23-06-2015، 12:51
«فورد» از سال ۱۹۰۳میلادی، خودروسازی را شروع کرده و در طول این دوره ۱۱۲ ساله، برخی مدلهای ماندگار در صنعت خودرو در این کمپانی ساخته شدهاند. تعداد این خودروها در حدی است که یک فهرست ۲۰ تایی برای این منظور تهیه شده است. در ادامه، این فهرست را مرور میکنیم.
فورد V۸ ۱۹۳۲
مدل T شاید دنیا را بر چرخهای خود قرار داد، ولی این V۸ مدل ۱۹۳۲ با قدرت ۶۵ اسببخار بود که قدرت و طراحی را به مردم عرضه کرد.
فورد «آنجلیا» ۱۹۳۹
در حالی که خودروها در امریکا روز به روز حجم بزرگتری پیدا میکردند، سایر کشور جهان، نیاز به یک خودرو کوچک قابلاعتماد داشتند تا در زمینه مسائلی چون قیمت بالای سوخت و مسیرهای باریک قدیمی ساختهشده برای درشکهها جوابگو باشد. تولید «آنجلیا» تا پس از جنگ جهانی دوم، چندان گسترش پیدا نکرد، ولی باعث شد «فورد» بهعنوان خودروساز در سطح جهان شناخته شود.
لینکلن «کانتیننتال» ۱۹۳۹
خودرو شخصی «ادسل فورد» جوان، صاحب طراحی برجسته در قالب کوپه و کانورتیبل با پیشرانه V۱۲ شده بود. نخستین مدل «کانتیننتالی» که یادآور نهایت قابلیتهای لینکلن است.
فورد سری «F» ۱۹۴۸
نخستین طراحی واقعی فورد پس از جنگ جهانی دوم، راحتی و کاربردی بودن آن، بهتر از هر پیکاپ دیگری تا آن زمان بود. پیکاپهای سری F هنوز هم در میان پرفروشترین وسایل نقلیه در جهان قرار دارند.
فورد «کاستوم» ۱۹۴۹
با کنار گذاشتن عناصری مانند سپرهای بزرگ، خودروهای مدرن دوره پس از جنگ جهانی، بدنههایی «در بسته» بودند که همهچیز را در طراحی جمع و جور خود قرار داده بودند. رد پای مهندسی در صنعت امریکا برای ۳۵ سال بعد نیز همین موضوع را نشان میدهد.
فورد «F۱۰۰» ۱۹۵۳
میتوان گفت این مدل، زیباترین تراکی است که تاکنون ساخته شده است. این وضعیت حتی با طراحی منحصر به فرد پنجره جلو در مدل ۱۹۵۶ بیشتر شده است. همچنین به لطف شاسی مدرنی که در این مدل به کار گرفته شده، زیبایی آن چیزی بیشتر از جنبههای ظاهری است. برخی از این خودروها، هنوز هم هر روز کارهای سختی انجام میدهند.
فورد «تاندربرد» ۱۹۵۵
نخستین «تاندربرد» ۲ سرنشینه، در واقع نخستین مدل فورد بود که نگاهها را به خود جلب میکرد. ۳ سال بعد، این مدل تبدیل به خودرویی ۴ سرنشینه شد، ولی چیزی که امروز به عنوان «تیبرد» از آن یاد میشود، بیشتر به ظاهر جذابتر سالهای قبلتر برمیگردد.
فورد «گالاکسی اند» LTD ۱۹۵۶
این مدل، خودرویی فولسایز کاملا جدید بود که در سیستم تعلیق عقب، فنرهای صفحهای را به خاطر استفاده از فنرهای مارپیچ کنار گذاشته بود و همین امر باعث شد استانداردی جدید در زمینه راحتی و سکوت در هنگام سواری بهوجود آید. المانهای مهندسی در این خودرو، شامل سیستم تعلیق جلو، تبدیل به یکی از بخشهای استاندارد ساخت خودروهای «نسکار» شدند. ۴۶ سال بعد، وقتی فورد «کراون ویکتوریا» مدل ۲۰۱۱ بالاخره از خط تولید کنار رفت، آخرین بقایای این طراحی را نیز با خود برد.
لینکلن «کانتیننتال» ۱۹۶۱
پس از مدلهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ از «کانتیننتال» که همگی با ظاهری زشت و زننده بودند، مدل ۱۹۶۱ از این خودرو با ظاهر زیبای خود و طراحی آراسته در بدنه، کل برند «لینکلن» را نجات داد. تأثیر این خودرو، فراتر از فورد بود و الهامبخش نسلی از خودروهای زیبا و عضلانی شد. همچنین «درهای عقب انتحاری» نیز جذابیت خود را داشتند.
فورد «GT۴۰» ۱۹۶۴
کمتر از ۱۳۵ دستگاه از این خودروی مسابقهای با موتور میانی ساخته شده است. در این مدل، المانهای شاسی اروپایی با V۸های مسابقهای امریکایی بر پایه پیشرانههای تولیدی، ترکیب شد و به رقابت با فراری پرداخت. GT۴۰ در ۴ رقابت پیاپی در سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹م در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز به قهرمانی رسید. GT۴۰ به شکلی ساده، بزرگترین خودرو مسابقهای فورد تاکنون است.
فورد «موستانگ» مدلهای ۱۹۶۴، ۵/۱۹۶۴، ۱۹۶۵
این مدل باعث علاقهمندی نسلی از امریکاییها به خودروها شد. البته شاید طرفداران نتوانند قبول کنند که نخستین مدل موستانگ که در آوریل ۱۹۶۴ معرفی شد، بهطور رسمی، در قالب مدلهای ۱۹۶۴، ۵/۱۹۶۴، ۱۹۶۵ قرار میگیرد، ولی در همین حال، همه نسخههای نخستین مدل سال موستانگ به صورت مدل ۱۹۶۵ ثبت شدهاند.
لوتوس ۴۹ فورد-کاسورث مدل ۱۹۶۷
موتور جدید DFV که بهوسیله «کاسورث» برای فورد در نخستین خودرو فرمول یک آن ساخته شده بود، به عنوان عضو اصلی از شاسی، مورد استفاده قرار گرفت. در واقع، این یک مدل انقلابی بود. لوتوس ۴۹ در بین سازندگان خودرو در رقابتهای سال ۱۹۶۷ میلادی در جای دوم قرار گرفت و برخی نسخههای دیگر از ۴۹ در سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۷۰م، عناوین قهرمانی را از آنِ خود کردند. در همین حال، موتور DFV باعث ۱۲ عنوان قهرمانی در بین رانندگان و ۱۰ قهرمانی در بین خودروسازان شد. در خارج از رقابتهای فرمول یک نیز، نسخههای دیگر DFV توانستند ۲ بار قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته «لمان» و ۱۰ بار کامل قهرمان پیست «ایندیاناپولیس» ۵۰۰ شوند.
فورد «اسکورت» ۱۹۶۸
در این مدل ساده، از الگوی موتور جلو و دیفرانسیل عقب استفاده شده بود و باعث شد فورد در بریتانیا نیز جایگاهی در حد امریکا پیدا کند. فورد «اسکورت» در بریتانیا بسیار محبوب بود و تبدیل به یک مدل رالی پر سر و صدا و یک نماد عملکرد در خودروها شد.
فورد «کاپری» ۱۹۶۹
در یک تلاش ساده برای اِعمال فرمول موستانگ در اروپا، فورد «کاپری» خودرویی با ظاهری زیباتر بود که از عناصر مکانیک فورد «کورتینا» استفاده کرده بود و البته این خودرو بهسرعت نشان داد که قابلیتهای زیادی برای ارتقا و اصلاحات در آینده دارد. این خودرو در طول ۲ نسل، در نمایندگیهای «مرکوری» در امریکا به فروش رسید و در سال ۱۹۷۸م پایان یافت.
فورد موستانگ GT ۱۹۸۲
موستانگ با «بدنه روباه» از سال ۱۹۷۹میلادی در خط تولید قرار داشته و شرایط برای این مدل، به گونهای است که کسی چندان به عملکرد آن توجه نمیکند. موستانگ مدل ۱۹۸۱ از موتور کوچک کلاسیک ۲/۴ لیتری فورد استفاده میکرد که قدرتی برابر ۱۱۵ اسببخار داشت. ولی در همین حال، موستانگ GT مدل ۱۹۸۲ با بازگشت موتور ۹/۴ لیتری (۵ لیتری به صورت اسمی) با کاربوراتور ۲ لولهای و قدرت ۱۵۷ اسببخار همراه شد. این خودرو، بسیاری از استانداردهای قرن ۲۱ را در خود داشت و این در حالی بود که ۳۳ سال قبل این کار را انجام داده بود.
فورد «توروس» ۱۹۸۶
در اواسط دهه ۱۹۸۰میلادی، صنعت خودرو امریکا تحتتاثیر ژاپنیها قرار گرفته بود و در وضعیت چندان مناسبی قرار نداشت. امّا بعد نوبت به مدل «توروس» با طراحی آیرودینامیک و دیفرانسیل رسید و دوباره تبدیل به گزینهای منطقی برای خرید خودرویی «امریکایی» در بازار امریکا شد. شاید کسی نسخههای مختلف آن را جمعآوری نکرده باشد، ولی این «توروس» بود که فورد را در آن سالها نجات داد.
فورد «F۱۵۰ SVT»رپتور
این مدل، نسخه GT۴۰ از پیکاپهای آفرود است. ویژگیهای سیستم تعلیق و همینطور ظاهر تهاجمی در این خودرو، ترکیبی ایجاد کرده که هیچ خودروسازی تاکنون نتوانسته مانند آن را خلق کند. همیشه از «SVT رپتور» به عنوان بهصرفهترین خودروی ساختهشده بهوسیله «فورد» یاد میشود. بنابراین تعجبی ندارد که این کمپانی درصدد طراحی نسل دوم این مدل بر پایه F۱۵۰ آلومینیومی جدید است.
فورد «GT»
تولید این مدل برای ۲ سال درنظر گرفته شده، ولی فورد GT حاوی این نکته است که کمپانی فورد هنوز هم قابلیت ایجاد طراحیهای بیپروا و مهندسیهای جسورانه را در خود دارد. طراحی این خودرو به نوعی نسخهای با مقیاس بزرگتر از GT۴۰ است. این در حالی است که موتور ۴/۵ لیتری سوپرشارژر DOHC با ۳۲ سوپاپ V۸ و قدرت ۵۵۰ اسببخار با قرار گرفتن در وسط GT، قدرت خود را از طریق یک گیربکس ۶ دنده دستی منتقل میکند. GT درحالحاضر یکی از افسانههای قرن بیست و یکم است.
شلبی ۴۲۷ کبرا
فورد برای ساخت شاسی جدی در زیر بدنه AC با «کارول شلبی» همکاری کرد و به سمت استفاده از یک موتور عصبانی ۷ لیتری V۸ سوق داده شد. این موتور با قدرتی بین ۴۲۵ تا ۴۸۵ اسببخار، نقطه عطفی در بین خودروهای با عملکرد بالا شد و باعث شد مجموعهای از مدلها در این جهت حرکت کنند.
فورد مدل T
انتخاب اول برای مدل شماره یک فورد، در طول تمام دوراناش، چندان جای بحث ندارد. در طول دوره ۲۰ ساله، فورد، حدود ۵/۱۶ میلیون دستگاه از این خودروهای چابک ۴سیلندر را در کارخانههای مونتاژ سراسر جهان تولید کرد. فورد با مدل T، دنیا را روی چرخهای خود قرار داد.«هنری فورد» سازنده خودروهای ارزانقیمت در جهان، شاید هیچ زمان تصور آن را نمیکرد که خودروهای ساخت وی در گذر زمان دچار تحولی اینگونه شده و تاثیر زیادی بر صنعت خودرو جهان بگذارد. ماندگاری محصولات فورد از ابتدا و پس از جنگ جهانی نشان از انسجام عمیق این خودروساز در طراحی و تولید و بازارسنجی در طول یک قرن دارد.
| صمت |
فورد V۸ ۱۹۳۲
مدل T شاید دنیا را بر چرخهای خود قرار داد، ولی این V۸ مدل ۱۹۳۲ با قدرت ۶۵ اسببخار بود که قدرت و طراحی را به مردم عرضه کرد.
فورد «آنجلیا» ۱۹۳۹
در حالی که خودروها در امریکا روز به روز حجم بزرگتری پیدا میکردند، سایر کشور جهان، نیاز به یک خودرو کوچک قابلاعتماد داشتند تا در زمینه مسائلی چون قیمت بالای سوخت و مسیرهای باریک قدیمی ساختهشده برای درشکهها جوابگو باشد. تولید «آنجلیا» تا پس از جنگ جهانی دوم، چندان گسترش پیدا نکرد، ولی باعث شد «فورد» بهعنوان خودروساز در سطح جهان شناخته شود.
لینکلن «کانتیننتال» ۱۹۳۹
خودرو شخصی «ادسل فورد» جوان، صاحب طراحی برجسته در قالب کوپه و کانورتیبل با پیشرانه V۱۲ شده بود. نخستین مدل «کانتیننتالی» که یادآور نهایت قابلیتهای لینکلن است.
فورد سری «F» ۱۹۴۸
نخستین طراحی واقعی فورد پس از جنگ جهانی دوم، راحتی و کاربردی بودن آن، بهتر از هر پیکاپ دیگری تا آن زمان بود. پیکاپهای سری F هنوز هم در میان پرفروشترین وسایل نقلیه در جهان قرار دارند.
فورد «کاستوم» ۱۹۴۹
با کنار گذاشتن عناصری مانند سپرهای بزرگ، خودروهای مدرن دوره پس از جنگ جهانی، بدنههایی «در بسته» بودند که همهچیز را در طراحی جمع و جور خود قرار داده بودند. رد پای مهندسی در صنعت امریکا برای ۳۵ سال بعد نیز همین موضوع را نشان میدهد.
فورد «F۱۰۰» ۱۹۵۳
میتوان گفت این مدل، زیباترین تراکی است که تاکنون ساخته شده است. این وضعیت حتی با طراحی منحصر به فرد پنجره جلو در مدل ۱۹۵۶ بیشتر شده است. همچنین به لطف شاسی مدرنی که در این مدل به کار گرفته شده، زیبایی آن چیزی بیشتر از جنبههای ظاهری است. برخی از این خودروها، هنوز هم هر روز کارهای سختی انجام میدهند.
فورد «تاندربرد» ۱۹۵۵
نخستین «تاندربرد» ۲ سرنشینه، در واقع نخستین مدل فورد بود که نگاهها را به خود جلب میکرد. ۳ سال بعد، این مدل تبدیل به خودرویی ۴ سرنشینه شد، ولی چیزی که امروز به عنوان «تیبرد» از آن یاد میشود، بیشتر به ظاهر جذابتر سالهای قبلتر برمیگردد.
فورد «گالاکسی اند» LTD ۱۹۵۶
این مدل، خودرویی فولسایز کاملا جدید بود که در سیستم تعلیق عقب، فنرهای صفحهای را به خاطر استفاده از فنرهای مارپیچ کنار گذاشته بود و همین امر باعث شد استانداردی جدید در زمینه راحتی و سکوت در هنگام سواری بهوجود آید. المانهای مهندسی در این خودرو، شامل سیستم تعلیق جلو، تبدیل به یکی از بخشهای استاندارد ساخت خودروهای «نسکار» شدند. ۴۶ سال بعد، وقتی فورد «کراون ویکتوریا» مدل ۲۰۱۱ بالاخره از خط تولید کنار رفت، آخرین بقایای این طراحی را نیز با خود برد.
لینکلن «کانتیننتال» ۱۹۶۱
پس از مدلهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ از «کانتیننتال» که همگی با ظاهری زشت و زننده بودند، مدل ۱۹۶۱ از این خودرو با ظاهر زیبای خود و طراحی آراسته در بدنه، کل برند «لینکلن» را نجات داد. تأثیر این خودرو، فراتر از فورد بود و الهامبخش نسلی از خودروهای زیبا و عضلانی شد. همچنین «درهای عقب انتحاری» نیز جذابیت خود را داشتند.
فورد «GT۴۰» ۱۹۶۴
کمتر از ۱۳۵ دستگاه از این خودروی مسابقهای با موتور میانی ساخته شده است. در این مدل، المانهای شاسی اروپایی با V۸های مسابقهای امریکایی بر پایه پیشرانههای تولیدی، ترکیب شد و به رقابت با فراری پرداخت. GT۴۰ در ۴ رقابت پیاپی در سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹م در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز به قهرمانی رسید. GT۴۰ به شکلی ساده، بزرگترین خودرو مسابقهای فورد تاکنون است.
فورد «موستانگ» مدلهای ۱۹۶۴، ۵/۱۹۶۴، ۱۹۶۵
این مدل باعث علاقهمندی نسلی از امریکاییها به خودروها شد. البته شاید طرفداران نتوانند قبول کنند که نخستین مدل موستانگ که در آوریل ۱۹۶۴ معرفی شد، بهطور رسمی، در قالب مدلهای ۱۹۶۴، ۵/۱۹۶۴، ۱۹۶۵ قرار میگیرد، ولی در همین حال، همه نسخههای نخستین مدل سال موستانگ به صورت مدل ۱۹۶۵ ثبت شدهاند.
لوتوس ۴۹ فورد-کاسورث مدل ۱۹۶۷
موتور جدید DFV که بهوسیله «کاسورث» برای فورد در نخستین خودرو فرمول یک آن ساخته شده بود، به عنوان عضو اصلی از شاسی، مورد استفاده قرار گرفت. در واقع، این یک مدل انقلابی بود. لوتوس ۴۹ در بین سازندگان خودرو در رقابتهای سال ۱۹۶۷ میلادی در جای دوم قرار گرفت و برخی نسخههای دیگر از ۴۹ در سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۷۰م، عناوین قهرمانی را از آنِ خود کردند. در همین حال، موتور DFV باعث ۱۲ عنوان قهرمانی در بین رانندگان و ۱۰ قهرمانی در بین خودروسازان شد. در خارج از رقابتهای فرمول یک نیز، نسخههای دیگر DFV توانستند ۲ بار قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته «لمان» و ۱۰ بار کامل قهرمان پیست «ایندیاناپولیس» ۵۰۰ شوند.
فورد «اسکورت» ۱۹۶۸
در این مدل ساده، از الگوی موتور جلو و دیفرانسیل عقب استفاده شده بود و باعث شد فورد در بریتانیا نیز جایگاهی در حد امریکا پیدا کند. فورد «اسکورت» در بریتانیا بسیار محبوب بود و تبدیل به یک مدل رالی پر سر و صدا و یک نماد عملکرد در خودروها شد.
فورد «کاپری» ۱۹۶۹
در یک تلاش ساده برای اِعمال فرمول موستانگ در اروپا، فورد «کاپری» خودرویی با ظاهری زیباتر بود که از عناصر مکانیک فورد «کورتینا» استفاده کرده بود و البته این خودرو بهسرعت نشان داد که قابلیتهای زیادی برای ارتقا و اصلاحات در آینده دارد. این خودرو در طول ۲ نسل، در نمایندگیهای «مرکوری» در امریکا به فروش رسید و در سال ۱۹۷۸م پایان یافت.
فورد موستانگ GT ۱۹۸۲
موستانگ با «بدنه روباه» از سال ۱۹۷۹میلادی در خط تولید قرار داشته و شرایط برای این مدل، به گونهای است که کسی چندان به عملکرد آن توجه نمیکند. موستانگ مدل ۱۹۸۱ از موتور کوچک کلاسیک ۲/۴ لیتری فورد استفاده میکرد که قدرتی برابر ۱۱۵ اسببخار داشت. ولی در همین حال، موستانگ GT مدل ۱۹۸۲ با بازگشت موتور ۹/۴ لیتری (۵ لیتری به صورت اسمی) با کاربوراتور ۲ لولهای و قدرت ۱۵۷ اسببخار همراه شد. این خودرو، بسیاری از استانداردهای قرن ۲۱ را در خود داشت و این در حالی بود که ۳۳ سال قبل این کار را انجام داده بود.
فورد «توروس» ۱۹۸۶
در اواسط دهه ۱۹۸۰میلادی، صنعت خودرو امریکا تحتتاثیر ژاپنیها قرار گرفته بود و در وضعیت چندان مناسبی قرار نداشت. امّا بعد نوبت به مدل «توروس» با طراحی آیرودینامیک و دیفرانسیل رسید و دوباره تبدیل به گزینهای منطقی برای خرید خودرویی «امریکایی» در بازار امریکا شد. شاید کسی نسخههای مختلف آن را جمعآوری نکرده باشد، ولی این «توروس» بود که فورد را در آن سالها نجات داد.
فورد «F۱۵۰ SVT»رپتور
این مدل، نسخه GT۴۰ از پیکاپهای آفرود است. ویژگیهای سیستم تعلیق و همینطور ظاهر تهاجمی در این خودرو، ترکیبی ایجاد کرده که هیچ خودروسازی تاکنون نتوانسته مانند آن را خلق کند. همیشه از «SVT رپتور» به عنوان بهصرفهترین خودروی ساختهشده بهوسیله «فورد» یاد میشود. بنابراین تعجبی ندارد که این کمپانی درصدد طراحی نسل دوم این مدل بر پایه F۱۵۰ آلومینیومی جدید است.
فورد «GT»
تولید این مدل برای ۲ سال درنظر گرفته شده، ولی فورد GT حاوی این نکته است که کمپانی فورد هنوز هم قابلیت ایجاد طراحیهای بیپروا و مهندسیهای جسورانه را در خود دارد. طراحی این خودرو به نوعی نسخهای با مقیاس بزرگتر از GT۴۰ است. این در حالی است که موتور ۴/۵ لیتری سوپرشارژر DOHC با ۳۲ سوپاپ V۸ و قدرت ۵۵۰ اسببخار با قرار گرفتن در وسط GT، قدرت خود را از طریق یک گیربکس ۶ دنده دستی منتقل میکند. GT درحالحاضر یکی از افسانههای قرن بیست و یکم است.
شلبی ۴۲۷ کبرا
فورد برای ساخت شاسی جدی در زیر بدنه AC با «کارول شلبی» همکاری کرد و به سمت استفاده از یک موتور عصبانی ۷ لیتری V۸ سوق داده شد. این موتور با قدرتی بین ۴۲۵ تا ۴۸۵ اسببخار، نقطه عطفی در بین خودروهای با عملکرد بالا شد و باعث شد مجموعهای از مدلها در این جهت حرکت کنند.
فورد مدل T
انتخاب اول برای مدل شماره یک فورد، در طول تمام دوراناش، چندان جای بحث ندارد. در طول دوره ۲۰ ساله، فورد، حدود ۵/۱۶ میلیون دستگاه از این خودروهای چابک ۴سیلندر را در کارخانههای مونتاژ سراسر جهان تولید کرد. فورد با مدل T، دنیا را روی چرخهای خود قرار داد.«هنری فورد» سازنده خودروهای ارزانقیمت در جهان، شاید هیچ زمان تصور آن را نمیکرد که خودروهای ساخت وی در گذر زمان دچار تحولی اینگونه شده و تاثیر زیادی بر صنعت خودرو جهان بگذارد. ماندگاری محصولات فورد از ابتدا و پس از جنگ جهانی نشان از انسجام عمیق این خودروساز در طراحی و تولید و بازارسنجی در طول یک قرن دارد.
| صمت |