20-12-2015، 14:34
یک مدرس محیط زیست دانشگاه با تأکید بر این که وقت آن رسیده که بی پرده و صریح در خصوص مصائب آلودگی هوای تهران صحبت کنیم، گفت: تهران با توجه به موقعیت جغرافیایی و پایداری هوایی که از آن برخوردار است و نیز به دلیل عدم وزش باد و بارش باران در بسیاری از ایام سال، ظرفیت پذیرش آلودگی ناشی از تردد میلیون ها دستگاه وسیله نقلیه موتوری و هزاران کارخانه ای که در اطراف شهر مشغول فعالیت هستند.
و آلودگی هوا «کارتن خواب» و «پنت هاوس نشین» نمی شناسدبه نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دکتر وحید نوروزی افزود: هوای سالم برای تنفس، بدیهی ترین و طبیعی ترین حق شهروندان است و آلودگی هوا، کودک و بزرگسال، فقیر و غنی، مدیر و کارمند و «کارتن خواب» و «پنت هاوس نشین» نمی شناسند، چرا که همه باید از همین هوا تنفس کنند.
شهردار منطقه ۱۸ با تأکید بر این که نه به عنوان شهردار منطقه که به عنوان یک معلم محیط زیست صحبت می کند، گفت: استانداردهای اندازه گیری آلودگی هوا در تهران روزانه است، در صورتی که اگر خودمان را گول نزنیم و بر اساس استانداردهای سالانه عمل کنیم، هوای تهران در کل سال در شرایط نامناسبی قرار خواهد داشت و «مرگ خاموش» را برای ۹ میلیون شهروند این کلان شهر به ارمغان می آورد.
عملکرد مسئولان دولتی در ارائه وام ۲۵ میلیونی خودرو نشان داد تفکرشان «خودرو محور» است
این کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به این که بسیای از مردم عادی، آلودگی هوا را مترادف با دود تصور می کنند و این دو را با هم اشتباه می گیرند، اظهار کرد: به عنوان نمونه، مونوکسید کربن، گازی است بی رنگ و بی بو که می تواند زندگی شهروندان را فلج کند.
دکتر نوروزی با بیان این که ذرات کمتر از دو و نیم میکرون که بخش قابل توجهی از آن توسط خودروها تولید می شود، بسیار خطرناک است، تصریح کرد: خودروهای فاقد مبدل کاتالیست، ۳۰ برابر خوردوهای دارای این مبدل، آلودگی تولید می کنند.
وی با انتقاد از نگاه خودمحورانه خودروسازان که به چیزی جز سود حاصل از محصولات تولیدی شان نمی اندیشند، اضافه کرد: تا وقتی نگاه دولت و مسئولان دولتی «خودرومحور» است، همچنان که در عملکرد اخیرشان در ارائه وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو شاهد آن بودیم، وضعیت نه تنها از این بهتر نمی شود که بدتر نیز خواهد شد.
مسئولان فکر می کنند مردم تهران با آلودگی هوا همزیستی مسالمت آمیز پیدا کرده اند
این مدرس محیط زیست دانشگاه با انتقاد از تعهد گریزی کارخانجات خودروساز در قبال محصولات تولیدی شان، اظهار کرد: خودروسازان کشور ما نیز، نه مانند خودروسازان کشورهای پیشرفته، بلکه حداقل همچون خودروسازان کشورهای در حال توسعه، باید از زمان تولید خودرو و تحویل آن به مشتری تا زمان از رده خارج شدن و اسقاط خودرو، خدمات لازم را به مشتری ارائه کرده و پشتیبانی های حداقلی را از محصول تولیدی خود به عمل آورند.
دکتر نوروزی با اشاره به این که به موجب قانون، هیچ کارخانه ای اجازه ندارد در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران احداث شود، تصریح کرد: این در حالی است که انواع و اقسام کارخانه ها در گوشه و کنار تهران به صورت شبانه روزی کار می کنند و ۲۴ ساعته مشغول تولید آلودگی هستند و نمونه ای از آن را در فعالیت کارخانه های شن و ماسه در جنوب غرب تهران شاهدیم.
وی در پایان با تأکید بر این که باعث تأسف است که مسئولان فکر می کنند که مردم تهران با آلودگی هوا همزیستی مسالمت آمیز پیدا کرده اند که تفکر بسیار اشتباهی است، خاطرنشان کرد: تأسف بارتر از این موضوع، آن است که آلودگی هوا سلامت خود مسئولانی که به چنین باوری رسیده اند و سلامتی مردمی که مجبور به تحمل آلودگی هوا هستند را همزمان نشانه گرفته و مورد تهدید قرار داده است.