10-09-2013، 9:54
[sup]همهی ما راجع به تاثیرات فراگیر و مخرب بازیهای کامپیوتری نظیر سندرم پیترپن (علائم عدم تمایل فرد به بزرگ شدن و پذیرش مسئولیت) و بعضا خشونت بیش از حدی که بعضی از این بازیها در پی دارند کم و بیش چیزهایی شنیدهایم. اما اکنون اثبات شده که نقش بازیهای کامپیوتری درجوان نگه داشتن ذهن، درست همانند شعاری است که نینتندو در مورد مجموعه بازیهای Brain Age داده بود: «این بازیها از پیر شدن مغز جلوگیری میکنند».[/sup]
[sup]محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در دوره ای 4 ساله، گروهی از افراد را به منظور انجام یک بازی سفارشی به کار گرفتند. طبق گزارشی از نیویورک تایمز، وظیفه بازیکن رانندگی با یک وسیلهی نقلیه وشناسایی همزمان علائمی مشخص و از قبل تعریف شده بر روی جاده بود. علاوه بر این بازیکن نباید واکنشی به علائم نامربوط نشان میداد. البته این بازی در حد و اندازهی بازی Grand Auto Theft مهیج نبود! اما توانست ارتباط بین سن و توانایی انجام کارهای مشکل و همزمان (multitasking) را نمایان سازد. بعد از آموزش و انجام بازی، افراد بین 60 تا 80 سال آزمایش توانستند در حد کسی که کسری از سن آنها را دارد ( و البته در انجام این بازی مهارتی ندارد) ظاهر شوند. مهمتر از همه اینکه این تجربه، بهرهوری مغز این افراد را در تعامل با محیط خارج بازی و دنیای واقعی نیز افزایش داد.[/sup]
[sup]برای اثبات تصادفی نبودن این پدیده، محققان از دستگاه ثبت نوار مغز برای بررسی فعالیتهای مغزی افراد مسنتر استفاده کردند و دریافتند که هنگام بازی، فعالیت امواج الکتریکی مغزی در جلوی سر این افراد که رابطهی مستقیم با «توجه» دارد مشابه نمونهی آن در جوانان، شده است.[/sup]
[sup]این کشف به دانشمندان کمک میکند تا به منظور بهبود عملکردهای شناختی نظیر حافظه، دریابند که بر روی کدام نواحی از مغز باید کار کنند.[/sup]
[sup]محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در دوره ای 4 ساله، گروهی از افراد را به منظور انجام یک بازی سفارشی به کار گرفتند. طبق گزارشی از نیویورک تایمز، وظیفه بازیکن رانندگی با یک وسیلهی نقلیه وشناسایی همزمان علائمی مشخص و از قبل تعریف شده بر روی جاده بود. علاوه بر این بازیکن نباید واکنشی به علائم نامربوط نشان میداد. البته این بازی در حد و اندازهی بازی Grand Auto Theft مهیج نبود! اما توانست ارتباط بین سن و توانایی انجام کارهای مشکل و همزمان (multitasking) را نمایان سازد. بعد از آموزش و انجام بازی، افراد بین 60 تا 80 سال آزمایش توانستند در حد کسی که کسری از سن آنها را دارد ( و البته در انجام این بازی مهارتی ندارد) ظاهر شوند. مهمتر از همه اینکه این تجربه، بهرهوری مغز این افراد را در تعامل با محیط خارج بازی و دنیای واقعی نیز افزایش داد.[/sup]
[sup]برای اثبات تصادفی نبودن این پدیده، محققان از دستگاه ثبت نوار مغز برای بررسی فعالیتهای مغزی افراد مسنتر استفاده کردند و دریافتند که هنگام بازی، فعالیت امواج الکتریکی مغزی در جلوی سر این افراد که رابطهی مستقیم با «توجه» دارد مشابه نمونهی آن در جوانان، شده است.[/sup]
[sup]این کشف به دانشمندان کمک میکند تا به منظور بهبود عملکردهای شناختی نظیر حافظه، دریابند که بر روی کدام نواحی از مغز باید کار کنند.[/sup]