امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نو گرایی در یادواره های شهدا ! آری یا خیر ؟

#1
آخرین یادواره شهدایی که شرکت کرده اید کی بوده ؟ یک ماه پیش ؟ شش ماه پیش ؟ یک سال پیش ؟ یا اصلا تا کنون شرکت نکرده اید ؟
بسیار خوب سنتی در ایران بعد از جبهه ها به راه افتاد و آن هم برگزاری هر ساله یادواره شهدا بوده که بسیار جای تحسین دارد برای طراح یا طراحان این سنت و جای شکر دارد از خداوند به خاطر اینکه خود با قرار دادن چنین مراسماتی باعث شد تا یاد و نام شهدا زنده بماند و از بین نرود .
البته بدون این مراسم ها هم بود روش هایی که بتوان راه و یاد شهدا را زنده نگه داشت ولی خوب این شیوه انتخاب شد که بسیار خوب بوده و مفید است.
نکته ای که در این میان وجود دارد و بنده قصد بررسی آن را دارم تا شما خواننده محترم هم از جزییات مطلع شوید بررسی این اصل که ایا نوگرایی در این زمینه لازم نیست ؟
متاسفانه این موضوع در یادواره ها رواج پیدا کرده و عین اصلاح طلبی با مفهومی ورای مفهوم واقعی اش ؟ نوگرایی در یادوراه های شهدا شده وارد کردن ارگ و آهنگ و دود به مراسم برای جلوه ظاهری دادن به مجلس و یا چاپ بنرهایی با اندازه های بالای 12-10 متر ! آیا واقعا نوگرایی چنین مفهومی دارد ؟ ایا این راه درست است ؟ و یا ادامه دادن این راه یادواره های شهدا به چه سمتی می روند ؟
بنده برای یادواره های شهدا چنین طرحی دارم و از آن هم دفاع می کنم و امیدوارم این طرح نو مورد توج دوستان قرار بگیرد . طرح پیشنهادی بنده در حال حاضر در حال بررسی برای اجرا در یادواره های دانشجویی استان مازندران می باشد ( بنده مسئول برگزاری یادواره های شهدای دانشجو استان مازندران هستم ) لازم به ذکر است این یادوراه ها در سطح دانشگاه های استان برگزار می شود .
آنچه که شهدا به خاطر آن جنگیدن اسلام بوده و بس . اگر ما می خواهیم این مراسم ها برای دانشجویان مفید باشد باید ماندگاری آن را در ذهن دانشجو بالا ببریم . چرا ؟ عرض میکنم . ببینید در یک مراسمی که در حال حاضر برگزار می شود دانشجو در آن حاضر می شود ، و بعد از اجرای برنامه که نوعا با یک ریتم خاص اجرا می شود ( مجری – سرود – قرآن – سخنرانی – خاطره – پذیرایی ) از مراسم خارج می شود ، حالا اگر این دانشجو ، انسانی با ایمان قوی باشد تاثیر می گیرد و وقتی در دانشگاه یا خیابان قدم بر می دارد به یاد شهدا می افتد و از انجام گناه خودداری می کند و سعی می کند که خود را چون شهدا پاک نگه دارد .
اما اگر از ایمان قوی ای برخوردار نباشد حداقل تا چند هفته ماندگار خواهد بود و بعد با دوبار گشتن در شهر فراموش می کنند آنچه را در که در این مراسم ها دیده و شنیده بودند .
حالا راه حل چیست و چه کار های نویی باید انجام داد ؟
1- مشکل اولی که وجود دارد این است که بیشتر در این مراسم ها بچه های بسیجی را دعوت می کنند و کمتر از بچه های دیگر دعوت می کنند و بسیار مضر است این حرکت و پیشنهاد میکنم که این کار را انجام ندهند .
2- در این مراسم ها قرآن قرائت می شود و آن هم چند دقیقه . ولی به نظر من باید این شیوه قرآن خواندن جمع شود ! پیشنهاد من این است که حتما چند ایه خوانده شود ولی معنی آن نیز به همراهش خوانده شود .
3- یا سخنرانی مسئولین حذف شود و یا اینکه به حدود 3 تا 5 دقیقه یعنی در حد خوش آمد گویی خلاصه شود .
4- از دادن گزارش فعالیت ها و یا بیان جزئیات یک عملیات خاص خودداری شود .
5- پخش نماهنگ و فیلم خوب است ولی باید با هدف خاصی تولید شود . یعنی در نهایت بیننده به یک نتیجه برسد .
6- و کار اصلی ، نو و مهم این بخش .
آنچه مهم است این که ما فرهنگ شهادت را گسترش دهیم و با بیان اینکه یک شهید روی مین والمر دراز کشید و یا اینکه یک شهید روی سیم خاردار دراز کشید تا دیگران از رویش رد شوند نمی توان این فرهنگ را تروجی داد . ببینید تعارف که نداریم اگر ما آن روز چنین جوانهایی و با چنین افکاری داشتیم به این خاطر بود که به شناخت واقعی از اسلام رسیده بودند و می دانستند وقتی نماز می خوانند به خاطر چیست ؟ اگر روزه می گرفتند میدانستند هدف چیست . ولی متاسفانه بنده ( نگارنده این سطور) مسلمان و شیعه مادر زاد شده ام و از روزی که متولد شده ام تا کنون هیچ تحقیقی در مورد اسلام و شیعه انجام نداده ام و هیچ شناختی از این دین و مذهب ندارم . یعنی اگر کسی غیر مسلمان مثلا یهود ، گبر ، نصارا ، کافر و ... به دین من توهین کند توانایی دفاع از دینم را ندارم و به خاطر عدم شناخت درست شاید سخنان او را قبول کنم و بعد از نیم ساعت مجادله با او به دین او برگردم و دین خودم را رها کنم . این را هم بگویم که آنچه که تا کنون از اسلام و شیعه در کتب دوران تحصیل خوانده ایم بیان تاریخ بوده و بس و ما را با معارف دین و مذهب مان آشنا نکرده است .
حالا راه حل پیشنهادی چیست ؟ ببینید اگر ما می خواهیم این فرهنگ شهید و شهادت را ترویج دهیم تنها راه حل همین است و بس . ما باید پایه های دینی جوانهای دانشجو را بالا ببریم و وقتی پایه های دینی یک جوان را تقویت کنیم نتیج هاش می شود دانشجویی با بینش های دینی باز و بعد از گذر از این مرحله این جوان دیگر در مقابل تهاجماتی که در بیرون یعنی در متاسفانه در محیط جامعه وجود دارد خود را حفظ می کند و این همان رسیدن به فرهنگ شهید و شهادت است . مگر آنروز شهدا در مقابل استکبار مقاومت نشان ندادند ، مگر آنها آن روز ایستادگی نکردند تا تمامین ارضی کشور را حفظ کنند . اما وقتی امروز جبهه فرق کرده و تبدیل شده به جبهه فرهنگی ، چرا جوان ما نباید توانایی دفاع از خود را داشته باشد و اگر ما این کار را انجام دهیم یعنی به جوان خود این قدرت را بدهیم که از خود در مقابل این سیل گناه حفظ کند . همان کاری را می کند که شهدا کرده اند . البته شهدا آن زمان هم دارای این قدرت بودند و در سایه داشتن چنین قدرتی به قدرت گذشت از جان دست پیدا کردند .
پس من پیشنهاد کردم که در مراسم های یادوراه های شهدا به جای بودجه ای که صرف آماده کردن بنر و پذیرایی های آنچنانی می شود می توان از بنر های آنچنانی و پذیرایی های ملوکانه پشم پوشی کرد و به جایش با چاپ کتابهایی با مضامین اسلامی یعنی مضامینی که اسلام را به گونه ای جدید و دیدی جدید و به زبان جوان دانشجو بیان کند این کار بزرگ را انجام داد . ببینید می توانیم بیائیم برای مثال وقتی از روزه گرفتن یک شهید در روز عملیات و در گرمای بالای 40 درجه سخن می گوئیم آن را ارتباط دهیم با مفهوم اصیل روزه و روزه داری و عرفانی که در پس این کار است پرداخت . یا اینکه وقتی می گوئیم نماز بیان کنیم نماز چیست ؟ نه اینکه بیائیم و از جزئیاتی که در رساله های آمده استفاده کنیم بلکه از معرفتی که در پس نماز وجود دارد بگوئیم .
و کار نو دیگری که می توان انجام داد می توان یک یادواره با محوریت یک شهید برگزار کرد و در آن با برگزاری میزگردی زنده به بررسی ابعاد شخصیتی شهید با حضور اقوام ، دوستان و آنشایان و همرزمان شهید پرداخت .

این همه ذهنیات بنده در مورد برگزاری یادواره های شهدای دانشجویی با شیوه های نو و نوگرایانه بود . امیدوارم که خود شهدا ما را در این راه تایید کنند وما را در پیمودن این مسیر کمک کنند . البته سخت است ، تغییر دادن عادت مردم ( چون مردم به برگزاری مراسماتی این چنین عادت کرده اند ) ولی باید انجام شود تا به سر منزل مقصود خود برسیم .

حرف آخری که باید اول گفته می شد. دشمنان ما به سختی تمام جوانان را به سوی خودشان جذب می کنند و به راحتی هم رهایشان نمی کنند ولی ما برعکس ، به راحتی جذبشان میکنیم و به راحتی هم رهایشان می کنیم . امیدوارم که با این راهکارهایی که عرض شد وضع به شکل زیر تغییر پیدا کند که به راحتی که می آیند به راحتی رهایشان نکنیم .
نو گرایی در یادواره های شهدا ! آری یا خیر ؟ 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  احادیثی در مورد زنا، همجنس گرایی، خود*ارض*ایی و نگاه به نامحرم
  عکس نوشته های شهدا
  دل نوشته کوتاه و تکان دهنده دختر با شهدا
  شهدا شرمنده ایم
  سخنان زیبا امام خمینی درباره شهدا
  حجاب ؟ حق ؟ شهدا ؟ سنگر ؟
  متن تکان دهنده ویژه شهدا و حجاب
  قبر همه‌ی شهدا بوی عطر می‌دهد
  داستان ما و اونا و خونِ شهدا
  بعد از شهدا چه کردیم؟؟ شهدا شرمنده ایم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان