امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشور مکزیک

#1
کشور مکزیک 1


مکزیک

پرچم مکزیک


مکزیک از شمال با ایالات متحده امریکا و از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز هم‌مرز است. همچنین اقیانوس آرام، در غرب و جنوب، خلیج مکزیک در شرق و دریای کارائیب در جنوب شرق آن را دربرگرفته‌اند. این کشور با حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع وسعت، ۱۴اُمین کشور وسیع دنیا و با حدود ۱۰۹ میلیون نفر جمعیت، ۱۱اُمین کشور پرجمعیت دنیاست.پایتخت مکزیک مکزیکوسیتی، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا است.


مکزیک كشوری كوهستانی و مرتفع است. و تنها قسمتی از آن كه مسطح می باشد، در شبه جزیره «یوكاتان» واقع شده است . از آنجا كه ارتفاع این كشور از 500 متر بیشتر است. لذا درجه حرارت نسبت به عرض جغرافیایی و ارتفاع زمین، متغیر است. شمال این كشور خشك و غیر قابل كشت بوده، در حالی كه جنوب، مرطوب و گرم است. اغلب جمعیت مكزیك، شهرنشین می باشند. درآمد ارزی دولت از راه صدور نفت خام – ماشین آلات صنعتی- قهوه ومیگوو نیز جلب توریستها، حاصل می شود. ذخایر مهم معدنی آن عبارتند از: طلا – نقره – اورانیوم – زغال سنگ – نفت و گاز طبیعی. این كشور از لحاظ تولید ذرت و لوبیا، خودكفا محسوب می گردد


تاریخ مکزیک

مكزیك تاریخی كهن دارد كه اولین نشانه های آن به حدود 000، 5 سال پیش از میلاد باز می گردد. مهمترین تمدنهایی كه قرون متمادی در مكزیك وجود داشتند عبارتند از: مایا، آزتك، تولتك، و ناهواتل كه آثار مهمی از آنها تاكنون باقی مانده است.مردم بومی مكزیك، سرخپوستانی بودند كه در طول تاریخ خود امپراطوری مهمی را تشكیل دادند كه آخرین آن امپراطوری آزتك بود. اولین اروپائیان در قرن شانزدهم به مكزیك فعلی رسیدند و امپراطوری خود را در زمانی نسبتاٌ كوتاه تأسیس نموده و تحكیم بخشیدند.

اولین آثاری كه از انسان در مسوآمریكا (مكزیك كنونی) به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است. در حدود ۹ هزار سال پیش سرخپوستان عهد باستان به كاشت ذرت روی آوردند. از این اتفاق به عنوان یك انقلاب فرهنگی یاد شده است.


در واقع تحول كشاورزی در مكزیك را كه با كاشت ذرت آغاز شد، بسیاری از باستان‌شناسان سرمنشا تشكیل تمدن‌های پیشرفته‌تر دانسته‌اند. این تمدن‌ها در شهرها با استفاده از خط ساخت بناهای تاریخی، تحقیقات نجومی، ریاضیات و اتكا به نظامی‌گری ایجاد می‌شدند.

به مدت قریب به سه هزار سال اریدوامریكا و مسوامریكا (از نخستین مناطق ایجاد تمدن بشری در مكزیك) محل استقرار تمدن‌های پیشرفته موسوم به امریندیان (آمریكایی - سرخپوستی) بودند.
اما در سال ۱۵۱۹ تمدن‌های بومی مكزیك از سوی اسپانیایی‌ها مورد حمله قرار گرفتند. اسپانیایی‌ها با توسل به سلاح‌های آتشین توانستند تمدن‌های ازتك، مایا و اولمك را در مكزیك شكست دهند و این كشور را به تصرف خود درآورند.

در سال ۱۵۲۱ نیز اسپانیایی‌ها با كمك تلاكسكالتك‌ها، كه از اصلی‌ترین دشمنان آزتك‌ها محسوب می‌شدند، تنوچیتیتلان پایتخت ازتك‌ها را به تصرف خود درآوردند. تصرف پایتخت ازتك منجر به تحت‌الحمایگی مكزیك در سال ۱۵۳۵ شد، از این پس مكزیك تحت‌الحمایه یا به تعبیری دیگر مستعمره اسپانیا شد.
مكزیك پرجمعیت‌ترین منطقه تحت‌الحمایه اسپانیا بود. پس از سه دهه استیلای امپراطوری اسپانیا، سرانجام در سال ۱۸۱۰ استقلال مكزیك از اسپانیا اعلام شد.

صدوراعلامیه استقلال منجر به یك دوره جنگ‌های طولانی میان نیرو‌های اسپانیا و مكزیكی‌ها شد. در نهایت در سال ۱۸۲۱ مكزیك رسماً به استقلال رسید و ایتوربیده به عنوان امپراطور این كشور بر تخت نشست.

دو سال بعد نیرو‌های انقلابی او را از قدرت بركنار کردند و در سال ۱۸۲۴ قانون اساسی برمبنای نظام حكومتی جمهوری در مكزیك تدوین شد. نام كشور را نیز از امپراطوری مكزیك به ایلات متحده مكزیك تغییر دادند.

جغرافیای مکزیک


مكزیك با 547، 972، 1 كیلومتر مربع وسعت (چهاردهمین كشور جهان) در نیمكره شمالی،‌نیمكره غربی،‌در امریكای مركزی و در كنار اقیانوس كبیر، دریای كارائیب و خلیج مكزیك، و در همسایگی كشورهای ایالات متحده امریكا در شمال و گواتمالا و بلیز در جنوب شرقی واقع شده است.مكزیك كشوری نیمه كوهستانی و فلاتی بوده و مهمترین ارتفاعات آن عبارتند از كوههای مادرهء غربی، مادرهء شرقی ، مادره جنوبی و همچنین فلات مكزیك. جلگه های آن عمدتاٌ در كناره ها واقع شده اند. بیابانها نیز قسمتهایی از مكزیك را شامل میشوند. از مهمترین رودهای آن میتوان از:

ریوگرانده، لرما، اوسوماسینتا، گریخالوا، پانوكو، بالزاس و سانتیاگو نامبرد. آب و هوای آن در نواحی مرتفع معتدل كوهستانی و در سایر نواحی گرم و مرطوب و یا خشك است. بلندترین نقطه آن قله سیتلال تپتل (اوریسابا ) با 700، 5 متر ارتفاع میباشد. رود ریوگرانده (034، 3 كیلومتر) نی طویلترین رود آن است

کشور مکزیک 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زبان رسمی مردم کشور ترکیه
  مکان های تفریحی و جاذبه های گردشگری استانبول و کشور ترکیه
Rainbow بهترین کشور اروپایی برای مهاجرت کدام است؟
  موزه سومایا، مکزیک
Photo عکس های خیلی قشنگی از کشور زیبای ژاپن( بیاین محوشیم)
  کشور تونگا
  غاری شگفت انگیز در مکزیک (عکس)
  سوئد بعنوان خوشنام ترین کشور جهان شناخته شد
  جلوه های زیبا از کشور تایلند
  سکوت اسرار آمیز یک بیابان در مکزیک

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان