امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بررسی لب تاپ آی بی ام مدل IBM Lenovo IdeaPad Y650 - مشخصات نوت بوک

#1


بررسی لب تاپ آی بی ام مدل IBM Lenovo IdeaPad Y650 - مشخصات نوت بوک    1

لپ‌تاپ Idea Pad Y650 نوت‌بوک مولتی مدیا دیگری از Lenovo می‌باشد که از نمایشگر زیبای 16 اینچی بهره می‌برد. این نوت‌بوک دارای خروجی HDMI، یک تاچ پد بسیار بزرگ با کنترل‌های مولتی تاچ و قدرت و ظرفیت کافی برای انجام وظیفه به عنوان PC اصلی خانواده‌ی شما می‌باشد. با بدنه‌ای باریک (بسیار شبیه به MacBook) و قیمت مناسب این نوت‌بوک در برابر رقبا چگونه ظاهر خواهد شد؟ در ادامه درباره‌ی آن بیشتر توضیح خواهیم داد. در مقایسه با مدل‌های Idea Pad پیشین، Y650 از ظاهر نوینی برخوردار است. نوت‌بوک 16 اینچی Idea Pad Y650 یکی از سبک‌ترین و باریک‌ترین نوت‌بوک‌ها در کلاس خود می‌باشد. در حقیقت Y650 نسبت به مدل پیشین 15 اینچی Y530 بسیار سبک‌تر می‌باشد. (چیزی در حدود 360gr). ساخت آن ترکیبی از فلز، پلاستیک محکم و حتی فیبر کربن می‌باشد تا Y650 به یکی از سبک‌ترین و باریک‌ترین لپ‌تاپ‌ها تبدیل شود. بدنه‌ی خارجی به رنگ مشکی مات آن کاملا درجه یک به نظر می‌رسد. وقتی آن را باز می‌کنید با درونی به رنگ سفید براق مواجه می‌شوید که کاملا دور صفحه کلید را گرفته است. قسمت استراحت مچ بسیار بزرگ است و با خمش بسیار جزئی که تحت فشار پیدا می‌کند دست بسیار راحت بر روی آن قرار می‌گیرد. در حقیقت طراحی بسیار عالی می‌باشد و می‌توان گفت که با MacBook‌ی ارزان قیمت مواجه هستیم.
مشخصات کلی :
لپ تاپ نوع صفحه بزرگ - وزن 2.6 کیلوگرم
پردازنده: Intel P8700 Core 2 Duo 2.53 GHz - Cache 3 MB - BUS 1066 MHz
حافظه: 4 GB DDR3
هارد دیسک: 320 GB 5400 RPM
کارت گرافیک: Intel GMA 4500 MHD 128 MB UpTo 1690 MB
صفحه نمایش: 16.4" - Bright LED
امکانات: DVD-RW - فاقد مودم - بلوتوث داخلی - Card Reader - Webcam - LAN - WiFi - HDMI - VGA Port
سایر مشخصات: باتری 6 سلولی - Microsoft Windows Vista

لپ‌تاپ Idea Pad Y650 نوت‌بوک مولتی مدیا دیگری از Lenovo می‌باشد که از نمایشگر زیبای 16 اینچی بهره می‌برد. این نوت‌بوک دارای خروجی HDMI، یک تاچ پد بسیار بزرگ با کنترل‌های مولتی تاچ و قدرت و ظرفیت کافی برای انجام وظیفه به عنوان PC اصلی خانواده‌ی شما می‌باشد. با بدنه‌ای باریک (بسیار شبیه به MacBook) و قیمت مناسب این نوت‌بوک در برابر رقبا چگونه ظاهر خواهد شد؟ در ادامه درباره‌ی آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

طراحی و ساخت
در مقایسه با مدل‌های Idea Pad پیشین، Y650 از ظاهر نوینی برخوردار است. نوت‌بوک 16 اینچی Idea Pad Y650 یکی از سبک‌ترین و باریک‌ترین نوت‌بوک‌ها در کلاس خود می‌باشد. در حقیقت Y650 نسبت به مدل پیشین 15 اینچی Y530 بسیار سبک‌تر می‌باشد. (چیزی در حدود 360gr). ساخت آن ترکیبی از فلز، پلاستیک محکم و حتی فیبر کربن می‌باشد تا Y650 به یکی از سبک‌ترین و باریک‌ترین لپ‌تاپ‌ها تبدیل شود. بدنه‌ی خارجی به رنگ مشکی مات آن کاملا درجه یک به نظر می‌رسد. وقتی آن را باز می‌کنید با درونی به رنگ سفید براق مواجه می‌شوید که کاملا دور صفحه کلید را گرفته است. قسمت استراحت مچ بسیار بزرگ است و با خمش بسیار جزئی که تحت فشار پیدا می‌کند دست بسیار راحت بر روی آن قرار می‌گیرد. در حقیقت طراحی بسیار عالی می‌باشد و می‌توان گفت که با MacBook‌ی ارزان قیمت مواجه هستیم.

کیفیت ساخت بسیار بالا می‌باشد و به عنوان یک لپ‌تاپ مولتی مدیا از نظر جنس بدنه کاملا سخت می‌باشد. در هنگام بسته بودن Y650 همانند مدل بیزینسی Think Pad کاملا مستحکم می‌باشد. تحت فشار خمش بسیار کمی‌پیدا می‌کند. اگر به طور دقیق‌تر به درب بنگریم متوجه می‌شویم که دارای الگویی لانه زنبوری می‌باشد که حمل و نقل آن را در هنگام در دست گرفتن ساده‌تر می‌سازد. این بدنه‌ی فلزی-پلاستیکی مستحکم به خوبی در برابر جابجایی و بعضی نا ملایمات در برخوردهای روزانه دوام می‌آورد. تنها مکانی که نقطه‌ی ضعف در آن مشاهده می‌شود صفحه کلید است که در هنگام تایپ کردن با فشار زیاد کمی‌دچار خمش می‌گردد.

در قسمت زیر دستگاه باتری مشاهده می‌شود و نیز صفحه‌ی دسترسی که با از جای در آوردن آن می‌توان به RAM، Hard Drive و دیگر قطعات دسترسی پیدا کرد. در حقیقت صفحه‌ی دسترسی همه‌ی قسمت زیرین لپ‌تاپ می‌باشد. از یک نقطه نظر تقریبا دسترسی به همه‌ی Mother board برای تعویض قطعات آسان می‌باشد؛ ولی برای این کار باید حدود 20 پیچ را باز کنید.

یک نکته‌ی بسیار جالب و عجیب درباره‌ی Y650 این است که بر خلاف تقریبا همه‌ی لپ‌تاپ‌ها که DVD drive را در کنار دستگاه قرار می‌دهند این یکی در جلو قرار دارد! اگر مثبت به این قضیه نگاه کنیم افراد راست دست که از ماوس استفاده می‌کنند دیگر نگران گیر کردن سیم ماوس در زیر DVD drive بیرون آمده نخواهند بود ولی در عوض نمی‌دانیم چگونه این مسئله به ذهن مهندسان طراح نرسیده است که اگر از این لپ‌تاپ نه بر روی میز و بلکه بر روی پاهای خود استفاده کنیم (آن را بر روی قسمت بالای پا در حالت نشسته قرار دهیم) DVD drive کاملا به درون شکم ما باز می‌شود! (یا بهتر است بگوییم اصلا باز نمی‌شود!)

نمایشگر
نمایشگر 16 اینچی Y650 از نظر کیفیت بالاتر از حد متوسط قرار دارد. این نمایشگر از نوع LED Backlit می‌باشد و کمی‌در قسمت بالا سمت راست عجیب به نظر می‌رسد؛ که البته در بیشتر نمایشگرهای بزرگ از این نوع این گونه است). دید از زاویه‌ی افقی فوق العاده می‌باشد؛ بدین معنی که می‌توانید دست جمعی به تماشای فیلم با آن بنشینید. دید از زاویه‌ی عمودی نیز بالاتر از حد متوسط می‌باشد و در هنگام نگاه از بالا رنگ‌ها به سفیدی نمی‌روند. ولی از نگاه پایین رنگ‌ها عکس می‌شوند. اگر بخواهیم نقطه‌ی ضعف بارزی از این لپ‌تاپ بگوییم این است که نمایشگر با نسبت 16:9 از رزولوشن عمودی کم می‌کند. بیشتر نمایشگر‌های 16:10 رزولوشن 800 × 1280 پیکسل دارند در حالی که برای Y650 این عدد 768 × 1366 پیکسل است.

صفحه کلید و تاچ پد
صفحه کلید Y650 نسبت به صفحه کلید بیشتر لپ‌تاپ‌های بزرگ مولتی مدیا بسیار عجیب می‌باشد. معمولا هرچه لپ‌تاپ‌ها بزرگ‌تر می‌شوند صفحه کلید آن‌ها نیز بزرگتر می‌شود. بعضی از آن‌ها نیز دارای صفحه کلید عددی در سمت راست خود هستند. ولی طراحان این لپ‌تاپ تصمیم گرفته اند که از صفحه کلید کوچکتر استفاده کنند تا جای بیشتری برای تاچ پد و قسمت استراحت دست باقی بماند. بنابراین صفحه کلید موجود بر روی Y650 اندازه‌ی صفحه کلیدهای لپ‌تاپ‌های 13 و 14 اینچ می‌باشد. این فضای بیشتری را برای تاچ پد آزاد کرده است. ولی نکته‌ی خنده آور این است که قسمت استراحت مچ تبدیل به قسمت استراحت ساق دست شده است!!! صفحه کلید کمی‌دور به نظر می‌رسد و قسمت استراحت مچ آن قدر بزرگ می‌باشد که جای یک نگهدارنده‌ی استکان چای واقعا خالی است!

علی رغم همه‌ی این موارد که گفتیم تایپ کردن با آن بسیار راحت است و اندازه‌ی کلیدها و فاصله‌ی بین آن‌ها مناسب می‌باشد. در هنگام اعمال فشار کمی‌خمش پیدا می‌کند ولی در کل صفحه کلید خوبی می‌باشد. در قسمت بالای صفحه کلید نوار کلیدهای لمسی قرار دارند که دسترسی به Web Cam، Wireless، نرم افزار تشخیص چهره و back up and recovery را فراهم می‌آورد. تاچ پد بسیار بزرگ و راحت می‌باشد. حساسیت خوب است و با اعمال فشار کم به خوبی عمل می‌کند. کلیدهای راست و چپ کلیک نیز بزرگ هستند و عملکرد خوبی هستند. در هنگام عمل کردن نیز صدا می‌دهند.

پورت و ویژگی‌ها
از نظر پورت‌های ارتباطی؛ مهندسان برای اینکه لپ‌تاپ باریک‌تر و سبک‌تری داشته باشند مجبور شده اند که کمی‌از این نظر کم بگذارند و این ویژگی‌ها را فدای باریک بودن نوت‌بوک بکنند. بنابراین در عوض 3 پورت USB با 2 تا مواجه هستیم و نیز از ExpressCard/34 به جای ExpressCard/54 استفاده شده است و FireWire نیز وجود ندارد. البته طراحان آن قدر مهربان بوده اند که eSATA بر روی آن قرار دهند. هرچند که می‌توانستند به جای آن از USB/eSATA Combo بهره ببرند تا شاهد پورت USB سوم نیز باشیم.

صدا و اسپیکر
این نوت‌بوک از دو اسپیکر با برند JBL بهره می‌برند که صدای بسیار خوبی را تولید می‌کنند. این اسپیکرهای 2Watt استریو صدای بلند و بسیار خوبی را تولید می‌کنند و تا صدای آن را تا حد ماکزیمم بالا نبرید مشکل خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. البته Sub-Woofer ندارد و Bass خوبی تولید نمی‌کند؛ ولی از چنین لپ‌تاپ سبکی نباید انتظار بیشتر از این‌ها را داشت.

عملکرد
عملکرد Lenovo Y650 با پردازنده‌ی Intel Core 2 Duo P8700 و گرافیک NVIDIA GeForce G 105M کمی‌ضعیف‌تر از لپ‌تاپ مولتی مدیا دیگر Dell Studio XPS 16 بود که از کارت گرافیکی بهتری بهره می‌برد. در عوض Y650 از Idea Pad‌های پیشین عملکرد بسیار بهتری داشت. برای استفاده‌های روزمره و تماشای ویدیوهای HD توانایی آن بیشتر از حد مورد نیاز بود. برای کاربر متوسط نیازهای معمولی کاملا بر طرف می‌شود. برای بازی کردن چندان مناسب نمی‌باشد و از لپ‌تاپ‌های مولتی مدیا بزرگتر عملکرد ضعیف تری دارد.

باتری
با روشنایی 50% نمایشگر، وایرلس روشن و کارهای معمولی باتری آن برای 3 ساعت و 12 دقیقه دوام آورد. این مقدار برای کارهای معمولی کافی می‌باشد ولی برای مسافرت رفتن مناسب نیست. باتری 6-cell 2000mAh 42Wh برای این نوت‌بوک 16 اینچی کمی‌کوچک می‌باشد و شاید مایل باشید که یک 9 سلولی آن را تهیه کنید.

گرما و نویز
سیستم خنک کننده‌ی این لپ‌تاپ بسیار خوب عمل می‌کند و دما را پایین نگه می‌دارد. قسمت استراحت مچ سمت چپ کمی‌گرم‌تر می‌باشد و این به دلیل قرار گرفتن باتری در آن قسمت می‌باشد. وقتی در حال کار کردن با باتری هستید صدای بسیار کمی‌تولید می‌شود ولی به محض قرار دادن آن بر روی مود High Performance در ویندوز Vista و اتصال آن به برق فن خنک کننده با تمام قدرت شروع به کار کردن می‌کند و صدای زیادی را نیز تولید می‌نماید.‌هارد درایو نیز در هنگام دسترسی به اطلاعات صدای کلیک خفیفی تولید می‌کند.

جمع بندی
لپ‌تاپ Lenovo Idea Pad Y650 شاسی بسیار با دوام، عملکرد کلی خوب، اسپیکرهای عالی و طراحی زیبا و تاچ پد با عملکردهای مولتی تاچ خوبی دارد. صفحه کلید کمی‌نا امید کننده بود و دارا بودن تنها دو پورت USB برای بسیار از کاربران چندان خوشایند نیست. ولی در کل طراحی کاملا تاثیر گذار بود. گرافیک آن نیز کاملا بهتر از مدل قبلی یعنی Y530 بود. با این حال Y650 کاملا سبک‌تر و باریک‌تر از هر لپ‌تاپ 16 اینچی دیگری بود که تا به این تاریخ دیده بودیم. اگر شما به دنبال لپ‌تاپ خانگی قدرتمند با توانایی‌های بالا می‌گردید بسیار مناسب می‌باشد ولی اگر به دنبال یک لپ‌تاپ فوق العاده در بازی هستید خیر.

نقاط قوت :
طراحی باریک، زیبا و دلنشین
کیفیت ساخت فوق العاده
نمایشگر بزرگ و روشن 16 اینچی HD
صفحه کلید با طراحی ارگونومیک و فضای کافی برای قرار گرفتن مچ دست
ماوس پد بزرگ و حساس و مالتی تاچ
استحکام بسیار زیاد بدنه و مقاومت در برابر ضربات احتمالی
حافظه ی رم DDR3
امکانات اتصالاتی مناسب برای برقراری ارتباط با شبکه و دیگر دستگاه ها
قیمت مناسب
عملکرد عالی
تاچ پد شگفت انگیز
اسپیکرهای خوب

نقاط ضعف :
پورت‌های نسبتا کم
صفحه کلید کوچک به نسبت جسته‌ی بزرگ نوت‌بوک
برای دسترسی به قطعات سخت افزاری درونی باید تمام صفحه‌ی زیرین را از جای در بیاورید
در بزرگی قسمت استراحت مچ کمی‌زیاده روی شده است
دستهــايم را محکمتر بگيـر

من هنوز هم نميخواهــم

تورا...

به دست خاطرات بسپارم...

بررسی لب تاپ آی بی ام مدل IBM Lenovo IdeaPad Y650 - مشخصات نوت بوک    1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی لپ تاب های روز دنیا (Dell)
  نقد و بررسی 10 لپ‌تاپ اولتراپرتابل برتر
  بررسی Lenovo W540: خشن، قدرتمند و خستگی ناپذیر
  بررسی لپ تاپ Asus X451CA : زیبای خوش قیمت !
  بررسی اولترابوک GIGABYTE U35F: جذاب و همه فن حریف!
  بررسی لپ تاپ DELL Inspiron 15R: پر مدعای قدیمی!
  بررسی لپ تاپ GIGABYTE P25W: پادشاه بازیها!
  Lenovo سری گیمینگ Y را ارتقاء میدهد (یک پله پرش به نسل ششم)
  لپ تاپ ارزان قیمت Lenovo برای گیمرهای در حال سفر!
  پردازنده جدید XEON به سرعت وارد لپ تاپ های حرفه ایی Lenovo شد!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان