مونالیزا
[rtl] اثر: لئوناردو داوینچی [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: لوور، پاریس- 06-1503[/rtl]
این صورت با لبخند مرموزش خودش با هنر مترادف شده است و قطعا مشهورترین نقاشی ای است كه همهمان میشناسیم و تقریبا تاثیرگذارترین پرتره در طول تاریخ نیز بوده است.
[rtl] شب پرستاره [/rtl]
[rtl] اثر: وینسنت ون گوك [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: موزه هنرهای معاصر، نیویورك، 1889[/rtl]
بی شك این اثر هنری بهترین دوست داشتنیها را به نمایش گذاشته و اما نوابغ را نیز به دردسر انداخته است. گویا هنرمند قصد داشته در طول نیم قرن یا بیشتر با استفاده پرمعنی اش از رنگ نوابغ و هنرمندان سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
[img]<div style=[/img] گلهای آفتابگردان
[rtl] اثر: وینسنت ون گوك [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: لندن، گالری ملی، 1888 [/rtl]
ون گوك بعد از ترك كردن زادگاهش هلند به قصد جنوب فرانسه برای تشكیل انجمن هنری، این گلهای آفتابگردان را نقاشی كرده است. او این اثر را برای تزئین اتاق خواب دوستش پل گوگن نقاشی كرد. ون گوك سال بعد یعنی سال 1889 كپی دیگری نیز از این نقاشی كشید و شاید هم كپی دیگری در سال بعدتر. كپیها و نسخههای متفاوت دیگری از این تابلو نیز به شاگردان او نسبت داده شده است. این گلهای هنری معروف در قلبشان نمونه سادهای از ایجاز زندگی را به نمایش میگذارند؛ آنها چرخههای متفاوت زندگی ما هستند، شكوفههای شاداب و باطراوت تا پژمردگی و نابودی..." />
[rtl] موج نهم [/rtl]
[rtl] اثر: ایوان آیوازوفسكی 1850 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: موزه دولتی روسیه، سن پترزبورگ[/rtl]
تابلوی موج نهم شاهكاری واقعی است. آیوازوفسكی در این نقاشی كه تلاش شوم گروهی را برای نجات یافتن از امواج بیرحم اقیانوس نشان داده، به كمال تكنیكی ناب خویش دست یافته است. با وجود این قویترین بخش این كمپوزیسون در مركز نقاشی قرار دارد كه مرموزترین و عرفانیترین بخش و نمایش دهنده تشعشعات خورشید میباشد و به صحنه با طیفی از رنگهای قوی سبز و صورتی روشنایی بخشیده است. همچنین بارها از این نقاشی به اسم زیباترین نقاشی روسی نام برده شده است.
[img]<div style=[/img] گالری علوفه
[rtl] اثر: جان كنستابل 1821 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: گالری ملی، لندن[/rtl]
این تابلو به عنوان بزرگترین نقاشی بریتانیایی ارزشمند و مورد تقدیر واقع میشود، اما وقتی كه برای اولین بار در سال 1821 در آكادمی سلطنتی نمایش داده شد (با عنوان: نیم روز)، در پیدا شدن خریدار ناكام ماند. ولی وقتی در فرانسه تئودور گریكالت این اثر را تحسین كرد بیشتر مورد توجه قرار گرفت. و بالاخره وقتی در یك سالن در پاریس همراه با تابلوهای دیگر كنستابل نمایش داده شد شور و هیجان بیشتری را برانگیخت (گفته شده كه حضور داشتن نقاشیهای دیگر كنستابل در این نمایشگاه یك هدیه برای گریكالت كه خیلی زود و در همان سال فوت كرد، به شمار میآمده). در این نمایشگاه تابلوی گالری علوفه به طور قطع به عنوان برنده مدال طلایی كه توسط چارلز ایكس از فرانسه اهدا میشد انتخاب شده بود. آثار كنستابل در این نمایشگاه تحت تاثیر و الهام گرفته از نقاشهای فرانسوی مثل اوژن دلاكروا بود." />
[rtl] برج بابل [/rtl]
[rtl] اثر: پیتر بروگل مهتر 1563 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: موزه كانستیستوریس، وین [/rtl]
موضوع این نقاشی سازه برج بابل است؛ در كتاب مقدس آمده كه این برج ساخته دست بشر برای رسیدن به بهشت بوده. بروگل در نشان دادن معماری برج بابل با طاقها بیشمار و نمونههای دیگر از مهندسی رومی، عمدا كلسئوم روم را تداعی كرده است. هدف او از این نقاشی این بوده كه خطرات غرور بشر و شاید هم زیانبار بودن عقلانیت كلاسیك در مواجه با الاهیت را نشان دهد.
[img]<div style=[/img] تمرر جنگجو به آخرین لنگرگاهش كشیده میشود تا از هم باز شود
[rtl] اثر: جی.ام.دبلیو. ترنز 1838 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: گالری ملی، لندن [/rtl]
[rtl]در مهمترین بخش نقاشی، یعنی كشتی جنگی قدیمی، تركیب بندی اثر غیر عادی است، كه در سمت چپ تصویر جا داده شده یعنی جایی كه بر شكوه و جلال اثر تاكید میشود و اكثر رنگهای شبح گونه آن در گوشه ای از مثلثی قرار گرفته است كه در دو گوشه دیگر آن آسمان آبی و همچنین مهی كه به سوی آسودگی خیال پیش میرود، قرار دارد. زیبایی قایق كهنه در كنتراست قوی و رنگهای سیاه و چركین قایق با بخارهایی نمود پیدا میكند كه به سرعت از روی سطح دریاچه بلند میشود؛ "مثل بخار آب". در سال 2005 این نقاشی به عنوان عالیترین اثر هنری در گالری هنر بریتانیا انتخاب شد.[/rtl]
" />
[rtl] گشت شبانه [/rtl]
[rtl] اثر: رامبرانت وان رین 1642 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: آمستردام، Rijksmuseum[/rtl]
از این نقاشی به عنوان بهترین كار رامبراند نام برده شده است، چرا كه این اثر تمام الگوهای نقاشی را شكسته تا حدی كه تمام نقاشان چهره آن دوران از خلق این اثر ابراز نگرانی و ناراحتی كردند. این نقاشی به تازگی به نمایش گذاشته شده و به عنوان یكی از بهترین آثار اروپای شمالی به بازدیدكنندگان ارائه میشود.
[rtl] خوك چران، بریتانی [/rtl]
[rtl] اثر: پل گوگن 1888 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: موزه هنر شهر لس آنجلس[/rtl]
گوگن یكی از نقاشان پیشرو پست امپرسیونیست به شمار میآید. این نقاشی رنگین نسبت به نقاشیهای دیگر گوگن به سبك پخته خاص خودش فضاهای رئال بیشتری دارد. "خوك چران" با كشاورز و خوكهایش و پس زمینه ای از خانههای كوچك روستایی و آسمان، از پیش زمینه ای متفاوت برخوردار است. رنگهای قوی و تكه تكه یكی از سبكهای خاص و متعلق به گوگن است.
دو خواهر (روی تراس)
اثر: پیر آگوست رنوآر 1881
محل نگهداری: موسسه هنری شیكاگو
تجلیل از زیبایی بهار و پیمانهای دوران جوانی، در تابلوی دو خواهر (روی تراس) سبك تكنیكی و كمپوزیسیون درست، نمایش هنرمندانانه رنگهای لرزان باطراوت به خوبی مشهود است. اكثر تصاویر نقاشی در اندازه واقعی قضایی سطحی را در جلوی تراس اشغال كرده اند؛ و در پشت آنها فضایی پرنشاط و پر از برگ مورد توجه قرار میگیرد كه به نحو بسیار شدیدی روی فرمها و شكلهای نقاشی شده فوكوس میكند. صورت دو دختر به شدت بر اصول نقاشی جدید رنوآر تاكید داشته و آن را آشكار میكند و رنگ صورتها تحت تاثیر سایهها یا بازتابها قرار نگرفته است. رنگ چشمهای دختر كوچك بسیار شفاف و واضح، به رنگ آبی ترانسپورانت و شفاف، ما را به تماشا كردن جهان با نگاهی تازه و از دید چشمانی بیگناه دعوت میكند.
[rtl] اثر: لئوناردو داوینچی [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: لوور، پاریس- 06-1503[/rtl]
این صورت با لبخند مرموزش خودش با هنر مترادف شده است و قطعا مشهورترین نقاشی ای است كه همهمان میشناسیم و تقریبا تاثیرگذارترین پرتره در طول تاریخ نیز بوده است.
[rtl] شب پرستاره [/rtl]
[rtl] اثر: وینسنت ون گوك [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: موزه هنرهای معاصر، نیویورك، 1889[/rtl]
بی شك این اثر هنری بهترین دوست داشتنیها را به نمایش گذاشته و اما نوابغ را نیز به دردسر انداخته است. گویا هنرمند قصد داشته در طول نیم قرن یا بیشتر با استفاده پرمعنی اش از رنگ نوابغ و هنرمندان سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
[img]<div style=[/img] گلهای آفتابگردان
[rtl] اثر: وینسنت ون گوك [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: لندن، گالری ملی، 1888 [/rtl]
ون گوك بعد از ترك كردن زادگاهش هلند به قصد جنوب فرانسه برای تشكیل انجمن هنری، این گلهای آفتابگردان را نقاشی كرده است. او این اثر را برای تزئین اتاق خواب دوستش پل گوگن نقاشی كرد. ون گوك سال بعد یعنی سال 1889 كپی دیگری نیز از این نقاشی كشید و شاید هم كپی دیگری در سال بعدتر. كپیها و نسخههای متفاوت دیگری از این تابلو نیز به شاگردان او نسبت داده شده است. این گلهای هنری معروف در قلبشان نمونه سادهای از ایجاز زندگی را به نمایش میگذارند؛ آنها چرخههای متفاوت زندگی ما هستند، شكوفههای شاداب و باطراوت تا پژمردگی و نابودی..." />
[rtl] موج نهم [/rtl]
[rtl] اثر: ایوان آیوازوفسكی 1850 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: موزه دولتی روسیه، سن پترزبورگ[/rtl]
تابلوی موج نهم شاهكاری واقعی است. آیوازوفسكی در این نقاشی كه تلاش شوم گروهی را برای نجات یافتن از امواج بیرحم اقیانوس نشان داده، به كمال تكنیكی ناب خویش دست یافته است. با وجود این قویترین بخش این كمپوزیسون در مركز نقاشی قرار دارد كه مرموزترین و عرفانیترین بخش و نمایش دهنده تشعشعات خورشید میباشد و به صحنه با طیفی از رنگهای قوی سبز و صورتی روشنایی بخشیده است. همچنین بارها از این نقاشی به اسم زیباترین نقاشی روسی نام برده شده است.
[img]<div style=[/img] گالری علوفه
[rtl] اثر: جان كنستابل 1821 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: گالری ملی، لندن[/rtl]
این تابلو به عنوان بزرگترین نقاشی بریتانیایی ارزشمند و مورد تقدیر واقع میشود، اما وقتی كه برای اولین بار در سال 1821 در آكادمی سلطنتی نمایش داده شد (با عنوان: نیم روز)، در پیدا شدن خریدار ناكام ماند. ولی وقتی در فرانسه تئودور گریكالت این اثر را تحسین كرد بیشتر مورد توجه قرار گرفت. و بالاخره وقتی در یك سالن در پاریس همراه با تابلوهای دیگر كنستابل نمایش داده شد شور و هیجان بیشتری را برانگیخت (گفته شده كه حضور داشتن نقاشیهای دیگر كنستابل در این نمایشگاه یك هدیه برای گریكالت كه خیلی زود و در همان سال فوت كرد، به شمار میآمده). در این نمایشگاه تابلوی گالری علوفه به طور قطع به عنوان برنده مدال طلایی كه توسط چارلز ایكس از فرانسه اهدا میشد انتخاب شده بود. آثار كنستابل در این نمایشگاه تحت تاثیر و الهام گرفته از نقاشهای فرانسوی مثل اوژن دلاكروا بود." />
[rtl] برج بابل [/rtl]
[rtl] اثر: پیتر بروگل مهتر 1563 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: موزه كانستیستوریس، وین [/rtl]
موضوع این نقاشی سازه برج بابل است؛ در كتاب مقدس آمده كه این برج ساخته دست بشر برای رسیدن به بهشت بوده. بروگل در نشان دادن معماری برج بابل با طاقها بیشمار و نمونههای دیگر از مهندسی رومی، عمدا كلسئوم روم را تداعی كرده است. هدف او از این نقاشی این بوده كه خطرات غرور بشر و شاید هم زیانبار بودن عقلانیت كلاسیك در مواجه با الاهیت را نشان دهد.
[img]<div style=[/img] تمرر جنگجو به آخرین لنگرگاهش كشیده میشود تا از هم باز شود
[rtl] اثر: جی.ام.دبلیو. ترنز 1838 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: گالری ملی، لندن [/rtl]
[rtl]در مهمترین بخش نقاشی، یعنی كشتی جنگی قدیمی، تركیب بندی اثر غیر عادی است، كه در سمت چپ تصویر جا داده شده یعنی جایی كه بر شكوه و جلال اثر تاكید میشود و اكثر رنگهای شبح گونه آن در گوشه ای از مثلثی قرار گرفته است كه در دو گوشه دیگر آن آسمان آبی و همچنین مهی كه به سوی آسودگی خیال پیش میرود، قرار دارد. زیبایی قایق كهنه در كنتراست قوی و رنگهای سیاه و چركین قایق با بخارهایی نمود پیدا میكند كه به سرعت از روی سطح دریاچه بلند میشود؛ "مثل بخار آب". در سال 2005 این نقاشی به عنوان عالیترین اثر هنری در گالری هنر بریتانیا انتخاب شد.[/rtl]
" />
[rtl] گشت شبانه [/rtl]
[rtl] اثر: رامبرانت وان رین 1642 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: آمستردام، Rijksmuseum[/rtl]
از این نقاشی به عنوان بهترین كار رامبراند نام برده شده است، چرا كه این اثر تمام الگوهای نقاشی را شكسته تا حدی كه تمام نقاشان چهره آن دوران از خلق این اثر ابراز نگرانی و ناراحتی كردند. این نقاشی به تازگی به نمایش گذاشته شده و به عنوان یكی از بهترین آثار اروپای شمالی به بازدیدكنندگان ارائه میشود.
[rtl] خوك چران، بریتانی [/rtl]
[rtl] اثر: پل گوگن 1888 [/rtl]
[rtl] محل نگهداری: موزه هنر شهر لس آنجلس[/rtl]
گوگن یكی از نقاشان پیشرو پست امپرسیونیست به شمار میآید. این نقاشی رنگین نسبت به نقاشیهای دیگر گوگن به سبك پخته خاص خودش فضاهای رئال بیشتری دارد. "خوك چران" با كشاورز و خوكهایش و پس زمینه ای از خانههای كوچك روستایی و آسمان، از پیش زمینه ای متفاوت برخوردار است. رنگهای قوی و تكه تكه یكی از سبكهای خاص و متعلق به گوگن است.
دو خواهر (روی تراس)
اثر: پیر آگوست رنوآر 1881
محل نگهداری: موسسه هنری شیكاگو
تجلیل از زیبایی بهار و پیمانهای دوران جوانی، در تابلوی دو خواهر (روی تراس) سبك تكنیكی و كمپوزیسیون درست، نمایش هنرمندانانه رنگهای لرزان باطراوت به خوبی مشهود است. اكثر تصاویر نقاشی در اندازه واقعی قضایی سطحی را در جلوی تراس اشغال كرده اند؛ و در پشت آنها فضایی پرنشاط و پر از برگ مورد توجه قرار میگیرد كه به نحو بسیار شدیدی روی فرمها و شكلهای نقاشی شده فوكوس میكند. صورت دو دختر به شدت بر اصول نقاشی جدید رنوآر تاكید داشته و آن را آشكار میكند و رنگ صورتها تحت تاثیر سایهها یا بازتابها قرار نگرفته است. رنگ چشمهای دختر كوچك بسیار شفاف و واضح، به رنگ آبی ترانسپورانت و شفاف، ما را به تماشا كردن جهان با نگاهی تازه و از دید چشمانی بیگناه دعوت میكند.