12-08-2014، 23:25
Phantom Ray با ابعادی مشابه هواپیماهای جنگنده, از قابلیت هایی همچون: نظارت هوایی, حملات زمینی و سوخت گیری هوایی در طول عملیات بهره مند میباشد.
طراحی و توسعه:
سیاستگذاری پروژه Phantom Ray در ابتدا با نام داخلی Project Reblue توسط Boeing و در اواسط سال 2007 میلادی آغاز گردید و نهایتا" در ماه June سال 2008 بطور رسمی تحقیقات آن آغاز شد. تا ماه May سال 2009, بسیاری از اطلاعات این پروژه بصورت کاملا" محرمانه نزد تعدادی از مهندسان Boeing نگهداری میشد و حتی سایر کارکنان این کمپانی نیز از آن اطلاعی نداشتند.
طراحی و توسعه:
سیاستگذاری پروژه Phantom Ray در ابتدا با نام داخلی Project Reblue توسط Boeing و در اواسط سال 2007 میلادی آغاز گردید و نهایتا" در ماه June سال 2008 بطور رسمی تحقیقات آن آغاز شد. تا ماه May سال 2009, بسیاری از اطلاعات این پروژه بصورت کاملا" محرمانه نزد تعدادی از مهندسان Boeing نگهداری میشد و حتی سایر کارکنان این کمپانی نیز از آن اطلاعی نداشتند.
این هواپیما در غالب یکی از پروژه های واحد Boeing Phantom Works (یکی از بخش های کمپانی Boeing با هدف ساخت نمونه اولیه تجهیزات دفاعی و امنیتی پیشرفته) توسعه یافت. Phantom Ray در واقع نمونه توسعه یافته هواپیمای بدون سرنشین نظامی X-45C میباشد. Boeing این هواپیما را با هدف ارائه به آژانس تحقیق پیرامون پروژه های دفاعی پیشرفته ایالات متحده (DARPA) و برنامه بهره برداری از هواپیماهای مشترک بدون سرنشین (J-UCAS) توسط نیروی هوایی (U.S.A.F) و دریایی (U.S Navy) ایالات متحده آمریکا, گسترش داد. با اینحال Phantom Ray جهت رقابت و حضور در هیچ برنامه دیگری ساخته نشده است.
مراسم رونمایی از پروژه Phantom Ray
در تاریخ 10 May سال 2010, در شهر St. Louis ایالت Missouri آمریکا, بطور رسمی از پروژه Phantom Ray پرده برداری شد. در اواخر ماه November سال 2010 اولین آزمایشات حرکت بر روی باند (Taxi) با سرعت آهسته, در فرودگاه St. Louis با موفقیت به پایان رسید. نمونه اولیه Phantom Ray در طول 6 ماه, توانست بیش از 10 آزمایش مختلف اعم از: انجام ماموریت های هوشمندانه, نظارت و پشتیبانی هوابرد, سرکوب دفاع هوایی دشمن, حملات و جنگ های الکترونیکی و سوخت گیری مستقل هوایی را به انجام رساند. Boeing پیش بینی میکند نمونه اولیه Phantom Ray به عنوان تحولی جدید در هواپیماهای پیش فرض ظاهر خواهد شد.
تصویری از حمل فانتوم ری بر پشت جت 747 ناسا
طبق برنامه زمان بندی, Phantom Ray باید در ماه December سال 2010 اولین پرواز رسمی خود را از مرکز تحقیقاتی NASA در Dryden به انجام میرسانید, اما این انجام این برنامه به سال 2011 میلادی موکول شد. این هواپیما در 13 December سال 2010 توسط یک فروند B747 مخصوص حمل شاتل از پایگاه St. Louis به آسمان برخواست و اولین آزمایشات پروازی بر روی آن انجام گرفت. پس از انجام این آزمایش, هواپیمای Phantom Ray مجددا" توسط همان B747 و جهت آماده سازی برای انجام اولین پرواز مستقل, به پایگاه هوایی Edwards منتقل شد. سرانجام Phantom Ray در تاریخ 27 April سال 2011 اولین پرواز مستقل (Maiden) خود را از پایگاه Edwards به انجام رسانید.
مشخصات عمومی:
طول: 11 متر
دهانه بال: 15 متر
حداکثر وزن در حین برخاست: 16.556 کیلوگرم
موتور: یک عدد موتور F404-GE-102D ساخت General Electric با قدرت 85 کیلونیوتن
حداکثر سرعت: 0.85 ماخ (1049 کیلومتر در ساعت)
سرعت پیمایش: 0.8 ماخ (988 کیلومتر در ساعت)
برد: 2.414 کیلومتر
سقف عملیاتی: 12.192 متر
طول: 11 متر
دهانه بال: 15 متر
حداکثر وزن در حین برخاست: 16.556 کیلوگرم
موتور: یک عدد موتور F404-GE-102D ساخت General Electric با قدرت 85 کیلونیوتن
حداکثر سرعت: 0.85 ماخ (1049 کیلومتر در ساعت)
سرعت پیمایش: 0.8 ماخ (988 کیلومتر در ساعت)
برد: 2.414 کیلومتر
سقف عملیاتی: 12.192 متر
F404-GE-102D