06-12-2013، 11:59
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«وودی آلن» متولد اول دسامبر 1935 در نیویورک، از بزرگترین فیلمسازان معاصر سینمای جهان بهشمار میرود که فیلمنامهی آثارش را خودش مینویسد و از فلسفه، ادبیات و روانشناسی بهعنوان پایههای اصلی ساخت فیلمهایش بهره گرفته است.
به گزارش تکناز به نقل از ایسنا، سرعت بالا در تولید فیلم یکی از ویژگیهای بارز «وودی آلن» است که کارنامه سنگینی شامل آثار کمدی و فیلمهای بلند را برای وی رقم زده است. فردا (یکشنبه) هفتادوهشتمین سالروز تولد این بازیگر، کارگردان، فیلمنامهنویس، کمدین و نوازنده سرشناس آمریکایی است.
وی بعد از پایان دوران دبیرستان به دانشگاه نیویورک رفت، اما هرگز نتوانست در رشته فیلم و ارتباطات موفق باشد و سرانجام از آنجا اخراج شد. در 19سالگی شروع به نگارش سناریو برای مجموعههای تلویزیونی کرد و تبحرش دراین زمینه درآمد وی را از هفتهای 75 دلار به هفتهای 1500 دلار رساند.
بعد از سالها نگارش فیلمنامه، آثار کمدی و مطالب انیمیشن برای مجلات، «وودی آلن» در سال 1965 اولینبار وارد دنیای سینما شد و فیلمنامه «تازه چه خبر، پیشی؟» را نوشت، اما بهعنوان کارگردان در سال 1966 بود که فیلم «چه خبر، سوسن ببری» را ساخت و یک سال بعد در فیلم «کازینو رویال» از سری فیلمهای جاسوسی جیمز باند ایفای نقش داشت.
وودی آلن
فیلمهای «پول رو بردار و در رو» (1969)، «موزها» (1971)، «عشق و مرگ» (1975) و «خوابیده» (1973) از دیگر تجربیات فیلمسازی «وودی آلن» در سالهای اولیه کارگردانی بودند که بیشتر آنها مضامین کمدی داشتند.
البته در این سالها وی بازیگری را رها نکرد و در آثاری چون «دوباره بزنش سام» در سال 1972 و «جبهه» در سال 1976 نقشآفرینی داشت.
نقطه اوج شهرت و موفقیت «وودی آلن» در سال 1977 با فیلم «آنی هال» رقم خورد؛ فیلمی که جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای وی بههمراه آورد و «دایانا کیتون» را نیز به اسکار بهترین بازیگر زن رساند. این فیلم که پایهگذار استاندارد جدیدی برای آثار کمدی رمانتیک مدرن محسوب میشود، ازسوی انجمن فیلم آمریکا در رتبه چهارم بهترین آثار کمدی و در رتبه 35 بهترین فیلمهای تاریخ سینما قرار گرفته است.
وودی آلن دو سال بعد فیلم «منهتن» را ساخت که نامزد اسکار بهترین فیلمنامه شد. این فیلم سیاه و سفید بهنوعی ابراز احترام او به زادگاهش نیویورک است و همچون دیگر آثار «آلن»، فرهیختگان طبقه ثروتمند جامعه شخصیتهای اصلی آن را تشکیل میدهند.
البته نباید فراموش کرد که این کارگردان آمریکایی در فاصله میان ساخت فیلمهای «منهتن» و «آنی هال»، فیلم «صحنههای داخلی» را در سال 1978 ساخت که برای آن بار دیگر نامزد اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
وودی آلن
از نقاط درخشان کارنامه سینمایی وودی آلن، عملکرد بینظیر او در جوایز اسکار است. او در مجموع 15بار نامزد اسکار بهترین فیلمنامه و هشتبار نامزد بهترین کارگردانی شد که در این میان فقط دوبار در بخش بهترین فیلمنامه و یکبار در بخش بهترین کارگردانی موفق به کسب اسکار شد.
با آغاز دهه 80، فیلمهای «وودی آلن»، حتی آثار کمدی او، رنگ و بوی فلسفی گرفتند و آثاری چون «سپتامبر» و «خاطرات اکلیلی» به شدت تحت تاثیر آثار کارگردانان اروپایی چون «اینگمار برگمن» و «فدریکو فلینی» قرار گرفتند. در اواسط این دهه، «آلن» المانهای کمدی و تراژیک را با یکدیگر درآمیخت و در فیلمهایی چون «هانا و خواهرانش»(1985) و «جرمها و بزهکاریها» (1989) دو داستان متفاوت در انتهای فیلم به یکدیگر مرتبط میشوند. وی با فیلم «هانا و خواهرانش» موفق به کسب اسکار بهترین فیلمنامه شد هرچند در کسب اسکار بهترین کارگردانی ناکام ماند.
وودی آلن با ساخت سه فیلم «دنی رز برادوی» (1984)، «رز بنفش قاهره» (1985) و «روزگار رادیو» (1987) به اهمیت صنعت تجاری سینما و رادیو پرداخت.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«وودی آلن» متولد اول دسامبر 1935 در نیویورک، از بزرگترین فیلمسازان معاصر سینمای جهان بهشمار میرود که فیلمنامهی آثارش را خودش مینویسد و از فلسفه، ادبیات و روانشناسی بهعنوان پایههای اصلی ساخت فیلمهایش بهره گرفته است.
به گزارش تکناز به نقل از ایسنا، سرعت بالا در تولید فیلم یکی از ویژگیهای بارز «وودی آلن» است که کارنامه سنگینی شامل آثار کمدی و فیلمهای بلند را برای وی رقم زده است. فردا (یکشنبه) هفتادوهشتمین سالروز تولد این بازیگر، کارگردان، فیلمنامهنویس، کمدین و نوازنده سرشناس آمریکایی است.
وی بعد از پایان دوران دبیرستان به دانشگاه نیویورک رفت، اما هرگز نتوانست در رشته فیلم و ارتباطات موفق باشد و سرانجام از آنجا اخراج شد. در 19سالگی شروع به نگارش سناریو برای مجموعههای تلویزیونی کرد و تبحرش دراین زمینه درآمد وی را از هفتهای 75 دلار به هفتهای 1500 دلار رساند.
بعد از سالها نگارش فیلمنامه، آثار کمدی و مطالب انیمیشن برای مجلات، «وودی آلن» در سال 1965 اولینبار وارد دنیای سینما شد و فیلمنامه «تازه چه خبر، پیشی؟» را نوشت، اما بهعنوان کارگردان در سال 1966 بود که فیلم «چه خبر، سوسن ببری» را ساخت و یک سال بعد در فیلم «کازینو رویال» از سری فیلمهای جاسوسی جیمز باند ایفای نقش داشت.
وودی آلن
فیلمهای «پول رو بردار و در رو» (1969)، «موزها» (1971)، «عشق و مرگ» (1975) و «خوابیده» (1973) از دیگر تجربیات فیلمسازی «وودی آلن» در سالهای اولیه کارگردانی بودند که بیشتر آنها مضامین کمدی داشتند.
البته در این سالها وی بازیگری را رها نکرد و در آثاری چون «دوباره بزنش سام» در سال 1972 و «جبهه» در سال 1976 نقشآفرینی داشت.
نقطه اوج شهرت و موفقیت «وودی آلن» در سال 1977 با فیلم «آنی هال» رقم خورد؛ فیلمی که جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای وی بههمراه آورد و «دایانا کیتون» را نیز به اسکار بهترین بازیگر زن رساند. این فیلم که پایهگذار استاندارد جدیدی برای آثار کمدی رمانتیک مدرن محسوب میشود، ازسوی انجمن فیلم آمریکا در رتبه چهارم بهترین آثار کمدی و در رتبه 35 بهترین فیلمهای تاریخ سینما قرار گرفته است.
وودی آلن دو سال بعد فیلم «منهتن» را ساخت که نامزد اسکار بهترین فیلمنامه شد. این فیلم سیاه و سفید بهنوعی ابراز احترام او به زادگاهش نیویورک است و همچون دیگر آثار «آلن»، فرهیختگان طبقه ثروتمند جامعه شخصیتهای اصلی آن را تشکیل میدهند.
البته نباید فراموش کرد که این کارگردان آمریکایی در فاصله میان ساخت فیلمهای «منهتن» و «آنی هال»، فیلم «صحنههای داخلی» را در سال 1978 ساخت که برای آن بار دیگر نامزد اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
وودی آلن
از نقاط درخشان کارنامه سینمایی وودی آلن، عملکرد بینظیر او در جوایز اسکار است. او در مجموع 15بار نامزد اسکار بهترین فیلمنامه و هشتبار نامزد بهترین کارگردانی شد که در این میان فقط دوبار در بخش بهترین فیلمنامه و یکبار در بخش بهترین کارگردانی موفق به کسب اسکار شد.
با آغاز دهه 80، فیلمهای «وودی آلن»، حتی آثار کمدی او، رنگ و بوی فلسفی گرفتند و آثاری چون «سپتامبر» و «خاطرات اکلیلی» به شدت تحت تاثیر آثار کارگردانان اروپایی چون «اینگمار برگمن» و «فدریکو فلینی» قرار گرفتند. در اواسط این دهه، «آلن» المانهای کمدی و تراژیک را با یکدیگر درآمیخت و در فیلمهایی چون «هانا و خواهرانش»(1985) و «جرمها و بزهکاریها» (1989) دو داستان متفاوت در انتهای فیلم به یکدیگر مرتبط میشوند. وی با فیلم «هانا و خواهرانش» موفق به کسب اسکار بهترین فیلمنامه شد هرچند در کسب اسکار بهترین کارگردانی ناکام ماند.
وودی آلن با ساخت سه فیلم «دنی رز برادوی» (1984)، «رز بنفش قاهره» (1985) و «روزگار رادیو» (1987) به اهمیت صنعت تجاری سینما و رادیو پرداخت.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.