24-04-2015، 16:46
بازی تنها ابزاری برای سرگرمی و گذارن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان نیست بلکه وسیلهای که نقش اساسی در فرایند رشد و تربیت آن ها دارد و آنان را برای آینده و زندگی اجتماعی و فردیشان آماده میکند.
بازی های رایانه و ابزار نامطلوب بصری
عفت چشم حلقه مفقوده برخی بازی های رایانه ای
بازی ها انواع مختلفی دارند: تقلیدی، نمایشی، نمادی، تخیلی و آموزشی؛ که هر کدام از آن ها علاوه بر اینکه سرگرمی و نشاط را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان می آورد، باعث سلامتی و رشد جسمی، اخلاقی، اجتماعی، عاطفی آن ها هم میشود و مهارت های فکری و یادگیری آن ها را افزایش میدهد.
اگرچه در زمانهای نه چندان دور کودکان و نوجوانان با بازیهای سنتی مانند «یه قل دو قل»، «لی لی»، «وسطی» و … اوقات فراغت خود را پر میکردند و از این بازی ها لذت فراوانی میبردند ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ابزارهای ارتباطی بازهای کودکان و نوجوانان نیز تغییر کرده است و آنها دیگر از بازیهای سنتی لذت نمیبرند. در این عصر کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر اوقات خود را با رسانه های جمعی و ابزارهای ارتباطی نظیر تلویزیون، اینترنت، ماهواره، رایانه و… سپری میکنند.
بازی های رایانه و ابزار نامطلوب بصری
بازیهای رایانهای به عنوان یکی از جدیدترین دستاوردهای فناوریهای ارتباطی و ابزارهای سرگرمی نوین است که در میان نسل نوجوان به عنوان پرطرفدارترین سرگرمیها و وسایل گذارن اوقات فراغت محسوب میشود.
تصاویر و نقاشیهای متحرک، داستانهای پیچیده، کشش و هیجانهای زیاد در آن و خارج شدن از دنیای واقعی و سیر در عالم مجازی از جمله عواملی است که باعث شده نوجوانان به این ابزار سرگرمی روی آورند. یکی دیگر از عوامل جذابیت در این بازها تعاملی بودن آن هاست؛ نوجوانان ساعت ها در فضایی مجازی زندگی میکنند که خودشان طراح و بازیگر اصلی آن هستند و به راحتی میتوانند کارکترها و فضای بازی را عوض کنند و کسی آن ها را ارزیابی و مراقبت نمیکند.
نوجوانان امروزی به شدت تحت تأثیر این بازی ها مطابق قهرمان داستان رفتار می کنند و لباس می پوشند. به طور کلی باید گفت که این بازیها در کنار دیگر رسانه های جمعی نقش مهمی در جامعه پذیری جوانان و نوجوانان ایفا میکنند.
با توجه به انواع مختلف بازیهای رایانهای باید گفت که طراحان این بازی ها ـ که اکثراً غربی ها هستند ـ آن ها را صرفاً جهت سرگرمی و تفریح افراد تولید نکرده اند بلکه تلاش آنها بر این است که فرهنگ و ارزشهای خود را از طریق این بازی ها در وجود نسل جوان کشور نهادینه کنند.
ارزش ها و آموزه های دینی و اسلامی در بازیهای رایانهای ساخته غرب هیچ جایی ندارند و حتی برخی از این بازیها با حذف دین و امور دینی در زندگی مجازی و ترویج و تبلیغ بی دینی، سعی دارند آن را از زندگی واقعی افراد نیز حذف کنند.
عفت چشم حلقه مفقوده برخی بازی های رایانه ای
عفت یکی از ارزشهای اسلامی است که بازیهای رایانهای و داستانهای آن ها با آن بیگانه هستند؛ عفت یک حالت نفسانی در وجود انسان است که باعث دور شدن او از زشتی ها و محرمات میشود و در اصطلاح همان کنترل شهوت و خواهشهای نفسانی است که اگر انسان آن را در وجودش از بین ببرد به راحتی میتواند هر عملی را انجام دهد.
غرب با ترویج فرهنگ برهنگی، بی حیایی و بی عفتی، ترویج مباحث ضداخلاقی و از بین بردن زشتی بسیاری از گناهان به دلیل تکرار آن، ترویج لذت گرایی و روابط آزاد جنسی سعی دارد نسل جوان را با مفهوم عفاف بیگانه کند و وجود زشتی ها و گناهان را در نظر آنها عادی جلوه دهد.
وقتی نسل جوان ساعت ها و بدون مزاحمت در فضایی زندگی میکند که در آن به راحتی میتواند با دوستان همجنس و غیرهمجنس خود رفتار و آمد کند، با آن ها روابطی آزاد داشته باشد، در مهمانی و پارتیهای مختلف شرکت کند. یا اینکه به آسانی و بدون دغدغه برای رسیدن به هدفش افراد مزاحم را از سر راهش بردارد، رفتارهای غیراخلاقی انجام دهد و …. دیگر به این اعمال و رفتار عادت میکند لذا در دنیای واقعی به آن ها پایبند نیست و آن ها را جزء رفتارهای عادی روزانه تلقی می کند. در این حالت دیگر نمیتوان از این جوان توقع داشت که خود را در برابر گناهان حفظ کند، چشمش را بر روی صحنه ها و تصاویر نادیدنی ببندد.
نکته مهم در بین بازی هایی که نوجوانان به آن سرگرم می شوند این است که بچه ها از سنین پایین نگاهشان به این تصاویر به صورت یک اعتیاد در آمده و به مرور زمان قبح دیدن تصاویر ناهنجار شکسته و به آن عادت می کند و مرز عفت چشم در هنگام ورود به این بازی ها شکسته می شود.
متأسفانه عموما نوجوانان مرز واقعیت و تخیلات را فراموش می کنند و سعی دارند هر آنچه در این بازی ها انجام دادهاند و دیده اند در دنیای واقعی نیز به همان شکل رفتار کنند.
در حقیقت مرحله تربیت چشم و نگاه که در سنین نوجوانی باید مورد توجه باشد به وسیله این بازی ها به راحتی لگد مال شده و به مرور با کمک سایر عوامل راه برای هرزه شدن نگاه در سنین بعدی فراهم می شود.
بازیهای رایانهای یک سلاح برای از بین بردن نسلی صالح و سالم در جامعه است که مسئولان و برنامه ریزان فرهنگی باید به این مسأله توجه جدی داشته باشند و سعی کنند برای رفع این مشکل در مقابل این بازی ها، بازیهای ایرانی ـ اسلامی در میان جوانان گسترش دهند تا هم باعث سرگرمی آنها شود و هم اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی در وجود آنها نهادینه شود.