10-03-2019، 19:15
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تعدادی از اعضای گروه موسیقی «رستاک» با برگزاری یک نشست رسانهای از جزییات تازهترین پروژه کاری این گروه بر اساس فرهنگ شنیداری کشورهای همسایه ایران خبر دادند.
به گزارش خبرنگار مهر، گروه موسیقی «رستاک» روز یکشنبه نوزدهم اسفند ماه با برگزاری یک نشست خبری از جزئیات تازهترین پروژه کاری خود بر اساس فرهنگ شنیداری کشورهای همسایه ایران با برگزاری چند اجرای زنده و تولید قطعات جدید سخن گفتند.
مجید پوستی نوازنده سازهای کوبه ای گروه رستاک در ابتدای این نشست رسانهای درباره پروژه جدید این مجموعه موسیقایی بیان کرد: اساساً اینکه چرا فعالیت اخیر گروه ما «پروژه» نام گرفته و آلبوم نیست به دلیل تفاوتهایی است که با کارهای دیگر گروه دارد. این آثار قرار است در قالب آثار جداگانه ای منتشر شوند که به اعتقاد من چیزی فراتر از یک آلبوم است. این پروژه در قالب عنوان کلی «در خانه بیمرز» پیش روی مخاطبان قرار میگیرد. تمرکز این پروژه روی مخاطب غیر ایرانی است و ابعاد مشخص شدهای دارد که میتواند برای مخاطبان ایرانی هم موردتوجه قرار گیرد.
تولید اثر برای مخاطبان غیرایرانی
وی ادامه داد: خوشبختانه مخاطبان غیرایرانی رستاک طی سالهای واکنشهای اغلب مثبتی با کارهای ما دارند و همین برخوردها باعث شد که رفتهرفته به سمت تولید قطعاتی برویم که اشتراکاتی میان مخاطبان ایران و مخاطبان غیرایرانی داشته باشد. اکنون ویژگیهای این قطعات برای ما مشخص شده و ما میدانیم در این پروژه چه میخواهیم.
سیامک سپهری سرپرست گروه «رستاک» هم در این نشست خبری با اشاره به تولیدات انجام گرفته در این پروژه از کشورهای افغانستان، ترکیه، کشورهای عربی و برخی دیگر از مناطق گفت: من فکر میکنم برخی اوقات جنبه اجتماعی یا همان واژه پاپیولار آن قدر بزرگ میشود که خالقان یک اثر واقعاً در شرایط دشواری قرار میگیرند. قطعاً این کارهای ما به معنای دقیق کلمه و نه بازاری آن، خاستگاهی مردمی دارد که امیدوارم بتوانیم در آینده نیز به این شیوه وفادار باشیم.
سپهری: بعد از آلبوم نخست بچههای گروه هیچوقت فکر نمیکردند که به یکباره نگاهها روی موسیقی تولیدشده ما حساس شود. همین دیدگاه نیز کار را برای ما دشوارتر کرد. اینها شرایط پیچیدهای بود که ما را امروز به اینجا رساند که بتوانی علاوهبر اجرای آثار ایرانی آثاری با محتوای غیرایرانی تولید کنیم سپهری افزود: به هر حال گروه «رستاک» یک گروه تجربی است که اول از مخاطب و بعد از خودش واکنش میگیرد. در ابتدای اجراهای گروه، بهزاد مرادی به ما پیشنهاد داد که هر زمان برای برگزاری کنسرت به شهری میرویم قطعهای منتخب از موسیقی نواحی آن منطقه را برای مخاطب اجرا کنیم که بتواند نزدیکی بیشتری با آنها داشته باشم. این شیوه در کنسرتهای خارج از کشور هم اتفاق افتاد که مقدمه آن در ترکیه بود و ما تصمیم گرفتیم در کنسرت ترکیه قطعهای را با مضمون و محتوای موسیقی منطقه اجرا کنیم. خوشبختانه بعد از اجرای این اثر خیلی واکنش مثبتی گرفته و توانستیم با مخاطب ارتباط بگیریم. حال بعد از سه سال از واکنشهایی که با مخاطبان غیرایرانی به اشتراک گذاشتیم تصمیم گرفتیم این پروژه را ادامه داده و تلاش کنیم آثاری را با محتوای موسیقی سایر کشورها تولید کنیم.
شوک و تبعات انتشار اولین آلبوم رستاک
وی ادامه داد: برای من شکل گرفتن «رستاک» شکل گرفتن یک جمع دوستانه بوده که در مرحله دوم وجه موسیقایی آن به میان آمد. وقتی هم که آلبوم «همه اقوام من» منتشر شد و جایگاه رستاک میان مخاطبان تغییر کرد؛ هم شوک بزرگی برای ما ایجاد شد و هم دربرگیرنده تبعاتی بود که برای ما بسیار هیجان انگیز و در برخی موارد هم چالشبرانگیز بود. بچههای گروه هیچ وقت فکر نمیکردند که به یکباره نگاهها روی موسیقی تولیدشده ما حساس شود. همین دیدگاه نیز کار را برای ما دشوارتر کرد. اینها شرایط پیچیدهای بود که ما را امروز به اینجا رساند که بتوانی علاوهبر اجرای آثار ایرانی آثاری با محتوای غیرایرانی تولید کنیم. اما میتوانم به این موضوع نیز اشاره کنم کاری که شروع کردیم همه ترسناک است و هم هیجان انگیز.
بهزاد مرادی یکی از خوانندگان گروه «رستاک» نیز در این برنامه اظهار کرد: قطعاتی که در پروژه پیش رو برای مخاطبان اجرا میشود قطعاتی از موسیقی کشورهای ترکیه، کشورهای عربی، مناطق کرمانجی و مناطقی از ایران است که تا به امروز پیرامون آنها کار نکرده بودیم. به هر حال تا به امروز تمام تلاش ما این بوده که بتواند با مخاطبات ارتباط برقرار کند و قطعاً هم در این فضا دارای خطا و اشتباه بودیم که با کمال میل پذیرای این نگاههای منتقدانه هستیم. اما این را هم بدانید که خیلی خوشحالیم که میتوانیم به سهم خودمان راوی موسیقی مناطق ایران باشیم. ماتمام تلاشمان را انجام دادیم که با این موسیقی نیز با احترام برخورد کنیم. در حوزه فعالیتهای بین المللی نیز ماجرا به این شکل است با این تفاوت که در کنار معرفی موسیقی مناطقی غیر از ایران وجوهی از موسیقی ایرانی نیز در این پروژههای مشترک وجود داشه باشد.
مرادی: خیلیها به میگویند که ما موسیقی نواحی را نجات دادیم در حالی که ما اصلاً چنین باوری نداریم. زیرا معتقدیم زمانی موسیقی نواحی نجات پیدا میکند که مردم مناطق مختلف مردم ایران نیز این موسیقی را دوباره به جریان زندگی خود وارد کنند وی ادامه داد: جریان موسیقی گروه «رستاک» جریان فکری سیامک سپهری به عنوان سرپرست گروه است. این نگاه نگاهی است که بعد از بیست سال به نتیجه رسیده است. من از همه تنظیمهایی که تا به امروز در گروه رستاک انجام گرفته بسیار راضی هستم و معتقدم بهتر است موسیقی که ارائه میشود از پیچیدگیهای آنچنانی برخوردار نباشد.
حرکت رستاک از سوی مخاطبان پذیرفته شده است
فرزاد مرادی دیگر خواننده گروه «رستاک» هم در این نشست توضیح داد: خوشبختانه حرکتی که در گروه رستاک شروع شد میان مخاطبان پذیرفته شده است. ما در این مدت واکنشهای خوبی از مردم گرفتیم که با آنها ارتباط برقرار کردند. همین پذیرش برای ما اتفاق بسیار خوبی است و خوشحالیم که این نوع واکنش در کنسرتهای خارجی نیز مورد توجه قرار گرفت. ما تمام تلاش خود را انجام دادهایم تا در این پروژه نیز با استفاده از تجربیات برنامهها و تولیدات ایران فضای مطلوبی را هم برای مخاطبان غیرایرانی نیز فراهم کنیم. این یک نگاه جدی است که امیدوارم بتواند رضایت مخاطبان را در بر داشته باشد.
این خواننده و نوازنده تنبور در بخش دیگری از برنامه تصریح کرد: «رستاک» در این سالها داستانهای زیادی را طی کرده که اگر بخواهم درباره هر کدام از این داستانها حرف بزنم مثنوی هفتاد من میشود. به هر حال من همواره دغدغه داشتم که چرا موسیقی نواحی ایران تا این حد مظلوم است و همه با هنرمندان این عرصه طوری برخورد میکردند که گویی این موسیقی در سطح پایینی قرار دارد. این برای من درد بزرگی بود که وقتی با سیامک سپهری آشنا شدم توانستم این دغدغهها را در آنجا بیان کنم. من بر این باورم خیلیها بر این باورند گروه رستاک تأثیر خود را بر مردم برای توجه به موسیقی نواحی ایران گذاشته است. خیلیها به میگویند که ما موسیقی نواحی را نجات دادیم در حالی که ما اصلاً چنین باوری نداریم. زیرا معتقدیم زمانی موسیقی نواحی نجات پیدا میکند که مردم مناطق مختلف مردم ایران نیز این موسیقی را دوباره به جریان زندگی خود وارد کنند.
وحید اسداللهی نوازنده نقاره و سازهای کوبه ای آذری و مشاور پروژه «در خانه بی مرز» گروه رستاک هم در این نشست رسانهای گفت: اولاً باید بگویم که من گروه رستاک را دوست دارم زیرا این مجموعه توانسته موسیقی نواحی ایران را به روز کند. دوماً لازم است در اینجا اشاره به قطعه جدید پروژه پیرامون موسیقی آذربایجان اشاره کنم که به آهنگسازی فکرت امیراف توسط گروه «رستاک» تولید میشود.
سپهرسعادتی نوازنده کنترباس گروه رستاک نیز در این نشست گفت: ما برای انتخاب قطعاتی که در گروه رستاک انجام میگیرد قبل از اینکه به شادیانه بودن محتوای آن توجه کنیم. زیبای یک قطعه است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. این مساله یکی از مهمترین اهدافی است که ما در این فضای کاری روی آن تمرکز داشتیم.
تعدادی از اعضای گروه موسیقی «رستاک» با برگزاری یک نشست رسانهای از جزییات تازهترین پروژه کاری این گروه بر اساس فرهنگ شنیداری کشورهای همسایه ایران خبر دادند.
به گزارش خبرنگار مهر، گروه موسیقی «رستاک» روز یکشنبه نوزدهم اسفند ماه با برگزاری یک نشست خبری از جزئیات تازهترین پروژه کاری خود بر اساس فرهنگ شنیداری کشورهای همسایه ایران با برگزاری چند اجرای زنده و تولید قطعات جدید سخن گفتند.
مجید پوستی نوازنده سازهای کوبه ای گروه رستاک در ابتدای این نشست رسانهای درباره پروژه جدید این مجموعه موسیقایی بیان کرد: اساساً اینکه چرا فعالیت اخیر گروه ما «پروژه» نام گرفته و آلبوم نیست به دلیل تفاوتهایی است که با کارهای دیگر گروه دارد. این آثار قرار است در قالب آثار جداگانه ای منتشر شوند که به اعتقاد من چیزی فراتر از یک آلبوم است. این پروژه در قالب عنوان کلی «در خانه بیمرز» پیش روی مخاطبان قرار میگیرد. تمرکز این پروژه روی مخاطب غیر ایرانی است و ابعاد مشخص شدهای دارد که میتواند برای مخاطبان ایرانی هم موردتوجه قرار گیرد.
تولید اثر برای مخاطبان غیرایرانی
وی ادامه داد: خوشبختانه مخاطبان غیرایرانی رستاک طی سالهای واکنشهای اغلب مثبتی با کارهای ما دارند و همین برخوردها باعث شد که رفتهرفته به سمت تولید قطعاتی برویم که اشتراکاتی میان مخاطبان ایران و مخاطبان غیرایرانی داشته باشد. اکنون ویژگیهای این قطعات برای ما مشخص شده و ما میدانیم در این پروژه چه میخواهیم.
سیامک سپهری سرپرست گروه «رستاک» هم در این نشست خبری با اشاره به تولیدات انجام گرفته در این پروژه از کشورهای افغانستان، ترکیه، کشورهای عربی و برخی دیگر از مناطق گفت: من فکر میکنم برخی اوقات جنبه اجتماعی یا همان واژه پاپیولار آن قدر بزرگ میشود که خالقان یک اثر واقعاً در شرایط دشواری قرار میگیرند. قطعاً این کارهای ما به معنای دقیق کلمه و نه بازاری آن، خاستگاهی مردمی دارد که امیدوارم بتوانیم در آینده نیز به این شیوه وفادار باشیم.
سپهری: بعد از آلبوم نخست بچههای گروه هیچوقت فکر نمیکردند که به یکباره نگاهها روی موسیقی تولیدشده ما حساس شود. همین دیدگاه نیز کار را برای ما دشوارتر کرد. اینها شرایط پیچیدهای بود که ما را امروز به اینجا رساند که بتوانی علاوهبر اجرای آثار ایرانی آثاری با محتوای غیرایرانی تولید کنیم سپهری افزود: به هر حال گروه «رستاک» یک گروه تجربی است که اول از مخاطب و بعد از خودش واکنش میگیرد. در ابتدای اجراهای گروه، بهزاد مرادی به ما پیشنهاد داد که هر زمان برای برگزاری کنسرت به شهری میرویم قطعهای منتخب از موسیقی نواحی آن منطقه را برای مخاطب اجرا کنیم که بتواند نزدیکی بیشتری با آنها داشته باشم. این شیوه در کنسرتهای خارج از کشور هم اتفاق افتاد که مقدمه آن در ترکیه بود و ما تصمیم گرفتیم در کنسرت ترکیه قطعهای را با مضمون و محتوای موسیقی منطقه اجرا کنیم. خوشبختانه بعد از اجرای این اثر خیلی واکنش مثبتی گرفته و توانستیم با مخاطب ارتباط بگیریم. حال بعد از سه سال از واکنشهایی که با مخاطبان غیرایرانی به اشتراک گذاشتیم تصمیم گرفتیم این پروژه را ادامه داده و تلاش کنیم آثاری را با محتوای موسیقی سایر کشورها تولید کنیم.
شوک و تبعات انتشار اولین آلبوم رستاک
وی ادامه داد: برای من شکل گرفتن «رستاک» شکل گرفتن یک جمع دوستانه بوده که در مرحله دوم وجه موسیقایی آن به میان آمد. وقتی هم که آلبوم «همه اقوام من» منتشر شد و جایگاه رستاک میان مخاطبان تغییر کرد؛ هم شوک بزرگی برای ما ایجاد شد و هم دربرگیرنده تبعاتی بود که برای ما بسیار هیجان انگیز و در برخی موارد هم چالشبرانگیز بود. بچههای گروه هیچ وقت فکر نمیکردند که به یکباره نگاهها روی موسیقی تولیدشده ما حساس شود. همین دیدگاه نیز کار را برای ما دشوارتر کرد. اینها شرایط پیچیدهای بود که ما را امروز به اینجا رساند که بتوانی علاوهبر اجرای آثار ایرانی آثاری با محتوای غیرایرانی تولید کنیم. اما میتوانم به این موضوع نیز اشاره کنم کاری که شروع کردیم همه ترسناک است و هم هیجان انگیز.
بهزاد مرادی یکی از خوانندگان گروه «رستاک» نیز در این برنامه اظهار کرد: قطعاتی که در پروژه پیش رو برای مخاطبان اجرا میشود قطعاتی از موسیقی کشورهای ترکیه، کشورهای عربی، مناطق کرمانجی و مناطقی از ایران است که تا به امروز پیرامون آنها کار نکرده بودیم. به هر حال تا به امروز تمام تلاش ما این بوده که بتواند با مخاطبات ارتباط برقرار کند و قطعاً هم در این فضا دارای خطا و اشتباه بودیم که با کمال میل پذیرای این نگاههای منتقدانه هستیم. اما این را هم بدانید که خیلی خوشحالیم که میتوانیم به سهم خودمان راوی موسیقی مناطق ایران باشیم. ماتمام تلاشمان را انجام دادیم که با این موسیقی نیز با احترام برخورد کنیم. در حوزه فعالیتهای بین المللی نیز ماجرا به این شکل است با این تفاوت که در کنار معرفی موسیقی مناطقی غیر از ایران وجوهی از موسیقی ایرانی نیز در این پروژههای مشترک وجود داشه باشد.
مرادی: خیلیها به میگویند که ما موسیقی نواحی را نجات دادیم در حالی که ما اصلاً چنین باوری نداریم. زیرا معتقدیم زمانی موسیقی نواحی نجات پیدا میکند که مردم مناطق مختلف مردم ایران نیز این موسیقی را دوباره به جریان زندگی خود وارد کنند وی ادامه داد: جریان موسیقی گروه «رستاک» جریان فکری سیامک سپهری به عنوان سرپرست گروه است. این نگاه نگاهی است که بعد از بیست سال به نتیجه رسیده است. من از همه تنظیمهایی که تا به امروز در گروه رستاک انجام گرفته بسیار راضی هستم و معتقدم بهتر است موسیقی که ارائه میشود از پیچیدگیهای آنچنانی برخوردار نباشد.
حرکت رستاک از سوی مخاطبان پذیرفته شده است
فرزاد مرادی دیگر خواننده گروه «رستاک» هم در این نشست توضیح داد: خوشبختانه حرکتی که در گروه رستاک شروع شد میان مخاطبان پذیرفته شده است. ما در این مدت واکنشهای خوبی از مردم گرفتیم که با آنها ارتباط برقرار کردند. همین پذیرش برای ما اتفاق بسیار خوبی است و خوشحالیم که این نوع واکنش در کنسرتهای خارجی نیز مورد توجه قرار گرفت. ما تمام تلاش خود را انجام دادهایم تا در این پروژه نیز با استفاده از تجربیات برنامهها و تولیدات ایران فضای مطلوبی را هم برای مخاطبان غیرایرانی نیز فراهم کنیم. این یک نگاه جدی است که امیدوارم بتواند رضایت مخاطبان را در بر داشته باشد.
این خواننده و نوازنده تنبور در بخش دیگری از برنامه تصریح کرد: «رستاک» در این سالها داستانهای زیادی را طی کرده که اگر بخواهم درباره هر کدام از این داستانها حرف بزنم مثنوی هفتاد من میشود. به هر حال من همواره دغدغه داشتم که چرا موسیقی نواحی ایران تا این حد مظلوم است و همه با هنرمندان این عرصه طوری برخورد میکردند که گویی این موسیقی در سطح پایینی قرار دارد. این برای من درد بزرگی بود که وقتی با سیامک سپهری آشنا شدم توانستم این دغدغهها را در آنجا بیان کنم. من بر این باورم خیلیها بر این باورند گروه رستاک تأثیر خود را بر مردم برای توجه به موسیقی نواحی ایران گذاشته است. خیلیها به میگویند که ما موسیقی نواحی را نجات دادیم در حالی که ما اصلاً چنین باوری نداریم. زیرا معتقدیم زمانی موسیقی نواحی نجات پیدا میکند که مردم مناطق مختلف مردم ایران نیز این موسیقی را دوباره به جریان زندگی خود وارد کنند.
وحید اسداللهی نوازنده نقاره و سازهای کوبه ای آذری و مشاور پروژه «در خانه بی مرز» گروه رستاک هم در این نشست رسانهای گفت: اولاً باید بگویم که من گروه رستاک را دوست دارم زیرا این مجموعه توانسته موسیقی نواحی ایران را به روز کند. دوماً لازم است در اینجا اشاره به قطعه جدید پروژه پیرامون موسیقی آذربایجان اشاره کنم که به آهنگسازی فکرت امیراف توسط گروه «رستاک» تولید میشود.
سپهرسعادتی نوازنده کنترباس گروه رستاک نیز در این نشست گفت: ما برای انتخاب قطعاتی که در گروه رستاک انجام میگیرد قبل از اینکه به شادیانه بودن محتوای آن توجه کنیم. زیبای یک قطعه است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. این مساله یکی از مهمترین اهدافی است که ما در این فضای کاری روی آن تمرکز داشتیم.