25-12-2014، 0:14
همانطورکه میدانید شرکت آراد خودروی هرمز توانسته مجوز ثبت سفارش چند خودرو از شرکت فولکس واگن را بگیرد اما این خودروها همگی زیر تیغ جراحی شرکت ABT رفتهاند و نه تنها از نظر ظاهری با نمونههای استاندارد فرق میکنند بلکه از نظر فنی نیز کمی تغییر کرده و تقویت شدهاند. در این مقاله میخواهیم در مورد یکی از این آلمانیها یعنی پاسات (Passat) صحبت کنیم تا ببینیم مهمان جدید خیابانهای کشور دارای چه ویژگیهایی است.
قبل از توضیح در مورد پاسات باید گفت که ABT شرکتی است که تا بحال خودروهای زیادی را تقویت و بهینه کرده که میتوان به آئودی R8 و یا آئودی Q7 اشاره کرد. اما پاسات نیز دیگر خودرویی که تحت نظر ABT بهینه شده و حال میخواهد وارد بازار ایران شود. در حقیقت ABT پاسات را با پیشرانههای مختلفی عرضه کرده اما تنها مدلی که در لیست خودروهای مجاز به واردات است،
پاسات ABT SEL میباشد. این خودرو دارای پیشرانه 2.5 لیتری میباشد که دقیقا 2475 سیسی حجم دارد و میتواند 170 اسببخار را تولید کند. البته در سایت آراد خودرو ذکر شده که بنا بر تقاضای مشتری توان این خودرو میتواند تا 200 اسببخار نیز افزایش یابد. پاسات 1.5 تنی در عرض 8.7 ثانیه میتواند از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر در ساعت برسد که البته شاید برای بعضیها کمی کند به نظر برسد و مایل باشند نمونه 200 اسببخاری را تهیه کنند.
همچنین در مدلهای استاندارد، پاسات ABT میتواند 100 کیلومتر سیکل ترکیبی را تنها با 6.7 لیتر طی کند که مصرف فوقالعاده خوبی است و در کنار استاندارد آلایندگی یورو 5، از نظر زیست محیطی در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.
اما میرسیم به قیمت پاسات، خودرویی که هنوز مشخص نیست دقیقا با چه امکانات و تجهیزاتی وارد بازار ایران میشود. ولی اگر بخواهیم کمی گمانهزنی کنیم، فولکسواگن پاسات SEL در مدلهای 2.5 لیتری قیمت پایهای در حدود 27 هزار دلار دارند که در مدلهای پرامکاناتتر نیز قیمت آن به بیش از 30 هزار دلار نیز میرسد. البته باید قیمت تجهیزات ABT را نیز روی آن اضافه کنیم اما در هر صورت باید گفت که پاسات (در شرایط کنونی بازار) احتمالا قیمتی بیش از 250 میلیون تومان را خواهد داشت و حتی ممکن است شاهد قیمتی نزدیک به 300 میلیون تومان نیز برای این آلمانی باشیم.