06-12-2014، 20:59
بسم اللهّ الرّحمن الرّحیم
الحمدللهّ ربِّ العالمین و صلَّ اللّه علی محمَّد و آله الطاهرین
مقدمه :
موضوع تحریف قرآن از دیرباز توسط مخالفین شیعه به عنوان اتهامی بر مذهب حقه شیعه وارد شده است . غافل از آنکه هر چه که در احادیث موثق شیعه یافت میشود نوعی اختلاف قرائت است . این نوع قرائت که گاهی به نقصان حروف و یا کلماتی در قرآن فعلی اشاره دارد حقیقت قرآن کریم است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده و توسط جانشینان بر حق او بیان شده است . تحریف هم عمدتا زمانی بر کتابی اطلاق میشود که مفاهیم کلی آن نابود شده و تشخیص حق از باطل در آن پوشیده بماند . اگر چه قرائت ائمه شیعه مقداری با قرائت قاریان قرآن تفاوت دارد - همان گونه که خود قاریان با یکدیگر اختلاف قرائت دارند - ولی با صرفنظر از آن و یا با وجود آن هرگز نمیشود عنوان تحریف قرآن را بر آن نهاد .
با این اوصاف تحقیقی در میان روایات جماعت عمریه انجام دادیم که با تعجب متوجه شدیم اعتقاد به تحریف قرآن در میان آنان بسیار شایع و ظاهر است . و نفهمیدیم چرا قبل از آنکه خود به فکر آیین خویش باشند انگشت اتهام را به سمت شیعه نشانه رفتهاند . بنابراین تصمیم گرفتیم از کتاب مقدس الهی دفاع کرده و با رو کردن چنین مطالب موهومی بطلان اعتقاد جماعت بكریه و حقانیت قرآن کریم که هرگز در آن تحریفی صورت نگرفته را نشان دهیم .
1) اعتقاد جماعت عمریه به اینکه اکثر آیات قرآن حذف شده است :
ابن مردویه از عمر ابن خطاب نقل کرده که پیامبر(ص) گفت :
«قرآن یک میلیون و بیست و هفت هزار حرف است . هر کس آن را با صبر و تحمل بخواند خدا به هر حرفی یک حورالعین به او خواهد داد .» و این در حالی است که قرآن سیصد هزار و اندی حرف است . (1- الدرالمنثور ج 6 ص 422./2- مجمع الزوائد ج 7 ص 163./3- کنز العمال ج 1 ص 517 و541)
2) اعتقاد جماعت بكریه به اینکه اکثر آیات سوره احزاب حذف شدهاند :
از حذیفه چنین روایت شده که : «عمر از من پرسید : سوره احزاب چند آیه دارد ؟ گفتم72 یا 73 آیه . گفت : اگر همه آن موجود بود به «اندازه سوره بقره» میشد و آیه رجم نیز در آن بوده است .» و این در حالی است که حاکم این روایت را از جهت سند صحیح دانسته است . (1- کنز العمال ج 2 ص 480./2- مسند احمد ج 5 ص 132/3- مستدرک حاکم ج 2 ص 415 و ج 4 ص 359/3- سنن بیهقی ج 8 ص 211)
3) اعتقاد جماعت مخالفین به اینکه آیاتی از سوره توبه حذف شدهاند :
از حذیفه روایت شده : «آنچه از سوره برائت میخوانید یک چهارم آن است و شما آن را سوره برائت مینامید در حالی که نام آن سوره عذاب بوده است .» و سند این روایت نیز صحیح است . (1- مستدرک حاکم ج 2 ص 330./2- الدر المنثور ج 1 ص 105)
4) اعتقاد اهل بدعت به سه سوره خیالی «خلع» و «حفد» و یک سوره دیگر :
الف : طبق روایات متعددی که از جماعت عمریه وارد شده است این دو سوره در بعضی قرآنها وجود داشته و عمر ابن خطاب پیش از رکوع آنها را میخوانده است .
ب : طبق روایت ابن ضریس در کتاب فضائل از حماد نقل شده که این دو سوره جزء مصحف ابی ابن کعب بود . در همین کتاب دو سوره فوق را دو سوره موجود در مصحف ابن عباس به قرائت ابی و ابی موسی دانسته است .
ج : همچنین محمد ابن نصر از ابن اسحاق روایت کرده که در مصحف ابی ابن کعب سورههای «اخلاص و فلق و ناس و خلع و حفد و سوره دیگری»هم وجود داشت . (در انتها میآید)
د : محمد ابن نصر نیز از عطاء ابن سائب روایت کرده که ابوعبدالرحمان دو سوره خلع و حفد را برای او خوانده است .
ه : برخی نیز معتقد هستند که این دو سوره در مصحف خود عمر که نزد دخترش حفصه نگهداری میشده بوده است .
متن سوره خیالی خلع :
«بسم الله الرحمن الرحیم اللهم انا نستعینک و نستغفرک و نثنی علیک و لا نکفرک و نخلع و نترک من یفجرک»
متن سوره خیالی حفد :
«بسم الله الرحمن الرحیم اللهم ایاک نعبد و لک نصلی و نسجد و لک نسعی و نحفد و نخشی عذابک و الجد و نرجوا رحمتک ان عذابک بالکافرین ملحق»
و متن سورهای که ابن اسحاق ادعا کرده در مصحف ابی ابن کعب بوده است .
«بسم الله الرحمن الرحیم اللهم لاتنزع ما تعطی و لاینفع ذالجد منک الجد سبحانک و غفرانک و حنانیک اله الحق» (1- کتاب کنز العمال ج 8 ص 74 و 75 و 78/2- النهایه ج 4 ص 238./3- تاریخ مدینه ج 3ص 1009./4- کتاب الام ج 7 ص 147/5- المجموع تالیف نووی ج 3 ص 493.)
5) اعتقاد عمریون بر اینکه سورههای فلق و ناس زیادی هستند :
در روایات بكریون به مواردی برمیخوریم که این دو سوره را تنها دو تعویذ و دعا برای جلوگیری از چشم زخم و آسیب دیگران به افراد میدانند . احمد حنبل از زر چنین روایت میکند : «به ابی ابن کعب گفتم برادرت (ابن مسعود) معوذتین را از قرآن حذف میکند و او انکار نکرد .» به سفیان راوی حدیث گفتند : «منظور او از برادر ، ابن مسعود است ؟ گفت : «آری . این دو سوره در مصحف ابن مسعود نبود زیرا او هیچ گاه نشنید که رسول خدا این دو سوره را در نماز بخواند .» همچنین احمد حنبل روایت کرده که ابن مسعود معوذتین را از صحیفهها جمع میکرد و میگفت : «این دو از کتاب خدا نیستند .» (1- مسند احمد ج 5 ص 130./2- تاریخ المدینه المنوره ج 3 ص 1101./3- مجمع الزوائد ج 7 ص 149.)
6) اعتقاد جماعت عمریه به خوردن آیهای توسط بزغاله و نابودی آن :
از مطالب عجیبی که در روایات مخالفین آمده است آن است که آیهای از قرآن که درباره محرم شدن بزرگسالان با شیرخوردن نازل شده بود از قرآن حذف شده است و دلیل حذف آن را اینگونه بیان کردهاند که عایشه آن آیه را روی کاغذ نوشته بود و زیر تخت خود نهاده بود که بزغالهای آن را خورد و از بین برد !!!!!!!!!!!!!!
گویا قرآن نازل شده تنها نزد وی بوده است و سایر نویسندگان وحی از آن بیخبر بودند !!!
از عایشه چنین نقل شده است : «آیهای از قرآن نازل شد که ده بار شیر خوردن را موجب محرم شدن میدانست و سپس آیهای نازل شد که پنج بار را نیز کافی میدانست و اولی را نسخ نمود و تا زمان رسول خدا جزء قرآن بود و به عنوان قرآن خوانده میشد .» (1- مسلم ج 4 ص /2- سنن دارمی ج 2 ص 157.) و باز از عایشه چنین نقل شده : «آیه رجم و آیه شیر خوردن شخص بزرگسال نازل شد و من آن را در کاغذی نوشتم و زیر تخت گذاشتم . هنگام وفات رسول خدا سرگرم بودیم که بزغالهای آمد و آن را خورد .» ( سنن ابن ماجه ج 1 ص 625.)
لازم به ذکر است که برخی از فقهای بكری همچون شافعی به استناد این روایات فتوا دادهاند که : «پنج بار شیر خوردن موجب محرمیت میشود و از گروهی مانند سفیان ثوری و مالک ابن انس و عبدالله ابن مبارک و ... نقل شده است که شیر خوردن موجب محرمیت میشود حتی اگر کم باشد به شرط آنکه شیر داخل بدن شود .» (سنن ترمذی ج 2 ص 309)
همچنین عایشه برای محرم شدن با مردان کسی را نزد خواهرانش میفرستاد تا به او شیر دهند که با اعتراض ام سلمه و زنان پیامبر(ص) رو به رو میشد .
7) اعتقاد جماعت بكریه به حذف آیه «ان جاهدوا کما جاهدتم اول مره» از قرآن :
از مسند عمر از مسور بن مخرمه روایت شده که عمر ابن خطاب به عبدالرحمن بن عوف گفت : «آیا قبلا آیهای به این صورت نبود ؟ ان جاهدوا کما جاهدتم اول مره . ما که آن را پیدا نکردیم .» و عبدالرحمن پاسخ داد : «از قرآن حذف شده است .» (کنزالعمال ج2 ص 567)
8) اعتقاد اهل تسنن به حذف آیات «ان انتفائکم ...» و آیه «الولد للفراش ...» از قرآن :
عدی بن عدی بن عمیره بن فروه از پدرش از جدش روایت میکند که عمر از ابی ابن کعب پرسید : «آیا این آیه از قرآن نبود ؟ ان انتفائکم من آبائکم کفر بکم .» پاسخ داد : آری . پرسید : آیا این آیه از قرآن نبود ؟ الولد للفراش و للعاهر الحجر که با مقداری از آیات از بین رفته است ؟ جواب داد : بله . (کنزالعمال ج 6 ص 208)
9) اعتقاد اهل بدعت به حذف آیات «رجم و یک آیه دیگر» از قرآن :
بخاری در کتاب خود ضمن حدیثی از ابن عباس روایت کرده است که عمر پس از آخرین حج خود و بازگشت به مدینه به منبر رفت و گفت : «... من میترسم زمانی بگذرد و طول زمان باعث شود عدهای بگویند به خدا قسم ما آیه رجم را در کتاب خدا ندیدیم و گمراه شوند و به حکم خدا عمل نکنند در حالی که رجم در کتاب خدا حق زنان و مردان متاهلی است که زنا کنند و بینه بر آن قائم شود یا خود اعتراف کنند یا زن از زنا حامله شود . یکی دیگر از آیاتی که در قرآن ما آن را میخواندیم این آیه است .» و سپس خواند : «لا ترغبوا عن آبائکم فانه کفر بکم ان ترغبوا عن آبائکم او ان کفرا بکم ان ترغبوا عن آبائکم» و نیز آورده که در این روایت عمر گفته است : «اگر نمیگفتند که عمر به کتاب خدا اضافه کرده آیه رجم را با دست خودم مینوشتم .» (1- بخاری ج 8 ص 25 و ج 8 ص 113 این مطلب را محدثان دیگری همچون مسلم و ابن ماجه و ابوداوود نیز آوردهاند و ترمذی نیز پس از نقل آن بر صحت آن تاکید کرده است ./2- مسلم ج 5 ص 116/3- سنن ابن ماجه ج 1 ص 625 و ج 2 ص 835./4- سنن داوود ج 2 ص 343./5- سنن ترمذی ج 2 ص 442)
10) اعتقاد مخالفین شیعه به حذف آیه «جهاد در آخرالزمان» از قرآن :
از عبدالرحمن ابن عوف روایت شده که عمر درباره آیه «و جاهدوا فی الله حق جهاده» از وی پرسید : «آیا این آیه را این گونه نمیخواندیم ؟ جاهدوا فی الله حق جهاده فی آخرالزمان کما جاهدتم فی اوله » عبدالرحمن گفت : آری ! اما این آخرالزمان چه زمانی است ؟ عمر گفت : «زمانی که بنیامیه حاکمان و بنیمغیره وزیران باشند .» در روایات دیگری آمده است که عبدالرحمن در پاسخ عمر گفت : «این آیه در میان تعدادی از آیات قرآن حذف شد و از بین رفت .» (1- الدر المنثور ج 4 ص 371./2- کنزالعمال ج 2 ص 567.)
11) اعتقاد جماعت عمریه به حذف آیه «الا بلغوا قومنا ...» :
جماعت بكریه روایت کردهاند که آیهای درباره شهدای بئر معونه (گروهی که برای تبلیغ اسلام به نجد رفته بودند و بنیلحیان آنها را به شهادت رساندند) نازل شد که چنین است : «الا بلغوا قومنا قد لقینا ربنا فرضی عنا و ارضانا» (1- بخاری ج 3 ص 204 و 208 و ج 4 ص 35 و ج 5 ص 42./2- مسلم ج 2ص 135./3- مسند احمد ج 3 ص 109 و 210 و 255 و 289./4- سنن بیهقی ج 2 ص199)
12) اعتقاد اهل بدعت به حذف آیات «ذات الدین» و «وادی التراب» از قرآن :
از ابی ابن کعب روایت شده است که رسول خدا فرمود : «خداوند به من امر کرده برای تو قرآن بخوانم .» و از جمله آیاتی که خواندند این دو آیه بود : «لو ان ابن آدم ...» ترجمه : «اگر فرزند آدم ذرهای از مال داشته باشد باز دومی را میخواهد و اگر دومی را بدست آورد سومی را میخواهد و شکم او را چیزی جز خاک پر نخواهد کرد .» و آیه دیگر این بود : «ان الدین عندالله الحنیفیه غیر الیهودیه و لا النصرانیه و من یعمل خیرا فلن یکفره» (1- مستدرک حاکم ج 2 ص 224 و ج 7 ص 140/2- کنزالعمال ج 2 ص 567.)
13) اعتقاد عمریون به حذف تسبیحات اربعه از قرآن :
ظاهر برخی از روایات پیروان عمر آن است که تسبیحات اربعه جزء قرآن است . به عنوان نمونه از سمره روایت شده است که پیامبر فرمود : «چهار چیز از بهترین سخنهاست . و از قرآن میباشد . از هر کدام که میخواهی شروع کن .»«سبحان الله و الحمدلله و لااله الاالله و الله اکبر» (1- مسند احمد ج 5 ص 11 و ج 5 ص 20./2- سنن نسایی ج 2 ص 143.)
14) اعتقاد بكریون به اینکه عبارات قرآن را میتوان تغییر داد :
شاید زشتترین نظریه این باشد که کسی بگوید میتوان الفاظ قرآن را به دلخواه تغییر داد به شرط آنکه عذاب به مغفرت و مغفرت به عذاب تبدیل نشود . در روایات پیروان ابوبكر آمده است که شخصی نزد عمر قرآن خواند . عمر به او پرخاش کرد . وی گفت : «من پیش پیامبر همین گونه خواندم و آن حضرت عکسالعملی نشان ندادند .» همگی نزد رسول خدا رفتند و آن حضرت قرآن آن شخص را تایید کردند ولی عمر ناراحت شد . از اینرو پیامبر به عمر گفتند : «عمر قرآن تمامش صحیح است . به شرط آنکه عذاب به مغفرت و مغفرت به عذاب تبدیل نشود .» و همینطور روایت کردهاند که پیامبر گفته : «قرآن را بر هفت حرف بخوان . که تمامی آنها شافی و کافی است . به شرط آنکه رحمت به عذاب و عذاب به رحمت تبدیل نشود . مانند اینکه بگویی : «تعال» یعنی بیا و یا بگویی «اقبل» که همان معنی را میدهد و ...» (مسند احمد ج 4 ص 30 و ج 5 ص 41 و 51 و ص 124.)
روایات جماعت عمریه در این زمینه بسیار زیاد است و از دید خودشان غالبا موثق یا صحیح هستند . به عنوان نمونه رجوع کنید به : 1- مجمع الزوائد ج 7 ص 150./2- دیار بکر ج 1 ص 382./3- اسدالغابه ج 5 ص 156/4- الاتقان سیوطی ج 1 ص 168./5- کنزالعمال ج 1 ص 550 و 619 و ج 2 ص 52 و 603.)
اصالت قرآن و عدم اعتقاد به تحریف آن در بین شیعیان :
1) قرآن در میان شیعیان فقط یکی است :
« شیعیان گروهی اندک نیستند که در یک روستای دور افتاده زندگی کنند بلکه در اکثر کشورهای اسلامی زندگی میکنند . و در بعضی کشورها اکثریت مسلمانان را تشکیل میدهند . در میان هزاران مسجد و حسینیه و حوزه علمیه و کتابخانه و خانههای صدها میلیون شیعه تنها یک قرآن یافت میشود و همین امر گواه آن است که شیعیان اعتقادی به تحریف قرآن ندارند . »
2) قرآن میزان سنجش معارف تشیع است :
« شیعیان به تبعیت از رسول اكرم (ص) و ائمه معصومین (ع) معتقدند قرآن به منزله میزان و مقیاس سنجش روایات و جدا کردن روایت صحیح از جعلی است . امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل فرمودند : ای مردم هر خبری که از من به شما میرسد و موافق کتاب خداست من گفتهام و آنچه به شما میرسد و مخالف کتاب خداست من نگفتهام . شیعیان که معتقد به وجود چنین معیاری هستند هرگز نمیتوانند به تحریف قرآن اعتقاد داشته باشند . »
3) قرآن دلیل حقانیت مذهب تشیع است :
« زیرا بسیاری از آیات آن بر خلافت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و فرزندان طاهرینش (ع) دلالت دارد . و دلیل اصالت تشیع است . »
4) قرآن و اهل بیت (ع) دو یار جدا نشدنی در مکتب تشیع هستند :
« از اساسیترین اعتقادات شیعیان لزوم تمسک به ثقلین است . که به صورت متواتر و از طریق فریقین نقل شده است . و قرآن به اهل بیت (ع) دعوت میکند و اهل بیت (ع) به قرآن . و در اعتقاد شیعیان این دو تا روز قیامت از هم جدا نمیشوند . »
5) تکریم قرآن توسط شیعیان :
« در فقه شیعیان و در اعتقاد آنان مس قرآن بدون طهارت و نیز اهانت به آن به هر شکل که باشد مانند قرار دادن آن در جای نامناسب و دراز کردن پاها در برابر آن و ... جایز نیست . و اگر نجاستی با قرآن تماس پیدا کند بر ما واجب است که کتاب الهی را تطهیر کنیم و ... »
6) اهمیت قرآن در تالیفات شیعیان :
« شیعیان با آنکه یک پنجم جمعیت مسلمانان را تشکیل میدهند یک سوم کل کتابهایی را که پیرامون قرآن تالیف شده است به خود اختصاص دادهاند و این نشاندهنده اهمیتی است که به کتاب الهی میدهند . »
الحمدللهّ ربِّ العالمین و صلَّ اللّه علی محمَّد و آله الطاهرین
مقدمه :
موضوع تحریف قرآن از دیرباز توسط مخالفین شیعه به عنوان اتهامی بر مذهب حقه شیعه وارد شده است . غافل از آنکه هر چه که در احادیث موثق شیعه یافت میشود نوعی اختلاف قرائت است . این نوع قرائت که گاهی به نقصان حروف و یا کلماتی در قرآن فعلی اشاره دارد حقیقت قرآن کریم است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده و توسط جانشینان بر حق او بیان شده است . تحریف هم عمدتا زمانی بر کتابی اطلاق میشود که مفاهیم کلی آن نابود شده و تشخیص حق از باطل در آن پوشیده بماند . اگر چه قرائت ائمه شیعه مقداری با قرائت قاریان قرآن تفاوت دارد - همان گونه که خود قاریان با یکدیگر اختلاف قرائت دارند - ولی با صرفنظر از آن و یا با وجود آن هرگز نمیشود عنوان تحریف قرآن را بر آن نهاد .
با این اوصاف تحقیقی در میان روایات جماعت عمریه انجام دادیم که با تعجب متوجه شدیم اعتقاد به تحریف قرآن در میان آنان بسیار شایع و ظاهر است . و نفهمیدیم چرا قبل از آنکه خود به فکر آیین خویش باشند انگشت اتهام را به سمت شیعه نشانه رفتهاند . بنابراین تصمیم گرفتیم از کتاب مقدس الهی دفاع کرده و با رو کردن چنین مطالب موهومی بطلان اعتقاد جماعت بكریه و حقانیت قرآن کریم که هرگز در آن تحریفی صورت نگرفته را نشان دهیم .
1) اعتقاد جماعت عمریه به اینکه اکثر آیات قرآن حذف شده است :
ابن مردویه از عمر ابن خطاب نقل کرده که پیامبر(ص) گفت :
«قرآن یک میلیون و بیست و هفت هزار حرف است . هر کس آن را با صبر و تحمل بخواند خدا به هر حرفی یک حورالعین به او خواهد داد .» و این در حالی است که قرآن سیصد هزار و اندی حرف است . (1- الدرالمنثور ج 6 ص 422./2- مجمع الزوائد ج 7 ص 163./3- کنز العمال ج 1 ص 517 و541)
2) اعتقاد جماعت بكریه به اینکه اکثر آیات سوره احزاب حذف شدهاند :
از حذیفه چنین روایت شده که : «عمر از من پرسید : سوره احزاب چند آیه دارد ؟ گفتم72 یا 73 آیه . گفت : اگر همه آن موجود بود به «اندازه سوره بقره» میشد و آیه رجم نیز در آن بوده است .» و این در حالی است که حاکم این روایت را از جهت سند صحیح دانسته است . (1- کنز العمال ج 2 ص 480./2- مسند احمد ج 5 ص 132/3- مستدرک حاکم ج 2 ص 415 و ج 4 ص 359/3- سنن بیهقی ج 8 ص 211)
3) اعتقاد جماعت مخالفین به اینکه آیاتی از سوره توبه حذف شدهاند :
از حذیفه روایت شده : «آنچه از سوره برائت میخوانید یک چهارم آن است و شما آن را سوره برائت مینامید در حالی که نام آن سوره عذاب بوده است .» و سند این روایت نیز صحیح است . (1- مستدرک حاکم ج 2 ص 330./2- الدر المنثور ج 1 ص 105)
4) اعتقاد اهل بدعت به سه سوره خیالی «خلع» و «حفد» و یک سوره دیگر :
الف : طبق روایات متعددی که از جماعت عمریه وارد شده است این دو سوره در بعضی قرآنها وجود داشته و عمر ابن خطاب پیش از رکوع آنها را میخوانده است .
ب : طبق روایت ابن ضریس در کتاب فضائل از حماد نقل شده که این دو سوره جزء مصحف ابی ابن کعب بود . در همین کتاب دو سوره فوق را دو سوره موجود در مصحف ابن عباس به قرائت ابی و ابی موسی دانسته است .
ج : همچنین محمد ابن نصر از ابن اسحاق روایت کرده که در مصحف ابی ابن کعب سورههای «اخلاص و فلق و ناس و خلع و حفد و سوره دیگری»هم وجود داشت . (در انتها میآید)
د : محمد ابن نصر نیز از عطاء ابن سائب روایت کرده که ابوعبدالرحمان دو سوره خلع و حفد را برای او خوانده است .
ه : برخی نیز معتقد هستند که این دو سوره در مصحف خود عمر که نزد دخترش حفصه نگهداری میشده بوده است .
متن سوره خیالی خلع :
«بسم الله الرحمن الرحیم اللهم انا نستعینک و نستغفرک و نثنی علیک و لا نکفرک و نخلع و نترک من یفجرک»
متن سوره خیالی حفد :
«بسم الله الرحمن الرحیم اللهم ایاک نعبد و لک نصلی و نسجد و لک نسعی و نحفد و نخشی عذابک و الجد و نرجوا رحمتک ان عذابک بالکافرین ملحق»
و متن سورهای که ابن اسحاق ادعا کرده در مصحف ابی ابن کعب بوده است .
«بسم الله الرحمن الرحیم اللهم لاتنزع ما تعطی و لاینفع ذالجد منک الجد سبحانک و غفرانک و حنانیک اله الحق» (1- کتاب کنز العمال ج 8 ص 74 و 75 و 78/2- النهایه ج 4 ص 238./3- تاریخ مدینه ج 3ص 1009./4- کتاب الام ج 7 ص 147/5- المجموع تالیف نووی ج 3 ص 493.)
5) اعتقاد عمریون بر اینکه سورههای فلق و ناس زیادی هستند :
در روایات بكریون به مواردی برمیخوریم که این دو سوره را تنها دو تعویذ و دعا برای جلوگیری از چشم زخم و آسیب دیگران به افراد میدانند . احمد حنبل از زر چنین روایت میکند : «به ابی ابن کعب گفتم برادرت (ابن مسعود) معوذتین را از قرآن حذف میکند و او انکار نکرد .» به سفیان راوی حدیث گفتند : «منظور او از برادر ، ابن مسعود است ؟ گفت : «آری . این دو سوره در مصحف ابن مسعود نبود زیرا او هیچ گاه نشنید که رسول خدا این دو سوره را در نماز بخواند .» همچنین احمد حنبل روایت کرده که ابن مسعود معوذتین را از صحیفهها جمع میکرد و میگفت : «این دو از کتاب خدا نیستند .» (1- مسند احمد ج 5 ص 130./2- تاریخ المدینه المنوره ج 3 ص 1101./3- مجمع الزوائد ج 7 ص 149.)
6) اعتقاد جماعت عمریه به خوردن آیهای توسط بزغاله و نابودی آن :
از مطالب عجیبی که در روایات مخالفین آمده است آن است که آیهای از قرآن که درباره محرم شدن بزرگسالان با شیرخوردن نازل شده بود از قرآن حذف شده است و دلیل حذف آن را اینگونه بیان کردهاند که عایشه آن آیه را روی کاغذ نوشته بود و زیر تخت خود نهاده بود که بزغالهای آن را خورد و از بین برد !!!!!!!!!!!!!!
گویا قرآن نازل شده تنها نزد وی بوده است و سایر نویسندگان وحی از آن بیخبر بودند !!!
از عایشه چنین نقل شده است : «آیهای از قرآن نازل شد که ده بار شیر خوردن را موجب محرم شدن میدانست و سپس آیهای نازل شد که پنج بار را نیز کافی میدانست و اولی را نسخ نمود و تا زمان رسول خدا جزء قرآن بود و به عنوان قرآن خوانده میشد .» (1- مسلم ج 4 ص /2- سنن دارمی ج 2 ص 157.) و باز از عایشه چنین نقل شده : «آیه رجم و آیه شیر خوردن شخص بزرگسال نازل شد و من آن را در کاغذی نوشتم و زیر تخت گذاشتم . هنگام وفات رسول خدا سرگرم بودیم که بزغالهای آمد و آن را خورد .» ( سنن ابن ماجه ج 1 ص 625.)
لازم به ذکر است که برخی از فقهای بكری همچون شافعی به استناد این روایات فتوا دادهاند که : «پنج بار شیر خوردن موجب محرمیت میشود و از گروهی مانند سفیان ثوری و مالک ابن انس و عبدالله ابن مبارک و ... نقل شده است که شیر خوردن موجب محرمیت میشود حتی اگر کم باشد به شرط آنکه شیر داخل بدن شود .» (سنن ترمذی ج 2 ص 309)
همچنین عایشه برای محرم شدن با مردان کسی را نزد خواهرانش میفرستاد تا به او شیر دهند که با اعتراض ام سلمه و زنان پیامبر(ص) رو به رو میشد .
7) اعتقاد جماعت بكریه به حذف آیه «ان جاهدوا کما جاهدتم اول مره» از قرآن :
از مسند عمر از مسور بن مخرمه روایت شده که عمر ابن خطاب به عبدالرحمن بن عوف گفت : «آیا قبلا آیهای به این صورت نبود ؟ ان جاهدوا کما جاهدتم اول مره . ما که آن را پیدا نکردیم .» و عبدالرحمن پاسخ داد : «از قرآن حذف شده است .» (کنزالعمال ج2 ص 567)
8) اعتقاد اهل تسنن به حذف آیات «ان انتفائکم ...» و آیه «الولد للفراش ...» از قرآن :
عدی بن عدی بن عمیره بن فروه از پدرش از جدش روایت میکند که عمر از ابی ابن کعب پرسید : «آیا این آیه از قرآن نبود ؟ ان انتفائکم من آبائکم کفر بکم .» پاسخ داد : آری . پرسید : آیا این آیه از قرآن نبود ؟ الولد للفراش و للعاهر الحجر که با مقداری از آیات از بین رفته است ؟ جواب داد : بله . (کنزالعمال ج 6 ص 208)
9) اعتقاد اهل بدعت به حذف آیات «رجم و یک آیه دیگر» از قرآن :
بخاری در کتاب خود ضمن حدیثی از ابن عباس روایت کرده است که عمر پس از آخرین حج خود و بازگشت به مدینه به منبر رفت و گفت : «... من میترسم زمانی بگذرد و طول زمان باعث شود عدهای بگویند به خدا قسم ما آیه رجم را در کتاب خدا ندیدیم و گمراه شوند و به حکم خدا عمل نکنند در حالی که رجم در کتاب خدا حق زنان و مردان متاهلی است که زنا کنند و بینه بر آن قائم شود یا خود اعتراف کنند یا زن از زنا حامله شود . یکی دیگر از آیاتی که در قرآن ما آن را میخواندیم این آیه است .» و سپس خواند : «لا ترغبوا عن آبائکم فانه کفر بکم ان ترغبوا عن آبائکم او ان کفرا بکم ان ترغبوا عن آبائکم» و نیز آورده که در این روایت عمر گفته است : «اگر نمیگفتند که عمر به کتاب خدا اضافه کرده آیه رجم را با دست خودم مینوشتم .» (1- بخاری ج 8 ص 25 و ج 8 ص 113 این مطلب را محدثان دیگری همچون مسلم و ابن ماجه و ابوداوود نیز آوردهاند و ترمذی نیز پس از نقل آن بر صحت آن تاکید کرده است ./2- مسلم ج 5 ص 116/3- سنن ابن ماجه ج 1 ص 625 و ج 2 ص 835./4- سنن داوود ج 2 ص 343./5- سنن ترمذی ج 2 ص 442)
10) اعتقاد مخالفین شیعه به حذف آیه «جهاد در آخرالزمان» از قرآن :
از عبدالرحمن ابن عوف روایت شده که عمر درباره آیه «و جاهدوا فی الله حق جهاده» از وی پرسید : «آیا این آیه را این گونه نمیخواندیم ؟ جاهدوا فی الله حق جهاده فی آخرالزمان کما جاهدتم فی اوله » عبدالرحمن گفت : آری ! اما این آخرالزمان چه زمانی است ؟ عمر گفت : «زمانی که بنیامیه حاکمان و بنیمغیره وزیران باشند .» در روایات دیگری آمده است که عبدالرحمن در پاسخ عمر گفت : «این آیه در میان تعدادی از آیات قرآن حذف شد و از بین رفت .» (1- الدر المنثور ج 4 ص 371./2- کنزالعمال ج 2 ص 567.)
11) اعتقاد جماعت عمریه به حذف آیه «الا بلغوا قومنا ...» :
جماعت بكریه روایت کردهاند که آیهای درباره شهدای بئر معونه (گروهی که برای تبلیغ اسلام به نجد رفته بودند و بنیلحیان آنها را به شهادت رساندند) نازل شد که چنین است : «الا بلغوا قومنا قد لقینا ربنا فرضی عنا و ارضانا» (1- بخاری ج 3 ص 204 و 208 و ج 4 ص 35 و ج 5 ص 42./2- مسلم ج 2ص 135./3- مسند احمد ج 3 ص 109 و 210 و 255 و 289./4- سنن بیهقی ج 2 ص199)
12) اعتقاد اهل بدعت به حذف آیات «ذات الدین» و «وادی التراب» از قرآن :
از ابی ابن کعب روایت شده است که رسول خدا فرمود : «خداوند به من امر کرده برای تو قرآن بخوانم .» و از جمله آیاتی که خواندند این دو آیه بود : «لو ان ابن آدم ...» ترجمه : «اگر فرزند آدم ذرهای از مال داشته باشد باز دومی را میخواهد و اگر دومی را بدست آورد سومی را میخواهد و شکم او را چیزی جز خاک پر نخواهد کرد .» و آیه دیگر این بود : «ان الدین عندالله الحنیفیه غیر الیهودیه و لا النصرانیه و من یعمل خیرا فلن یکفره» (1- مستدرک حاکم ج 2 ص 224 و ج 7 ص 140/2- کنزالعمال ج 2 ص 567.)
13) اعتقاد عمریون به حذف تسبیحات اربعه از قرآن :
ظاهر برخی از روایات پیروان عمر آن است که تسبیحات اربعه جزء قرآن است . به عنوان نمونه از سمره روایت شده است که پیامبر فرمود : «چهار چیز از بهترین سخنهاست . و از قرآن میباشد . از هر کدام که میخواهی شروع کن .»«سبحان الله و الحمدلله و لااله الاالله و الله اکبر» (1- مسند احمد ج 5 ص 11 و ج 5 ص 20./2- سنن نسایی ج 2 ص 143.)
14) اعتقاد بكریون به اینکه عبارات قرآن را میتوان تغییر داد :
شاید زشتترین نظریه این باشد که کسی بگوید میتوان الفاظ قرآن را به دلخواه تغییر داد به شرط آنکه عذاب به مغفرت و مغفرت به عذاب تبدیل نشود . در روایات پیروان ابوبكر آمده است که شخصی نزد عمر قرآن خواند . عمر به او پرخاش کرد . وی گفت : «من پیش پیامبر همین گونه خواندم و آن حضرت عکسالعملی نشان ندادند .» همگی نزد رسول خدا رفتند و آن حضرت قرآن آن شخص را تایید کردند ولی عمر ناراحت شد . از اینرو پیامبر به عمر گفتند : «عمر قرآن تمامش صحیح است . به شرط آنکه عذاب به مغفرت و مغفرت به عذاب تبدیل نشود .» و همینطور روایت کردهاند که پیامبر گفته : «قرآن را بر هفت حرف بخوان . که تمامی آنها شافی و کافی است . به شرط آنکه رحمت به عذاب و عذاب به رحمت تبدیل نشود . مانند اینکه بگویی : «تعال» یعنی بیا و یا بگویی «اقبل» که همان معنی را میدهد و ...» (مسند احمد ج 4 ص 30 و ج 5 ص 41 و 51 و ص 124.)
روایات جماعت عمریه در این زمینه بسیار زیاد است و از دید خودشان غالبا موثق یا صحیح هستند . به عنوان نمونه رجوع کنید به : 1- مجمع الزوائد ج 7 ص 150./2- دیار بکر ج 1 ص 382./3- اسدالغابه ج 5 ص 156/4- الاتقان سیوطی ج 1 ص 168./5- کنزالعمال ج 1 ص 550 و 619 و ج 2 ص 52 و 603.)
اصالت قرآن و عدم اعتقاد به تحریف آن در بین شیعیان :
1) قرآن در میان شیعیان فقط یکی است :
« شیعیان گروهی اندک نیستند که در یک روستای دور افتاده زندگی کنند بلکه در اکثر کشورهای اسلامی زندگی میکنند . و در بعضی کشورها اکثریت مسلمانان را تشکیل میدهند . در میان هزاران مسجد و حسینیه و حوزه علمیه و کتابخانه و خانههای صدها میلیون شیعه تنها یک قرآن یافت میشود و همین امر گواه آن است که شیعیان اعتقادی به تحریف قرآن ندارند . »
2) قرآن میزان سنجش معارف تشیع است :
« شیعیان به تبعیت از رسول اكرم (ص) و ائمه معصومین (ع) معتقدند قرآن به منزله میزان و مقیاس سنجش روایات و جدا کردن روایت صحیح از جعلی است . امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل فرمودند : ای مردم هر خبری که از من به شما میرسد و موافق کتاب خداست من گفتهام و آنچه به شما میرسد و مخالف کتاب خداست من نگفتهام . شیعیان که معتقد به وجود چنین معیاری هستند هرگز نمیتوانند به تحریف قرآن اعتقاد داشته باشند . »
3) قرآن دلیل حقانیت مذهب تشیع است :
« زیرا بسیاری از آیات آن بر خلافت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و فرزندان طاهرینش (ع) دلالت دارد . و دلیل اصالت تشیع است . »
4) قرآن و اهل بیت (ع) دو یار جدا نشدنی در مکتب تشیع هستند :
« از اساسیترین اعتقادات شیعیان لزوم تمسک به ثقلین است . که به صورت متواتر و از طریق فریقین نقل شده است . و قرآن به اهل بیت (ع) دعوت میکند و اهل بیت (ع) به قرآن . و در اعتقاد شیعیان این دو تا روز قیامت از هم جدا نمیشوند . »
5) تکریم قرآن توسط شیعیان :
« در فقه شیعیان و در اعتقاد آنان مس قرآن بدون طهارت و نیز اهانت به آن به هر شکل که باشد مانند قرار دادن آن در جای نامناسب و دراز کردن پاها در برابر آن و ... جایز نیست . و اگر نجاستی با قرآن تماس پیدا کند بر ما واجب است که کتاب الهی را تطهیر کنیم و ... »
6) اهمیت قرآن در تالیفات شیعیان :
« شیعیان با آنکه یک پنجم جمعیت مسلمانان را تشکیل میدهند یک سوم کل کتابهایی را که پیرامون قرآن تالیف شده است به خود اختصاص دادهاند و این نشاندهنده اهمیتی است که به کتاب الهی میدهند . »