03-07-2014، 9:35
سارا تراب 2 انسانی – معین فلاحتگر 1 ریاضی – رستگار رحمانی 1 تجربی – داوود جهان سوز 3 تجربی – پگاه پزشکی 1 انسانی
روز کنکور، سر جلسه چگونه گذشت؟
داوود جهانسوز:من بارها جلسهی کنکور را در ذهنم مرور کرده بودم تا اگر اتفاقی افتاد بتوانم خودم را کنترل کنم. بارها این مسئله پیش آمد که اشتباهی کردم که ممکن است برای خیلیها تخریبکننده باشد اما من توانستم آن را کنترل کنم و از این کنترل خودم خوشحالم. تا جایی که امکان داشت توانستم ترس و استرس خودم را سر جلسهی کنکور مهار کنم. به هر حال با اینکه رتبهی 3 بودم استرس داشتم.
پگاه پزشکی:مهمترین تأثیر آخرین آزمونهای برنامهای، شباهت آن با فضای کنکور سراسری بود. من سر جلسهی کنکور احساس نمیکردم کار جدیدی انجام میدهم و استرس خودم را کنترل کردم. چون در آزمونهای برنامهای برای عمومیها وقت کم میآوردم در مورد آنها نگران بودم؛ اما وقتی در کنکور، عمومیها را پشت سر گذاشتم، با آرامش به سؤالات اختصاصی جواب دادم.
معین فلاحتگر: چون از دوران راهنمایی در آزمونهای برنامهای کانون شرکت کرده بودم، آزمون کنکور برایم عادی بود و استرس نداشتم. هر دو هفته یکبار آزمونی شبیه کنکور میدادم و کنکور برایم حکم آزمون نهایی را داشت.
رستگار رحمانی:من شب قبل از کنکور اشتباهی کردم که اگر الان بخواهم کنکور بدهم این کار را نخواهم کرد. من برای اینکه شناخت بیشتری از درسهای عمومی پیدا کنم، کنکور هنر را کار کردم و این کار باعث خستگیام شد. شب کنکور نتوانستم بخوابم و میترسیدم که سر جلسه خوابم ببرد. من در کنکورِ یک شهر دیگر شرکت کرده بودم و به محیط، آشنایی نداشتم و میترسیدم که روز کنکور به جلسه نرسم. من باید روز قبل از کنکور، آدرس محل کنکور را بررسی میکردم. سر جلسه کمی استرس داشتم اما نه به اندازهای که نتیجهی کنکور را خراب کنم. البته منتظر اتفاق غیر منتظرهای نبودم. باید داوطلب بر اساس آنچه در آزمونها فراگرفته عمل کند و به دنبال و تغییر روش خود نباشد.
سارا تراب:عمومیها را خیلی خوب پاسخ دادم چون از سطح آزمونهای کانون پایینتر بود؛ اما در مورد اختصاصیها نزدیک بود اقتصاد را خراب کنم. در پایان برگشتم و تا جایی که توانستم به سؤالها جواب دادم و برخی سؤالات را که نمیدانستم خالی گذاشتم و اتفاقی هم نیفتاد. مهمترین اتفاق سر جلسهی کنکور حفظ آرامش و ادامه دادن است. من اگر ادامه نمیدادم هیچ وقت اینجا نبودم.یک هفته قبل از کنکور چهکار کردید تا سر جلسه به این آرامش رسیدید؟
داوود جهانسوز:سه چهار روز اول هفته، به روشهای عادی درس خواندم و تا سه روز مانده به کنکور، برنامهام را به همین روش ادامه دادم. میخواستم دو سه کتاب را تا قبل از کنکور مرور کنم اما نتواستم. یک روز مانده به کنکور درس خواندن را رها کردم. چیزی که به من آرامش داد این بود که یک ماه مانده به کنکور، خاطراتم را نوشتم.
پگاه پزشکی:من روزی دو بار آزمون شبیه کنکور کار میکردم. از صبح تا 8 شب را به برنامهی کنکور اختصاص داده بودم و از 8 تا 12 شب مباحثی را که نخوانده بودم مرور میکردم. دو روز آخر هم درس نخواندم و سؤالات عمومی ریاضی و تجربی را زدم. پاسخ تستهای عمومی ریاضی و تجربی به درصدهایم در کنکور خیلی نزدیک بود.
معین فلاحتگر:من یک هفتهی آخر، اختصاصیها را نخواندم؛ چون دو هفته مانده به کنکور، آنها را تمام کرده بودم. این، نتیجهی همراهی من با برنامهی راهبردی تا روز کنکور بود. قبل از عید، بعضی از بچههای مهندسی به من هشدار میدادند که از بقیه عقب هستم و میگفتند با این برنامه، درسها را خیلی دیر تمام میکنم؛ اما وقتی کنکور دادم فهمیدم واقعاً درست رفتار کردهام. من هفتهی آخر، سه دور کتابها را دوره کردم. دین و زندگی و ادبیات را همخواندم و نتیجهام بسیار خوب شد.
رستگار رحمانی:من دین و زندگی را عادی خواندم و 94 درصد زدم. زمینشناسی را هم یک دور کامل خواندم. کنکور تجربی سال 87 را زدم. سعی کردم مصاحبههای رتبههای برتر سالهای قبل را بررسی کنم و برخی را برای خودم شبیهسازی کنم. به دانشآموزان پیشنهاد میکنم حتماً تا روز قبل از کنکور درس بخوانند.
سارا تراب: هفتهی آخر به خودم استراحت دادم. در تلویزیون مصاحبهای دیدم که چند روز قبل از کنکور بود. در این مصاحبه گفته شد که وقتی سؤالات درس عمومی را جلوی شما میگذارند با خودتان قرار بگذارید که ممکن است از این 25 سؤال نتوانید به 10 سؤال پاسخ دهید. در این صورت اگر بتوانید به این 10 سؤال جواب بدهید خوشحال میشوید و اگر نتوانید، نگران نمیشوید. روز آخر کلمات زبان و تاریخ ادبیات و خلاصهبرداریهایم را مرور کردم. سعی کردم کارهای مهم خودم را دو هفته قبل از کنکور انجام دهم و هفتهی آخر بیشتر به آرامش و استراحت بپردازم. من سعی کردم در کنکور تواناییهای بالقوهام را به فعل تبدیل کنم.در جلسهی کنکور وقتی در پاسخگویی مشکل پیدا میکردید، چگونه این مسئله را مدیریت میکردید؟
داوود جهانسوز:من برای درس زمینشناسی خیالم راحت بود؛ اما وقتی در پاسخگویی مشکل پیدا کردم دچار تردید شدم. با این حال پاسخ دادن را ادامه دادم و یکی دو دقیقه هم وقت اضافه آوردم. برای ریاضی وقت کم آوردم و 10 سؤال مانده بود که حالم بد شد. به خودم گفتم انسان میتواند در هر شرایطی خودش را کنترل کند. دو دقیقه چشمانم را بستم و تمرکز کردم و با قدرت و مدیریت، کار را ادامه دادم. به نقاط قوتم مثل درس شیمی فکر کردم. به همین دلیل آن را با فیزیک جابهجا کردم و به سرعت شیمی را جواب دادم. وقتی خیالم راحت شد، با آرامش به سراغ فیزیک رفتم و وقت اضافه آوردم. کانون میتواند همهی آزمونها را مثل 3 آزمون آخر، بسیار سخت طرح کند اما این کار را نمیکند چون باید سه آزمون آخر، کاملاً شبیه به کنکور باشد و از طرفی دانشآموز در طول سال برای درس خواندن مطالعه کند نه صرفاً برای کنکور.
رستگار رحمانی:داوطلبان باید تغییراتی را که سازمان سنجش در روزهای قبل از کنکور اعلام میکند به خوبی رصد کنند. باید برای کنکور درسها را به میزان 90 درصد مفهومی بخوانند. بچههایی که از امکانات زیاد برخوردار نیستند بیشتر مفهومی میخوانند و میتوانند خوب تحلیل کنند اما دانشآموزان شهرهای بزرگ به دلیل برخورداری از منابع زیاد، فقط نکات را میخوانند و گاه از اصل و مفهوم دور میافتند.
پگاه پزشکی: من چون رشتهام را تغییر داده بودم، ریاضی را کم خوانده بودم و نتوانستم 5 یا 6 سؤال را پاسخ بدهم. به نظر من مدیریت بحران، موضوع عمیقی است. من در این شرایط با خودم گفتم که باید حقوق تهران قبول شوم و توانستم با جدیت مشکل را پشت سر بگذارم. مسئلهای که باعث شد این بحران را کنترل کنم علاقهام به رشتهی حقوق بود.
معین فلاحتگر:سؤالهای ادبیات نقطهی بحران من بود. در مفهوم سؤالات اشتباه میکردم و این مسئله وقت مرا میگرفت. به خودم گفتم اگر سخت است برای همه، سخت است. من 9 سؤال را اصلاً جواب ندادم و 4 سؤال را به سختی جواب دادم؛ اما بهموقع تمام کردم. عربی و زبان را خوب پاسخ دادم. در اختصاصیها ریاضی و فیزیک را خوب جواب دادم اما شیمی واقعاً سخت و همهی سؤالات، محاسباتی بود. مشکل زمان داشتم اما باز هم فکر کردم که برای همه همینطور است. وقتی از جلسهی کنکور بیرون آمدم دیگران هم همین وضعیت را داشتند و من از همه بهتر جواب داده بودم. نباید اینطور فکر کنیم که حالا که خراب شده است تا آخر بیانگیزه جلو برویم.
رستگار رحمانی: سر جلسه، جای اختراع و کشف کردن نیست. کنکور بسیار قانونمندتر از آزمونهای دیگر است. سال به سال سطح کنکور بالاتر میرود و سؤالات ارتقا مییابد. باید هر کاری لازم است قبل از کنکور انجام داد. من هیچ وقت برای خودم درصد، مشخص نکردم بلکه برای خودم بازهی نمره مشخصکردم. گاهی در آزمونهایی دیر حاضر میشدم تا خودم را با استرس و مدیریت زمان محک بزنم و برای چنین اتفاقاتی در کنکور آماده شوم. داوطلب باید قبل از کنکور خود را برای بحران آماده کند. مشکلی که همیشه در آزمونها و کنکورها داشتم این بود که همیشه با عجله به سؤالات جواب میدادم. در کنکور هم از همین موضوع میترسیدم. در آزمونهای برنامهای، سؤال آخر یا اول هر درس را غلط میزدم؛ چون میخواستم کنجکاوی کنم که سؤال بعدی چیست. من سعی کردم این مشکل را برای کنکور حل کنم. شرایط کنکور برای همه یکسان است. من معتقدم در کنکور باید دانشآموز اصلح برگزیده شود. اینجاست که تفاوت دانش داوطلبان با یکدیگر مشخص میشود.
سارا تراب:من تفاوت بچههای تکرقمی با دیگران را در این میدانم که آنها با هر چیزی تخریب نمیشوند و میدانند که برای درس خواندن بسیار زحمت کشیدهاند. من اگر با مشکلی روبهرو میشدم نمیتوانستم بقیهی کارهایم را بیهوده بدانم و بیخیال شوم. نباید زیاد روی یک مشکل تمرکز کرد. این کار، فرصت باقی موفقیتها را از ما میگیرد. مثلاً محور کتاب اقتصاد، متن و تشریح است اما در کنکور سبک سؤالات تغییر کرده بود و سؤالات به صورت محاسباتی آمده بود. من به این فکر کردم که در درسهای دیگر، نقاط قوتی دارم که باید در آنها موفق شوم. کسانی که تراز بالای 7000 دارند باید زیاد تست کار کنند. من برای ادبیات زیاد وقت گذاشتم.از چه روشهایی برای یادگیری مؤثر استفاده میکردید؟
رستگار رحمانی:به تکرار خیلی اهمیت میدادم. از فرصتهایی که برای تکرار پیش میآمد همین ایستگاههای جبرانی بود. فرصت نمیکردم یادداشتبرداری کنم و فقط نکات را مینوشتم. من در تابستان بیشتر روی تستهای اختصاصی تمرکز کرده بودم و کتابهای کمکآموزشی برای من در اولویت بود. کسی که احساس نیاز میکند، باید از کلاس و کتاب کمکآموزشی استفاده کند. به نظرم باید بچهها تا عید سال سوم از درس خواندن لذت ببرند.
معین فلاحتگر:روش درس خواندن من در تابستان و غیر تابستان فرقی نداشت. در کل سال فقط در کنار سؤالهایی که در کتابهای تست اشتباه میزدم، علامت میگذاشتم و نزدهها و سختها را مشخص میکردم. یکی دو بار سعیکردم خلاصهنویسی کنم اما این کار را ادامه ندادم. کتابهای درسی را کامل میخواندم. حتی تابستانی که قرار بود مهرماه به سال سوم بروم درس خواندم. کتابهای پیشدانشگاهی را قبل از سال سوم تمام کرده بودم. با این حال به نظرم از دست دادن فرصت تابستان، دلیلی برای ناامید شدن نیست.
پگاه پزشکی:در تابستان تا قبل از اینکه تغییر رشته بدهم فقط کتاب غیر درسی میخواندم؛ اما پس از آن، کتاب درسیخواندم و طبق برنامهی راهبردی پیشرفتم. روش من به این صورت بود که دور اول اصلاً به کنکور فکر نمیکردم و مفهومی میخواندم. دور دوم کمی به کنکور هم فکر میکردم و حتی مطالبی را که به نظر من جالب نبود میخواندم و آن را علامت میزدم که بعداً بیشتر بخوانم. توصیهی من به دانشآموزان انسانی این است که بار اول، کتاب را مفهومی بخوانند و به کنکور فکر نکنند.
داوود جهانسوز:من از برخی از مباحث زیست و ریاضی آنقدر لذت میبردم که میتوانم بگویم با آنها زندگی کردهام. برداشت مفهومی از درسها زمانی حاصل میشود که دانشآموز با درسها زندگی کند.
برترهای کنکورهای گذشته از1 هفته آخر می گویندرشته ریاضی)
لادن خالوپور: رتبه 1 منطقه 3(بافت) کنکور90، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف
1) من در یک ماه آخر که آزمون می دادم پشت پاسخ برگ همان آزمون نکات هر درس را جداگانه می نوشتم. هفته ی آخر دوباره آن ها را مرور کردم.
2) برای درس ادبیات فارسی دوباره کلمات و اعلام را خواندم و برای دین و زندگی نگاه کوتاهی بر آیات داشتم.
3) چون فکر می کردم جلسه ی کنکور ممکن است برای من ایده آل نباشد، هنگام آزمون دادن خود را به شرایطی مثل محیط پر سر و صداتر و گرم تر عادت دادم.
4) روز آخر نیز همراه با خانواده بیرون رفتم و خودم را از دغدغه ی کنکور دور کردم.
مریم فرحناک غازانی:رتبه۹کشور(تبریز) کنکور۸۹،دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف
۱) در هفته ی آخر همه ی کتاب ها حتی ریاضی و فیزیک را تورق سریع کردم و تقریبا تست کار نکردم.
۲) در ادبیات بیش تر روی واژگان و تاریخ ادبیات و در دین و زندگی روی آیات تمرکز کردم.
3) در هفته ی آخر خیلی روی آرامشم کار کردم و سعی کردم به رتبه فکر نکنم چون به نظرم یکی از عوامل مهم موفقیت در کنکور داشتن آرامش است.
4) از بعد از ظهر روز قبل از کنکور درس نخواندم و استراحت کردم. عصر هم به حوزه ی امتحانی رفتیم تا مسیر را شناسایی کنیم.
وهاب زارعی:رتبه3 کشور(مشهد) کنکور88، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف
1) در اوایل هفته آخر، کنکور سال 87 را امتحان دادم و هم چنان به مرور دروس عمومی از کتاب درسی ادامه دادم.
2) کلاسورارزیابی خود را مرور کردم و روز آخر اصلا درس نخواندم.
پریسا مقدم: رتبه58 منطقه2 (میانه) در کنکور88، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تهران
1) با توجه به اهمیت و تاثیر بالای دروس دین و زندگی و ادبیات در کنکور به ویژه برای دانش آموزان ریاضی این دروس را به طور کامل خواندم و از کتاب 7 کنکور برای آن ها استفاده کردم.
2) برای مرور دروس اختصاصی از کتاب اگر من طراح بودم استفاده کردم و نکات مهم آنها را که قبلا مشخص کرده بودم، خواندم.
3) سوال های 3 آزمون پایانی کانون را یک بار دیگر خواندم.
4) در 2 روز پایانی سعی کردم نگاهی جامع به همه ی کتاب ها داشته باشم.
5) روز آخر را به طور کامل استراحت کردم.
عرفان قادری: رتبه6 منطقه 2 (سنندج) کنکور 87، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف
1- تمرین تستهای دین و زندگی بهصورت کامل و دقیق
2- مرور تاریخ ادبیات و اعلام از کتاب درسی
3- مرور قسمتهای حفظی شیمی و فیزیک
برترهای کنکورهای گذشته از1 هفته آخر می گویندرشته تجربی)
محمدجواد امینی زاده:رتبه16منطقه3(بافت) کنکور90، دانشجوی دندان پزشکی دانشگاه تهران
1) در هفته آخر طبق توصیه های اقای قلم چی کتاب ها را ورق می زدم.
2) در کنار صفحات کتاب هایم نوشته بودم که از این صفحه در سال های اخیر چند سوال در کنکور آمده لذا صفحاتی که سوال بیش تری داشتند را بیش تر می خواندم. سرعت خواندنم زیاد بود وتفریح وار بود حتی با دیدن بعضی از صفحات برخی از خاطرات تلخ و شیرین دوران مدرسه یادم می آمد.
3) زیست، دین و زندگی و زمین شناسی را تا روز آخر با تمام جزییات خواندم.
4) چندین وچند بار تاریخ ادبیات، معانی لغات و املا را با توجه به فرار بودنشان دوره کردم.
5) در ریاضی و فیزیک فقط فرمول ها و مسایل حل شده کتاب درسی را مرور کردم.
6) هدف گذاری هایم برای زدن چندتا از ده تا درهر درس را کاملا مشخص کردم.
هنگامه نظری:رتبه30منطقه2 (قائم شهر) کنکور90 ، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
1) من در هفته ی آخر، آزمون سال 89 و خارج از کشور90را امتحان دادم و به نکات آن بیش تر دقت کردم.
2) ساعت مطالعه ام را کم کردم. به دین و زندگی و قسمت های فرار زیست بار دیگر نگاهی اجمالی کردم.
3) خلاصه هایم را مرور کردم و حاشیه نویسی های شیمی را دوباره خواندم.
مصطفی کریمی:رتبه14 منطقه2 (بوشهر) کنکور89 ، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
الف) مرور درس های حفظی مانند: 1) آیات و روایات دین وزندگی 2) واژگان ادبیات 3) تاریخ ادبیات و اعلام 4) بعضی از قسمت های حفظی فیزیک و شیمی از روی نکاتی که در جزوات خودم بود و مرور چند تست مهم که از هر قسمت قبلا نشانه دار کرده بودم.
ب) آخرین آزمون کتاب زرد را از خود امتحان گرفتم.
این دو کار ذکر شده در بالا در اولویت قرار داشت ولی به این دلیل که وقت کافی داشتم، نکات مربوط به تمام درس های اختصاصی را مرور کردم ( با حل کردن 10- 5 سوال که از قبل نشانه دار کرده بودم…و روز آخر هم سعی کردم استراحت کنم که با انرژی کامل به سر جلسه ی کنکور بروم.
هم چنین در هفته ی آخر از کارها و فعالیت های خطرناک که ممکن بود شکستگی، مصمومیت و… را به همراه داشته باشد، دوری کردم.
محمد علی محمدی:رتبه36 منطقه2 (کلاچای) کنکور89 ، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
1) طبق روال جمع بندی، شنبه از خودم آزمون گرفتم.
2) تورق سریع کتاب ها را انجام دادم و سعی می کردم از هر صفحه کتاب تصویری کلی در ذهنم داشته باشم.
3) نکات حفظی کتاب ها را در این تورق مورد تمرکز بیش تری نسبت به سایر مباحث قرار دادم.
4) حاشیه های کتاب شیمی و بعضی جدول ها و نمودارهای مهم را مطالعه کردم.
5) فرمول های فیزیک و ریاضی ( خصوصا مباحث انتهایی سال پیش دانشگاهی ) را مرور کردم.
6) تصاویر کتاب زیست شناسی و آیات کتاب های دین و زندگی ( به خصوص آیات موجود در اندیشه و تحقیق) و لغات و اعلام ادبیات… و نکاتی را که از آزمون های جمع بندی ( 3 روز یکبار ) یادداشت کرده بودم مرور کردم.
7) روز آخر سوال های آزمون های خارج ازکشور را که احساس می کردم نوآوری دارند و امکان دارد امسال تکرار یا شبیه سازی شوند، یک بار دیگر تمرین کردم.
8) بعد از ظهر روز قبل از کنکور هم سوالات رشته ریاضی که صبح امتحان داده بودند را نگاه کردم.(نه در قالب امتحان بلکه در قالب ارزیابی و آمادگی)
9) غروب هم به استراحت و بیرون رفتن (نه با دوستان، بلکه با خانواده ) مشغول شدم.
رستگار رحمانی:رتبه1کنکور تجربی و زبانکشور(جوانرود)کنکور88، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
1) در هفته آخر تقریبا نمی شود چیزی یاد گرفت؛ بنابراین از خواندن مطالب جدید که در طول سال تحصیلی نخوانده بودم، خودداری کردم.
2) در هفته آخر آن چه را که تاکنون خوانده بودم، تقریبا 2 بار روزنامه وار مرور کردم. از هر فصل یا مطلب، خلاصه ها، فرمول های مربوطه و تعدادی از تست های کنکورهای چند سال اخیر را تمرین کردم.(7 کنکور مفید بود)
3) همه چیز را برای یکی دو روز آخر نگذاشتم. این کار را حداقل از ابتدای هفته آخر شروع کردم.
اجرا و کشف فلسفه تکنیک های متفاوت (* و– و زمان های نقصانی) را برای سر جلسه کنکور نگه نداشتم و با اجرای آزمون های کتاب های زرد این تکنیک ها را تمرین کردم.
4) چون نگران بودم به مرور تمام آن چه که باقیمانده است نرسم، آن ها را با توجه به بودجه بندی چند سال اخیر (کهn! بار در مجله آزمون چاپ شده ) اولویت بندی کردم.
توجه داشته باشید که برخی مسائل حاشیه ای در سر جلسه کنکور می تواند موجب حواس پرتی شما گردد. به عنوان مثال شاید روند توزیع و جمع آوری دفترچه سوال و پاسخنامه مثل جلسات آزمون های کانون نباشد. یا اعلام بعضی ازکد ها از بلندگوی حوزه، رفت و آمد و صدای صحبت برخی از مراقبین و ….
احسان مختاری:رتبهی 18منطقهی 1(اصفهان) کنکور88، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
1) در هفتهی پایانی لغات و اعلام ادبیات، آیات دین وزندگی، لغات پیشدانشگاهی زبان انگلیسی، فرمولهای دروس ریاضی و فیزیک را مرور کردم.
2) در دروسی مثل دین و زندگی، زیست شناسی و شیمی، تورق سریع بسیار مفید بود؛ به یاد داشتم که در تورق سریع قرار نیست که همهی مطالب را از ابتدا بخوانم بلکه کافیست در هر صفحه مطالبی که به نظرم مهم تر میآیند را در ذهنم مرور کنم. (به صورت تیتروار)؛ ضمن این که به شکلها و حاشیههای کتاب هم توجه داشتم.
3) در آن هفته به هیچ عنوان به سراغ مطالبی که نخواندهبودم یا نیمه کاره خوانده بودم نرفتم؛ چون اولاً وقت زیادی از من می گرفت؛ ثانیاً موجب استرس کاذب در من می شد. در عوض خلاصه نویسیها، یادداشت ها، حاشیه نویسیها و هم چنین کلاسور ارزیابی خود را در هفتهی پایانی مرور کردم.
3) غلطهای 3 آزمون جامعی را که در کانون امتحان داده بودم و غلطهای آزمونهای 3 روز یک باری را که از خود گرفته بودم، در هفتهی پایانی مرور کردم.
4) خود را برای این مساله که احتمال دارد در کنکور امسال مثلاً یک درس خیلی سخت، وقت گیر و با سبک جدیدی از سوالات باشد، آماده کرده بودم و استراتژی درستی برای برخورد با این شرایط داشتم.
برترهای کنکورهای گذشته از1 هفته آخر می گویندرشته انسانی)
سارا تراب: رتبه2 کشور (ساری) کنکور89، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران
1) تورق سریع کتاب های درسی خصوصا منطق و روانشناسی و فلسفه پیش دانشگاهی و لغات ادبیات فارسی و هم چنین از کتاب زرد، آزمون های 2 سال آخر یعنی 87 و 88 رادوباره مرور کردم.
2) 3 آزمون آخر کانون (آزمون های جامع) را دوباره مطالعه و بررسی کردم.
3) روزانه تست زبان انگلیسی و عربی(مخصوصا درک مطلب) تمرین می کردم.
حبیب سبزواری:رتبه8 منطقه3 (ایذه) کنکور89، دانشجوی حقوق شهید بهشتی
1) با توجه به کم حجم بودن دو کتاب روانشناسی و اقتصاد و تاثیر بسزای آن ها، به مطالعه دقیق تر در این دوران پرداختم.
2) تقریبا دوره و تورق سریع تمامی کتب را در هفته های پایانی انجام دادم.
3) مرور فرمول های یادداشتی و حل تست های نشان دار ریاضی.
4) استفاده از کلاسور ارزیابی برای مشخص کردن اشتباهات خود در آزمون های کانون.
5) کاهش ساعت مطالعه (هر چه که به روزهای پایانی نزدیک تر می شدیم).
6) حل تست های کنکور 89 در روزهای پایانی.
7) برای جلوگیری از ایجاد خستگی در هفته های پایانی تنها در آزمون های کانون شرکت کردم.
8) استفاده از یادداشت ها و خلاصه برداری های شخصی.
9) مرور بیش تر دروس حفظی مانند تاریخ و تاریخ ادبیات.
10) مرور لغات و اعلام ادبیات و همچنین آیات دین و زندگی
کاظم جعفری: رتبه13 منطقه 2 (شهریار) کنکور88، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران
1) یادداشتهای شخصی اعم از خلاصهبرداریها و برگههای یادگیری و یا نکات مندرج در سوالات نشاندارم را مرور کردم. (این روش به شرطی موثر است که در طول سال، گنجینهای از چکیدهی مطالب و نکات مهم و فرار را جمعآوری کرده باشید)
2) برای یادداشت برداری و خلاصه نویسی کتاب ها در طول سال تحصیلی لازم نبود تمام مطالب را یادداشت کنم، تنها مطالبی را که نیاز به تکرار بیش تری داشتند و یا خیلی مهم بودند می نوشتم. برگه های یادگیری را در اندازه های کوچک، با خط خوانا و خودکار دو رنگ و بدون قلم خوردگی تهیه کرده بودم.
سمیه جعفری: رتبه29 منطقه 2 (قم) کنکور88، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران
در طول سال تحصیلی قسمتهایی از کتاب درسی را که از آنها در کنکورهای سالهای گذشته تستی طرح شده بود، مشخص میکردم. به مرور فهمیدم که احتمال دارد طراحان از کدام قسمتها سوال طرح کنند، این کار را برای درسهای روانشناسی، فلسفه، منطق، علوم اجتماعی، عربی و دینی انجام دادم.دقیقاً همین عامل باعث شد در این 5 درس، نمره بالای 90% کسب کنم و پاسخ غلط نداشته باشم. در یک هفتهی آخر بیشتر به مرور این قسمتها پرداختم و همانطور که پیشبینی کردم سوالها در جلسهی کنکور برایم کاملاً آشنا بودند. (ای کاش این کار را برای تمامی درسها انجام میدادم.)
جمع بندی نظرات مشاورین و دانش آموزان برتر برای هفته آخر…
1- تورق سریع یک شمشیر دو لبه است. زیرا هم موجب کاهش اعتماد به نفس و هم افزایش آن می شود. راه چاره این است که قسمت های مهم و آن هایی را که قبلا مطالعه کرده ایم، تورق کنیم نه کل کتاب را.
2- (اگر یادداشت های منظم سازمان یافته موجود است که کل مطالب را پوشش می دهد، همان را دوره کنیم.)
3- در مرور قرار نیست مطلب جدیدی یاد بگیریم. مرور نباید به یک پروسه خواندن تبدیل شود.نخوانده ها را رها کنیم.
4- بهتر است در هفته پایانی به جای فلش کارت از7 کنکور استفاده کنیم، این که در یک هفته باقیمانده از مطالبی که با درصد احتمال بالایی در کنکور می آید خبر داشته باشیم، خیلی به روحیه و برنامه ریزی در آن چند روز کمک می کند.
5- هفته آخر بهترین فرصت برای منظم کردن مطالب در ذهن است.
6- دانش آموزان سعی کنند از یادداشت های شخصی خود و قسمت های مهم نشان دار برای تورق سریع استفاده کنند. ( در درس زیست شناسی، 3 فصل آخر کتاب پیش دانشگاهی نیاز به مرور کامل دارد.)
7- مطالعه تاریخ ادبیات و اعلام و آیات و روایات در این ایام توصیه می شود.
8- مرور و تورق سریع در هفته آخر باید مستمر و تیتر وار باشد.
9- و در نهایت… این که در هفته پایانی باید به آرامش روانی رسید. نباید زیاد به رتبه کنکور و درصدها فکر کرد.