03-08-2014، 13:05
رشد بازیهای موبایل بسیار سریع است، و ما از این بابت خوشحال هستیم. خاطره دویدن در جنگل، خرد کردن آب نبات، و پرنده هایی که گاه خشمگین هستند گاه خوشحال، هیچگاه از یاد ما پاک نمی شوند. اما شیفتگی ما در مقایسه با ژاپنی ها هیچ است. براساس گزارش انجمن مصرف کنندگان کالاهای سرگرمی در ژاپن، بازی های موبایل در سال گذشته توانستند مبلغ ۵٫۱ میلیارد دلار سود کسب کنند. میزان فروش کنسول های سنتی، ۴ میلیارد دلار بوده است.
افزایش فروش بازیهای موبایل در ژاپن فوق العاده است. میزان فروش این صنعت در سال ۲۰۱۱، مبلغ ۳۷۰ میلیون دلار برآورد شده است. با اینحال این میزان فروش قابل پیش بینی بوده است، زیرا در سال های اخیر فروش کنسول های خانگی بسیار کاهش یافته، و فروش کنسول های دستی مانند DS و PSP همچنان رو به افزایش بود. با اینکه فروش ۳DS و PS Vita در اوایل معرفی بالا بوده، اما اکنون رو به کاهش است.
بنظر می رسد برای بازیکنان ژاپنی، قابل حمل بودن اهمیت زیادی دارد. گوشی های موبایل قدرت کافی برای جایگزینی کنسول های دستی را دارند، و مقاومت در برابر دستگاهی که دارای مجموعه ای از بازی، موسیقی، و از قبیل سرگرمی ها است، بسیار سخت می باشد.
در این صورت چه اتفاقی برای کنسول های سنتی در شرق دور می افتد؟ طبیعی است که کمپانی هایی مانند Sega, Capcom و Square Enix خود را با این تغییر سلیقه تطبیق خواهند داد. احتمالا بیشترین ضرر را سازندگان کنسول یعنی Sony و Nintendo متحمل می شوند. این دو سازنده کنسول باید سعی کنند، عامل شهرت بازیهای موبایل را به کنسول بعدی خود اضافه کنند، وگرنه باعث به حاشیه رفتن کنسول هایشان می شوند.
با رشد روزافزون سرعت اینترنت و گوشی های موبایل، برابری کنسول های دستی و این پلتفرم خیلی دور از انتظار نیست. با این حال بازی بر روی کنسول خانگی، شهرت بیشتری در غرب دارد. بهمین دلیل بنظر نمی رسد که موبایل بتواند جای کنسول را بگیرد. تنها کنسول های دستی مانند PS Vita و ۳DS در معرض خطر هستند، بهمین دلیل Sony و Nintendo باید در عملکرد خود بازنگری کنند.