09-11-2014، 21:44
برای ورود به بهشت، فرقی میان زن و مرد نیست و یکی از پاداش های خداوند در بهشت «حورالعین» است که قرآن و روایات به آن اشاره کرده است. بنا بر گفته ی اغلب مفسرین، در بهشت ازدواج نیست و تزویج حورالعین به معنای قرین کردن و عطا کردن و حورالعین از طرف خداوند به بندگانش، تفسیر شده است.
همچنین در مورد چند همسری زنان در بهشت، به طور اجمال باید گفت از مجموع آیات و روایات، می توان چنین استفاده کرد که زنان مؤمنی که به بهشت وارد شده اند چنین درخواستی ندارند؛ هر چند اگر درخواست کنند در اختیارشان قرار می گیرد.»
یکی از نعمت های بزرگی که خداوند برای بندگان مؤمن و باتقوا در نظر گرفته است بهشت و نعمت های فراوان و جاویدان آن است. البته رضا و خشنودی خداوند از آن ها، بالاترین پاداش است. تنها چیزی که باعث ورود به بهشت است، ایمان و عمل صالح انسان در این دنیا است و هر چه ایمان انسان، بیشتر و اعمال صالحش فراوان تر باشد، مقام او در بهشت بالاتر است و فرقی میان زن و مرد نیست و هر انسانی می تواند به چنین مقاماتی برسد. خداوند می فرماید: «هر کس از مردان یا زنان که عمل صالحی انجام دهد، و ایمان هم داشته باشد به درستی که وارد بهشت می شوند و بدون حساب در آنجا روزی دریافت می کنند.»۱
بهشت جای تکلیف نیست، چرا که با وجود تکلیف و اختیار باید بهشت و جهنم دیگری پدید آید تا نتیجه ی اعمال جدید در آن به انسان داده شود و این امر همین گونه ادامه خواهد داشت. در حالی که خداوند تمام نعمت های بهشتی را پاداش اعمال همین دنیای ما و ایمان و عمل ما می داند.از مجموع آیات و روایات استفاده می شود که هر چه بهشتیان بخواهند در اختیارشان گذاشته می شود۲، از جمله یکی از نعمت های بهشتی، حورالعین های بهشتی است که در اختیار مردان مؤمن گذاشته می شود.
در روایتی از امام صادق(ع) در مورد ازدواج مرد و زن زمینی در بهشت سؤال شد، حضرت فرمودند: «اگر رتبه ی زن بالاتر بود و خواست با مرد زمینی اش ازدواج کند می تواند او را انتخاب کند (و مرد نمی تواند وی را انتخاب کند) که در این صورت مرد همسر او می گردد ولی اگر رتبه ی مرد بالاتر بود او می تواند زن را اختیار کند (اینجا زن چنین حقّی ندارد) که در این صورت، زن یکی از همسران مرد می شود»
حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه چون چشم آهو باشد، «عین» جمع کلمه ی «عیناء» به معنی درشت چشم می باشد، و ظاهراً حورالعین موجوداتی غیر از زنان دنیایند.۳ خداوند در مورد آنان می فرماید: «حورالعین را به ازدواج آن ها درمی آوریم.»۴ بنا بر تفسیر اغلب مفسّران، ازدواج به معنای دنیوی آن، در بهشت وجود ندارد. پس اینجا، نزدیک کردن و عطا کردن حورالعین از طرف خداوند به بندگان بهشتی اش مراد است.۵
از صفات بیان شده برای حورالعین در قرآن و بعضی روایات می توان چنین استفاده کرد که حورالعین در بهشت بیش از یک همسر ندارد زیرا خداوند در مورد صفات حورالعین می فرماید: «...نه هیچ انسانی قبل از ایشان (قبل از آن شخص بهشتی) آن ها را لمس کرده و نه هیچ جنّی.»۶
مرحوم مجلسی در تفسیر «قاصرات الطرف» که در ابتدای همین آیه آمده است، می فرماید: «یعنی زوج هایی هستند که نگاهشان فقط برای شوهرانشان است و به هیچ کس غیر از شوهرانشان رغبتی ندارند.»۷
اما آیا زنان دنیایی هم همین گونه اند یا نه ؟ شاید بتوان گفت که اگرچه اهل بهشت هر آنچه در بهشت بخواهند بر ایشان آماده است۸ اما هرگز درخواستی به عنوان تعدّد زوجات ندارند و همان گونه که زنان پاک در دنیا، چشم به غیر از همسر خود ندارند، در بهشت هم که جای پاکان است، خواهان زوج های متعدد برای خود نیستند.
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) در مورد ازدواج مرد و زن زمینی در بهشت سؤال شد، حضرت فرمودند: «اگر رتبه ی زن بالاتر بود و خواست با مرد زمینی اش ازدواج کند می تواند او را انتخاب کند (و مرد نمی تواند وی را انتخاب کند) که در این صورت مرد همسر او می گردد ولی اگر رتبه ی مرد بالاتر بود او می تواند زن را اختیار کند (اینجا زن چنین حقّی ندارد) که در این صورت، زن یکی از همسران مرد می شود.»۹ یعنی زن یکی از همسران مرد می شود ولی مرد، تنها همسر زن می گردد، این مطلب را برخی دیگر از روایات نیز بیان می کند.
همچنین در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نقل شده که فرمودند: «زن اگر در دنیا دو شوهر داشته باشد در آخرت هر کدام را که بهتر دید (از حیث اخلاق) انتخاب می کند»۱۰. حضرت نفرموده اند که می تواند هر دو را انتخاب کند بلکه فرمود بهترین آن ها را انتخاب می کند.
در پایان تذکر این نکته بجاست که برای خدمتگزاری بهشتیان، «غلمان» هایی وجود دارد و در این بین فرقی میان زن و مرد نیست.
قرآن مجید در این باره می فرماید: پیوسته بر گردشان نوجوانانی برای(خدمت)آنان گردش می کنند که چون مرواریدهای درون صدفند.۱۱ظاهر این آیه آن است که پسران زیبای بهشتی فقط برای خدمتگزاری بهشتیان آفریده شده اند.
نقل قول: پینوشتها:
[۱] . غافر، ۴۰.
[۲] . فصلّت، ۳۱.
[۳] . ترجمه ی المیزان، ج ۱۸، ص ۲۲۸.
[۴] . دخان، ۵۴.
[۵] . بحار الانوار ، ج ۸، ص ۹۹؛ ترجمه ی المیزان، ج ۱۸، ص ۲۲۸.
[۶] . "فیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَان" در این قصرهای بهشتی زنانی هستند که جز به همسران خود چشم ندوخته، و جز به آنها عشق نمیورزند، الرحمن، ۵۶.
[۷] . بحار الانوار، ج ۸، ص ۹۷.
[۸] . فصلّت، ۳۱.
[۹] . همان، ص ۱۰۵.
[۱۰] . بحار الانوار، ج ۸، ص ۱۱۹
[۱۱]. "وَ یَطُوفُ عَلَیْهِمْ غِلْمانٌ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ " طور،۲۴