12-10-2014، 13:31
رئیس اورژانس کشور گفت: هر ساعت ۲ و هر روز ۵۰ نفر در حوادث ترافیکی در سطح کشور، جان خود را از دست میدهند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد تقی طالبیان در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، آمار حوادث ترافیکی در کشور را بالا دانست و اظهار کرد: ایران جزو 10 کشور اول جهان در زمینه مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی است.
وی افزود: 20 هزار نفر کشته در سال و بین 500 تا 600 مجروح، حاصل حوادث ترافیکی در سطح کشور است که براساس آمار جهانی در بین 178 کشور جهان، در رتبه 168 و بین 10 کشور اول از این نظر قرار داریم.
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی کشور تصریح کرد: در ایران 25 هزار کیلومتر جاده اصلی و بزرگراه و 12 هزار کیلومتر جاده فرعی و روستایی وجود دارد که 40 درصد مرگ و میرها در این 12 هزار کیلومتر است.
وی با اشاره به خودرو، انسان و جاده به عنوان سه عامل دخیل در حوادث ترافیکی، خاطرنشان کرد: استاندارد بودن تجهیزات و جادهها، و کاهش سرعت سبب کمتر شدن مرگ و میر میشود زیرا افزایش سرعت، با افزایش مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد.
طالبیان بستن کمربند را از دیگر موارد موثر در حوادث جاده ای دانست و افزود: بستن کمربند برای رانندگان و استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران، در کاهش آسیب سوانح موثر است که متاسفانه اغلب موتورسواران به این امر بی توجه هستند.
وی افزود: حرکت سریع و مارپیچ نیز از دیگر موارد خطرساز است که بیشتر بر اثر مصرف مشروبات الکلی و موارد روان گردان صورت میگیرند
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی کشور، تصریح کرد: در سالهای 80 تا 83، 27 هزار نفر آمار مرگ و میر داشتیم که با تقویت بخش پیش بیمارستانی، یعنی افزایش آمبولانس و پایگاههای امداد از 600 پایگاه به 2069 پایگاه، زمان رسیدن به محل حادثه از 25 دقیقه به زیر 14 دقیقه رسید و آمار به 19 هزار نفر کاهش پیدا کرد.
طالبیان افزود: سیاستهای کلی باید با حوزه سلامت همراه و همگام باشد و در راه پیشگیری از حوادث گام برداریم تا حوادث کمتر شوند، بودجه و اعتبار فعالیتهای عمران
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران 60 درصد از مرگ و میر کشور را مربوط به چاقی و عوارض ناشی از آن دانست که با از بین بردن زمینههای آن میتوان این درصد را کاهش داد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در حاشیه سمینار چاقی و در جمع خبرنگاران گفت: چاقی مشکلات زیادی را برای فرد و جامعه ایجاد میکند و با بیماریهای زیادی در ارتباط است. کسانی که دچار چاقی جدی میشوند از مشکلات قلبی عروقی و همچنین مشکلات کیسه صفرا استرس و انوع سرطانها بیشتر از دیگران رنج میبرند.
وی توجه به مساله چاقی را ضروریتر از بیماریهای واگیردار دانست و افزود: هزینه بهداشتی در کسانی که بیماری چاقی دارند افزایش پیدا میکند و طبق آمار رسمی هفت درصد از هزینه بهداشت و درمان دنیا صرف بیماریهای چاقی و عوارض آن میشود.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بروز چاقی عوامل خانوادگی و ژنتیک میتوانند نقش داشته باشند اما تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی سهم عمدهتری در تبدیل شدن چاقی به یک بیماری دارد.
وی با تاکید بر سبک زندگی گفت: با وجود زندگی ماشینی در تهران وشهرهای بزرگ 60 درصد افراد فعالیت فیزیکی ندارند و این خود منجر به افزایش چاقی میشود.
لاریجانی ادامه داد: براساس مطالعاتی که در پژوهشگاه غدد انجام دادیم وضعیت چاقی را در سال 2015 و شرایط آن پیش بینی کردیم که میتوان متناسب با آن برنامه ریزی کرد.
وی درباره تفاوتهای جنسیتی در چاقی گفت: پدیده چاقی و اضافه وزن در زنان شایعتر از مردان است، با وجودی که در سالهای گذشته آگاهی عمومی نسبت به چاقی و عوارض آن به مردم ارائه شده است باز هم شاهد افزایش سالانه آن هستیم.
لاریجانی با اشاره به پراکندگی چاقی در استانهای ایران گفت: بیشتر استانها درگیر مساله چاقی هستند برخی استانها نظیر سیستان و بلوچستان کمتر و استانهای تهران و مرکزی به صورت جدی با این مشکل روبررو هستند.
وی در این رابطه افزود: این تفاوتها نشان میدهد که علی رغم برنامه کشوری باید متناسب با شرایط استانی برنامههای خاصی برای مبارزه با چاقی ارائه شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد تقی طالبیان در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، آمار حوادث ترافیکی در کشور را بالا دانست و اظهار کرد: ایران جزو 10 کشور اول جهان در زمینه مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی است.
وی افزود: 20 هزار نفر کشته در سال و بین 500 تا 600 مجروح، حاصل حوادث ترافیکی در سطح کشور است که براساس آمار جهانی در بین 178 کشور جهان، در رتبه 168 و بین 10 کشور اول از این نظر قرار داریم.
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی کشور تصریح کرد: در ایران 25 هزار کیلومتر جاده اصلی و بزرگراه و 12 هزار کیلومتر جاده فرعی و روستایی وجود دارد که 40 درصد مرگ و میرها در این 12 هزار کیلومتر است.
وی با اشاره به خودرو، انسان و جاده به عنوان سه عامل دخیل در حوادث ترافیکی، خاطرنشان کرد: استاندارد بودن تجهیزات و جادهها، و کاهش سرعت سبب کمتر شدن مرگ و میر میشود زیرا افزایش سرعت، با افزایش مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد.
طالبیان بستن کمربند را از دیگر موارد موثر در حوادث جاده ای دانست و افزود: بستن کمربند برای رانندگان و استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران، در کاهش آسیب سوانح موثر است که متاسفانه اغلب موتورسواران به این امر بی توجه هستند.
وی افزود: حرکت سریع و مارپیچ نیز از دیگر موارد خطرساز است که بیشتر بر اثر مصرف مشروبات الکلی و موارد روان گردان صورت میگیرند
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی کشور، تصریح کرد: در سالهای 80 تا 83، 27 هزار نفر آمار مرگ و میر داشتیم که با تقویت بخش پیش بیمارستانی، یعنی افزایش آمبولانس و پایگاههای امداد از 600 پایگاه به 2069 پایگاه، زمان رسیدن به محل حادثه از 25 دقیقه به زیر 14 دقیقه رسید و آمار به 19 هزار نفر کاهش پیدا کرد.
طالبیان افزود: سیاستهای کلی باید با حوزه سلامت همراه و همگام باشد و در راه پیشگیری از حوادث گام برداریم تا حوادث کمتر شوند، بودجه و اعتبار فعالیتهای عمران
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران 60 درصد از مرگ و میر کشور را مربوط به چاقی و عوارض ناشی از آن دانست که با از بین بردن زمینههای آن میتوان این درصد را کاهش داد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در حاشیه سمینار چاقی و در جمع خبرنگاران گفت: چاقی مشکلات زیادی را برای فرد و جامعه ایجاد میکند و با بیماریهای زیادی در ارتباط است. کسانی که دچار چاقی جدی میشوند از مشکلات قلبی عروقی و همچنین مشکلات کیسه صفرا استرس و انوع سرطانها بیشتر از دیگران رنج میبرند.
وی توجه به مساله چاقی را ضروریتر از بیماریهای واگیردار دانست و افزود: هزینه بهداشتی در کسانی که بیماری چاقی دارند افزایش پیدا میکند و طبق آمار رسمی هفت درصد از هزینه بهداشت و درمان دنیا صرف بیماریهای چاقی و عوارض آن میشود.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بروز چاقی عوامل خانوادگی و ژنتیک میتوانند نقش داشته باشند اما تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی سهم عمدهتری در تبدیل شدن چاقی به یک بیماری دارد.
وی با تاکید بر سبک زندگی گفت: با وجود زندگی ماشینی در تهران وشهرهای بزرگ 60 درصد افراد فعالیت فیزیکی ندارند و این خود منجر به افزایش چاقی میشود.
لاریجانی ادامه داد: براساس مطالعاتی که در پژوهشگاه غدد انجام دادیم وضعیت چاقی را در سال 2015 و شرایط آن پیش بینی کردیم که میتوان متناسب با آن برنامه ریزی کرد.
وی درباره تفاوتهای جنسیتی در چاقی گفت: پدیده چاقی و اضافه وزن در زنان شایعتر از مردان است، با وجودی که در سالهای گذشته آگاهی عمومی نسبت به چاقی و عوارض آن به مردم ارائه شده است باز هم شاهد افزایش سالانه آن هستیم.
لاریجانی با اشاره به پراکندگی چاقی در استانهای ایران گفت: بیشتر استانها درگیر مساله چاقی هستند برخی استانها نظیر سیستان و بلوچستان کمتر و استانهای تهران و مرکزی به صورت جدی با این مشکل روبررو هستند.
وی در این رابطه افزود: این تفاوتها نشان میدهد که علی رغم برنامه کشوری باید متناسب با شرایط استانی برنامههای خاصی برای مبارزه با چاقی ارائه شود.