09-09-2013، 18:50
دانشمندان نرمافزاری را برای آرامترکردن صدای اعلانهای عمومی و کاهش سردردهای مسافران در فرودگاهها و پایانههای مسافربری طراحی کردهاند.
اعلانهای تبلیغاتی و اطلاعاتی در ایستگاهها و فرودگاهها به اندازهای بلند هستند که مسافران را دچار سردرد میکنند؛ این اعلانها همزمان به اندازهای نامفهوماند که درک آنها غیرممکن است.
دانشمندان هماکنون شیوهای را نه تنها برای واضحترکردن بلکه برای آرامترکردن اعلانهای عمومی طراحی کردهاند.
محققان دانشگاه ادینبرو آنچه را افراد در محیطهای عمومی و دیگر اماکن شلوغ میشنوند، تحلیل کردهاند.
آنها دریافتند انسانها فقط با صدای بلند صحبت نمیکنند، بلکه با کندکردن، سرعتبخشیدن یا تغییردادن زیر و بم صدایشان، بر اجزای کلیدی یک جمله تاکید میکنند.
این دانشمندان با استفاده از یافتههایشان، برنامه رایانهای طراحی کردهاند که بر عناصر مهم جمله تاکید میکند.
آنها با پخشکردن صدها جمله تغییریافته از طریق سیستم خطاب عمومی این نرمافزار را آزمایش کردند.
صدها نفر از مردم به این جملهها گوش دادند و درک آنها برایشان آسان بود.
دانشمندان معتقدند واژگان چنانچه بلندی صدا کاهش یابد، واضح هستند و این که محیطهای پر سر و صدا درک آنچه را که گفته میشود، دشوار میکند و بلندترکردن صدا هوشمندانهترین راهکار برای این که مخاطب متوجه سخن شود، نیست.
یافتههای جدید نشان میدهد میتوان بدون افزایش صدای تبلیغات، آنها را قابلدرک کرد.
به گفته محققان، میتوان از نرمافزار جدید در سالنهای کنفرانس و سیستمهای اعلان عمومی استفاده کرد.
همچنین میتوان آن را در ارتقا وضوح مکالمه رایانهای در ابزار مورد استفاده پروفسور استفان هاوکینگ استفاده کرد.
دانشمندان دانشگاه ادینبرو پیشتر مشکلات سیستمهای تشخیص صدا را برای رزرو بلیت، یافتن زمانهای سینما و پرداختهای تلفنی از طریق کارت اعتباری بررسی کرده بودند.
مطالعه بیش از 100 مکالمه نشان میدهد که چرا رایانهها اغلب آنچه را که تماسگیرنده میگوید، اشتباه متوجه میشوند.
آنها متوجه شدند مولفههای ایجادکننده چنین مشکلی شامل تامل، واژگان دارای اصوات مشابه و فریادزدن هستند.
تیم علمی یافتههای جدید خود را در نشست ارتباطات لیون ارائه داد و امیدوار است تولیدکنندگان را به نرمافزار ابداعی علاقهمند کند.