22-05-2015، 14:04
هواپیمای نیروی هوایی لوفت وافه آلمان بود . این هواپیما داری دو موتور و نقش وسیله چند منظوره در ارتش را داشته است . هواپیما توسط کمپانی هوگو جانکر که دو مهندس امریکایی در اواسط سال 1930 طراحی کرده بودند ساخته شد. از این هواپیما به عنوان بمب افکن ، جنگنده شب ،بمب افکن اژدر، شناسایی هواپیما ، جنگنده سنگین و در مراحل پایانی به عنوان بمب اندازی هوایی استفاده شده است. با وجود توسعه طولانی مدت این نوع هواپیما یکی از مهمترین دارایی های لوفت وافه محسوب میشد . خط مونتاژ از سال 1936 تا 1945 تولید مستمر داشته است و بیش از 16000 از این نسخه تولید کرده بودند که بیشترین تولید هواپیماهای دو موتوره در آلمانی نازی محسوب می شود . در طول این سال ها بدنه و قسمت اصلی هواپیما ثابت بود و فقط تجهیزات جزیی آن به مرور تغییر می یافت .
طراحی و گسترش The Junkers Ju 88
در آگوست سال 1935 وزارت حمل ونقل هوایی آلمان درخواست هواپیماهایی با سرعت بالا و قابلیت حمل بمب با کمترین هزینه و استفاده از اجناس مقرون به صرفه به وزن 800 تا 1000 کیلوگرم (1760 تا 200 پوند ) را داد . کمپانی جانکر در ماه ژوین سال 1936 اولین طراحی های خود را ارایه دادند و دو مدل از هواپیمای The Junkers Ju 88 را در اختیار دولت آلمان قرار دادند اما به دلیل نواقصی که طرح اولیه داشت نمی توانستند در جنگ از آن استفاده کنند .
در سال 1938 آخرین مدل از این هواپیما بهره برداری شد که از قابلیت های آن نسبت به مدل های قبلی می توان به تقویت شدن بال ها ، ترمز ها ، استحکامات کششی و مهمتر قابلیت حمل و پرتاب بمب اشاره کرد ، با توجه به این پیشرفت هواپیمای The Junkers Ju 88 برای ورود به عرصه جنگ به عنوان یک بمب افکن آماده بود . اولین پرواز این هواپیما در 21 سپتامبر سال 1936 برای نیروی هوایی لوفت وافه که فرمانده آن هرمان گورینگ بود انجام شد . در آزمایش اول این هواپیما حدود 580 گیلومتر یا سرعت 360 مایل را طی نمود .
در پاییز سال 1938 دکتر هاینریش کوپنبرگ مدیر عامل شرکت جامو 300 مدل از The Junkers Ju 88 در ماه تولید کرد و در اختیار گورینگ گذاشت که انبوه ترین نوع از تولید چنین هواپیمایی بود ، درحمله به لهستان در سال 1938 هواپیمای The Junkers Ju 88 نقش کلیدی را بازی کرده بود .
صحنه ای از حمله هواپیمای Junkers Ju 88 درحمله به یونان
تنوع و توسعه عملیاتی :
در اکتبر سال 1937 ژنرال ارنست اودت درخواست یک فروند هواپیمای بمب افکن شیرجه را داد .علت درخواست این نوع هواپیما موفقیتش نسبت به دیگر مدل ها بود .
مرکز توسعه تکنولوژی جانکر در دسایو اولویت تمام کارهایش را به این نمونه اختصاص داده بود تا تمام اجزای آن از جمله سیستم های الکتریکی ، ترمز و بهتر شیرجه رفتن را به کیفیت مطلوبی برساند .
نسخه استاندارد جنگنده بمب افکن The Junkers Ju 88 بر اساس نسخه های قبلی این مدل بوده است و از تجربیات 6 مدل گذشته استفاده های زیاده شده در این مدل هم از موتور های جامو استفاده شده و در این نسخه ظرفیت حمل و نقل هم افزوده شده است یعنی قابلیت حمل آن نسبت به هواپیما های جنگنده دیگر بیشتر است .
هواپیمای Ju 88 واحد LG1 در جبهه شرقی
سابقه عملیاتی :
لهستان :
فقط 12 هواپیمای The Junkers Ju 88 در جنگ لهستان شرکت کردند . واحد هوایی اکو 88 وظیفه آزمایش این هواپیمای بمب افکن جدید را داشتند . این 12 هواپیما و 12 سر نشین موفق به پوشش هوایی در لهستان شدند و از این جنگ سربلند بیرون آمدند و ارتش لوفت وافه روی این هواپیما حساب ویژه ای کردند .
نبرد نروژ :
در این نبرد 30 هواپیمای The Junkers Ju 88 به جنگ فرستاده شد .
همچنین در نهم آپریل سال 1940 هواپیمای The Junkers Ju 88 در مدت زمان 111 ثانیه توانست باران بمب در نبرد تولید کند .
نبرد فرانسه 1940 :
به دستور لوفت وافه هواپیمای The Junkers Ju 88 وارد جنگ فرانسه شد و در این جنگ این هواپیما نقش اصلی و مهمی را بازی کرد . در این نبرد هم علاوه بر نقش بمب افکن ، جا به جایی و انتقال تجهیزات را هم به عهده داشت .
Ju 88C سری سنگین جنگنده های هوایی
تصویری از خط تولید خط تولید Ju 88 سال 1941
تهیه شده توسط: [b]maestro navid[/b]
طراحی و گسترش The Junkers Ju 88
در آگوست سال 1935 وزارت حمل ونقل هوایی آلمان درخواست هواپیماهایی با سرعت بالا و قابلیت حمل بمب با کمترین هزینه و استفاده از اجناس مقرون به صرفه به وزن 800 تا 1000 کیلوگرم (1760 تا 200 پوند ) را داد . کمپانی جانکر در ماه ژوین سال 1936 اولین طراحی های خود را ارایه دادند و دو مدل از هواپیمای The Junkers Ju 88 را در اختیار دولت آلمان قرار دادند اما به دلیل نواقصی که طرح اولیه داشت نمی توانستند در جنگ از آن استفاده کنند .
در سال 1938 آخرین مدل از این هواپیما بهره برداری شد که از قابلیت های آن نسبت به مدل های قبلی می توان به تقویت شدن بال ها ، ترمز ها ، استحکامات کششی و مهمتر قابلیت حمل و پرتاب بمب اشاره کرد ، با توجه به این پیشرفت هواپیمای The Junkers Ju 88 برای ورود به عرصه جنگ به عنوان یک بمب افکن آماده بود . اولین پرواز این هواپیما در 21 سپتامبر سال 1936 برای نیروی هوایی لوفت وافه که فرمانده آن هرمان گورینگ بود انجام شد . در آزمایش اول این هواپیما حدود 580 گیلومتر یا سرعت 360 مایل را طی نمود .
در پاییز سال 1938 دکتر هاینریش کوپنبرگ مدیر عامل شرکت جامو 300 مدل از The Junkers Ju 88 در ماه تولید کرد و در اختیار گورینگ گذاشت که انبوه ترین نوع از تولید چنین هواپیمایی بود ، درحمله به لهستان در سال 1938 هواپیمای The Junkers Ju 88 نقش کلیدی را بازی کرده بود .
صحنه ای از حمله هواپیمای Junkers Ju 88 درحمله به یونان
تنوع و توسعه عملیاتی :
در اکتبر سال 1937 ژنرال ارنست اودت درخواست یک فروند هواپیمای بمب افکن شیرجه را داد .علت درخواست این نوع هواپیما موفقیتش نسبت به دیگر مدل ها بود .
مرکز توسعه تکنولوژی جانکر در دسایو اولویت تمام کارهایش را به این نمونه اختصاص داده بود تا تمام اجزای آن از جمله سیستم های الکتریکی ، ترمز و بهتر شیرجه رفتن را به کیفیت مطلوبی برساند .
نسخه استاندارد جنگنده بمب افکن The Junkers Ju 88 بر اساس نسخه های قبلی این مدل بوده است و از تجربیات 6 مدل گذشته استفاده های زیاده شده در این مدل هم از موتور های جامو استفاده شده و در این نسخه ظرفیت حمل و نقل هم افزوده شده است یعنی قابلیت حمل آن نسبت به هواپیما های جنگنده دیگر بیشتر است .
هواپیمای Ju 88 واحد LG1 در جبهه شرقی
سابقه عملیاتی :
لهستان :
فقط 12 هواپیمای The Junkers Ju 88 در جنگ لهستان شرکت کردند . واحد هوایی اکو 88 وظیفه آزمایش این هواپیمای بمب افکن جدید را داشتند . این 12 هواپیما و 12 سر نشین موفق به پوشش هوایی در لهستان شدند و از این جنگ سربلند بیرون آمدند و ارتش لوفت وافه روی این هواپیما حساب ویژه ای کردند .
نبرد نروژ :
در این نبرد 30 هواپیمای The Junkers Ju 88 به جنگ فرستاده شد .
همچنین در نهم آپریل سال 1940 هواپیمای The Junkers Ju 88 در مدت زمان 111 ثانیه توانست باران بمب در نبرد تولید کند .
نبرد فرانسه 1940 :
به دستور لوفت وافه هواپیمای The Junkers Ju 88 وارد جنگ فرانسه شد و در این جنگ این هواپیما نقش اصلی و مهمی را بازی کرد . در این نبرد هم علاوه بر نقش بمب افکن ، جا به جایی و انتقال تجهیزات را هم به عهده داشت .
Ju 88C سری سنگین جنگنده های هوایی
تصویری از خط تولید خط تولید Ju 88 سال 1941
تهیه شده توسط: [b]maestro navid[/b]