06-08-2014، 15:04
(آخرین ویرایش در این ارسال: 06-08-2014، 15:05، توسط ابراهیم هادی.)
ایرانی ها درحین رانندگی
[ltr]یکی از پدیده های رایجدر تمامی شهرهای بزرگ به خصوص پایتخت، رانندگی و رویه عمومی افرادی است که هدایت وسیله نقلیه را برعهده دارند. این موضوع که از آن به فرهنگ رانندگی تعبیر می شود، بسته به شرایط هر شهر و ساکنان آن متفاوت است.[/ltr]
[ltr]در تهران، فرهنگ رانندگی تبدیل به نوعی رقابت، خشونت و انجام رفتارهای غیرعادی شده است و این موضوع به تصادف های مرگبار دامن می زند.[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]آمارها نشان میدهد حدود90 درصد تصادفهایی که صورت می گیرد، با خصوصیات اخلاقی و رفتاری راننده ها ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر، افکار و اخلاقی که راننده ها در زندگی دارند، روی رانندگی آنها تاثیر می گذارد و همین ویژگی های رفتاری عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای برای وقوع تصادف است.[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]موضوع اصلی این است که رانندگان در برخی مواقع، به جای اینکه در زمینه راندن و هدایت خودرویی تلاش کنند که پشت فرمان آن نشسته اند، به دنبال کارهای دیگری هستند[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی هر روز افراد زیادی را به کشتن می دهد.طبق تحقیقات پژوهشکده حملونقل انگلیس استفاده از موبایل را نسبت به استفاده از موادمخدر و مشروبات الکلی خطرناکتر دانسته و آورده است: اگر استفاده از مواد الکلی 13 درصد و موادمخدر حدود 23 درصد در اختلال تمرکز راننده و کاهش قدرت کنترل رانندگی تأثیر دارند اما تأثیر مکالمه و تبادل پیامک با موبایل از این دو مورد خطرناکتر است و سرعت واکنش راننده را تاحدود 40 درصد کاهش میدهد.[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]قانون با تعیین جریمه های مختلف تلاش می کند تا در برابر خشونت گرایان و قانون گریزان واکنش نشان دهد.[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]نکته دیگر اینکه،برخی ازرانندگان از شیشههای تیره غیراستاندارد، کاهش غیراستاندارد ارتفاع خودرو، به کارگیری چراغها یا لامپ های بیش از اندازه پرنور ونامناسب،افزایش توان موتور، استفاده از بوق های بد صدا و بسیار آزاردهنده یا نصب سیستم های صوتی با صدای بسیار زیاد و استفاده از موسیقی های محرک معمولا" از سوی رانندگانی انجام می شود که هنگام هدایت خودروی خود رفتارهای غیرعادی و جلب توجه کننده نشان می دهند.[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]برخی از رانندگان دیگر باسرعت چراغ قرمز را رد میکند، از یکی دو عابر هم به صورت مارپیچ میگذرد. [/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr] اما به دلیل انحراف به چپ بیموقع اتومبیلش واژگون میشود[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]پس از مدتی سر از اتاق مراقبتهای ویژه بیمارستان در میآورد.این سرگذشت اکثر رانندگانی است که برای زودتر رسیدن، راه هرگز نرسیدن را انتخاب میکنند![/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]اگر کسی رانندگی بدایرانیها را باور نداشته باشد میتواند با مراجعه به آمار تصادفات به این مهم دست یابد[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]با توجه به شیوع رفتارهای حادثه ساز رانندگی و رانندگی های پرمخاطره و همچنین ازدیاد تصادفات در بین رانندگان جوان پیشنهاد می گردد: شناسایی رانندگان پرخطر و ارائه مشاوره و راهنمایی و آموزش اختصاصی به آنان از طریق مشاورین روان شناسی و پلیس از اهمیت ویژه ای برخورداست.[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]همچنین تشویق رانندگانهیجان جو برای حضور در فضاهای کنترل شده همچون مسابقات اتومبیلرانی، موتور سواری و... می تواند سبب ارضا نیازهای هیجان جویی و تجربه جویی آنان گردد[/ltr]
[ltr] [/ltr]
[ltr]با افزایش این فضاها میتوان رفتارهای رانندگی پرمخاطره را کم و نهایتا التهاب و هیجانات رانندگی پرخطر آنان را در بزرگراه های شهری و آزادراه های خارج از شهر شدیدا کاهش داد.[/ltr]