26-02-2021، 12:33
هواپیمای مسافربری پهنپیکر، چهار موتوره و دو طبقه است که توسط شرکت ایرباس طراحی و ساخته شدهاست. این هواپیما هماکنون بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بهشمار میآید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ساخت ایرباس ای۳۸۰ از ۱۹۹۶ (میلادی) با پروژهای بهنام ای۳ایکسایکس آغاز شد و از ۱۹۹۸ (میلادی) با نام کنونی شناخته میشود. نخستین پرواز آزمایشی آن در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ (میلادی) از تولوز فرانسه بود. دو سال پس از آن در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ (میلادی) نخستین پرواز بازرگانی آن از سنگاپور به سیدنی، برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد.ایرباس ای۳۸۰ توانایی جابجایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است. شمار صندلی اندازه استاندارد آن با سه کلاس مسافربری، بیش از ۵۲۵ نفر و برد آن هشت هزار مایل دریایی است. در مدلهایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند این گنجایش تا ۸۵۳ نفر نیز قابل گسترش است. علیرغم اندازه بزرگ این هواپیما، ای۳۸۰ براساس اندازههای معمول و استوانهای شکل، همانند بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده و بدنهٔ آن تنها اندکی از بوئینگ ۷۴۷ پهنتر است.در نمای ظاهری، ای۳۸۰ دارای بالهایی است که در قسمت پائین بدنه نصب شدهاند (Low-Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آنها پیشبینی شدهاست. قسمت ارابهٔ فرود هواپیما ۲۲ چرخ دارد که شیوهٔ جاگذاری آنها مانند چرخهای بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۷۷ است. این نوع طراحی در قسمت ارابهٔ فرود با بیشتر باندهای فرود در فرودگاههای بزرگ سازگاری دارد. با وجود مساحت زیاد بالهای هواپیما، در بیشتر فرودگاههای بزرگ با باند پهن، دو هواپیمای ای۳۸۰ میتوانند از کنار یکدیگر عبور نمایند.این پروژه در تاریخ 2020/12/15 پایان یافته علت پایان پروژه فروخته نشدن این هواپیما معرفی شد ولی رییس سابق دایره فروش ایرباس 3 چیز را علت نا موفق بودن این پروژه معرفی کرد : کلاه برداری شرکت های سازنده موتور (نفروختن موتور های نسل جدید به ایرباس) - کلاهبرادری مهندسان (فشار مهندسان به ساخت مدل 900 با بدنه بزرگ تر و ظرفیت بیشتر ) - تخفیف ندادن ایرباس در بین سال های 2007 و 2010 به خریدارانپس از گذشت بیش از ۲۰ سال از ورود هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ به خدمت، نیاز به ساخت هواپیمایی تازهتر و بهروزتر احساس میشد که از پیشرفتهای عمده در فناوری طراحی، مواد و روشهای تازه ساخت استفاده نماید. در اوایل دهه ۱۹۹۰ (میلادی)، شرکتهای هواپیماسازی ایرباس با طرح ای۳ایکسایکس و بوئینگ با طرح ۷۴۷ایکس و مکدانل داگلاس با طرح امدی-۱۲ فعالیت خود را برای ورود به این بازار آغاز کردند. طرح امدی-۱۲ پس از مدتی به علت شکست در بازاریابی توسط مکدانل داگلاس کنار گذاشته شد و پس از خریدهشدن این شرکت توسط بوئینگ در سال ۱۹۹۷ (میلادی) عملاً مکدانل داگلاس از دور رقابتها خارج شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هدف شرکت ایرباس برای پروژهای۳ایکسایکس در ابتدا تولید هواپیمای غولپیکر تازهای بود که هزینهٔ عملیاتی آن ۱۵٪ درصد از هزینههای عملیاتی بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ کمتر باشد. در همین حال طرح ۷۴۷ایکس شرکت بوئینگ برای رقابت با ایرباس، تغییر هواپیمای ۷۴۷ مدل ۴۰۰ برای افزایش ظرفیت مسافر و کاهش هزینههای عملیاتی شود. اما بوئینگ نتوانست توجه شرکتهای هواپیمایی را به سرمایهگذاری جلب کند و در سال ۲۰۰۱ (میلادی) طرح ۷۴۷ را کنار گذاشت.بحران مالی جنوب شرق آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰، شرکت ایرباس را وادار کرد، که طرح ای۳ایکسایکس را به شیوهای تغییر دهد که هزینههای عملیاتی آن تا ۲۰٪ درصد کمتر از هزینههای عملیاتی بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ باشد تا شرکتهای هواپیمایی را به سرمایهگذاری تشویق کند. طرح نهایی ایرباس منجر به ساخت نخستین هواپیمای مسافربری کاملاً دو طبقه شد. این هواپیما همچنین از برتریهایی چون کاهش چشمگیر مصرف سوخت، استفاده از فناوریهای تازه در ساخت مواد کامپوزیت، پیشرانههای مدرن و کاهش هزینههای نگهداری، نسبت به هر صندلی، برخوردار بود.طرح ای۳ایکسایکس در نهایت بهای۳۸۰ تغییر نام داد. این هواپیما در سال ۲۰۰۲ (میلادی) وارد مرحله تولید و ساخت نخستین نمونه بازرگانی هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ از مه ۲۰۰۴ آغاز شد. نخستین پرواز این هواپیما نیز سپس، با موتورهای رولز-رویس لیمیتد انجام شد و از اواخر سال ۲۰۰۷ وارد خدمت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور و دیگر شرکتهای سفارش دهنده شد.این هواپیما توسط چهار دستگاه موتور توربوفن نیرودهی میشود که هر یک حداکثر ۷۰٬۰۰۰ پوند نیرو تولید میکنند. بسته به نوع سفارش، این هواپیما به موتورهای بریتانیایی رولز-رویس هلدینگ (Rolls-Royce Trent 900) یا موتورهای آمریکایی ساخت شرکتهای جنرال الکتریک و پرت اند ویتنی (Engine Alliance GP7000) مجهز میشوند. به وسیله این موتورها عملیات برخاست میتواند در باندی تقریباً به طول ۳ کیلومتر در سطح دریا در دمای ۱۵ درجه بالای صفر با حداکثر وزن انجام پذیرد. هر یک از این موتورها در مقایسه با موتورهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حدود ۷٬۰۰۰ پوند بیشتر قدرت دارند، که البته با توجه به وزن بیشتر هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ که به مراتب از جامبوجت بالاتر است چنین مسئلهای طبیعی جلوه میکند.ارابههای فرود این هواپیما شامل ۲۲ چرخ و ساخت شرکت گودریچ است که شامل دوپایه زیر بال هر یک با ۴ چرخ، دوپایه مرکزی زیر بدنه هر بک با ۶ چرخ، و دو چرخ دماغه هواپیما است. این هواپیما میتواند دور ۱۸۰ درجهای را در مسافتی به طول ۵۶٫۵ متر انجام دهد، که ۳٫۵ متر از ۶۰ متر استاندارد ابعاد فرودگاهها کمتر است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بالاترین سرعت عملیاتی هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ حدود ۱٫۰۶۲ کیلومتر بر ساعت (573 نات) و برد آن هشت هزار مایل دریایی یا پانزده هزار کیلومتر با بیشترین تعداد مسافر است. زمان بارگیری کامل در فرودگاه یا پایانه هوایی مرکزی شامل پیاده کردن مسافران، تمیز کردن محیط داخلی هواپیما، سرویسهای دیگر و سوار کردن مسافران برای پرواز بعدی حداقل ۹۰ دقیقه به طول میانجامد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

ساخت ایرباس ای۳۸۰ از ۱۹۹۶ (میلادی) با پروژهای بهنام ای۳ایکسایکس آغاز شد و از ۱۹۹۸ (میلادی) با نام کنونی شناخته میشود. نخستین پرواز آزمایشی آن در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ (میلادی) از تولوز فرانسه بود. دو سال پس از آن در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ (میلادی) نخستین پرواز بازرگانی آن از سنگاپور به سیدنی، برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد.ایرباس ای۳۸۰ توانایی جابجایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است. شمار صندلی اندازه استاندارد آن با سه کلاس مسافربری، بیش از ۵۲۵ نفر و برد آن هشت هزار مایل دریایی است. در مدلهایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند این گنجایش تا ۸۵۳ نفر نیز قابل گسترش است. علیرغم اندازه بزرگ این هواپیما، ای۳۸۰ براساس اندازههای معمول و استوانهای شکل، همانند بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده و بدنهٔ آن تنها اندکی از بوئینگ ۷۴۷ پهنتر است.در نمای ظاهری، ای۳۸۰ دارای بالهایی است که در قسمت پائین بدنه نصب شدهاند (Low-Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آنها پیشبینی شدهاست. قسمت ارابهٔ فرود هواپیما ۲۲ چرخ دارد که شیوهٔ جاگذاری آنها مانند چرخهای بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۷۷ است. این نوع طراحی در قسمت ارابهٔ فرود با بیشتر باندهای فرود در فرودگاههای بزرگ سازگاری دارد. با وجود مساحت زیاد بالهای هواپیما، در بیشتر فرودگاههای بزرگ با باند پهن، دو هواپیمای ای۳۸۰ میتوانند از کنار یکدیگر عبور نمایند.این پروژه در تاریخ 2020/12/15 پایان یافته علت پایان پروژه فروخته نشدن این هواپیما معرفی شد ولی رییس سابق دایره فروش ایرباس 3 چیز را علت نا موفق بودن این پروژه معرفی کرد : کلاه برداری شرکت های سازنده موتور (نفروختن موتور های نسل جدید به ایرباس) - کلاهبرادری مهندسان (فشار مهندسان به ساخت مدل 900 با بدنه بزرگ تر و ظرفیت بیشتر ) - تخفیف ندادن ایرباس در بین سال های 2007 و 2010 به خریدارانپس از گذشت بیش از ۲۰ سال از ورود هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ به خدمت، نیاز به ساخت هواپیمایی تازهتر و بهروزتر احساس میشد که از پیشرفتهای عمده در فناوری طراحی، مواد و روشهای تازه ساخت استفاده نماید. در اوایل دهه ۱۹۹۰ (میلادی)، شرکتهای هواپیماسازی ایرباس با طرح ای۳ایکسایکس و بوئینگ با طرح ۷۴۷ایکس و مکدانل داگلاس با طرح امدی-۱۲ فعالیت خود را برای ورود به این بازار آغاز کردند. طرح امدی-۱۲ پس از مدتی به علت شکست در بازاریابی توسط مکدانل داگلاس کنار گذاشته شد و پس از خریدهشدن این شرکت توسط بوئینگ در سال ۱۹۹۷ (میلادی) عملاً مکدانل داگلاس از دور رقابتها خارج شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

هدف شرکت ایرباس برای پروژهای۳ایکسایکس در ابتدا تولید هواپیمای غولپیکر تازهای بود که هزینهٔ عملیاتی آن ۱۵٪ درصد از هزینههای عملیاتی بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ کمتر باشد. در همین حال طرح ۷۴۷ایکس شرکت بوئینگ برای رقابت با ایرباس، تغییر هواپیمای ۷۴۷ مدل ۴۰۰ برای افزایش ظرفیت مسافر و کاهش هزینههای عملیاتی شود. اما بوئینگ نتوانست توجه شرکتهای هواپیمایی را به سرمایهگذاری جلب کند و در سال ۲۰۰۱ (میلادی) طرح ۷۴۷ را کنار گذاشت.بحران مالی جنوب شرق آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰، شرکت ایرباس را وادار کرد، که طرح ای۳ایکسایکس را به شیوهای تغییر دهد که هزینههای عملیاتی آن تا ۲۰٪ درصد کمتر از هزینههای عملیاتی بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ باشد تا شرکتهای هواپیمایی را به سرمایهگذاری تشویق کند. طرح نهایی ایرباس منجر به ساخت نخستین هواپیمای مسافربری کاملاً دو طبقه شد. این هواپیما همچنین از برتریهایی چون کاهش چشمگیر مصرف سوخت، استفاده از فناوریهای تازه در ساخت مواد کامپوزیت، پیشرانههای مدرن و کاهش هزینههای نگهداری، نسبت به هر صندلی، برخوردار بود.طرح ای۳ایکسایکس در نهایت بهای۳۸۰ تغییر نام داد. این هواپیما در سال ۲۰۰۲ (میلادی) وارد مرحله تولید و ساخت نخستین نمونه بازرگانی هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ از مه ۲۰۰۴ آغاز شد. نخستین پرواز این هواپیما نیز سپس، با موتورهای رولز-رویس لیمیتد انجام شد و از اواخر سال ۲۰۰۷ وارد خدمت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور و دیگر شرکتهای سفارش دهنده شد.این هواپیما توسط چهار دستگاه موتور توربوفن نیرودهی میشود که هر یک حداکثر ۷۰٬۰۰۰ پوند نیرو تولید میکنند. بسته به نوع سفارش، این هواپیما به موتورهای بریتانیایی رولز-رویس هلدینگ (Rolls-Royce Trent 900) یا موتورهای آمریکایی ساخت شرکتهای جنرال الکتریک و پرت اند ویتنی (Engine Alliance GP7000) مجهز میشوند. به وسیله این موتورها عملیات برخاست میتواند در باندی تقریباً به طول ۳ کیلومتر در سطح دریا در دمای ۱۵ درجه بالای صفر با حداکثر وزن انجام پذیرد. هر یک از این موتورها در مقایسه با موتورهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حدود ۷٬۰۰۰ پوند بیشتر قدرت دارند، که البته با توجه به وزن بیشتر هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ که به مراتب از جامبوجت بالاتر است چنین مسئلهای طبیعی جلوه میکند.ارابههای فرود این هواپیما شامل ۲۲ چرخ و ساخت شرکت گودریچ است که شامل دوپایه زیر بال هر یک با ۴ چرخ، دوپایه مرکزی زیر بدنه هر بک با ۶ چرخ، و دو چرخ دماغه هواپیما است. این هواپیما میتواند دور ۱۸۰ درجهای را در مسافتی به طول ۵۶٫۵ متر انجام دهد، که ۳٫۵ متر از ۶۰ متر استاندارد ابعاد فرودگاهها کمتر است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

بالاترین سرعت عملیاتی هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ حدود ۱٫۰۶۲ کیلومتر بر ساعت (573 نات) و برد آن هشت هزار مایل دریایی یا پانزده هزار کیلومتر با بیشترین تعداد مسافر است. زمان بارگیری کامل در فرودگاه یا پایانه هوایی مرکزی شامل پیاده کردن مسافران، تمیز کردن محیط داخلی هواپیما، سرویسهای دیگر و سوار کردن مسافران برای پرواز بعدی حداقل ۹۰ دقیقه به طول میانجامد.