22-03-2014، 23:45
رايجترين نگاه به جهانگردي در جهان معاصر رويكرد اقتصاد محور است (همايون، 1384: 23).گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار میآید «جان مینارد کینز، اقتصاد دان مشهورانگلیسی معتقد بود رشد اقتصادی که خود ناشی از سرمایهگذاری است در آینده میتواند ایجاداشتغال و درآمد نماید. کینز معتقد بود که رشد اقتصادی زمانی حاصل خواهد شد که میزان تزریق پول به اقتصاد از میزان نشت آن بیشتر باشد.
Tourist Arrivals cmln Region
2020 2010
717 527 اروپا
438 23 شرق آسیا – اقیانوس آرام
284 195 آمریکا (شمالی، مرکزی، جنوبی)
75 46 آفریقا
69 37 خاورمیانه
19 11 آسیای شرقی
602/1 047/1 جمع
پیش بینی رشد گردشگری تا سال 2020 – سازمان جهانی گردشگری
لزوماً نباید درآمدهای حاصله از گردشگری را به خود این صنعت یا خدمات اختصاص داد بلکه بهتر آن است این درآمدها را صرف امور زیربنایی و بنیادی جامعه نمود که در دراز مدت اثرات مثبت خود را بر گردشگری نیز خواهد گذاشت مثل احداث بزرگراهها، ریلهای استاندارد، توسعه ناوگان هوایی، خطوط کشتیرانی، کاهش آلودگی محیط زیست.
گردشگری و اشتغال، اشتغال ايجاد شده توسط جهانگردي، بر سه نوع می باشد؛
اشتغال مستقيم؛ اشخاصي كه در مؤسسات مرتبط با جهانگردي كار ميكنند از قبيل هتلها، رستورانها، فروشگاههاي توريستي و آژانسهاي سير و سفر.
اشتغال غير مستقيم؛ مشاغل ايجاد شده در بخشهاي عرضه از قبيل كشاورزي، شيلات و صنايع.
اشتغال اِلقايي؛ اشخاصي كه از طريق خرج كردن درآمدي كه شاغلان مستقيم و غير مستقيم كسب كردهاند، حمايت ميشوند.
فرصتهای شغلی در این بخش وجود دارد موقتی است و مهمترین دلیل برای جریان شغلی زیاد در این بخش عدم امنیت شغلی در این حوزه است .
تأثیر درآمدی گردشگری، امروزه سهم زیادی از درآمد برخی کشورها از محل فعالیتهای گردشگری است. مسافرت و جهانگردی در تولید ناخالص ملی نقش والایی را ایفاد میکند. گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال موجب درآمد ملی میشود که بخشی از درآمد به صورت درآمد ارزی حاصل میشود. درآمدهای گردشگری عبارتند از مقدار ارزی که بازدیدکنندگان خارجی به داخل کشور میآورند و خرج میکنند.
قسمت اعظم درآمدهای ناشی از گردشگری بیشتر به مناطقی از جهان اختصاص دارد که از اوضاع اقتصادی و رفاهی بهتری نسبت به بقیه نقاط جهان برخوردارند در این خصوص میتوان به اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی و آسیای شرقی اشاره کرد. جالب آنکه بیشترین مولدین گردشگری را نیز همان کشورهای عمده پذیرای گردشگران تشکیل میدهند مثل آمریکا، آلمان، ژاپن، انگلیس، فرانسه و ایتالیا.
جهانگردی و درآمد ارزي، مطلوبترين اثر جهانگردي ارزي است كه وارد كشور ميشود (همايون، 1384: 23). ارز خارجي حاصل از جهانگردي بينالمللي، شامل محاسبة درآمدهاي ناخالص ارز خارجي است (كل ارز خارجي كه جهانگردان خارجي هزينه ميكنند، و درآمد خالص ارز خارجي) ارز خارجي باقيمانده در كشور پس از كسر ضريب خروج ارز خارجی. دگرگونيهاي نرخ تبديل، اثر تعيين كنندهاي بر روندهاي گردشگري بينالمللي و در نتيجه روند گردشگري و توزيع آن دارد. در كنار تعدادي از عوامل ديگر (مانند تغييرات توليد ناخالص ملي و تراز پرداختها)، نوسان نرخ تبديل ارز تا حدود زيادي سبب روندهاي انشعابي در مخارج گردشگري توسط كشورهااست(ولا، 1384: 114).
گردشگری و عرضه و تقاضا، قانون عرضه بیانگر آن است که رابطۀ مستقیم میان قیمت کالا یا خدمت مورد نظر و مقدار کالا یا خدمتی که تولید کنندگان عرضه میکنند. وجود دارد، به شرط آنکه سایر عوامل ثابت باشند.
قانون تقاضا میگوید که رابطه معکوس میان قیمت کالاها و خدمات و مقدار کالاها یا خدماتی که خریداران مطالبه میکنند وجود دارد، به شرط آنکه سایر عوامل ثابت باشند.
گردشگری و توسعه، اگر منافع گردشگری در سطح جوامع و مناطق یک کشور به درستی توزیع شود میتواند سطح زندگی مردم را بهبود بخشد (پاپلی یزدی، 1385: 93). به همین دلیل توسعه گردشگری، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، عامل مؤثری در مقابله با فقر است و موجب افزایش درآمد قشرهای مختلف، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی میشود(كاظمي، 1385: 6). در برنامه توسعه سازمان ملل (undp) شاخص توسعهی انسانی معرفی شده است این شاخص نه فقط درآمد ناخالص ملی سرانه، بلکه میزان امید به زندگی مردم و نرخ با سوادی را نیز مورد توجه قرار میدهد (داسویل، 164:1384).
Tourist Arrivals cmln Region
2020 2010
717 527 اروپا
438 23 شرق آسیا – اقیانوس آرام
284 195 آمریکا (شمالی، مرکزی، جنوبی)
75 46 آفریقا
69 37 خاورمیانه
19 11 آسیای شرقی
602/1 047/1 جمع
پیش بینی رشد گردشگری تا سال 2020 – سازمان جهانی گردشگری
لزوماً نباید درآمدهای حاصله از گردشگری را به خود این صنعت یا خدمات اختصاص داد بلکه بهتر آن است این درآمدها را صرف امور زیربنایی و بنیادی جامعه نمود که در دراز مدت اثرات مثبت خود را بر گردشگری نیز خواهد گذاشت مثل احداث بزرگراهها، ریلهای استاندارد، توسعه ناوگان هوایی، خطوط کشتیرانی، کاهش آلودگی محیط زیست.
گردشگری و اشتغال، اشتغال ايجاد شده توسط جهانگردي، بر سه نوع می باشد؛
اشتغال مستقيم؛ اشخاصي كه در مؤسسات مرتبط با جهانگردي كار ميكنند از قبيل هتلها، رستورانها، فروشگاههاي توريستي و آژانسهاي سير و سفر.
اشتغال غير مستقيم؛ مشاغل ايجاد شده در بخشهاي عرضه از قبيل كشاورزي، شيلات و صنايع.
اشتغال اِلقايي؛ اشخاصي كه از طريق خرج كردن درآمدي كه شاغلان مستقيم و غير مستقيم كسب كردهاند، حمايت ميشوند.
فرصتهای شغلی در این بخش وجود دارد موقتی است و مهمترین دلیل برای جریان شغلی زیاد در این بخش عدم امنیت شغلی در این حوزه است .
تأثیر درآمدی گردشگری، امروزه سهم زیادی از درآمد برخی کشورها از محل فعالیتهای گردشگری است. مسافرت و جهانگردی در تولید ناخالص ملی نقش والایی را ایفاد میکند. گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال موجب درآمد ملی میشود که بخشی از درآمد به صورت درآمد ارزی حاصل میشود. درآمدهای گردشگری عبارتند از مقدار ارزی که بازدیدکنندگان خارجی به داخل کشور میآورند و خرج میکنند.
قسمت اعظم درآمدهای ناشی از گردشگری بیشتر به مناطقی از جهان اختصاص دارد که از اوضاع اقتصادی و رفاهی بهتری نسبت به بقیه نقاط جهان برخوردارند در این خصوص میتوان به اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی و آسیای شرقی اشاره کرد. جالب آنکه بیشترین مولدین گردشگری را نیز همان کشورهای عمده پذیرای گردشگران تشکیل میدهند مثل آمریکا، آلمان، ژاپن، انگلیس، فرانسه و ایتالیا.
جهانگردی و درآمد ارزي، مطلوبترين اثر جهانگردي ارزي است كه وارد كشور ميشود (همايون، 1384: 23). ارز خارجي حاصل از جهانگردي بينالمللي، شامل محاسبة درآمدهاي ناخالص ارز خارجي است (كل ارز خارجي كه جهانگردان خارجي هزينه ميكنند، و درآمد خالص ارز خارجي) ارز خارجي باقيمانده در كشور پس از كسر ضريب خروج ارز خارجی. دگرگونيهاي نرخ تبديل، اثر تعيين كنندهاي بر روندهاي گردشگري بينالمللي و در نتيجه روند گردشگري و توزيع آن دارد. در كنار تعدادي از عوامل ديگر (مانند تغييرات توليد ناخالص ملي و تراز پرداختها)، نوسان نرخ تبديل ارز تا حدود زيادي سبب روندهاي انشعابي در مخارج گردشگري توسط كشورهااست(ولا، 1384: 114).
گردشگری و عرضه و تقاضا، قانون عرضه بیانگر آن است که رابطۀ مستقیم میان قیمت کالا یا خدمت مورد نظر و مقدار کالا یا خدمتی که تولید کنندگان عرضه میکنند. وجود دارد، به شرط آنکه سایر عوامل ثابت باشند.
قانون تقاضا میگوید که رابطه معکوس میان قیمت کالاها و خدمات و مقدار کالاها یا خدماتی که خریداران مطالبه میکنند وجود دارد، به شرط آنکه سایر عوامل ثابت باشند.
گردشگری و توسعه، اگر منافع گردشگری در سطح جوامع و مناطق یک کشور به درستی توزیع شود میتواند سطح زندگی مردم را بهبود بخشد (پاپلی یزدی، 1385: 93). به همین دلیل توسعه گردشگری، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، عامل مؤثری در مقابله با فقر است و موجب افزایش درآمد قشرهای مختلف، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی میشود(كاظمي، 1385: 6). در برنامه توسعه سازمان ملل (undp) شاخص توسعهی انسانی معرفی شده است این شاخص نه فقط درآمد ناخالص ملی سرانه، بلکه میزان امید به زندگی مردم و نرخ با سوادی را نیز مورد توجه قرار میدهد (داسویل، 164:1384).