امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مصاحبه با “مجتبی جلال نژاد” نماینده تیم اول مسابقات بازیسازی کاشان

#1
امسال ۹ تا ۱۱ اردیبهشت خیلی از دانشجویان بازی‌ساز، ازجمله خودم، برای مسابقات ۴۸ ساعته بازی‌سازی مهمان کاشانی‌ها بودیم. حتماً خیلی از دوستان به یاد می‌آورند که سال قبل هم در دومین دوره این مسابقات، با تیم “گیلاس” برنده بخش ۲ بعدی مصاحبه‌ای انجام داده بودیم. امسال در سومین دوره، بازی‌های دوبعدی و سه‌بعدی باهم داوری شدند به همین دلیل رقابت بسیار دشوارتر بود بااین‌وجود، تیم علم و گیم از دانشگاه علم و صنعت توانست مقام اول را بدست بیاورد و ما هم طبق روال سالانه خودمان مصاحبه‌ای با “مجتبی جلال نژاد” نماینده تیم اول ترتیب دادیم همچنین نوید می‌دهم که علاوه بر این، سه مصاحبه دیگر با همکاری بازی‌های پارسی در طول مسابقه انجام‌شده که می‌توانید در مجله بعدی گیمفا مشاهده فرمایید.

لطفاً خودتون رو کامل معرفی کنید.
من مجتبی جلال نژاد دانشجوی سال سوم مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران هستم. بیش از ۳ سال است که به‌طور حرفه‌ای و علمی درزمینهٔ بازی‌های رایانه‌ای مشغول فعالیت هستم و هم‌اکنون در مرکز پژوهش و فناوری توسعه بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه علم و صنعت ایران به‌عنوان مدیر تیم‌های این مرکز زیر نظر دکتر مینایی رئیس هیئت‌مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مشغول فعالیت هستم.
من به همراه اعضای اصلی تیم علم و گیم آقایان عرفان قناد توکلی و افشین محمودیان ونیز خانم‌ها حکیمی اقدم و حسینی پور که از مهم‌ترین اعضای مرکز پژوهش و فناوری توسعه بازی‌های رایانه‌ای هستند هم درزمینهٔ ساخت بازی و هم تحقیق مطالعه علمی در عرصه‌های مختلف صنعت بازی‌سازی و نیز ارتقای فنی مباحث مختلف گیم فعالیت داریم.
وظیفه شما در تیم چه بود؟
وظیفه من در تیم علاوه بر مدیریت تیم، طراح کلی، طراح مراحل و کارگردان هنری را نیز شامل می‌شود.
کمی درباره‌ی داستان، ایده و گیم پلی بازی که ساختید توضیح می‌دید؟
با توجه به موضوع مسابقات که ضرب‌المثل “بسیار سفر باید تا پخته شود خامی” ما به سمت بازی Level Based رفتیم که سیر تکاملی و تجربه در آن باشد. چون ما دنبال مکانیک‌های جذاب و نو تر بودیم، حرکت دوار روی سیاره‌ها را انتخاب کردیم.
داستان بازی ازاین‌قرار بود که یک کشاورز جوان به نام “فارمولر” با مشکلاتی در سیاره خودش یعنی زمین مواجه می‌شود که چاره کارش را نمی‌داند و وقتی به پیرمرد دانای سیاره‌اش مراجعه می‌کند و کمک می‌خواهد، پیردانا به او می‌گوید که به بقیه سیاره‌ها برود و از آن‌ها مهارت‌های مختلف را بیاموزد. اولین مهارت “مهارت پریدن” هست که برای خوردن خورشیدها و رساندن نور به سیاره و مزرعه‌اش نیاز دارد. مهارت‌های دیگر، “مهارت تیراندازی” و “تعویض سلاح” برای دفع دشمنان و حفظ سیاره‌اش و … است. در این فرایند او سیر آموزشی خود را کامل می‌کند و بعدازاین آموزش‌هاست که تازه ما وارد صفحه مراحل بازی می‌شویم و در این ۴ مرحله که هرکدام مکانیکی جدید دارد، سعی شده که علاوه بر محیط جذاب، گیم پلی هم جذابیت داشته باشد.
بازی با چه انجینی ساخته شد؟
انجین Unity 3D
چرا برای مسابقات سراغ ساخت بازی ۳ بعدی نرفتید؟
تیم ما هم در ۲ بعدی و هم در ۳ بعدی بازی‌های خوب و قابل قبولی کارکرده است و ما آماده هر دو بودیم و تصمیم گرفتیم که با توجه به ایده‌ای که زدیم، ۲ یا ۳ بعدی بودن را انتخاب کنیم که ایده‌ای که تصمیم به ساختش گرفتیم روی ۲ بعدی بیشتر به دل می‌نشست؛ اما لازم به توضیح این نکته هستم که کارکترهای بازی ما همه ۳ بعدی در ۳DMax ساخته شدند و به‌صورت ۲ بعدی رندر گرفتیم و در سایر نرم‌افزارهای ۲ بعدی سعی در زیباسازی آن‌ها کردیم.
سال‌ قبل هم شرکت کرده بودید؟
بله ما سال قبل هم بودیم اما با شرایط مسابقات و اینکه چه نکاتی برای این مسابقات مهم هستند، آشنا نبودیم و مقامی کسب نکردیم.
 
مصاحبه با “مجتبی جلال نژاد” نماینده تیم اول مسابقات بازیسازی کاشان 1
 
زمان ۴۸ ساعت برای ساخت بازی کافی بود؟ به مشکل کمبود وقت برنخوردید؟
۴۸ ساعت که زمان کمی برای ساخت بازی هست اما خوب نکته مهم در این مسابقات طراحی بازی متناسب با توانایی تیم و اینکه بتوانیم بهترین و کامل‌ترین کار رو در این زمان تحویل بدیم و این به‌خودی‌خود چالش جذابی است و گاهی باید تیم‌ها مثل تیم ما یا هیچ‌کدام از اعضا نخوابند یا بعضی‌ها فقط ۲-۳ ساعت بخوابند.
ما با توجه به شبیه‌سازی‌هایی که قبل از مسابقات برگزار کردیم، مدیریت دقیق زمانی داشتیم و برعکس سال اول غافلگیر نشدیم.
فکر می‌کردید برنده بشید؟
راستش تلاش تمام تیم فقط برای اولی بود؛ یعنی عزم خودمون رو جذب کرده بودیم واسه اولی اما وقتی فهمیدیم فقط یک لیگ وجود دارد خیلی سخت شد ولی درمجموع همان‌طور که در مصاحبه‌های وسط مسابقات هم گفته بودم، مطمئن بدیم که اول می شیم.
سطح مسابقات امسال رو چطور ارزیابی کردید؟
مطمئناً امسال چون همه تیم‌های قوی دانشگاه‌ها و آزاد ازجمله انستیتو ملی در یک لیگ رقابت می‌کردند، سخت‌ترین و قوی‌ترین سطح مسابقات نسبت به همه‌ی مسابقات پیشین رو داشت. تیم‌های برتر سال پیش هم که همه بودند و داورانی که واقعاً نسبت به سال قبل سطح بالاتری داشتند.
فکر می‌کنید این مسابقات در پیشرفت گیم مؤثر هستند؟
قطعاً همین‌طور هست چون یکی از سخت‌ترین شرایط ساخت بازی این شرایط ۴۸ ساعته هست که تیم‌ها خیلی از متدهای مهم بازی‌سازی رو باید در نظر بگیرند. مسلماً هم جو رقابتی و تعاملی بین فعالان این عرصه خیلی خیلی می تونه کمک کنه.
خیلی از بازی‌سازان به تیم داوری امسال اعتراض داشتند نظر شما در مورد این حواشی چیه؟
من تا قبل دیدن بازی‌های سایر تیم‌ها نمی تونستم نظری بدم اما اگه نگاهی به بازی‌ها داشته باشیم می‌بینیم که داوری مثل پارسال ضعیف عمل‌نکرده است. کلاً اعتراض به داوری همیشه هست. ولی من در حین مسابقه هم با بعضی از اعضای سایر تیم‌ها که صحبت می‌کردم، همه با توجه به سؤالات داوران و نکاتی که می‌گفتند، هم‌رأی بودیم که داوران امسال داوران خوب و قابل قبولی هستند؛ و به گیم های برتر هم که نگاهی بی اندازیم می‌بینیم که داوری خوب عمل کرده است.
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مصاحبه با “مجتبی جلال نژاد” نماینده تیم اول مسابقات بازیسازی کاشان 1
 
مشکلات گیم ایران از دیدگاه شما چیه؟
کمبود و حتی نبود سرمایه‌گذار و Publisher جدی در ایران از مهم‌ترین مشکلات هست. من از نزدیک باکسانی که با خارج از کشور کار می‌کنند در ارتباط هستم و این اثبات می‌کند که تخصص ساخت بازی در ایران هست اما سرمایه‌گذار نه!!!
در ایران فرهنگ بازی‌سازی و دیدگاه فرهنگی و اقتصادی برای این صنعت هنوز جا نیفتاده است.
می تونید کمی از برنامه‌های آینده تیم تون بگید؟
من و اعضای تیم علم و گیم علاوه بر اینکه در حال ساخت چند بازی مختلف برای چند نهاد خصوصی و دولتی هستیم، ضمن همکاری با افراد مشتاق بازی‌سازی، تیم رو گسترش داده و به‌زودی استودیو بازی‌سازی مدنظر خودمون که تفاوت زیادی با استودیوهای داخلی داره رو ثبت و فعالیت رسمی در قالب آن را شروع می‌کنیم.
ما علاوه بر بازی‌های تجاری، در حال تحقیق و بررسی و ساخت پلاگین های مختلف فارسی ازجمله درزمینهٔ پردازش گفتار و… و همچنین تحقیق بر روی مقالات علمی به‌منظور ارتقای برخی مسائل فنی در موتورهای بازی‌سازی و بهینه‌سازی الگوریتم‌های مهم بازی‌های استراتژیک و … می‌باشیم.
ممنون از اینکه وقت ارزشمند خود رو برای گیمفا گذاشتید اگر سخنی یا پیامی برای خوانندگان دارید لطفاً بیان کنید.
ممنون از شما و سایت خوبتون که یکی از بهترین و به‌روزترین سایت‌های عرصه بازی‌سازی هست.
من از همین‌جا از همه دوست داران و مشتاقان گیم ایران می خوام که تبادل‌نظر و ارتباط بیشتری باهم داشته باشیم و زمینه رو برای ایجاد همکاری و تبادل‌نظر فراهم کنیم.
مصاحبه با “مجتبی جلال نژاد” نماینده تیم اول مسابقات بازیسازی کاشان 1
منـ دیگـر به گذشتهـ نگاهـ نمی‌کنمـ. پشیمانـ نیستمـ. منـ بهـ آیندهـ نگاهـ می‌کنمـ. همهـ چیز بهـ یکدیگر متصـلـ هستند و منـ از آنـ برایـ افشاگریـ استفادهـ میـ کنم، برایـ محافظتـ و اگر لازمـ شد ... برایـ مجازاتـ.

(Aiden Pearce)
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان