امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عاشورا در فرهنگ هاي مختلف

#1
عاشورا در بحرين:
يکي از مهم ترين جلوه گاه هاي تشيع در بحرين تعطيل رسمي روز عاشورا و وجود حسينيه هاي شيعيان است که به آن «ماتم» مي گويند. شمار حسينيه هاي زنانه و مردانه شهر منامه مرکز بحرين به چهل مي رسد که مشهورترين آنها حسينيه مدن، حسينيه السماميک و حسينيه النبابس است و اين سه داراي سرگنبد بزرگ هستند. شهر المعرق نيز بيش از 10 حسينيه دارد. در اغلب دهکده ها و محلا ت حسينيه هاي متعدد زنانه و مردانه به چشم مي خورد.
عاشورا در هند:
امام باره يا ضريح ائمه اسم بنايي است در هند که در ايام محرم در آن به تعزيه مي پردازند مشهورترين بناهاي امام باره درشهرهاي لکنهو و مرشد آباد است. در سال 1837 به دستور محمد علي شاه ششمين نواب شيعه مذهب «اود» در شهر لکنهو امام باره اي بنا گرديد که فضاي حياط آن بسيار وسيع است. برج بلند هفت طبقه آن و حوض مرمري بزرگ وسط محوطه بر شکوه آن افزوده است. شبها هزاران نفر آنجا اطعام مي شوند.
عاشورا در پاکستان:
عاشورا در پاکستان نيز از تعطيلا ت رسمي و ملي است ، يکي از پوسترهاي انتخاباتي مسلم ليگ در ايالت پنجاب حاوي اين شعر بود «عاشوراي محرم از مسلمانون کفرض» يعني عاشوراي محرم يادآور وظيفه مسلمانان. اقبال لا هوري استقلا ل و نجات پاکستان را مرهون عاشورا مي دانست.در سال 1361 پليس پاکستان استفاده از بلندگو را در حسينيه ها و تکاياي شيعيان در ماه محرم ممنوع کرد و چون نتوانستند اين ممنوعيت را ادامه دهند براي اين منظور انجمني با تمايلا ت وهابي تحت عنوان سپاه صحابه در شهر گنگ پاکستان تاسيس کردند. اکنون سالهاست که پاکستاني ها از هدف عاشورا منحرف گشتند و با سپاه صحابه درگير مي شوند و به کشت و کشتار يکديگر مي پردازند.
عاشورا در بنگلا دش:
در شهر مرشدآباد پايتخت قبلي مسلمانان بنگال هر ساله مراسم عزاداري عاشورا با شور بسيار برگزار مي شود.احساسات مردم نسبت به عاشورا در ادبيات بنگالي منعکس است. يکي از ثمرات زنده بودن عاشورا دربنگلا دش در برابر استعمار انگليس اين بود که «اود» علماي شيعه را از پذيرفتن هر گونه القاب و عناوين و نشان هاي، اختلا ف از انگليسي ها شديدا منع کرده بود مراسم عاشورا عامل وحدت مسلمين در بنگلا دش است; شيعه و سني با هم به عزاداري مي پردازند.
عاشورا در اندونزي:
در سال 717 يک ناوگان بازرگاني عظيم ايراني، مرکب از سي و پنج کشتي، جمع کثيري از مبلغان شيعه را در سواحل اين کشور پياده کرد.
آنان ماه محرم را «سورا» مي نامند که احتمالا از کلمه عاشورا مشتق شده است.آنها در ماه هاي محرم و صفر از شادي و ازدواج خودداري مي کنند و درهر شهري به نوعي به ايراد سخنراني و عزاداري مي پردازند.
عاشورا در تايلند:
اخيرا موسسه اي به نام مرکز اسلامي اهل البيت توسط يکي از روحانيون مسلمان تشکيل شده است که در مناسبت هاي مختلف مانند ميلا د پيامبر، هفته وحدت و ايام عاشورا مراسم با شکوهي برگزار مي کنند و با برپايي نماز جمعه و دعا و نيايش در زمينه هاي فرهنگي اهداف بزرگي را دنبال مي کنند.
عاشورا در آذربايجان:
در جمهوري آذربايجان روز عاشورا همه جا تعطيل است. با وجود کنترل پليس دسته هاي سينه زني در خيابان ها و کوچه ها خاطره حماسه حسيني را پايدار نگه مي دارند.
براساس گفته شيعيان نخجوان، مردم آذربايجان در دوران سلطه لنين و استالين درايام عاشورا از ترس ماموران در کنار رودخانه ها وداخل باغ ها و دل کوه ها و دره ها و بيابان ها يا در اتاق هاي تاريک دور هم جمع مي شدند و به عزاداري مي پرداختند.
امروزه 70درصد مردم آذربايجان را شيعيان تشکيل مي دهند و 30درصد ديگر سني حنفي يا شافعي هستند.
ادامه در صفحه 2

عاشورا در مصر:
مهم ترين زيارتگاه مصريان مسجد راس الحسين است در اين مکان به هنگام تولد امام حسين سه روز جشن رسمي برپا مي شود و ازدحام جمعيت به قدريست که به سختي مي توان حتي وارد صحن مسجدي شد که مراسم در آن برپاست. در روز عاشورا مردم به قرباني کردن شتر، گاو و گوسفند مي پردازند. شيعيان در قاهره دو تکيه دارند يکي مربوط به ايراني ها و ديگري مربوط به ترک ها که علا وه بر شيعيان سياحان فرنگي نيز در آن مراسم شرکت مي کنند.
عاشورا در آلباني:
شيعيان آلباني در دهه عاشورا مراسم خاصي دارند آنها در خلا ل اين 10 روز آب نمي نوشند. يکي از شاهکارهاي ادبي آلباني شعري است که نعيم بک در مقتل امام حسين تحت عنوان کربلا سروده.
عاشورا در کانادا:
در شهر مونترال درايام عاشورا شيعيان مراسمي برگزار مي کنند در سال 1358 سميناري بين المللي پيرامون تعزيه امام حسين در انستيتو مطالعات اسلا مي دانشگاه مک گيل کانادا برگزار شد.
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط اریانه
آگهی
#2
جالب بود ممنون
پاسخ
#3
(12-09-2012، 20:36)_VaMPiRe_ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
تکراری.......!!!
کاملا تکراری ......UndecidedDodgyAngry
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عاشورا در فرهنگ هاي مختلف 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عاشورا در فرهنگ هاي مختلف 1
پاسخ
#4
ویرایش شد
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
#5
برای ایرانیا ارزش نداره
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان