17-11-2020، 10:23
نیو کوآ، نو گوا یا نو وآ (به چینی سنتی: 女媧؛ به چینی ساده شده: 女娲)، در افسانهها و اساطیر چین باستان، الهه مادر و عنوان یک ایزدبانو است که برترین و بهترین ایجادکننده یا سازندهٔ نوع بشر شناخته میشود. او همچنین ترمیمکنندهٔ دیوار آسمان یا بهشت، خواهر و همسر فو هسی است. در اعصار بعدی این ایزدبانو در همراهی با پانگو یا یوهاونگ (ایزدی دیگر از ارباب انواع در چین) به عنوان پدیدآورندهٔ ویژگیهای نیک در نوع بشر شناخته شدهاست.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در اساطیر مربوط به پیدایش بشر در چین باستان، از نام نیو کوآ یاد شدهاست. او یک زن است، امّا شباهت زیادی با گاو دریایی (Sirene) دارد و دارای دمی به شکل مار یا اژدها است. گرچه این گونه تصور از او، بعدها یعنی در دورهٔ سلسلهٔ دوّم هان رواج یافتهاست، با این حال غیرقابل انکار است که تمامی تصاویر موجود از این ایزدبانو، او را چنین نشان میدهد.
در متنهای موجود، به غیر از چند استثناء معدود، از دُم او سخنی گفته نشدهاست. بعضی از محققین به این نتیجه رسیدهاند که عقیده به شکل نیمه خدائی و نیمه انسانی نیو کوآ، باید مربوط به زمانهای جدیدتر باشد و پیش از آن او را به صورت یک زن عادی تصوّر میکردهاند.
در مورد اساطیر چینی اساساً تناقضات فراوانی وجود دارد. چینیها بهطور مداوم به شخصیتهای اسطورهای، چهرهای انسانی دادهاند و علائم حیوانی یا غیرعادی آنها را طرد کردهاند و این تکامل بهطور آشکار فقط در همین مسیر حرکت کردهاست. بنابراین بیشتر این فرض قابل قبول است که نویسندگانی که قبل از دورهٔ سلسله هان دربارهٔ نیو کوآ سخن گفتهاند، مناسب ندیدهاند که بر روی شکل غیرانسانی او تأکید کنند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در اساطیر مربوط به پیدایش بشر در چین باستان، از نام نیو کوآ یاد شدهاست. او یک زن است، امّا شباهت زیادی با گاو دریایی (Sirene) دارد و دارای دمی به شکل مار یا اژدها است. گرچه این گونه تصور از او، بعدها یعنی در دورهٔ سلسلهٔ دوّم هان رواج یافتهاست، با این حال غیرقابل انکار است که تمامی تصاویر موجود از این ایزدبانو، او را چنین نشان میدهد.
در متنهای موجود، به غیر از چند استثناء معدود، از دُم او سخنی گفته نشدهاست. بعضی از محققین به این نتیجه رسیدهاند که عقیده به شکل نیمه خدائی و نیمه انسانی نیو کوآ، باید مربوط به زمانهای جدیدتر باشد و پیش از آن او را به صورت یک زن عادی تصوّر میکردهاند.
در مورد اساطیر چینی اساساً تناقضات فراوانی وجود دارد. چینیها بهطور مداوم به شخصیتهای اسطورهای، چهرهای انسانی دادهاند و علائم حیوانی یا غیرعادی آنها را طرد کردهاند و این تکامل بهطور آشکار فقط در همین مسیر حرکت کردهاست. بنابراین بیشتر این فرض قابل قبول است که نویسندگانی که قبل از دورهٔ سلسله هان دربارهٔ نیو کوآ سخن گفتهاند، مناسب ندیدهاند که بر روی شکل غیرانسانی او تأکید کنند.