15-09-2013، 14:12
مشکل جالب دوچرخهسواران دارای کلاه ایمنی!
محققان دانشگاه بت انگلیس دریافتند که استفاده از کلاه ایمنی توسط دوچرخهسواران در جادهها باعث میشود برخورد بیشتری با خودروها داشته باشند!
تحقیقات نشان داده است، زمانی که دوچرخهسواران کلاه ایمنی بر سر میگذارند ماشین، با سرعت بیشتر و فاصلهی نزدیکتری از کنار آنها میگذرند.
دکتر یان واکر – روانشناس دانشگاه بت انگلس- اطلاعات مربوط به 2500 دوچرخه سوار را مورد بررسی قرار داده است. او دریافته است دوچرخهسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده میکنند بیشتر با ماشینها برخورد میکنند. وقتی که دوچرخه سوار کلاه ایمنی دارد ماشینها دو برابر بیشتر به او نزدیک میشوند. حدودا رانندگان وقتی که دوچرخهسوار کلاه ایمنی دارد 8.5 سانتیمتر بیشتر به او نزدیک میشوند.
نتایج این تحقیقات در مجله تجزیه و تحلیل تصادفات و پیشگیری منتشر شد.
دکتر واکر میگوید: «تحقیقات ما نشان داده است هنگامی که رانندگان از یک دوچرخهسوار سبقت میگیرند، به نوع پوشش و تجهیزات او توجه میکنند. اگر ماشینها فضای کمتری برای دوچرخهسواران بگذارند، او باید سختتر با موانع بر سر راه مقابله کند. کلاه ایمنی بسیار مفید است و برای کودکان لازم است اما در برخورد و تصادف با ماشینها با استفاده از کلاهایمنی بحث برانگیز است.
دکتر یان واکر – روانشناس دانشگاه بت انگلس- اطلاعات مربوط به 2500 دوچرخه سوار را مورد بررسی قرار داده است. او دریافته است دوچرخهسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده میکنند بیشتر با ماشینها برخورد میکنند. وقتی که دوچرخه سوار کلاه ایمنی دارد ماشینها دو برابر بیشتر به او نزدیک میشوند. حدودا رانندگان وقتی که دوچرخهسوار کلاه ایمنی دارد 8.5 سانتیمتر بیشتر به او نزدیک میشوند.
نتایج این تحقیقات در مجله تجزیه و تحلیل تصادفات و پیشگیری منتشر شد.
دکتر واکر میگوید: «تحقیقات ما نشان داده است هنگامی که رانندگان از یک دوچرخهسوار سبقت میگیرند، به نوع پوشش و تجهیزات او توجه میکنند. اگر ماشینها فضای کمتری برای دوچرخهسواران بگذارند، او باید سختتر با موانع بر سر راه مقابله کند. کلاه ایمنی بسیار مفید است و برای کودکان لازم است اما در برخورد و تصادف با ماشینها با استفاده از کلاهایمنی بحث برانگیز است.
استفاده از کلاه باعث میشود رانندگان تصور کنند دوچرخهسواران حرفهایتر و باتجربهتر هستند و حرکت غیرعادی نمیکنند. با این حال در واقعیت تضمینی وجود ندارد که دوچرخهسواری که از کلاه ایمنی استفاده میکند باتجربهتر باشد. بسیاری از دوچرخهسواران نمیتوانند به هنگام رفت و آمد ماشینها دوچرخه را درست کنترل کنند.»
تحقیقات نشان داده است ماشینهای سنگین مانند اتوبوس و کامیون نزدیکتر از کنار دوچرخهسواران عبور میکنند. بهطور متوسط یک ماشینسواری با فاصله 1.33 متر از کنار دوچرخه عبور میکند، در حالی که این فاصله برای کامیونها 19 سانتیمتر و برای اتوبوسها 23 سانتیمرت است.
تحقیقات نشان داده است ماشینهای سنگین مانند اتوبوس و کامیون نزدیکتر از کنار دوچرخهسواران عبور میکنند. بهطور متوسط یک ماشینسواری با فاصله 1.33 متر از کنار دوچرخه عبور میکند، در حالی که این فاصله برای کامیونها 19 سانتیمتر و برای اتوبوسها 23 سانتیمرت است.
ازمایش جالب دیگری که دراین مطالعات انجام شد این بود که از دوچرخهسواران خواسته شد تا از کلاه گیس استفاده کنند، بدین ترتیب رانندگان تصور میکردند که دوچرخهسوار خانم است و با فاصلهی 14 سانتیمتری بیشتر از کنار او عبور میکردند. در سال 2004، 11.257 دوچرخهسوار در جادههای انگلیس مجروح و 109 نفر کشته شدند.