى تند آن كم مى شود .
3_ روى آن را بپوشانيد؛ جويدن سبزى جعفرى با سير يك سرپوش سنتى مى باشد، گياه رز، دانه بو داده قهوه ، دانه جعفرى و يا دانه هل نيز كار ساز هستند . ضمنا در صورت تمايل مى توانيد از قرض ضد بوى مزمزه با طعم دارچين و نعنا استفاده كنيد .
4 _آن را در كپسول ريخته و ميل كنيد كه در دهان بويى باقى نمى ماند. كپسول پودر سير بيشتر از كپسول روغنى آن بو دار مى باشد ولى داراى منافع طبى بيشترى مى باشد .
5_ كيوليك سير بخوريد . اين محصول فاقد خيلى از تركيبات گوگردى كه بوى سير از آنها است ، مى باشد . اين ماده بعضى از خواص از جمله ، جريان خون ، خاصيت ضد سرطان ، اثر تقويتى سير را حفظ مى كند ولى خاصيت آنتى بيوتيكى آن از بين مى رود .
6- ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪی ﺑﻨﺎﻡ »ﺭی )Rey(« ﺯﯾﺎﺩﻩ ﺭﻭی ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻴﺮ ، ﻣﻮﺟﺐ ﺳﺮ ﺩﺭﺩ ﻭﺿﻌﻒ ﺑﻴﻨﺎﺋﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﺮﺍی ﺟﻠﻮ ﮔﻴﺮی ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻀﺮﺍﺕ ﭼﻨﺪ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ:
ﺍﻟﻒ- ﭘﺨﺘﻦ ﺳﻴﺮ ﺩﺭ ﺁﺏ ﻭﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﻤﯽ ﻧﻤﮏ ﯾﺎ ﮐﺮﻩ ﯾﺎ ﺭﻭﻏﻦ ﺑﺎﺩﺍﻡ ﺑﻪ ﺁﻥ.
ﺏ -ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﮔﺸﻨﻴﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻴﺮ ﯾﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻴﺮ
 ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻴﺮ ،ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ ﺳﻦ ، ﻣﺰﺍﺝ ﻭﻓﺼﻞ ﻧﮕﺮﺩﺩ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺧﺎﻡ ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ ﺯﯾﺎﺩﻩ ﺭﻭی ﺷﻮﺩ، ﺑﺮﺍی ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺗﻨﻔﺲ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭی ﺑﻮﺍﺳﻴﺮ ﻣﻀﺮ ﺍﺳﺖ.مخصوصا در فصل بهار،گرم مزاجان و کسانی که آلرژی دارند در خوردن آن باید احتیاط کنند.ﺍﺷﺨﺎﺻﯽ ﮐﻪ ﮔﺮﻡ ﻣﺰﺍﺝ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺳﻴﺮ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ ﻁﺒﻖ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺍﺑﻦ ﺳﻴﻨﺎ ﺣﮑﻴﻢ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺳﻴﺮ ﺭﺍ ﺑﭙﺰﻧﺪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺳﻴﺮ ﺗﺮﺷﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨد
ﺑﺮﺍی  ﭘﺨﺘﻦ ﺳﻴﺮ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﻮﺳﺖ ﮐﻨﺪﻥ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻤﺪﺕ ﺳﻪ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺑﺨﺎﺭ ﺩﻫﻴﺪ . ﺍﺷﺨﺎﺻﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍی ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻴﺰ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺳﻴﺮ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ .
ﺗﺬﮐﺮ:ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﺍی ﺑﺮ ﻁﺮﻑ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻮی ﺳﻴﺮ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺳﺒﺰی ﻭﮐﺎﻫﻮ ﺍﺳﺖ ، ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻠﺮﻭﻓﻴﻞ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﺒﺰﯾﻬﺎ ﺑﻮی ﺳﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﻓﻊ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عوارض عمل نکردن کیست مویی (سینوس پیلونیدال)
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
Subarrow عمل جراحی بواسیر(هموروئید)، عوارض و مراقبت های پس از آن
  ارتباط مصرف سیگار الکترونیکی با تنگی نفس در افراد جوان
  شرایط مصرف داروهای آسم در دوران شیوع کرونا
  بدانید از عوارض مرگبار نوشیدن زیاد آب !
  از عوارض نگران کننده قرص سیپروهپتادین باخبر شوید
  عوارض داروها در سلامت دهان ، دندان و سایر اعضای بدن
  نکات مهم درباره مصرف دارو با معده خالی
  عوارض و اثرات بیهوشی روی مغز و سایر اعضای بدن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان