امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 4.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

#41
: در این شماره از خواندنی ها با رمانی از آرتو پاسیلنیا نویسنده ی فنلاندی، تاریخ یک فرقه مهم در تاریخ اسلام: کیسانیه، تاریخ فلسفه راتلج دوره ایدئالیسم آلمانی و... آشنا شوید.

سال خرگوش

  • آرتو  پاسیلینا
  • ترجمه ی فرناز تیمورازف
  • کتاب سرای نیک
  • چاپ اول: 95

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

کتاب های پاسیلینا بازتابی از زندگی روزمره ی فنلاند و  اغلب زندگی مردهای روستایی میان سال این کشور است. زبان صریح، بی پیرایه و شوخ و شنگ او دربسیاری از داستان هایش، نمایانگر نوعی رندی در کلام است که سبک «پیکارسک» را تداعی می کند رمان هایش روایتی واقع گرا دارند  و ساختاری اتفاقی و تصادفی و شکل گرفته از ماجراهایی هستند که به دلیل وجود شخصیتی واحد، یک پارچه و منسجم جلوه می کنند. لحن هجوآمیزش برای خواننده جذابیتی تاثیرگذار دارد.

در رمان «سال خرگوش» که آن را رمانی به سبک مدرن می دانند، روزنامه نگار شغلش را رها می کند و در جستجوی زندگی واقعی و ارزش های راستین و برای مقابله با پوچی و بی معنایی زندگی مدرن، رهسپار جنگل های فنلاند می شود. نارضایتی کارلو واتانن، قهرمان داستان، روز به روز از زندگی قبلی اش بیشتر می شود و دست کشیدن او از زندگی مدرن و پناه بردن به جنگل، به معنای فرار از اجتماع است.

پاسیلینا در کتاب هایش جامعه یا سیاست را به طور مستقیم مورد خطاب قرار نمی دهد و همه ی موارد را با طنز بیان می کند. همین امر باعث می شود خواندن کتاب سهل و لذت بخش باشد و درک آن مشکل...




کیسانیه؛ تاریخ، ادبیات

  • وداد القاضی
  • ترجمه ی احسان موسوی خلخالی
  • کتاب رایزن
  • چاپ اول: 95

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

«کیسانیه؛ تاریخ، ادبیات» پژوهشی در تاریخ اسلام است که به فرقه ی کیسانیه می‌پردازد؛ فرقه‌ای که نام آن با مختار ثقفی و قیام او پیوند خورده است و به چند علت، جایگاهی ویژه در تاریخ اندیشه ی دینی‌اسلامی دارد؛ نخستین فرقه‌ای است که در قرن نخست هجری به صحنه ی حوادث جهان اسلام پای نهاد؛ نخستین فرقه‌ای است که ایده «مهدی منتظر» را پرورش داد و برای آن مصداق مشخص کرد و از اصلی‌ترین کانون‌های غلو است. این پژوهش تلاش کرده تا با اتکا به منابع متقدم، روند تطور این فرقه را شناسایی کند.

وداد القاضی، نویسنده این کتاب، استاد بازنشستۀ دانشگاه شیکاگو، سرویراستار دایره‌المعارف قرآن و عضو شورای علمی دایره‌المعارف اسلامی ‎ (دانشگاه پرینستون) است.




تاریخ فلسفه راتلج عصر ایده آلیسم آلمانی (جلد6)

  • گروه نویسندگان
  • ترجمه ی حسن مرتضوی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 95

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

آغاز سده ی نوزدهم حاکی از یکی از غنی ترین و هیجان انگیزترین غلیان های انرژی و استعداد فلسفی بود و شاید حتی با دوره ای قابل مقایسه باشد که ظهور  سقراط، افلاطون و ارسطو انجامید. عظمت انقلابی که امانوئل کانت در فلسفه برپا کرد، بنا بر ارزیابی خود او، با انقلاب کوپرنیکی سده های میانه را به پایان رساند، قابل مقایسه است. جنبشی که کانت ایجاد کرد، یعنی دیالکتیک پرشتاب و اغلب ستیزه جوی «ایده آلیسم آلمانی» الهام بخش برخی از خلاق ترین فیلسوفان دوران جدید هگل و  آرتور شوپنهاور بود،...

مجموعه‌ی «تاریخ فلسفه‌ی راتلج» به ترتیب زمانی به بررسی تاریخ فلسفه‌ی غربی از آغازگاه‌های آن در سده‌ی ششم پیش از میلاد تا دوران کنونی می‌پردازد. در این مجموعه تمامی تحولات عمده‌ی فلسفی عمیقا بحث می‌شود. قسمت بیشتر این مجلدات به افرادی اختصاص داده شده که عموما از فیلسوفان بزرگ تلقی می‌شوند. اما چهره‌های کم‌اهمیت‌تر فراموش نشده‌اند و همراه با آن‌ها ده جلد تاریخ حاضر شامل اطلاعات پایه‌ای و انتقادی درباره‌ی فیلسوفان مهم گذشته و حال است.




لی لا

  • مریلین رابینسون
  • ترجمه ی مرجان محمدی
  • نشر قطره
  • چاپ اول: 95

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

مريلين رابينسون، برنده ي جايزه ي پوليتزر براي رمان گيلياد، جايزه ي بنياد همينگوي براي رمان خانه داري و جايزه ي اورنج براي رمان خانه، اين بار با داستان لي لا به شهر کوچک و خيالي گيلياد در آيووا برمي گردد. داستان با دزديده شدن لي لا در کودکي آغاز مي شود. او تحت حمايت زني بي پناه و سرگردان روزگار مي گذراند و سرانجام از کليساي عاليجناب جان ايمز سر درمي آورد.

رابينسون داستان عشق کشيش به لي لا را با ظرافتي بي نظير تعريف مي کند. ـ مريلين رابينسون يکي از بزرگترين رمان نويسان معاصر است. ساندي تايمز :لي لا داستان ژرفانديشي در اخلاقيات و روانشناسي است و با نثر صريح خود ما را با اين واقعيت هراسانگيز رو به رو مي کند که فقر، جهالت و بي پناهي چه بر سر شخصيت انسان ها مي آورد.




چهار کوارتت

  • تی. اس. الیوت
  • ترجمه ی جواد دانش آرا
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول: 95

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

چهارکوارتت پس از سرزمین بی‌حاصل، مهم‌ ترین شعر الیوت و البته نه تا اندازه دشوارگوی و دیریاب است. این شعر که ساختار موسیقیایی دارد به گونه‌ ای «کارنامه‌ی» شعری تی. اس. الیوت به شمار می‌رود. در کتاب حاضر علاوه بر ترجمه‌ ی چهار کوارتت، شرح و نقدهای معتبر و روشنگری نیز گنجانده شده که همگی از آثار جاافتاده‌ ی شماری ازبرجسته‌ ترین الیوت‌ پژوهان معاصر گزینش شده اند. اکنون زمان آن رسیده است که الیوت خوانی درست با الیوت‌ پژوهی دقیق به کمال رسد.
پاسخ
آگهی
#42
در این شماره از خواندنی ها با پژوهشی درباره ایدئالیسم آلمانی، رمانی از نویسنده ای عراقی، زندگی نامه توماس مان و خانواده اش و... آشنا شوید.

بین کانت و هگل (تقریراتی درباره ایده آلیسم آلمانی)

دیتر هنریش
ترجمه ی هومن قاسمی
کتاب رایزن
چاپ اول: 96

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

فاصلۀ زمانی بین انتشار نقّادیِ عقل محض در سال 1781 و انتشار مفهوم اضطراب کیِرکگور ‏در 1844 همان سالی که مارکس دست‌نوشته‌های فلسفی-اقتصادی خود را نوشت فقط ‏شصت و سه سال است. کوتاه‌تر از آن، فاصلۀ زمانی از انتشار نقّادیِ عقل محض است تا گام ‏نهاییِ هگل در بسط فلسفۀ خود: تأسیس منطق متعالیه به‌مثابۀ اصل بنیادیِ نظام. این مهمّ در ‏سال 1804 بود؛ همان سال وفات کانت. آن‌چه دربارﮤ این دورﮤ بسیارکوتاهْ حیرت‌آور است، این که درون آن، کلِّ نشو و نموِّ فلسفی از کانت تا فیشته و شلینگ و تا هگل واقع شد.

این ‏نشو و نموِّ منحصربه‌فرد که مقارن سال‌های پایانیِ عمر کانت منکشف می‌شد، هم ‏به تفسیرشدن فرامی‌خوانَد، هم در برابر هر تفسیری مقاومت می‌کند.‏

این درس‌ها مشتمل بر درآمدی بر مشکلات تفسیری این دوۀ فلسفی، و پنج بخش در شرح آن ‏است. اوّلین بخش، مراتب ساختار نظام‌مند فلسفۀ کانت را لحاظ می‌کند. در دوّمین، ‏نخستین منتقدان کانت بحث شده‌اند که احتجاجات آن‌ها — به‌ویژه نقدهای کارل لِئونْهارد ‏راینهُلد — به تکوین آموزﮤ علم فیشته منجر شد.

در سوّمین بخش، دوتا از ویراست‌های متعدّد ‏آموزﮤ علم مدّ نظر قرار گرفته‌اند. در چهارمین، به مباحث دوستان هگل جوان ، خصوصاً ‏هُلدِرلین، علیه نظام‌های کانت و فیشته، و به فراشدی پرداخته شده است که منجر ‏به صورت‌بندیِ نظام هگل شد. سرانجام، در پنجمین بخش، تفسیری از مراتب ساختار ‏اساسیِ منطق هگل طرح شده است.


اسفار سخن (رمان)

عبدالخالق رکابی
ترجمه ی نرگس قندیل زاده
نشر نی
چاپ اول:96

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

اسفار سخن بعد از ظهرِ روزی در دهه‌ی ۹۰ میلادی در بغداد آغاز می‌شود و فردای آن روز در جنوب عراق به پایان می‌رسد. خبر مبهمی از جنوب این بعد از ظهر پرتشویش را بیشتر می‌آشوبد و همشهریان پریشان‌خاطر و ناشناس جنوبی را گرد هم می‌آورد و راهی شهرشان می‌کند. رهسپاری به سوی فاجعه‌ی نامعلوم به‌تدریج دل همسفران بیگانه را پیوند می‌زند و زبان‌ها را باز می‌کند تا هرکس راویِ رنجی باشد که جانش را می‌کاود، از هولی بگوید که از سر گذرانده یا ماجرایی را نقل کند که به چشم دیده است. در این میان، حتا اسیران خاک نیز سربرمی‌آورند تا هم از سرگذشت خویش بگویند و هم شِمایی از تاریخ معاصر عراق را پیش چشم ما عرضه کنند.

این روایت اما غم‌نامه نیست؛ هم غم در جانش خلیده و هم شور عشق در تاروپودش تنیده؛ آمیزه‌ی روایت‌های اندوهبار است با حکایت‌های بازیگوشانه و زبان شیرین؛ طرح مسئله‌ی انسان است و مفاهیمی چون تقدیر و تسلیم و اراده و تکاپو، با نگاهی به آغاز و انجامِ کارِ اودیپ؛ تقبیح قاطعانه‌ی جنگ است که جان مردم عراق را به لب آورده و سرانجام، تصویر هنرمندانه و وفادارانه‌ای است از تاریخ صد سال اخیر عراق.


مسافر شبانه

ماوریتزو ماجانی
ترجمه ی اثمار موسوی نیا
نشر نیماژ
چاپ اول: 96

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

«مسافر شبانه» چندین کتاب است در یک کتاب این رمان آکنده از سرگذشت ها و رشته های سردرگمی است که به هم گره می خورند و از هم جدا می شوند و از اشتیاق درک انسان و سرنوشت او، درک خوبی و بدی او جان می گیرند. لحظه هایی از درد و رنج، اشراق، مهر و خشونت که تنها در زیبایی و سودمندی حیات ساده و برهنه انسان آرام و قرار می گیرد، همچنان که پرستویی هراسیده میان دستانی مهرآمیز یا خرسی گریزان از جنگ در پناه یک درخت گردو آرام می گیرد یا همچون مردی غمگین که در دل صحرای سرزمین بیگانه درد و اندوهش را بازگو می کند و از آن رها می شود.

ماوریتزو ماجانی نویسنده و روزنامه نگار ایتالیایی، در جوانی به حرفه های متعددی دست زد سپس به طور حرفه ای به ادبیات و روزنامه نگاری روی آورد. ماجانی از لحاظ سیاسی کم و بیش گرایش های آنارشیستی دارد و برای آثارش برنده جوایز زیادی شده از جمله سه جایزه ادبی استرگا، همینگوی و پارکو دلا ماییرلا برای رمان مسافر شبانه در سال 2005


خانواده توماس مان و قرن بیستم

مانفرد فلوگه
ترجمه ی محمود حدادی
انتشارات نیلوفر
چاپ اول: 96

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

توماس مان و برادرش هاینریش مان در سرآغاز قرن بیستم به عرصه ی ادب آلمان درآمدند و با رمان هایی مانند "خانواده بودنبروک" و "فرشته آبی" هم از ابتدا جایگاهی برجسته در این عرصه یافتند.

تلاطم های سیاسی ای که اندک زمانی بعد از جنگ جهانی اول، فروپاشی نظام قیصری، برپایی جمهوری نخست آلمان، آغاز گسترش تفکرات فاشیستی و سر انجام، سقوط جمهوری و بروز جنگ جهانی دوم را از پی آورد، سرنوشت سهمگینی بود که این دو هرگز با انفعال پذیرای آن نشدند، بلکه در دو نسل _همراه فرزندان صاحب قلم خود_ کوشیدند با تعهد اخلاقی و اعتبار هنری انکار ناپذیر و اسطوره وارشان، انديشه ی اومانيسم را در همه ی این سال های سیاه زنده نگه دارند، چون که خود را وارث و وامدار این اندیشه می دانستند.

شرح زندگی این خانواده ی بزرگ اشرافی_هنری چشم اندازی همه سویه به روی تاریخ آلمان و اروپا در سراسر قرن بیستم باز می کند.


شکستن امواج (سینمای لارنس فون تری یه)

کارولین باینبریج
ترجمه ی حسام الدین موسوی ریزی
نشر چشمه
چاپ اول :96

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

برای لارس فون‏‏تری‌یه، تلاش برای رسیدن به اصالت در هنر سینما عبارت است از کشف و به‌کارگیری ظرفیت و قابلیت این فرم هنری برای دستیابی به ابزاری برای فرار از تسلط ارزش‌های فرهنـگ بورژوایـی و عادت و ابتذال زندگی روزمره: «وقتی فرد در زندگی واقعی در معرض تهدیدهای متعدد قرار می‌گیرد، باید دست به خلق نوعی زندگی و هستی خیالی بزند، زیرا در این زندگی خیالی می‏توانید چیزهایی را مهار کنید که در زندگی واقعی هیچ کنترلی روی‌شان ندارید.»

لارس فون‏تری‌‌یه تنها به دنبال کسب نام و اعتبار نیست و آثارش عمیقاً ریشه در جست‌وجوی حس صادقانه‌ای از خویشتنِ خود دارند که زیر روکشِ نازکِ عصبی‌کننده و برانگیزانند‌ه‌ای پنهان شده است و در نگاه نخست تصویر کاریکاتورگونه‌ای از حساسیت هنری‌اش به نمایش می‌گذارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط امیر‌حسین ، Medusa
#43
کتاب "خشم و هیاهو"

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

خشم و هیاهو با نام انگلیسی The Sound and The Fury اثر مشهور و پرفروش ویلیام فاکنر، نویسنده آمریکایی است که از بحث برانگیزترین رمان های قرن بیستم جهان به شمار می رود. فاکنر در سال 1950 برنده جایزه نوبل ادبی شد. خشم و هیاهو، داستان تاژیک خانواده کامپسون ها و خلق شخصیت های به یادماندنی آن ها در ادبیات است؛ “کدی” زیبا و عصیانگر، “بنجی” کودک سان، “کوئنتین” شبح زده و روان پریش، “جیسون” حیوان صفت و بداخلاق و “دیلسی” خدمتکار. زندگی کامپسون ها توسط تاریخچه و میراث خانوادگی، صدای شخصیت ها و عملکردشان چنان متلاشی می شود و در عذاب می افتاد که در نهایت چیزی را خلق می کند که شاهکار استدلالی فاکنر محسوب می شود و “خشم و هیاهو” را در زمره برترین رمان های قرن بیستم جهان قرار می دهد.
پاسخ
 سپاس شده توسط sober
#44
در این شماره از خواندنی ها با زندگی نامه واروژان آهنگساز نامی دهه 50، رمانی تاریخی با ترجمه ی مهدی سحابی، مجموعه داستانی از محمد کلباسی و... آشنا شوید.

فلسفه ادبیات
  • پیتر لامارک
  • ترجمه ی میثم محمدامینی
  • نشر نو
  • چاپ اول: 96
 
 خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5

چرا بعضی از رمان‌ها و شعرها و نمایشنامه‌ها «اثر هنری» به شمار می‌آیند، اما بعضی نه؟ چه وقت یک متن مکتوب «ادبیات» می‌شود؟ و این چه معنا و اهمیتی به آن متن می‌دهد؟ چرا «ادبیات» برای ما مهم است؟ نقد ادبی، در شکل رایج خود، گاهی می‌کوشد به این پرسش‌ها پاسخ دهد، اما رویکرد فلسفی امکان بررسی دقیق‌تر و رسیدن به بینش‌های عمیق‌تر دربارۀ ماهیت بنیادی ادبیات را فراهم می‌آورد.

فلسفۀ ادبیات شاخه‌ای نسبتاً نوپا در زیبایی‌شناسی تحلیلی است و این کتاب شامل بررسی و معرفی جامعی از مباحث طرح‌شده در این حوزه است. نویسندۀ کتاب،‌ پیتر لامارک، چهره‌ای مشهور و محققی پیشرو در این زمینه است. از جمله بحث‌های اصلی طرح‌شده در کتاب می‌توان به این‌ها اشاره کرد: مفهوم ادبیات به‌مثابۀ شکلی از هنر، ماهیت و شأن هستی‌شناختی آثار ادبی، شکل‌های تفسیر ادبی و ارزیابی آن، نقش صدق و معرفت در ارزیابی آثار ادبی، و ارزش ادبی.



[color][font]

مرگ وزیر مختار
[/font][/color]
  • یوری نیکلایوویچ تینیانوف
  • ترجمه ی مهدی سحابی
  • نشر ماهی
  • چاپ اول:96
 
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5


این کتاب روایتی داستانی از زندگی الکساندر گریبایدوف، دیپلمات، نمایشنامه نویس، شاعر و آهنگساز روس، از زمان ورودش به دنیای سیاست تا در زمان قتلش در تهران است.

نویسنده کتاب در زمان مرگ وزیر مختار روسیه، در ایران بوده و نگارش یک سوم پایانی کتاب در تهران می گذرد. تینیانوف، یکی از معروف ترین نویسندگان فرمالیست است و این کتاب هم بی نصیب از فرمالیسم نیست.

همچنین پیش از این، سریال «وزیر مختار» در سیمای جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد که سرگذشت الکساندر گریبایدوف در تاریخ معاصر ایران را روایت می‌کرد.

یکی از مهمترمین تحولات سیاست خارجی ایران با روسیه، بعد از دوره دوم جنگ‌های ایران و روس و امضای عهدنامه ترکمانچای، در زمان سلطنت فتحعلی شاه و دوره دوم صدارت عبدالله خان امین الدوله، سفر گریبایدوف به عنوان سفیر روسیه به ایران و قتل وی در تهران است.

گریبایدوف برای اجرای مقرارت مربوط به عهدنامه ترکمنچای و حل اختلافات مرزی به ایران آمد، ولی به علت سوء رفتار و اهانت به مقدسات اسلامی ایرانیان که خواستار استرداد زنان گرجی و ارمنی که مدت‌ها در ایران اقامت داشتند، با تحریک علمای مذهبی به اتفاق همراهانش، توسط مردم به قتل رسید. خوشبختانه عواقب این حادثه به علت درگیری که بین روسیه و عثمانی گریبان‌گیر ایران نشد و نیکلای اول، تزار روس، به یک عذرخواهی خشک و خالی هیات اعزامی دولت ایران قناعت کرد.



[color][font]

واروژان
[/font][/color]
  • حسین عصاران
  • نشر رشدیه
  • چاپ اول:96
 
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5 

 
«...«گفت‌وگو با نزدیک‌ترین یاران و همراهان واروژان آغاز شد.. برخی از صاحب‌نام‌ها که در این سالها به گوشه‌ای خزیده بودند و دل به گفتن و از خود گفتن نداشتند، با نام واروژان به احترام از جای برخاستند و پاسخ گفتند.. همه‌ی طرف‌های گفت‌وگو، بی‌قید و شرط او را مهربان، عاشق، صمیمی، دوست‌داشتنی، کاربلد، متواضع و ناب می‌دانستند. هر جمله از پاسخ‌ها با جمله‌ای از مدح واروژان آغاز و با اظهار علاقه به او تمام می‌شد. در متن این کتاب بسیاری از این واژه‌ها و عبارات و مدایح عاشقانه و خالصانه حذف شد تا بیشتر، خودِ تاریخ و کارهای او جلوه‌‌گری کند. امید آنکه در خواندنِ همین روایت‌های حاضر، صدای این عشق عمومی را بشنوید...»



[color][font]

او
[/font][/color]
  • محمد کلباسی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول:96

 خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5
 
محمد کلباسی یکی از نویسندگان کهنه‌کارِ ادبیاتِ ایران است و از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های جریان داستان‌نویسی موسوم به جُنگ اصفهان. کلباسی که در سالِ 1358 با انتشارِ مجموعه‌ داستانِ سربازِ کوچک خوش درخشید، کنارِ هوشنگ گلشیری و ابوالحسن نجفی از بانیانِ جنگ اصفهان بود. کلباسی در رشته‌ی ادبیات تطبیقی از دانشگاهِ تهران مدرکِ فوق‌‏لیسانس دارد و سال‌ها به کارِ تدریس در داخل و خارج از ایران مشغول بوده. این داستان‌نویس اصفهانی به خاطرِ داستان‌های کوتاهِ تأثیرگذارش در چند دهه‌ی گذشته اهمیت فراوانی دارد. مجموعه ‌داستانِ او مشتمل است بر ده داستان از این نویسنده که در پروسه‌ی زمانی به‏نسبت طولانی‌ای نوشته شده است.
 
کلباسی در داستان‌هایش تنهایی و حیرتِ انسان را روایت می‌کند و مردانی را که ناگهان با چهره‌ای از مرگ روبه‏رو می‌شوند و قهرمان‌هایی که نمی‌فهمند چرا حوادث چنین سخت و بی‌خبر بر ایشان فرود می‌آید. چنین فرایندی ا‌ست که داستان‌های این داستان‌نویسِ باتجربه را بسیار بااهمیت و خواندنی می‌کند. کلباسی در داستان‌های این مجموعه جهانی می‌سازد مملو از تردید، اتفاق و ماجرا که قرار است برای خواننده‌ی خود غافلگیرکننده باشند. داستان‌های کلباسی تنوع روایی و موضوعی دارند و ردپای تاریخِ معاصر را در آن‌ها می‏توان رصد کرد.



[color][font]

مقدمه ای سیاسی بر فلسفه
[/font][/color]
  • لئو اشتراوس
  • ترجمه ی یاشار جیرانی
  • نشر آگه
  • چاپ اول: 96
 
 خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! 5
 
مقدمه‌اى سياسى بر فلسفه چهارده مقاله‌ى شناخته‌شده و تحسين‌شده‌ى لئو اشتراوس را در خود جاى داده است. مقالات "فلسفه سياسى چيست؟"، "حق طبيعى و رويکرد تاريخي"، "نسبي‌گرايي"، و "يک مؤخره" مهم‌ترين منابع براى فهم تقابل اشتراوس با پوزيتيويسم و تاريخ‌گرايى هستند. مقالات "تعقيب و آزار و هنر نوشتار" و "در باب نوع فراموش‌شده‌اى از نوشتار" خواننده را با نظريه‌ى اشتراوس در باب روش صحيح خوانش متون فلسفى يا همان هنر بين‌خطوط‌خوانى آشنا مي‌کنند. مقالات "تربيت ليبرال چيست؟" و "تربيت ليبرال و مسئوليت" ملاحظات صريح و شديداً مناقشه‌برانگيز اشتراوس درباب مسئله‌ى تربيت و فرهنگ را مطرح مي‌کنند.
 
مقالات "در باب فلسفه‌ى سياسى کلاسيک"، "چگونه فلسفه‌ى قرون ميانه را مطالعه کنيم؟"، "سه موج مدرنيته"، و "در باب قانون طبيعي" واضح‌ترين نظريات اشتراوس در باب تاريخ فلسفه‌ى سياسى يا همان "جدال قدما و مدرن‌ها" را درخود جاى داده‌اند. و در نهايت، مقالات "اورشليم و آتن" و "پيشرفت يا بازگشت؟" تأملات اشتراوس در باب رابطه‌ى فلسفه و الاهيات، عقل و وحي، يا همان "مسئله‌ى الاهياتى ـ سياسي" را مطرح مي‌کنند. بر همين اساس مي‌توان گفت که اين مجموعه خطوط کلى فلسفه‌ى سياسى لئو اشتراوس را ترسيم مي‌کند. همان فلسفه‌ى سياسي‌اى که تلاش مي‌کند با کنارزدن آنچه اشتراوس "شبه‌فلسفه‌ها" يا موانع "مصنوعي" فلسفه‌ورزى مي‌نامد، راه را براى احياى فلسفه در معناى آغازين و اصيل آن باز کند. همان فلسفه‌ى سياسى که مقدمه‌ى سياسى بر فلسفه است.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Rainbow نیم بیتی | کافه شعر فلشخور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان