امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی کامل با تانک اسرائیلی مرکاوا

#1
مرکاوا (در عبری: מרכבה) (به معنای کالسکه) یک تانک جنگی تولید صنایع دفاعی ارتش اسرائیل است که مورد استفاده ارتش اسرائیل است. طراحی این تانک از سال ۱۹۷۳ آغاز و اولین مدل آن در سال ۱۹۷۸ وارد فعالیت در ارتش این کشور شد.مرکاوا از مدرن‌ترین تانک‌های دنیاست که ویژگی منحصر به‌فرد آن اهمیت بسیار بالایی است که در طراحی آن برای حفظ جان سرنشینانش در نظر گرفته شده‌است. برای این منظور علاوه بر زره بسیار پیچیده، موتور تانک در قسمت جلو قرار گرفته که باعث افزایش حفاظت از سرنشینان تانک می‌شود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آشنایی کامل با تانک اسرائیلی مرکاوا 1

یژگی‌ها

مهم‌ترین ویژگی مرکاوا اهمیت بسیار زیاد حفاظت از جان خدمه تانک در طراحی آن است با این حال در جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب‌الله لبنان تعداد زیادی از تلفات اسرائیلی‌ها از میان سرنشینان تانک‌های مرکاوا بود که موجب غافلگیری تحلیلگران شد. در این نبرد حزب‌الله برخی از مدرن‌ترین سلاح‌های ضد تانک روسی همچون ای‌تی-۱۳ متیس (AT-13 Metis)، مدل پیشرفته موشک ضدتانک معروف ای‌تی-۳ سگر، آرپی‌جی-۲۹، و موشک هدایت لیزری ای‌تی-۱۴ کورنت را علیه تانک‌های اسرائیلی به کار برد که به ۵۰ مرکاوا آسیب رسانده و موجب مرگ ۳۰ سرباز و افسر و زخمی شدن ۱۰۰ نفر دیگر شد.

قرار گرفتن موتور تانک در جلو برخلاف تانک‌های دیگر که اغلب موتور آن‌ها در قسمت عقب جای دارد و وجود یک خمپاره‌انداز ۶۰ میلی‌متری در داخل تانک از ویژگی‌های منحصر به فرد مرکاوا است.

مدل‌های ۱ و ۲ این تانک از توپ ۱۰۵ میلی‌متری ال۷ استفاده می‌کردند اما مدل ۳ و ۴ از توپ ۱۲۰ میلی‌متری برخوردارند. حداکثر سرعت مدل ۴ آخرین مدل این تانک در جاده ۶۴ کیلومتر در ساعت، قدرت موتور دیزلی آن ۱۵۰۰ اسب بخار، وزن آن حدود ۶۵ تن، ظرفیت سوخت آن ۱۴۰۰ لیتر، و برد عملیاتی آن ۵۰۰ کیلومتر است.

مرکاوا: نسل 1

مركاوا نوع 1 اولین بار به تاریخ آوریل 1979، به طور رسمی وارد خدمت در ارتش اسرائیل شد؛ این تانك ویژهء مناطق سخت و ناهموار شمال اسرائیل و بلندی‏های جولان ساخته شد. در این تانك، یك توپ 105 میلی‏متری، موتوری نصب شده در جلوی تانك و درهای خروج اضطراری در عقب استفاده تعبیه شده بود.
این تانك برای اولین بار در جنگ سال 1982 با لبنان مورد استفاده واقع شد؛ در این نبرد، مشكلات عدیدهء این تانك نمایان گشت كه از آن جمله، مشكلات سیستم ترمز بود.
مرکاوا: نسل 2

مركاوا نوع 2 برای اولین بار به سال 1983 وارد خدمت شد. در این تانك، چند مورد بهبود یافته بود ولی عمدهء تمركز وظیفهء تانك، بر جنگ شهری استوار بود. برای ایجاد قابلیت مقاومت و پایداری خدمه، از یك مسلسل بسیار پرقدرت داخلی 60 میلی‏متری استفاده شده بود؛ این تغییرات به دنبال جنگ با لبنان به سال 1982 و نبرد شهری سنگین در بیروت، انجام شدند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آشنایی کامل با تانک اسرائیلی مرکاوا 1

نسل جدید مرکاوا شروعی دوباره

ارتش اسرائیل در دهه ۱۹۹۰ میلادی و اشغال لبنان دست به ساخت مدلهای جدیدی از تانکهای (Merkava MK III-Z) که به ویژه برای حملات مختلف و عملیات نظامی در نواحی شهری مناسب است. این تانک دارای تیرک‌هایی است که با استفاده از آنها راننده و فرمانده تانک می‌توانند حرکات خود در خیابانهای تنگ را تنظیم کرده و میزان خسارات به محیط شهری را به حداقل برسانند. به منظور مقابله با مواد انفجاری که از بیرون بر روی این تانکها انداخته می‌شود، تورهای سیمی در برخی نقاط این تانک قرار داده شده‌است. برجک فرماندهی این تانک نیز مجدداً طراحی و نصب شده‌است و امکان دید از بالا در ارتفاعی بالاتر را به فرمانده می‌دهد. مسلسل کالیبر ۵۰ نیز بر روی این تانک نصب شده که با سیستم کنترل آتش تانک در ارتباط است و با استفاده از یک سیستم تخریب الکترونیک که در زیر تجهیزات زرهی این تانک نصب شده آغاز به کار می‌کند.
ارتش اسرائیل بر این باور است که مسلسلهای کالیبر ۵۰ برای محیط‌های شهری مناسب‌تر است. یک دریچه آتش و یک پنجره برای مشاهده محیط اطراف نیز بر روی این تانک نصب شده و تک‌تیرانداز با استفاده از آن می‌تواند به هدف شلیک کند.
این تانک می‌تواند از گلوله‌های غیرمرگبار نیز استفاده کند که تا فاصله ۳۰ متری مؤثر هستند.
سیستم جدید دیگری که در تانکهای LIC-۲۰۰۴ به کار گرفته شده یک دوربین ۳۶۰ درجه‌است که مجهز به عدسی گردنده بود و از دورنمای صحنه‌ای که در دید مسلسل است عکس برمی دارد. این دوربین در صورت مشاهده هر تحرک مشکوک یا فعالیت مشکوک در اطراف تانک آن را به خدمه اطلاع می‌دهد. این سیستم برای تأمین ایمنی تانک در محیطهای خطرناک بسیار مناسب است.

مرکاوا: نسل 3

به دنبال اطلاعات و تجربیات بسیار مفیدی كه در جریان جنگ لبنان به سال 1982، عاید ارتش اسرائیل شد، مركاوا نوع 3 به سال 1990 پا به عرصهء وجود گذاشت. این مدل، دارای موتوری به قدرت 1200 اسب بخار (معادل 895 كیلووات)، سیستم تعلیق و جعبهء دندهء جدید و یك توپ 120 میلی‏متری بسیار پرقدرت شده بود.
مركاوا نوع MK 3B
مركاوایی كه به سال 1995 از خط تولید خارج شد و به نام مركاوای باز شناخته می‎شود (Merkava Baz) دارای یك سیستم كنترل آتش بسیار پیشرفته، حفاظت كنندهء بسیار موثر خدمه در برابر حملات NBC (اتمی، میكروبی و شیمیایی)، تهویهء مطبوع بسیار مناسب با درجهء دمای قابل تنظیم، زره چندتكه یا ماجولار به نام Kasag (یعنی خسارت وارده، با تعویض قطعه زره آسیب دیده، سریعن برطرف می‏شود) می‏باشد؛ بدین ترتیب، تانك «Merkava 3 Baz Kasag»، بهترین و مقاوم‏ترین زره را در بین تانكهای حال حاضر جهان، داراست و در برابر سلاح‏های ضدتانك معمول نظیر انواع RPG، كاملن مقاوم می‏باشد.
مركاوا نوع MK 3 (نسل چهارم)
مدلی از سری MK 3 تانك مركاوا كه امروز در ارتش اسرائیل به كار گرفته می‏‎شود Dor-Dalet (نسل چهارم) نامیده می‏شود؛ این تانك بسیار پیشرفته، شامل ویژگی‏های زیر است:
* زره چندتكهء قابل افزایش (از نوع ماجولار)
* مسافت یاب بهبود یافته
* مسلسل بسیار پیشرفته با قدرت نفوذ و نواخت بالا
* تهویهء مطبوع داخلی و پرقدرت (ایركاندیشن)
* حفاظت كنندهء خدمه در برابر حملات اتمی، میكروبی و شیمیایی

مرکاوا: نسل 4

نسل ۴ مرکاوا (Merkava MK IV)، تانکهای اصلاح شده و بسیار پیشرفته تر از نسل ۳ از سری تانکهای مرکاوا است که همکنون در ابعاد وسیع مورد استفاده ارتش اسرائیل قرار دارد.

این نوع از تانکهای ارتش اسرائیل دارای سیستم فوق پیشرفته (Global Positioning System) است که امکان رهیابی اهداف را با استفاده از سیستم رهیابی ماهواره‌ای را می‌دهد.

مركاوای نوع 4، آخرین نسل تولید شدهء‌ این تانك ویژهء میدان نبرد در اسرائیل می‏باشد كه از سال 2004 وارد خدمت در نیروی زمینی اسرائیل شده است و هم اكنون در جنوب لبنان فعال می‏باشد. این تانك دارای پوشش حفاظتی بسیار مقاوم‎تری جهت خدمه نسبت به انواع قبلی بوده و دارای موتور بسیار پرقدرت و سیستم كنترل آتش دقیق‏تر می‏باشد.
تانك MK 4 برای نبردهای شهری بهینه‏سازی شده است؛ همچنین مجهز به زرهی است كه نه تنها جلوی تانك، بلكه تمام اطراف و بالای تانك را به خوبی پوشش می‏دهد. زره تعبیه شده، از نوع چندتكه (ماجولار) است كه با آسیب دیدن زره، تنها قطعات آسیب دیده تعویض می‏شوند نه كل زره.
در MK 4 همچنین جزئیات بیشتری جهت حفاظت جان خدمه پیش‏بینی شده است؛ به طوری كه هر قطعهء آسیب دیده به هنگام هدفگیری زره اصلی، می‏تواند توسط قطعهء دیگری تامین و جایگزین شود و بدین ترتیب، تانك به راحتی از صحنهء نبرد، خارج نمی‏‎شود.
MK 4 همانند مدلهای قبلی، دارای سیستم تهویهء مطبوع با كیفیت عالی، حفاظت كنندهء جان خدمه در برابر حملات «اتمی، میكروبی و شیمیایی» و محل ضدحریق و ضدضربهء‌ نگهداری مهمات می‏باشد.
در MK 4 یك سیستم كنترل آتش بسیار پیشرفته با یك توپ پرقدرت 120 میلی‏متری بدون خان و یك سیستم بسیار پیشرفتهء هدف‏یاب تعبیه شده است. این سیستم هدف‏یاب، به خدمهء تانك كمك می‏كند تا به راحتی هلیكوپترهای ضدتانك نظیر هلیكوپتر فرانسوی SA342L Gazelle (غزال) و هلیكوپتر روسی Mil Mi-24 Hind (هایند) را در آسمان شناسایی كرده و سرنگون سازد. هلیكوپترهای غزال و هایند، ستون فقرات اصلی هلیكوپترهای ضدتانك سوریه و عراق (زمان صدام) را تشكیل می‏دهند و قابلیت سرنگونی آنها برای ارتش اسرائیل، از اهمیت بالایی برخوردار است.
توپ 120 این تانك، قابلیت استفاده از مهمات اسرائیلی، فرانسوی، آلمانی و آمریكایی را داراست. در این تانك همچنین یك مسلسل بسیار پرقدرت 12.7 میلی‏متری ساخت Rafael و یك خمپاره‏انداز 60 میلی‏متری داخلی تعبیه شده است.
مسلسل تعبیه شدهء داخلی و همچنین درب خروج تعبیه شده در قسمت عقب تانك (كه در تمامی مدلهای مركاوا موجود است) ثابت كرده‎‏اند كه در جنگهای شهری، بسیار كارآمد هستند.
مركاوا همچنین از قابلیت تحرك پیشرفته‏ای برخوردار است كه امكان مانورپذیری خوبی در مناطق صعب العبور بلندی‏های جولان – كه عوارض طبیعی زمین، امكان تحرك كمی برای تانكها ایجاد می‏كنند – می‏دهد.
همچنین سیستم جدید شنی تانك - كه به اختصار Mazkom یا (מזקו"ם) نامیده می‏شود و مخفف عبارت كامل عبری מערכת זחלים קפיצים ומרכובים می‏باشد – بهبود یافته است و تانك را قادر می‏سازد به راحتی در سطوح ناهموار حركت كند و رد كمتری برجای بگذارد.
نمایشگر ویدیویی نصب شده، نمایی 360 درجه از اطراف تانك را در تمام ساعات شبانه‏روز می‏تواند به نمایش گذارد.
موتور دیزلی بسیار پرقدرت 1500 اسب بخاری، به تانك امكان می‏دهد با سرعت و قدرت بسیار بیشتری مانور نماید و به راحتی به سرعت 60 كیلومتر بر ساعت، دست یابد.
امكان پیشرفتهء دیگر، نصب سامانه‏ای بسیار پیشرفته به نام «سیستم مدیریت میدان جنگ» یا (צי"ד) ساخت البیت سیستمز (Elbit Systems) می‏باشد كه از اطلاعات دیجیتالی كسب شده از سایر نیروهای عمل كننده، مانند تانكها یا هواپیماهای جاسوسی بدون خلبان، جهت به روزآوری برنامهء عملیاتی، جهت یابی صحیح و توجیه خدمه جهت انجام نبرد صحیح، بهره می‏برد. این سیستم فوق پیشرفته، همچنین قادر است اطلاعات باارزش كسب شده در میدان جنگ را ذخیره كرده و آنها را به سایر نیروهای عمل كنندهء میدان نبرد، انتقال دهد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آشنایی کامل با تانک اسرائیلی مرکاوا 1

دوربین نشانه‌روی تانک

TTS توسط شرکت Vectop Battlefield Imaging Systems ساخته شده که یک رشته از دوربینهای ویدیویی CCD/ICCD را یکپارچه می‌کند که در موقعیت‌های مختلف یک خودروی زرهی به منظور توانمند سازی سرنشین جهت پوشش کلی استفاده می‌شود. IDF سیستم TSS را در تانکهای مرکاوا MK۳ و MK۴ استفاده می‌کنند .

برای تقویت سیستم بصری مسلسل‌های آن به کار می‌رود قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را دارد و یک تصویر دقیق از صحنه‌ای که پیش روی مسلسل آماده شلیک است را ارئه می‌دهد. جالب اینکه برای این کار نیازی به چرخاندن این دوربین نیست، بلکه این دوربین اساساً از ساختار پوششی ۳۶۰ درجه برخوردار است و تصاویر آنی از محیط را در اختیار خدمه تانک قرار می‌دهد که به آگاهی آنها از محیط اطراف و تهدیدات احتمالی پیرامون وسیله نقلیه می‌افزاید.

این دوربین دارای ابزاری ویدئویی برای کشف کلیه تحرکات اطراف تانک بوده و می‌توان نواحی ضروری را برای مشاهد آن برنامه ریزی نمود. این ابزار ویدئویی به محض مشاهده تهدید یک اخطار آنی را ارسال می‌دارد. این سیستم از یک دوربین دیجیتال با کیفیت بالا نیز بهره می‌برد که بر یک تیرک در عقبه برجک تانک نصب می‌شود. این سیستم تصاویر گرفته شده را برای نمایش به سیستم‌های کامپیوتری نصب شده در درون تانک ارسال می‌دارد.

اطلاعات کلی مرکاوا

نوع : تانک اصلی میدان نبرد
محل ساخت : اسرائیل
تاریخچه خدمات
از 1978 سرویس تا کنون
استفاده شده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل
جنگ 1982 لبنان ، جنگ، جنوب لبنان ، جنگ، جنگ 2006 لبنان، انتفاضه اول، انتفاضه دوم، جنگ غزه
تاریخچه تولید
MANTAK طراح (Merkava دفتر تانک)
تولید کننده MANTAK (تانک Merkava دفتر) صنایع دفاعی اسرائیل (مونتاژ)
هزینه تولید : $ 4.5 - $ 5،000،000 (در سال 2006)
شروع طراحی: 1974
تعداد تولید شده:
Mark I : 250
Mark II : 580
Mark III : 780
Mark IV : 320 یا 300
مشخصات:
وزن : 65 تن
طول : 9.04 متر (29.66 فوت) با لوله تانک
7.60 متر (24.93 فوت) بدون اسلحه
عرض : 3.72 متر (12.2 فوت) – بدون محافظ
ارتفاء : 2.66 متر (8.73 فوت) - جان پناه پشت بام
خدمه 4 (فرمانده، راننده، توپچی، بارگزار)
زره
زره از کامپوزیت های ماتریس و از چند لایه آلیاژ سرامیکی فولاد نیکل. Sloped بصورت واحد طرحی گشته است.
تسلیحات اولیه
سلاح 120 میلی متر (در 4.7) تفنگ بی خان MG253، قادر به شلیک LAHAT ATGM
تسلیحات ثانویه
1 × 12.7 میلی متر
2 × 7.62 میلی متر
1 × 60 میلی متر
12 عدد نارنجک دودزا
موتور
موتور: موتور دیزل 1500 اسب بخار (1،119 کیلو وات) + توربوشارژ
قدرت / وزن : 23 اسب بخار / تن
ظرفیت مهمات : 48 گلوله
انتقال قدرت: RK Renk 325
سیستم تعلیق فنر مارپیچ
ظرفیت سوخت : 1400 لیتر
محدوده عملیاتی
محدوده 500 کیلومتر (311 مایل)
سرعت 64 کیلومتر در ساعت (40 مایل) در جاده
55 کیلومتر در ساعت (34 مایل) بیرون جاده
پاسخ
آگهی
#2
لللللللللل
4xvاین روزا برای تنها شدن کافیه صادق باشی4xv
پاسخ
#3
نفهم اسپم نده
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  -عکس هایی از تانک ام۱ آبرامز-
  ||☆تاریخچه عملیاتی و ویژگی های تانک تی-۵۴/۵۵☆||
  موشک ضد تانک هدایت‌شونده طوفان+عکس
  نشنال اینترست تانک روسی T-90M را "هیولا" خواند
  |تاریخچه تانک ها|
  معرفی|دو مدل تانک روسی خطرناک که در جنگ جهانی دوم شکست را به ارث بردند.
  پنتر|تانک متوسط ارتش آلمان نازی
  |-SS-سه عدد از تانک های آلمان نازی که قاتل متفقین در جنگ جهانی دوم بودند-SS-|
  معرفی|تانک چلنجر ۱

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان